At tage Bibelen alvorligt
Som regel når man læser i Bibelen opdager man, at det der står det ene sted, synes at modsige det der står et andet sted. Hvis man eksempelvis gerne vil tage Bibelen alvorligt, støder man måske ind i disse to citater fra Det Nye Testamente:
----------------------------------2 CITATER Om AT LÆSE I BIBELEN -------------------------------------
"Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed" 2 Tim 3:16
"Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet kan tyde nogen profeti i Skriften; for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud." 2 Pet 1:20-21
--------------------------------------CITATER SLUT------------------------------------------------
Dette første sted siger, at ordene i hellige skrifter (som Bibelen efter min mening er) er blevet "indblæst" til den der skrev dem ned. Det er interessant, fordi en af de første anker man kan have overfor at tage Bibelen alvorligt er, at dem der skrev den sikkert også var mangelfulde mennesker, som vi selv.
Faktisk påstår Bibelen aldrig, at de mennesker der skrev Bibelen var specielt inspirerede mennesker. En profet som Bileam var tydeligvis et moralsk anløbent menneske, på trods af, at han kom med en række profetier i 4. Mosebog (han er forøvrigt også god for en beretning om et talende æsel). Det kunne altså godt være dårlige mennesker der skrev i Bibelen, men det gjorde ikke noget, for ordene de skrev var "indblæst" af Helligånden, så det var hellige ord alligevel. (Et andet eksempel på en anløben skribent i Bibelen er kong Nebukadnezar der skrev et af kapitlerne i Daniels Bog).
Der skete altså et eller andet mærkeligt da Bibelens bøger blev skrivet, udvalgt osv. Gud var med i det, så der står det Gud ønsker der skal stå. Det har fået nogle til at mene, at så bør man også forstå de ting der står i Bibelen bogstaveligt (godt nok efter man har ladet de forskellige steder tyde hinanden osv). Disse mennesker mener altså, at ordene indblæst af Gud er en slags puslespil, hvor vi skal få brikkerne til at falde på plads, så vi kan udrede, hvad det egentligt var Gud ønsker at sige til os.
Her er det, at jeg synes det andet citat jeg bragte kommer med en vigtig pointe, nemlig at man ikke "selvbestaltet" kan tyde Bibelens profetier (og lærdomme osv). Stedetg fortæller også hvorfor "for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud". Ligesom profeterne ikke selv styrede hvad der blev skrevet (fordi ordene i virkeligheden blev "indblæst" af Gud), kan vi altså heller ikke selv forstå det der står - det der er indblæst af Helligånden, skal tydeligvis også forstås ved Helligånden.
Her mener jeg folk (som ftg), der tolker Bibelen ved at samle den som et puslespil begår deres store "fejl", fordi de prøver at aftvinge ordene deres hemmeligheder, ved at ræse rundt i Bibelen (somom de synes der er noget galt med den rækkefølge Helligånden indblæste ordene i). Men nej, løsningen er ikke bibelræs - løsningen er at at have Helligåndens vejledning når man læser - ellers er det bare ord, ligesom skribenterne måske troede det var da de skrev dem.
Det store ved Bibelen er ikke graden af nøjagtighed i detaljen (idag ved vi Bibelen indeholder mange videnskabelige fejlopfattelser), men det at man Helligånden bruger Bibelen til at vidne om Guds Søn Jesus når man læser i den. Om det æsel så rent faktisk har talt er i den forbindelse mindre vigtigt.
Det at kunne finde Gud vha. Bibelen, uden at benægte, at der rent faktisk står en masse vrøvl i Bibelen, er efter min opfattelse at tage Bibelen alvorligt. Det indebærer, at man accepterer Bibelen som indblæst af Gud selvom ordene blev formuleret af en række fejlbarlige mennesker. Det indebærer også, at man accepterer, at Helligånden ved Bibelens ord kan føre en til Gud, selvom der står meget vrøvl i Bibelen, formuleret af fejlbarlige mennesker i konkrete historiske sammenhænge.
