10tilføjet af

Benzin i Dieselmotor

I en forbrændingsmotor antændes benzinen af en gnist fra et tændrør, og Diesel antændes ved den høje kompression. Jeg har så funderet over, om det teoretisk ville være muligt at bruge benzin i en Dieselmotor, hvis ikke oktantallet i benzinen var så højt. Hvis man forestillede sig at man havde et langt lavere oktantal... Ville benzinen så ikke også kunne antændes ved kompressionen. Oktan tallet skulle dog ikke ned på niveau med Diesel, da Dieselmotoren har langt højere kompression, og benzinen derved ville blive antændt alt for hurtigt.
Jeg gentager, at det er et rent teoretisk spørgsmål.
tilføjet af

Benzin i Dieselmotor

Jeg er ikke ekspert, men vil alligevel forsøge mig med et svar.
I henhold til naturloven (termodynamikkens 2. lov) vil virkningsgraden, ved omsætning af varme til bevægelsesenergi, blive højere jo højere temperatur (og dermed kompression) der benyttes. Det er grundideen i en dieselmotor. Hvis man kommer benzin i en dieselmotor, vil benzinen selvantænde på et alt for tidlig tidspunkt. Man har dog øget benzinmotorens virkningsgrad ved at øge forbrændingstemperaturen og kompressionen. Det har krævet et hævet oktantal for at undgå, at benzinen selvantænder før tid. Hvis man kunne hæve oktantallet højt nok – jeg tror ikke det er muligt i dag - kunne det i teorien lade sig gøre at bruge benzin i en dieselmotor.
tilføjet af

Benzinens eksplotion.

Slår meget hårt her og nu, dieslens eksplotion er "længere".
Der er 2 slags dieselsmotore, højkompremeret som starter ved komprationen, de nye er lavkompremeret, de antænder ved varmen der opstår når luften trykkes gennem et lille hul når luften bliver trykket ind i et brandekammer, hvor dyssen og gløderøret sidder, det kammer er Ca. på størelse med en stor vindrue, hvir du kommer benzin ind i det, så vil det selvfølgeligt eksplodere, men eksplotionen er ikke ret "lang", så der er "død" inden den når ud af brandekammeret.
En benzin motor har et komprationstal på Ca.8-12, en lankompreteret diselsmotor skal havde et komprationstal på minst 12, en højkopremeret dieselsmotor har et komprationstal på Ca.24
En god benzinmotor kan klare 10.000-Omd, en dieselmotor kan klare Ca. 4.000-Omd, så ved at hælde benzin på en dieselmotor, så skal man øge Omd., for at få efekten ud af den, det kan hverken lejer eller andet holde til, alt er afvejet til et eller andet MAX antal Omd, og brædstofs pumpen vil slide sig selv op, der er ingen smøring i benzin.
Det er bare lidt af forklaringen på det.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Benzinens eksplotion.

Ups..... Hverken benzin eller diesel eksploderer. Det forbrænder, godt nok meget hurtigt.
tilføjet af

Alle væsker.

Eksplodere, hvis de bliver udsat for et stort tryk og varme nok.
Og det må da også undre dig at benzinmotoren omtales som en eksplosionsmotor 😉.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Alle væsker.

Som stadig kaldes en forbrændingsmotor.
tilføjet af

Alle væsker.

Hej Poul
Det du skriver giver god mening. Som sagt var det kun et rent teoretisk spørgsmål, da jeg bestemt ikke har tænkt mig at prøve det i praksis. Jeg fik i hvertfald svar på, at det er mere end bare oktan tallet der spiller ind. Så endnu en gang tak for dit meget fyldestgørende svar.
tilføjet af

Nå da da!.

"Eksplosionsmotorer
I eksplosionsmotoren tilføres der cylinderen en blanding af forstøvet og fordampet brændstof samt luft, som komprimeres under et højt tryk, og antændes enten ved en elektrisk gnist, gløderør eller glødehoved, hvorved blandingen øjeblikkelig antænder eksplosionsagtig under samtidig trykstigning.".
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Jeg havde engang en lære.

I en ungdomsskole, han var mekanikker på flyvestation Værløse, han havde en gammel SAAB, han kørte på flybrandstof, det har en oktan på 140, så han havde lagt 3 toppakninger i motoren, ellers bankede den som bare pokker.
Jeg havde engang en Simca, der kom jeg ved et uheld petrolium på tanken, den kunne køre på det, den osede hvidt og bankede, det var Pga. petrolium har et højre oktantal fik jeg afvide af en der sagde han havde forstand på den slags 😉 .
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Kan ikke anbefales.......

Den er afprøvet 😮
Og det duer simpeltyhen ikke, bilen går i stå og hele tanken skal pumpes ud og genfyldes med Diesel 😖
Det kostede 2000 kr. og så havde jeg oven i købet lånt bilen for at spare penge på at leje en 🙁
Lovemor [sun]
tilføjet af

Benzin i Dieselmotor

Selvfølgelig er der – udover princippet - også en del praktiske forhold, der er forskelligt mellem en benzinmotor og en dieselmotor herunder især forbrændingstemperaturen og kompressionen. Det betyder at en række praktiske forhold tilsiger nogle andre valg. F.eks. også valg af materialer og metallegeringer, styrkeegenskaber og andet. Men du spurgte til en teoretisk vurdering.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.