32tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Hvordan skal dette forståes?
5 Mosebog kap. 32:
v8 Da den Højeste fordelte folkene,
da han skilte menneskene fra hinanden,
fastsatte han folkenes områder
efter tallet på gudssønnerne.

Hvem er den Højeste (el eljon)? Hvem er gudssønnerne? Er det mennesker, eller er det Guder?

v9 Herrens del blev hans folk,
Jakob blev hans arvelod.

Herrens del? Hvem er Herren? Står Herren under den Højeste?
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

🙂 [sun] 🙂
Hej Solsystem

. . . Jeg har altid betragtet Gudesønnerne som Engle, og her er der så tale om Faldne Engle, Engle der ikke vil forlade de skønne jordiske venusbørn (Hvor jeg dog forstår dem).
http://www.endetiden.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=42
Noget helt andet er, at jeg er overbevist om at det største Bibelske falsum vi har at gøre med er netop "5.Mosebog"
2.Kongeb.22:8-14
Ypperstepræsten Hilkija sagde til statsskriveren Shafan: »Jeg har fundet lovbogen i Herrens tempel!« Hilkija gav bogen til Shafan, som læste den.
[.......]
Da kongen hørte, hvad der stod i lovbogen, flængede han sine klæder, v12 og han befalede præsten Hilkija, Ahikam, Shafans søn, Akbor, Mikas søn, statsskriveren Shafan og Kongens Tjener Asaja:
*******
Lidt aparte, efter som der aldrig har været omtalt en "Deuteronomy/5:Mosebog" nogen steder i de Bibelske Skrifter. Fundet forrykkede magtbalancen over mod Ypperstepræsten Hilkija og de andre præster samt til Templet i Jerusalem, (hvorfra JEG kunne forestille mig, at der efterhånden opstod en hvis handel med offerkvæg, da det jo kun var de ortodoks Troende Jøder der ikke måtte spise samme.)
jalmar
tilføjet af

Det er Israels sønner,

I American Standard Version står der:
" 8 When the Most High gave to the nations their inheritance, When he separated the children of men, He set the bounds of the peoples According to the number of the children of Israel.
9 For Jehovah's portion is his people; Jacob is the lot of his inheritance." (Deuteronomy 32:8-9)
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Deuteronomy%2032:8-9&version=ASV
Herren er Jehova Gud. (vers 9)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Den højeste er også Jehova.

I Salme 83:18 står:
"18 That they may know that thou alone, whose name is Jehovah, Art the Most High over all the earth."
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Psalm%2083:18&version=ASV
Venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hej Jalmar

Hej Jalmar.
Tak for svar. 🙂
Nu har jeg læst lidt hist og pist - i King James oversættes "gudssønnerne" med "sons of Adam". Jeg synes det hele bliver mere og mere rodet, jo flere oversættelser man kigger i! 😖
- En helt anden bog, jeg læser i øjeblikket, fortolker skriftstedet som, at Jahve skulle være søn af den Højeste - at Israel/Jakob blev Jahves arvelod! Men den tror jeg nu ikke på.
Og Ftg's oversættelse - den han brugte i sit svar - nævnte slet ikke noget om nogen sønner! [:|]
Det er sjovt du nævner det med 5. Mosebog. Jeg har læst nøjagtigt det samme om 5. Mosebog - at den slet ikke hørte med oprindeligt, men er blevet føjet til siden. Så meget desto bedre....for 5. Mosebog er jo bogen med alle forbandelserne, som ingen vil snakke om, ligegyldigt hvor tit man tager den frem her på solen! 😃 Så det eneste man kan gøre er, at sidde og læse den alene 😖 , men det er også en dårlig ide, for læser man den, får man det da først dårligt! Skulle Gud virkelig ønske at forfølge mennesker med vilje, og stå bag deres ryg og rive alt ned, som de forsøger at bygge op? 😃
Neeeej, fint nok hvis 5. Mosebog er et falsum! 🙂
Hilsen
solsystem [(:]
tilføjet af

