Bompenge - eller gratis busser og tog
Ritt Bjerregård m. fl. går ind for bompenge for at mindske trafikken i byerne og på motorvejene.
Jeg er enig i formålet, men mener, at der findes en langt bedre løsning.
Problemet ved bompenge er, at det "vender den tunge ende nedad", dvs. det er lettere for en rig at betale fx. 50 kr. om dagen, end det er for en fattig. Og eftersom de riges biler er større og derfor kører mindre på literen - og forurener mere - end de fattiges, er det desuden ikke så effektivt.
Hvis man derimod gør busser og tog gratis, er der følgende fordele:
Besparelser på ventetid på motorvejene og ved stoppestederne og stationerne, pga. flere afgange.
Mindre forurening, forudsat at der er partikelfiltre på busserne.
En forbedret betalingsbalance, da alle biler købes i udlandet.
Besparelser på parkeringshuse.
Besparelser på motorvejsudvidelser.
Færre administrationsudgifter i forb. m. billetter.
Færre overfald for småpenge i busser.
Færre frustrerede, bitre passagerer, som ikke vil betale overpris for en lille kilometers.
Mere kontakt imellem mennesker.
Mindre trafik og dermed færre ulykker.
Mere tid til den bærbare for flere mennesker.
Mindre problemer med ”road rage” – vej-raseri – pga. mindre trængsel.
Højnet social bevidsthed i forb. m. fælles transport.
Bedre uddannede chauffører – idet buschauffører har en længere uddannelse end tilfældige privatbilister.
Tidsbesparelse for dem, der vil finde en parkeringsplads.
Mindre pres på olieraffinaderierne.
Mindre stress i samfundet som helhed.
Bedre vilkår for økonomisk svagere stillede.
Flere busruter og dermed et bedre offentligt net. Med flere passagerer mere grund til busser flere steder, og dermed:
Bedre kommunikation for fattige i randzoner og områder, hvor der ikke i øjeblikket kører busser.
Med fartskiver i busser vil man undgå en del hastighedsoverskridelser og dermed spare penge på bump (som koster 50.000) og chikaner (gad vide, hvad de koster at etablere).
Gratis busser og tog vil være en solidarisk ordning, som vil gøre de svagest stillede mere tilfredse, og dette vil give færre problemer på socialkontorer, arbejdspladser og mange andre steder.
Mindre trafik vil desuden gøre plads for ambulancer, politi og brandvæsen.
Mindre spritkørsel.
Mange af ovennævnte punkter vil give besparelser på hospitaler og sygehuse.
Visse af disse vil også følge af bompenge, men dette er blot for at anskueliggøre, at det aldeles ikke vil være en urentabel ordning. Tværtimod vil det signal, som en regering ville sende med denne ordning være yderst positivt for alle undtagen de stort set samfundsskadelige egoister!
Jeg ville gerne høre fornuftige argumenter imod gratis busser og tog. Ikke ideoligiske eller defaitistiske.
Det KAN lade sig gøre, hvis man vil. Det ER sket i to eller flere byer i Danmark og flere i udlandet.
Spørgsmålet er, og vi har mod og hjerte til at se det i øjnene og gennemføre det!
Jeg er enig i formålet, men mener, at der findes en langt bedre løsning.
Problemet ved bompenge er, at det "vender den tunge ende nedad", dvs. det er lettere for en rig at betale fx. 50 kr. om dagen, end det er for en fattig. Og eftersom de riges biler er større og derfor kører mindre på literen - og forurener mere - end de fattiges, er det desuden ikke så effektivt.
Hvis man derimod gør busser og tog gratis, er der følgende fordele:
Besparelser på ventetid på motorvejene og ved stoppestederne og stationerne, pga. flere afgange.
Mindre forurening, forudsat at der er partikelfiltre på busserne.
En forbedret betalingsbalance, da alle biler købes i udlandet.
Besparelser på parkeringshuse.
Besparelser på motorvejsudvidelser.
Færre administrationsudgifter i forb. m. billetter.
Færre overfald for småpenge i busser.
Færre frustrerede, bitre passagerer, som ikke vil betale overpris for en lille kilometers.
Mere kontakt imellem mennesker.
Mindre trafik og dermed færre ulykker.
Mere tid til den bærbare for flere mennesker.
Mindre problemer med ”road rage” – vej-raseri – pga. mindre trængsel.
Højnet social bevidsthed i forb. m. fælles transport.
Bedre uddannede chauffører – idet buschauffører har en længere uddannelse end tilfældige privatbilister.
Tidsbesparelse for dem, der vil finde en parkeringsplads.
Mindre pres på olieraffinaderierne.
Mindre stress i samfundet som helhed.
Bedre vilkår for økonomisk svagere stillede.
Flere busruter og dermed et bedre offentligt net. Med flere passagerer mere grund til busser flere steder, og dermed:
Bedre kommunikation for fattige i randzoner og områder, hvor der ikke i øjeblikket kører busser.
Med fartskiver i busser vil man undgå en del hastighedsoverskridelser og dermed spare penge på bump (som koster 50.000) og chikaner (gad vide, hvad de koster at etablere).
Gratis busser og tog vil være en solidarisk ordning, som vil gøre de svagest stillede mere tilfredse, og dette vil give færre problemer på socialkontorer, arbejdspladser og mange andre steder.
Mindre trafik vil desuden gøre plads for ambulancer, politi og brandvæsen.
Mindre spritkørsel.
Mange af ovennævnte punkter vil give besparelser på hospitaler og sygehuse.
Visse af disse vil også følge af bompenge, men dette er blot for at anskueliggøre, at det aldeles ikke vil være en urentabel ordning. Tværtimod vil det signal, som en regering ville sende med denne ordning være yderst positivt for alle undtagen de stort set samfundsskadelige egoister!
Jeg ville gerne høre fornuftige argumenter imod gratis busser og tog. Ikke ideoligiske eller defaitistiske.
Det KAN lade sig gøre, hvis man vil. Det ER sket i to eller flere byer i Danmark og flere i udlandet.
Spørgsmålet er, og vi har mod og hjerte til at se det i øjnene og gennemføre det!