----------------------------------2 CITATER Om AT LÆSE I BIBELEN -------------------------------------
"Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed" 2 Tim 3:16
"Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet kan tyde nogen profeti i Skriften; for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud." 2 Pet 1:20-21
--------------------------------------CITATER SLUT------------------------------------------------
Dette første sted siger, at ordene i hellige skrifter (som Bibelen efter min mening er) er blevet "indblæst" til den der skrev dem ned. Det er interessant, fordi en af de første anker man kan have overfor at tage Bibelen alvorligt er, at dem der skrev den sikkert også var mangelfulde mennesker, som vi selv.
Faktisk påstår Bibelen aldrig, at de mennesker der skrev Bibelen var specielt inspirerede mennesker. En profet som Bileam var tydeligvis et moralsk anløbent menneske, på trods af, at han kom med en række profetier i 4. Mosebog (han er forøvrigt også god for en beretning om et talende æsel). Det kunne altså godt være dårlige mennesker der skrev i Bibelen, men det gjorde ikke noget, for ordene de skrev var "indblæst" af Helligånden, så det var hellige ord alligevel. (Et andet eksempel på en anløben skribent i Bibelen er kong Nebukadnezar der skrev et af kapitlerne i Daniels Bog).
Der skete altså et eller andet mærkeligt da Bibelens bøger blev skrivet, udvalgt osv. Gud var med i det, så der står det Gud ønsker der skal stå. Det har fået nogle til at mene, at så bør man også forstå de ting der står i Bibelen bogstaveligt (godt nok efter man har ladet de forskellige steder tyde hinanden osv). Disse mennesker mener altså, at ordene indblæst af Gud er en slags puslespil, hvor vi skal få brikkerne til at falde på plads, så vi kan udrede, hvad det egentligt var Gud ønsker at sige til os.
Her er det, at jeg synes det andet citat jeg bragte kommer med en vigtig pointe, nemlig at man ikke "selvbestaltet" kan tyde Bibelens profetier (og lærdomme osv). Stedetg fortæller også hvorfor "for ingen profeti har nogen sinde lydt i kraft af et menneskes vilje, men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud". Ligesom profeterne ikke selv styrede hvad der blev skrevet (fordi ordene i virkeligheden blev "indblæst" af Gud), kan vi altså heller ikke selv forstå det der står - det der er indblæst af Helligånden, skal tydeligvis også forstås ved Helligånden.
Her mener jeg folk (som ftg), der tolker Bibelen ved at samle den som et puslespil begår deres store "fejl", fordi de prøver at aftvinge ordene deres hemmeligheder, ved at ræse rundt i Bibelen (somom de synes der er noget galt med den rækkefølge Helligånden indblæste ordene i). Men nej, løsningen er ikke bibelræs - løsningen er at at have Helligåndens vejledning når man læser - ellers er det bare ord, ligesom skribenterne måske troede det var da de skrev dem.
Det store ved Bibelen er ikke graden af nøjagtighed i detaljen (idag ved vi Bibelen indeholder mange videnskabelige fejlopfattelser), men det at man Helligånden bruger Bibelen til at vidne om Guds Søn Jesus når man læser i den. Om det æsel så rent faktisk har talt er i den forbindelse mindre vigtigt.
Det at kunne finde Gud vha. Bibelen, uden at benægte, at der rent faktisk står en masse vrøvl i Bibelen, er efter min opfattelse at tage Bibelen alvorligt. Det indebærer, at man accepterer Bibelen som indblæst af Gud selvom ordene blev formuleret af en række fejlbarlige mennesker. Det indebærer også, at man accepterer, at Helligånden ved Bibelens ord kan føre en til Gud, selvom der står meget vrøvl i Bibelen, formuleret af fejlbarlige mennesker i konkrete historiske sammenhænge.