Hej Solsystem

[sun] [(:]
. . . Nu er jeg jo i den situation, at íntet af det jeg læser i Bibelen, føler jeg
noget for. På en måde er indholdet for mig, lige dele eventyr og historiefortælling, og ikke noget jeg føler for, bortst fra når man sammenligner Codex Sinaiticus og de andre gamle skrifter. Det jeg føler for Bibelen er en dyb veneration for de gamle skrifter, som jeg ikke kan forklare, for mig er indholdet ligegyldigt, men jeg kan lide tanken om dem der har skrevet disse sentenser. Hvorfor de skrev det de gjorde er mig egentlig ligegyldig.
Jeg kan næsten ikke forklare det på anden måde, det er også derfor jeg bliver så sur/gal på JV, de skoser i den grad de gamle Hellige skrifter ved at fordreje indholdet fra at være theologisk til at være noget sludder med en række indsatte ord.
Som eksempel:
Johannes Evg. 12:44 - NWT/NVO -
However, Jesus cried out and said: “He that puts faith in me puts faith, not in me [only], but in him [also] that sent me
Jesus råbte imidlertid og sagde: "den der tror på mig, tror ikke [kun] på mig, men [også] på ham der har sendt mig
****** Det der de facto står er SANDHEDEN, og det er den en JV'er ikke kan tåle at læse!:
Johannes Evg. 12:44,45
Jesus råbte: »Den, der tror på mig, tror ikke på mig, men på ham,
som har sendt mig. v45 Og den, der ser mig, ser ham, som har sendt mig.

*******
Iêsous de ekraxen kai eipen ho pisteuôn eis eme ou pisteuei eis eme
alla eis ton pempsanta me kai o theoron eme theorei ton pempsanta me
Nedenstående er den transliniære oversættelse!
Jesus yet cries and said the one-believing into me not is-believing into me but
into the one-sending me and the one-beholding me is-beholding the one-sending me

Fakta er at sentensen ikke giver mening for en logrende appendix til Hans Hellighed JW'Organisationen med diverse alias a la Trællen (For øåvrigt frasagde den nye JW'Organisationen den æøre det er at være salvet. Men JW'Organisationen er alias "den tro og kloge træl" [der sjovt nok stadig er salvet?] Jeg har ikke kunnet finde andet. Dette ville også være nødvendigt, med den råderet de har over de 144.000. lidt mystisk synes jeg.

Men jeg er gået lidt mere i dybden med "Gudesønnerne", så vidt jeg kan se er det en tidligere "skrubtudse", de nyere oversættelser beskriver dem som søn af Adam, altså som menneskesønner, men flere drejer det hen imod at det er Gudesønner altså lidt mere end ordinære personager som ex. mig, Hvorimod jeg anser dig nærmere betegnet som værende Datter af Venus [sun] 🙂 [sun]
Mange hilsner
jalmae
tilføjet af

Hvor har du det skriftsted fra?

Kan du sige hvilken Bibel?
Kosmos
tilføjet af

Hvor har du det skriftsted fra? Hej Kosmos

🙂
Det burde jeg jo egentlig også have spurgt om-

Men Gudesønnerne bliver jo "også" omtalt i 1.Mos.6:4, samt flere steder i
Jobs bog. og der kan det jo dårligt benægtes at det må være engle der tales om.

[/quote]
[quote="..Kosmos.." post=2457709]Kan du sige hvilken Bibel?
Kosmos
tilføjet af

Hvor har du det skriftsted fra? Solsystem

Hvis solsystem ellers mener det ærligt og redeligt alle sine skriverier her på debatten vil hun sikkert gerne svare.
Kosmos
tilføjet af

Kosmos, her:

tilføjet af

Hvor har du det skriftsted fra? Solsystem

[:|]
Det var bare en simpel erkendelse af, at dit spørgsmålet var en selvfølge som jeg havde været så dum ikke at reflektere over, før dit indlæg, og dermed en ros til dig, for hvad den end er værd.
jalmar

[/quote]
[quote="..Kosmos.." post=2457859]Hvor har du det skriftsted fra? Solsystem

Hvis solsystem ellers mener det ærligt og redeligt alle sine skriverier her på debatten vil hun sikkert gerne svare.
Kosmos
tilføjet af

Det er korrekt.

