Jeg har en bil der har 240000 km bag sig, og synes det er på tiden at rense den motoren for de snavs der har samlet sig i de år andre ejer har brugt den.
Jeg vil gerne høre om hvilken produkt vil I anbefale for at kunne rense motoren for sod og andre snavs der kan findes i.
tak i forvejen
tilføjet af dandegn
Jeg tror
At du skal afholde dig fra at rense motoren indvendig, idet sod og koks er med til at holde motoren tæt.
Det er ikke noget jeg ved, men synes at min mekanikerkammerat har sagt det på et tidspunkt !
Udvendig kan der nok ikke ske noget !
tilføjet af olienørd
rense motor
Man kan få mange forskellige additiver til at hælde i olien, det synes jeg man skal være rigtig forsigtig med, og hvis man ønsker det gjort skal man lade en fagmand gøre, det rigtige er at skille motoren ad. men det er jo en omfattende affære og dyrt hvis man ikke selv kan gøre det. Jeg er selv fagmand og har en bil der har kørt 370000 jeg kører med Shell Helix Ultra 5W40, og halvt service interval 7500 km, imod 15000 km, olien renser rigtig godt, har kørt med det i 1½ år. Har ellers altid været til Castrol olie, men er absolut tilhænger af Shell olien nu, den bruger mindre olie og bedre motorgang specielt ved kold motor. Man skal ikke forvente øjeblikkelig virkning, men over nogen tid, måske 2-3 olisskift. Og er det en diesel få speciel diesel motorolie.
tilføjet af pouljoergensen
Lad være med det.
Den vil begynde at rasle, klapre og skramle.
Men skal/vil du patu ødelægge din bilmotor, så kan du bruge noget "redex", det skal blandes i motorolien og benzinen/dieselolien, også bliver motoren ren indvendig, også begynder vintiler at klapre, og stempelringene at rasle, resten at motoren skramler bare, men den er ren, det kan du altid sige når nogen spørger dig om hvorfor den lyder sådanne😃.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af den radikale
Kom sæbespåner i benzinen
det virker.
Min 2CV lyder fantastisk efter at den er blevet vasket.
tilføjet af ventilpakning
jeg har fået skiftet ventilpakning 2 gange
og værkstedet kan ikke rense motoren for al den olie der er på motoren, med en højtrykssprøjte, så i går da jeg kørte en tur gik der ild i motoren.
den kom lige fra værkstedet hvor de igen havde skiftet pakning, sidste gang var den 30 september i år, og jeg kunne ikke være inde i bilen på grund af os, og mine briller blev fedtede af olie når jeg brugte blæseren.
jeg kørte til et andet værksted for at slukke ilden, og dum som jeg var brugte jeg vinduevask, med det resultat, at der kom flere flammer.
nu har det værksted så ringet til det oprindelige værksted og fortalt dem at de har brugt en forkert pakning, så nu skal de så skifte pakning tredie gang.
tilføjet af ventilpakning
WV jetta 1987, kørt 141.000 km.
jeg har haft den i 7 år, og der har aldrig været problemer med motoren, den er gået igennem syn 3 gange uden problemer, bortset fra tudehorn, viskere og anhængertræk.
tilføjet af Bundgazzz
Det er ganske let.
Metode 1.
Du afmonterer luftfilteret og hælder en "snaps" i maskinen.
Det fungere på den måde at motoren først køres driftvarm, så afmonterer du luftfilter og andet så der bliver fri adgang ned i motoren, der gasses op og en slat danskvand hældes i indsugningen, så kommer der snavs og hvid røg bag ud, gentag dette til der kun kommer hvid røg (vanddamp) og alt koks er væk.
Det lyder fælt når en motor får sådan en tur, og jeg vil IKKE anbefale dig at gøre det, dette var noget som vi gjorde for over 30år siden og en morderne motor vil næppe nyde godt af sådan en tur.
Metode 2.
Du kører motoren drift varm, og jeg mener rigtig drift varm, ikke bare til første gang temperaturmåleren når normal, den viser kun kølevandets temperatur og siger intet om olie temperaturen i motoren.
Du skal opnå den optimale olie temperatur, mindst omkring 25km men gerne meget mere, kør 100km hvis du ikke kender din motor så godt, sørg for at alt et helt på toppen, tandremmen (hvis der sådan en) må ikke være for gammel, olie og vand skal være ok, og så fyrer du gyngen af, den højre pedal skal være HELT nede i gulvmåtten og du skal blive ved til tæt på det røde felt på omdrejningstælleren, eller hvis du ikke har sådan en, så endtil at der ikke "sker" mere, skide med første og andet gear, det er først når motoren rigtigt skal arbejde i tredie og fjerde gear at der sker noget, så banker den koks af og der vil sikkert komme en sort røgsky bagud, dette er så også hele meningen med det.
Nu kan vi (må vi) ikke køre så stærkt som en bil kan med fuld hane her i landet, og det er faktisk heller ikke sjovt at gøre, så du bremser stille ned i treide gear, alt efter hvilken model der er tale om, men ned til der hvor du normalt vil luske rundt i det gear og giver så igen fuld skrue, helt ned med pedalen og lad motoren arbejde, det er den bygget til og den kan også holde til det hvis ellers du HAR tjekket olie og vand.
