4tilføjet af

Bremserne svigtede :-/

Heldigvis i meget langsomt tempo.
Sagen er den, at jeg i dag har skiftet fælge på min bil. Efter at være kørt en lille tur på de nye fælge, kunne jeg høre et mindre smæld, fra det ene hjul da jeg parkere.
Jeg vil så bakke ud og køre ca 2 meter længere ned på P-pladsen, hvor der er mere jævnt, da jeg vil ha hjulet af og se hvad der er galt. Jeg kommer så lidt ud og vil bremse for at køre i den anden retning. Men den bremser ikke! Eller efter små 2 sekunder blokker bremserne nærmest.
Jeg får så stille og roligt bilen der ned på det jævne stykke og får den løftet med donkraften, og får hjulet af.
Det viser sig så at bremsekablet (tror jeg det hedder) er knækket og godt rustent.
Er det nemt nok selv at skifte?
Bilen er en Citroen Xantia 1,8i fra 94. Da bilen ikke er så meget værd, vil jeg helst undgå et værksteds besøg, da jeg ikke vil ofre for meget på den. Men virker bremserne ikke, kan jeg jo ikke køre i den. Så er jo nødt til at få det lavet.
Desuden kan jeg vel heller ikke køre den til et værksted med en defekt bremse i den ene side, eller hvad...? Og nej, er ikke medlem af Falck...har overvejet det i lang tid, for lang tid 🙁
Har fundet et nyt kabel ved T-hansen: http://www.thansen.dk/product.asp?c=2909021894&n=360893000&pn=372026239
Håber nogen kan hjælpe med gode råd eller lignende, da jeg ikke har helt styr på det
Mvh. Citronen.
tilføjet af

Nu er der jo ikke

mekaniske bremser på en Xantia så det kabel du har fundet er til parkeringsbremsen.
Hvis driftsbremsen ikke virker på en Citroen Xantia er der ikke mange muligheder, bremserne er aktiveret via den hydrauliske undervogn, så hvis der er sket noget med bremserne i den forbindelse, skal du købe nyt hydraulikrør til den, men se lige efter om der lækker bremsevæske, der bør være en alvorlig "sø" hvis et rør er utæt.
Jeg tror ikke det er rør der er utætte eller gået over, hvis det er tilfældet kan vognen ikke hæve sig op i kørestilling, så der må være sket noget andet.
tilføjet af

hydraulisk undervogn

Må indrømme at jeg er meget uerfaren når det kommer til biler, dette er min første bil. Så ha mig undskyldt hvis jeg virker dum :-)
Men jeg har nu søgt lidt på nettet omkring problemet, og kan konstatere at Xantia ikke er som alle andre biler...hydraulisk undervogn, som du skriver. Hvilket jeg ikke har været helt så opmærksom på som man vel burde.
Jeg tænker at det, som du skriver, GODT kan ha noget med hydraulikken at gøre. Den har det sidste stykke tid, i perioder, nærmest hoppet på vejen. I dag, inden den pludselig ikke kunne bremse ville den heller ikke hæve bagenden. Så jeg tror du har fat i noget der.
Nu står bilen 3-4 km. fra mit hjem, så kan ikke tjekke det før i morgen. Men det kunne vel tænkes at jeg bare skal ha fyldt noget LHM-væske på? Hvilket jeg aldrig har gjort, har vel kørt 30.000km siden jeg overtog den. Skal det gøres jævnligt, eller hvordan?
Hvis det nu er det der er problemet, så er det vel ikke nødvendigvis ensbetydende med utæthed?
Må indrømme at jeg aldrig har skænket det en tanke. Så længe der var motorolie og benz på, og den ellers kunne køre, var alt jo fint.

Mht til det knækkede kabel, så er det vel til håndbremsen, som du skriver. Et kabel som umiddelbart ligner bremsekabler på cykler.
Tak for dit svar!
Citronen
tilføjet af

Du har da et problem.

Du skulle have spurgt efter en reparationshåndbog når du nu alligevel var ude hos T-Hansen. Den koster omkring 300 kr. og kan du lidt engelsk så er det en rigtig god hjælp til at blive klogere på din bil. Den kan også fortælle om det er noget du selv kan gå i gang med, men det tvivler jeg på. Hvis den har tabt bremsevæske kan man ike bare hælde noget nyt på, den skal nemlig efterfølgende udluftes.
Det er egentlig ikke så svært, men man skal være 2 om at klare det.
Få nu en reparationshåndbog der passer til din bil, du kan måske endda låne den på biblioteket, så har du sparet lidt der.
Rigtig god arbejdslyst.
tilføjet af

Det samme..

Det samme problem var der også med BX-modellerne.. De kører også med hydraulik undervogn, og går der hul på et af rørene, så fejler affjedering og bremserne.. Men du burde kunne se hvor den holder normalt, at den drypper med olie.. Det kan også godt være det kabel, som gav den lyd, da du trak håndbremsen.. Og det er til håndbremsen..
Men har du ikke lagt mærke til, at du har et håndtag i midterkonsollet, som du kan flytte frem og tilbage? Der kan du ændre på højden af undervognen. Hvis du nu skulle over et meget højt bump, eller ud over en mark.. Så kan du hæve den på den måde.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.