Det er fra den danske autoriserede oversættelse af 1992.
Oversættelsen varierer fra Ny Verden-oversættelsen af De Hellige Skrifter.
http://www.watchtower.org/d/bibelen/de/chapter_032.htm
Derfor henviste jeg til American Standard Version.
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Deuteronomy%2032:8-9&version=ASV
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Angående gudssønnerne, så sammenlign med eksempelvis Jobs Bog kapitel 1 vers 6-12. Det står så klart, at gudssønnerne er dem der regerer i himlen og som er med til at styre det der sker på jorden. En af gudssønnerne nævnes ved navn, nemlig Satan, hvilket viser, at nok har gudssønnerne magt, men de er ikke alle gode....
5 Mos 32:8-9 antyder, at hver af gudssønnerne har magten over et område/folk på jorden, hvilket passer godt med at Satan fik magt til at plage Job med diverse prøvelser og plager. Spredningen af folkene er naturligvis en reference til babelstårnet.
Herrens del blev hans folk,
Jakob blev hans arvelod

Identificerer Jahve's folk som jøderne, mens de andre folk altså må have en anden gudssøn som deres herre. De andre folks guder var altså reelle nok, men de viste sig at være svage i forhold til Jahve (tænk blot på Baal-præsternes ydmygelse ved alteret, da Elias kunne hidkalde ild fra himlen ved at påkalde Jahve). Det Gamle Testamente er blandt andet beretningen om, hvordan Jahve gradvist åbenbarer en så stor styrke, at han ender med at være den eneste Gud det er værd at regne med, som også de andre folkeslag på et tidspunkt vil anerkende som deres herre.
El Eljon er en reference til, at den højeste Gud i den tidlige jødiske kultur var Elohim, mens Jahve først senere kommer til. Man kan se denne udvikling ret tydeligt i Det Gamle Testamente, hvis man læser det ordentligt, men en af de letteste måder at se tegn på udviklingen er ved at læse nogle af de mange dublet-historier i GT, hvor den ene handler om Elohim, el eljon (Gud), medens den anden handler om elohim Jahve (Gud Herren). De første eksempler er:
Skabelsesberetningen: "Gud"-versionen (den ældste verson) er i Første Mosebog kapitel 1 til kapitel 2 vers 4 (bemærk forøvrigt 1:26, som siger der er flere guder, formentligt gudssønnerne). "Gud Herren"-versionen er i kapitel 2 vers 5-resten af kapitlet. Kapitel 3 (Syndefaldet) er tydeligvis en senere beretning, for der er "Gud" og "Gud Herren" den samme.
Vandflods-beretningen: Her er "Gud"-versionen af beretningen, som fint kan læses som en beretning i sig selv (prøv selv) i 1. Mos 6:9-22 + 7:7-8:19. I dette tilfælde er den senere "Jahve"-version (Herren) altså flettet indi historien, for at tilsætte nopget ekstra forklaring og morale. Men faktisk virker den gamle "Gud"-beretning mere logisk og helstøbt - delene med "Herren" forstyrrer i virkeligheden beretningens "story-line. Jeg vil meget foreslå dig at læse, først "Gud"-beretningen og dernæst beretningen som den står i Bibelen, idag. Den oprindelige version giver mere mening, ikke sandt... (bemærk forøvrigt gudssønnerne som nævnes i den kombinerede beretning (6:1-7), for at forklare hvordan de andre gudssønner var onde, mens Jahve (Herren) var god - men denne gang er Jahve tydeligt hævet over de andre gudssønnen, i modsætning til dit citat, hvor der spores en vis ligeværdighed mellem Jahve og de andre gudssønner.
Der findes forøvrigt også flere Salmer der er gentagelses-salmer, men hvor Gud i den ene salme er blevet skiftet ud med Herren i den nyere version.
tilføjet af

Kosmos, her:

OK, nu er jeg med.
Når man tager Bibelen (her det Gamle Testamente) og læser i den, må man gøre sig én ting klart.
Det jødernes Hellige bog, jødernes Gud JHVH også kaldet Jahve, men man bruger af respekt adonaj eller elohim.
Her i jødernes Hellige Bog, Deuteronomy ) kap. 32 står der (som du har citeret):
En forkvaklet og forvildet slægt handlede ondt mod ham,
på grund af deres skyld er de ikke hans børn.
v6 Er det måden at lønne Herren,
du tåbelige, uforstandige folk?
Han er dog din fader og skaber,
det var ham, der skabte og formede dig.
----------------------
v7 Tænk på fortids dage,
giv agt på slægternes år;
spørg din far, lad ham fortælle,
lad de gamle berette for dig:
v8 Da den Højeste fordelte folkene,
da han skilte menneskene fra hinanden,
fastsatte han folkenes områder
efter tallet på gudssønnerne.
v9 Herrens del blev hans folk,
Jakob blev hans arvelod.
v10 Han fandt det i ørkenlandet,
i den tomme, hylende ødemark;
han kredsede om det, holdt øje med det,
passede på det som sin øjesten.
v11 Som en ørn, der vækker sit kuld op,
og flyver frem og tilbage over sine unger,
bredte han sine vinger ud, tog det op
og bar det på sine vinger.
v12 Det var Herren alene, der førte det,
ingen fremmed gud var med ham.
v13 Han førte det frem over landets høje,
det fik markens afgrøde at spise.
Han mættede det med honning fra bjerget,
med olie fra flinteklippen,
v14 med tykmælk fra køer og mælk fra får,
med fedt fra vædderlam,
fra væddere og bukke fra Bashan,
med hvedekornets nyrefedt;
drueblod drak du som skummende vin.
Citat slut.
I dag, i morgenens tekst fik vi ordet fra Jeremias bog kap. 16 og 17. Her kan du selv læse om hvordan Israel aldrig glemte Moses` ord.
Spekulationer om 5.Mosebog, skulle være et falsum er kun – spekulationer.
I morgen vil jeg gerne uddybe det lidt mere.
Kosmos
tilføjet af

Hej Solsystem

Jalmar - er der noget du IKKE er, så er det ordinær! 🙂 Hvis du vidste, hvordan du har hjulpet os andre her på sol-debatten... 😃 ...(her kan jeg skrive under for Manjana og mig i hvert fald)....jeg har i hvert fald ikke din intelligens og tålmodighed til at gå i dybden med de ting, du har gjort. [l] Det er GULD, at du ved det.....
Jeg var lige ved at få kaffen galt i halsen, da du skrev den sidste sætning om mig [(:] . Men tak! 😖 (jeg voksede lige 5 cm!) 🙂
Kan godt se forskellen i de to oversættelser af Joh. 12:44 - og den store forskel i forståelsen - tolkningen. Den har Ftg vel ikke svaret på? 😕
Jeg kan også godt forestille mig, hvordan det må være, ikke at have et personligt forhold til Bibelen. Hvis man aldrig har haft den tæt på sit liv, som jv'er har - eller indrettet hele sin væremåde/samvittighed efter dens forskrifter. Hvis man aldrig har haft en fundamental angst for at være "forkert" som menneske....og hvis man ikke betragter den som øverste autoritet af alle bøger....
Men det er alligevel sket, at jeg er blevet forundret over, hvor LET nogen tager på den. - F.eks. nu kunstneren, som, for at promovere sit eget navn og herliggøre sig selv, lader fisk skide på bøgerne....og dermed skider kunstneren også på dem, som har en tro... [:|] Men jeg forstår faktisk slet ikke, at han TØR.... 😃
------

At tro på Bibelen føles som at få smæk tit og ofte! - Men at holde op med at tro og gå ud "i verden" giver næsten lige så store kvaler (for mig [:|] )...normerne er anderledes "udenfor". Jeg har fundet ud af, at der er mange mennesker, som lyver - selv offentlige personer, når de vil have melet deres egen kage 😖 Det er jeg slet ikke vant til! Og jeg bliver så gal hver gang, for jeg tænker: "hvorfor kan de ikke opføre sig ordentligt? Hvorfor tænker de kun på sig selv hele tiden?" Dette giver også en indre konflikt i mig! Men det er måske nok en vanesag...
Hilsen
solsystem 🙂
tilføjet af

Hej Solsystem

bene elohim betyder utvivlsomt gudssønnerne - det er udenfor debat. Det er rigtigt at nogle oversættelser skriver noget andet, men det er forkert (så er man ude i spekulationer om, at mennesker kan kaldes guder og lignende).
tilføjet af

Hej Solsystem - Hej sebl

[???]
. . . Men hvad er gudssønnerne, er det engle/faldne
engle = dem der ikke ville forlade deres jordiske kvinder?
jalmar

[/quote]
[quote="sebl" post=2458219]Hej Solsystem
bene elohim betyder utvivlsomt gudssønnerne - det er udenfor debat. Det er rigtigt at nogle oversættelser skriver noget andet, men det er forkert (så er man ude i spekulationer om, at mennesker kan kaldes guder og lignende).
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