Dette skal du så gøre indtil der ikke kommer mere sort røg bagud, hvis den er kørt helt død det kan være, at den så på et tidspungt giver et "hop" og slår en skid og fanden der efter tager ved den og du føler at den vil løbe løbsk, det gør den ikke men den har bare fået "proppen" ud.
Alt for mange biler bliver kørt "døde" i bykørsel og ved mange koldstarter/korte ture.
240,000km er ingen ting for en morderne motor, bare den er passet og kørt fornuftigt.
Der har vi så fejlen, alt for mange misforstår det at køre og vil prøve at spare, de luller rundt med alt for få omringninger på maskinen og sejtrækker hele tiden, det er døden for en motor som er bygget til at arbejde og det koster i brændstof samtidigt med at uforbrændt brændstof ryger ned i motorolien og mindsker smøreevnen, samt ud i udstødningen og ødelægger katalysalortoren(?) og den er dyr.
En motor skal køres som den er bygget til, den skal arbejde omkring det omdrejningstal hvor drejningsmomentet størst er når den skal trække, og så kan den falde til ro når vi sætter bilen i højt gear, uha så brummer den jo, ja men det SKAL den for så har den det godt og bruger mindst brændstof ved det udførte arbejdte.
Den optimale stilling på gaspedalen under normal acciation(?) er 3/4 nede, en tommelfingerregel som virker og spare på de dyre dråber samt holder motoren nogen lunde ren for koks.
Selv kører jeg med en 2 liters HDI, og selv om jeg ikke snøvler rundt kører jeg alligevel længere på literen end bilen er opgivet til officielt, 17,5 pr liter betaler jeg afgift af men kører 20+ pr liter, føler mig lidt snydt og ville gerne have noget afgift tilbage (drømmer).
Men selv med min kørsel får skøjten af og til fuld hane, og så siger jeg dig at der bliver blæst koks bagud, gør det en gang om måneden og du holder dit køretøj i god stand.
tilføjet af Ano-mig
ØV en sur død slæde.
Hold du nu dit pral for dig selv, en bil fra 1987 som kun har gået 141.000km, jeg ville ikke røre den med en ildtang, den er intet værd.
Se lige på tallende, det er 6.000km om året i snit, eller 115km om ugen, bare på en 5 dags uge giver det 23km om dagen, min to koldstarter pr dag og en tur på max 11,5km, nej den har aldrig været varm og den er fyldt med slam i maskinen.
Hvis den nu havde gået over 400.000km, så havde tallende passet og den havde været sund nok, det andet dur altså ikke.
tilføjet af Anonym nr. 2000
Sådan gøres det!
Glem alt om diverse væsker som kan fyldes i Benzin, indsugning osv. -Det er ikke særligt effektivt om noget.
Enkel undtagelse:
Er der turbolader på bilen kan den rengøres ved at vandvaske, men det skal gøres forsigtigt og ved ca. 2000 motor rpm. NB. En turbolader er ikke en vandmølle så forsigtigt!
Sådan rengøres motoren:
En sen aften, nat eller meget tidlig morgen hvor motorvejen er ret øde tager du en tur, en forholdsvis lang tur hvor motoren får lov at arbejde i 5. gear ved 5-5,500 rpm. -Det holder du i en halv til hel time. Når du er færdig, så gå ud og lyt til motoren og du vil finde at den summer som en glad bi og accelerere som en gal hveps.
Du kan eventuelt kombinere rengøringen med en tur over grænsen for at handle eller et besøg hos tante olga i Hirtshals.
Du bliver nødt til at overskride hastighedsbegrænsningen, at fedte rundt ved 110-130 km/t hjælper intet!
tilføjet af Også en bilejer
Vpower
Det er sagen, har kørt med det i 7år nu, dvs. 1/2 alm. benzin .. 1/2 Vpower jeg troede ellers ikke på det men da jeg havde brugt det et par måneders tid kunne jeg køre rundt med en pegefinger i afgangen af udstødningen UDEN at fingeren blev snavset😮 Okay, det er også en krone dyrere , men jeg synes det er det værd.🙂
På et tidspunkt fik jeg skiftet toppakningen og min mekaniker var meget overrasket over
Hvor rene stempeltoppene de var, jeg så det også selv, de var som blankpolerede😉
Så hvis ikke DET er bevis nok så ved jeg ikke..Tror ellers ikke på mirakelmidler
Bruger i øvrigt også Shell´s multi grade oil, den kan også bruges til dieselbiler😉
tilføjet af RPM-
Jaja!
bare du husker at omdrejninger kan også ødelægge en motor😮
tilføjet af Anonym nr. 2000
Det sker der ikke noget ved
Hvis bare kølevand og olie er i orden så sker der ikke noget ved at give den omdrejninger og lidt klø. -Men vent til den er varmet igennem.
tilføjet af Anonym
Tak for dit svar
Jeg vil følge den nøje. Har du erfaringer med produktet Abcon fra Lindemann? Kan man roligt bruge den til at rense motoren?