[???]
Vil det så sige at Sh'mah var forbeholdt de kommende isralitter?
Og hvornår bliver de andre guder så udkonkureret, hvis de altså er det.
jalmar
tilføjet af

Hvor har du det skriftsted fra? Solsystem

OK, men solsystem har så også svaret og jeg har kommenteret hendes spørgsmål. Jeg vil godt tale lidt mere om det senere.
Kosmos
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

[???]
Vil det så sige at Sh'mah var forbeholdt de kommende isralitter?
Og hvornår bliver de andre guder så udkonkureret, hvis de altså er det.
jalmar

Jahvismen "vinder" ved Josias reform i år 623 fvt. Den bog Hilkija "fandt" ved man i dag var femte Mosebog, eftersom den indeholder mange af de regler der pludselig opstod. Se eventuelt her for en kort intro.
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Jeg fandt dette link, som jeg gerne vil anbefale - blandt andet fordi det også viser noget om uenigheden angående, hvornår de forskellige ting er foregået...
tilføjet af

Kunne Moses skrive?

Pentateuken (de fem Mosebøger) rettere Toraen. Det er jødernes Hellige bog om jødernes Gud JHVH og derfor jødernes religion eller ”kulturhistorie” – judaismen.
Følgende er foreslået ang. dens tilblivelse:
jeg citere fra foreslået link:
Inden for den traditionelle gammeltestamentlige forskning anses Mosebøgerne for at bestå af fire hovedkilder, skrevet på forskellige tidspunkter af Israels historie: Jahvisten under det forenede monarki (900-800-t. f.Kr.), Elohisten under det delte monarki (700-t. f.Kr.), Deuteronomisten under Josijas regering (600-t. f.Kr.) samt Præsteskriftet fra eftereksilsk tid (500-400-t. f.Kr.).
Den moderne forskning daterer med større rimelighed Jahvisten til eksilsk eller persisk tid (500-300-t. f.Kr.) og Deuteronomisten og Præsteskriftet til den hellenistiske periode (330-31 f.Kr.), mens Elohisten ikke længere regnes for en selvstændig kilde til Pentateuken.
Nogle forskere afviser totalt denne kildehypotese og opfatter i lighed med græsk historieskrivning Pentateuken som en samling af prosatraditioner, der blev sammenfattet i sen persisk eller tidlig hellenistisk tid (ca. 450-150 f.Kr.).
Citat fra link slut.
---------------------------------
Det er selvfølgelig ikke korrekt. Nu er der så andre meninger om det og dem får du her:
Answer
Some sources indicate that it was given by Moses in 1280 BCE. The first written books are indeterminate. This date is based on what is known as the 'late date' for the Exodus, the Torah being written sometime shortly after when the Israelites went to Sinai.
------------------------------
Answer
Other sources put the Exodus, and thus the Torah, somewhat earlier in around 1440 BC.
This is based on two things. Firstly, the verse below:
1 Kings 6:1 (King James Version):
1And it came to pass in the four hundred and eightieth year after the children of Israel were come out of the land of Egypt, in the fourth year of Solomon's reign over Israel, in the month Zif, which is the second month, that he began to build the house of the LORD.
Separately, archeologists have dated the beginning of the construction of the temple as 961 BC.
If you simply add the two dates (961 and 480), this arrives at a 1441 BC date for the Exodus and the Torah of course soon after in 1441 or 1440 BC.
-------------------------------------------
Answer
The Torah, the first five books of the Bible (Bereishit -Genesis, Shemot - Exodus, Vayikra - Leviticus, Bamidbar - Numbers and Devarim - Deuteronomy), is traditionally ascribed to Moses as having written it during the Exodus from Egypt.
The Bible confidently states that Moses led the Israelites out of Egypt 480 years before the fourth year of Solomon's reign, which would therefore be approximately 1444 BCE.
Because archaeological evidence has made the this date for the Exodus untenable, some liberal Christians have suggested that the Exodus really took place shortly before 1200 BCE, when Israelites are known to have begun to arrive in the Palestinian hinterland.
Modern Jews generally believe an intermediate date of round 1313 BCE.
--------------------
(Her får du så en “gentagelse” af citat fra øverste citat fra nævnte link -i denne version):
(fortsat) however, biblical scholars say that Moses was not really the author of the Torah. They say it was written by a number of authors or sources over a period of several centuries during the first millennium BCE. The main sources of the Torah were:
• The J (Yahwist) source, who always used 'YHVH' as the name for God and presents tradition from the point of view of the southern kingdom, Judah, using archaic Hebrew. J (Yahwist) was a gifted storyteller who was especially interested in the human side of things and had his own characteristic vocabulary. J referred to Moses' father-in-law as Reuel or Hobab.
• The E (Elohist) source, who always used 'Elohim' as the name for God and presents tradition from the point of view of the northern kingdom, Israel, using archaic Hebrew. E referred to Moses' father-in-law as Jethro.
• At some time around 650 BCE, J and E were combined by Judaean editors, producing a composite known to us as JE.
• The D (Deuteronomist) source, who emphasises centralisation of worship and governance in Jerusalem, as would be expected from political events that followed the defeat of Israel. Writing during the seventh-century-BCE reign of King Josiah, the Deuteronomist uses a more modern form of Hebrew.
• The P (Priestly) source uses both Elohim and El Shaddai as names of God and focusses on the formal relations between God and society. Writing during the Babylonian Exile, the Priestly Source also uses a late form of Hebrew, with a rather turgid style.
• The Redactor ('R Source') finalised the Pentateuch in more or less the form we know today, shortly after the Babylonian Exile.
Read more: http://wiki.answers.com/Q/When_was_the_Torah_written#ixzz1Zt5Wnooe
Citat slut.
------------------------------
Kommentar:
Toraen blev selvfølgelig nedskrevet af Moses. Der er kun 2 muligheder.
1) enten blev disse 5 bøger der bærer Moses` navn skrevet af Moses i hans tid af ham eller også
2) blev de 5 Mosebøger nedskrevet mirakuløst af personer (som foreslået i nævnte øverste link).
Kosmos
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

[quote="jalmar" post=2458360][???]
Vil det så sige at Sh'mah var forbeholdt de kommende isralitter?
Og hvornår bliver de andre guder så udkonkureret, hvis de altså er det.
jalmar[/quote]
Jahvismen "vinder" ved Josias reform i år 623 fvt. Den bog Hilkija "fandt" ved man i dag var femte Mosebog, eftersom den indeholder mange af de regler der pludselig opstod. Se eventuelt her for en kort intro.

-----------------
Jeg er en anelse forvirret. Hilkija "Fandt" er vi enige om, men det må teologer i århundreder også være klar over, hvad taler for alligevel at beholde 5.Mosebog? -
Hvorfor bliver man ved at kalde dem Mosebøgerne, man er vist da klar over at det ikke er Moses der har skrevet dem? Jeg så et sted, at man mener de er skrevet i sidste halvdel af det 10.årh. og primo det 11.årh. og så vidt jeg ved regner man Moses til at have levet mellem det 13. og 14.årh.
jalmar
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Det klassiske argument er, at gud åbenbarer sig i historien. Altså, at Israels fremadskridende historie giver et stadig klarere billede af Gud/Jahve.
Der er ifølge denne tolkning altså tale om, at Gud gradvist påvirker sit folk til en bedre forståelse. Der er derfor ikke på noget tidspunkt tale om en fuldstændig eller endegyldig åbenbaring af "sandheden og Gud, verden osv). Den fuldstændige åbenbaring er i stedet "mødet" med Gud, hvor den enkelte overbevises om Gud, men uden derved at få en fuldstændig forståelse.
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Det klassiske argument er, at gud åbenbarer sig i historien. Altså, at Israels fremadskridende historie giver et stadig klarere billede af Gud/Jahve.
Der er ifølge denne tolkning altså tale om, at Gud gradvist påvirker sit folk til en bedre forståelse. Der er derfor ikke på noget tidspunkt tale om en fuldstændig eller endegyldig åbenbaring af "sandheden og Gud, verden osv). Den fuldstændige åbenbaring er i stedet "mødet" med Gud, hvor den enkelte overbevises om Gud, men uden derved at få en fuldstændig forståelse.


Så har JW'Organisationen jo på en måde ret, bare i en stærkt udvidet udgave overfor de uvidende?
jalmar
jalmar
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Man kan sige at JV jo ikke har opdaget det kristne fundament, nemlig at åbenbaringen er fuldstændig i Kristus Jesus. Derefter er det kun at vente på udfoldelsen af gudsriget.
Kristne skelner skaprt mellem tiden før og efter Kristus, mens Jehovas Vidner ikke ser noget specielt epokegørende i det skel.
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Man kan sige at JV jo ikke har opdaget det kristne fundament, nemlig at åbenbaringen er fuldstændig i Kristus Jesus. Derefter er det kun at vente på udfoldelsen af gudsriget.
Kristne skelner skaprt mellem tiden før og efter Kristus, mens Jehovas Vidner ikke ser noget specielt epokegørende i det skel.


Noget helt andet er, nu du er her Sebl, ud fra det jeg indtil nu har læst i og om Bibelen har jeg en ide om at Kristus Jesus udvikler sig, og det måske kunne være en ide at tage fat i forståelsen på den måde, med mindre jeg har helt uret. Jeg skelner på følgende måde:
Ordet er Gud (Ordet er Guds)
Fødes = mennesket Jesus
Døbes = Mennesket Kristus Jesus
Genopstår = Kristus Jesus der har Magten i Himmel og på Jord
Opsteget til Himlen: Vor Herre og Frelser Kristus Jesus
Grunden til jeg foreslår det er, at JV'erne går vældig meget op i at Gud jo ikke både kan være på Jorden og samtidig i Himlen - Egentlig noget sludder, for var der en der kunne det var det jo netop Gud. Altså det du skriver sagt på en anden måde.
Men så bruger de Ap.G.2:34/Matt.22:44/Sl.110:1 - hvorefter jeg står med et problem 😃
På forhånd tak
jalmar
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Hvad er dit problem med de tre steder? Der er jo tale om tre forskellige personer, så jeg kan ikke få øje på problemet?
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

🙂
. . . Nu stillede jeg faktisk 2 spørgsmål, det første var den opdeling jeg gør af Jesus da jeg mener hans liv svarer til denne opdeling.
Ordet er Gud (Ordet er Guds)
Fødes = mennesket Jesus
Døbes = Mennesket Kristus Jesus (som præciseret i 1.Tim.2:5)
Genopstår = Kristus Jesus der har Magten i Himmel og på Jord/åbenbarer sig som Gud.
Opsteget til Himlen: Vor Herre og Frelser Kristus Jesus
Ap.G.2:34/Matt.22:44/Sl.110:1 - Jeg kan simpelthen ikke argumentere for
Herren sagde til min herre:
Sæt dig ved min højre hånd,
indtil jeg får lagt dine fjender
under dine fødder?
Jahve sagde til Kristus Jesus
Sæt dig ved min højre hånd,
indtil jeg får lagt dine fjender
under dine fødder?

HVORNÅR ER DET?

Hebræer brevet 1:13
indtil jeg får lagt dine fjender
som en skammel for dine fødder?
HVORNÅR ER DET?
HVORNÅR ER DET? kunne jeg blive ved at spørge om for hver gang samme tekst bliver rullet op.
På forhånd tak
jalmar
tilføjet af

5. Mosebog kap. 32 - hjælp lige!

Spørger du om, hvornår Jahve sagde det? Svaret er aldrig og altid. Det er ikke noget der er sagt, men en forklaring på Gud. Det ligger i begrebet om, at Ordet var hos Gud i begyndelsen.
tilføjet af

HERREN sagde til "min HERRE"

Ap.G.2:34/Matt.22:44/Sl.110:1 - Jeg kan simpelthen ikke argumentere for
Herren sagde til min herre:
Sæt dig ved min højre hånd,
indtil jeg får lagt dine fjender
under dine fødder?
Jahve sagde til Kristus Jesus
Sæt dig ved min højre hånd,
Citat af jalmar slut.
-----------------
Salme 110
1 HERREN sagde til min Herre: "Sæt dig ved min højre hånd, til jeg lægger dine fjender som en skammel for dine fødder!"
2 Fra Zion udrækker HERREN din Vældes Spir; hersk midt iblandt dine Fjender!
3 Dit Folk møder villigt frem på din Vældes Dag; i hellig Prydelse kommer dit unge Mandskab til dig, som Dug af Morgenrødens Moderskød.
4 HERREN har svoret og angrer det ej: "Du er Præst evindelig på Melkizedeks Vis."
5 Herren ved din højre knuser Konger på sin Vredes Dag, blandt Folkene holder han Dom, fylder op med døde, knuser Hoveder viden om Lande.
7 Han drikker af Bækken ved Vejen, derfor løfter han Hovedet højt.
-----------------------------------
Jeg kan sige med Frimodighed til eder om Patriarken David, at han er både død og begraven, og hans Grav er hos os indtil denne Dag.
30 Da han nu var en Profet og vidste, at Gud med Ed havde tilsvoret ham, at af hans Lænds Frugt skulde en sidde på hans Trone, talte han, forudseende, om Kristi Opstandelse, at hverken blev han ladt tilbage i Dødsriget, ej heller så hans Kød Forrådnelse.
32 Denne Jesus oprejste Gud, hvorom vi alle ere Vidner.
33 Efter at han nu ved Guds højre Hånd er ophøjet og af Faderen har fået den Helligånds Forjættelse, har han udgydt denne, hvilket I både se og høre.
34 Thi David for ikke op til Himmelen; men han siger selv:
-------------------------------------------------
"Herren (JHVH) sagde til min Herre (Jesus): Sæt dig ved min højre Hånd, indtil jeg får lagt dine Fjender som en Skammel for dine Fødder."
36 Derfor skal hele ”Israels Hus” vide for vist, at denne Jesus, hvem I korsfæstede, har Gud gjort både til ”Herre og til Kristus (Messias)”,
------------------------------------------
Kommentar:
Der er kun én mulig forklaring. Da Kong David skrev Salme 110 skal vi tro, at Kong David under inspiration af Helligånden (JHVH) ”forudså Messias`s komme. At engang ville én komme som ”efterfølger af sig selv, David”.
Denne efterfølger, Messias måtte være én af Gud (JHVH) udnævnt / salvet til, at være Konge og derfor Israels HERRE.
Så Gud (JHVH) taler (som Helligånden) til Kong David og siger, at engang vil én komme og blive Messias (Israel`s frelser). Denne efterkommer må efter loven være, blive ”en søn af Kong David” i hans slægtslinje.
Denne HERRE, må naturligvis ”regere”, som Konge (over hele Israels hus) og regere ”i Gud (JHVH) sted i Jerusalem.
”at sidde, ved Guds højre hånd” betyder, at være Guds stedfortræder eller Guds stedfortrædende ( i dette tilfælde, Gud selv). I tilfældet med Jesus Kristus blev dette skriftsted udlagt, som fundamentet for ”troen på, at Jesus var Gud inkarneret” og i opstandelsen der iflg. skriften blev bevidnet og senere bevidnet af indtil flere i hele forløbet, tiltrådte som ”den Gud hele tiden havde været”, nemlig Konge over Israel.
Kosmos
tilføjet af

HERREN sagde til "min HERRE" - 2

Jeg vil godt uddybe det lidt mere.
"HERREN sagde til min Herre: "Sæt dig ved min højre hånd, til jeg lægger dine fjender som en skammel for dine fødder!"
Fra Zion udrækker HERREN din Vældes Spir; hersk midt iblandt dine Fjender!
Citat slut.
----------------
Det betyder, at HERREN (JHVH) "siger" (det ligger det naturlige stykke tid ud i fremtiden, indtil "en ny Konge" sætter sig på Kong Davids trone) så siger HERREN (JHVH) til "den nye konge": "sæt dig ved min (JHVH) højre hånd, til jeg lægger dine fjender som en skammel for dine (den nye Konge på Davids trone) fødder".
På den måde, bliver "den nye Konge", Kong Davids Herre, fordi han jo bliver konge og der er kun een der er konge.
David forudseer således sin egen død til den tid, "han er ikke mere", men billedlig talt forholder han sig altså til "den nye Konge" i hans eget sted og "underkaster sig ham".
Der er altså tale om en helt naturlig arvefølge, kongerække, ligesom Kong David også blev Kong Sauls Herre.
Den der med "indtil jeg lægger dine fjender som en skammel for dine fødder" betyder, at som Guds Messias (Konge) søges en guddommelig ledelse, som vi kender hele vejen igennem Israels historie, at de krige de kæmpede, i virkeligheden blev udkæmpet under Guds ledelse, derfor tog man Pagtens Ark med ud i Krigen mod fjenderne (Guds fjender) ligesom man i dag tager flag og bannere med.
Kosmos
tilføjet af

HERREN sagde til "min HERRE" - 2

🙂
. . . Takker kosmos -
jalmar
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.