Nu arbejder jeg som flymekaniker og har ved flere lejligheder set de skader, som dette aksestøv forvolder. Og jeg kan love dig for, at du nok ikke ville bryde dig om at have siddet i et af de fly. Motorerne bliver fuldstændigt sandblæst; det samme gør alle fremadrettede vinduer.
Næhh du, flyselskaberne, eller nogle af dem, er så pressede økonomisk, at de tilsyneladende ser stort på den risiko som de udsætter deres fly, personale samt passagerer for..
Glem ikke, at det er altså ikke ligesom en turistbus der punkterer på højre baghjul og dermed blot kan køre ind til siden og skifte hjul. Her befinder du dig i et fly i stor højde og som bare ikke MÅ blive udsat for et muligt motorhaveri, for SÅ kan det gå grueligt galt..
En ting som du måske også overser i din kritik af sikkerheden er, at disse partikler ikke nødvendigvis vil ødelægge motorerne, men friktionen mellem fly og støvet skaber så store spændingsforskelle, at flyets elektroniske komponenter kan blive ødelagt simpelthen fordi der opbygges så store elektriske spændinger i flyets fuselage... Og det er bestemt ikke til at spøge med...
tilføjet af svend sved
hmmm
og du hopper i med begge ben fordi en i forvejen presset topchef hos british airways kommer med sådan en udtalelse ?!!
så du billederne af de finske jagerfly der blev sendt på vingerne og fløj rundt i asken?
det var ikke just tiptop motorer der blev et resultat af det
selvfølgelig skal bossen fra ba komme med sådan en bredside; flyselskabet har i forvejen en vis legemesdel i klemme (der tales om konkurs), så det måtte jo komme!
Frygten for askens virkninger er velbegrundet.
Nok et ekstremt tilfælde, men for 30 år siden var der en "tæt på" episode over Indonesien. En 747 fløj lukt igennem en helt ny askesky om natten, de var ikke advaret og kunne ikke se noget på radaren.
Motorerne døde simpelthen, men ved at dykke kraftigt et par gange fik piloten så at sige blæst det meste af asken ud ved det stærkt forøgede tryk og motorerne gik i gang, de landede helskindet.
Den friktion Du omtaler skete også med det fly, flere passaseger fortalte efterfølgende at de havde set lysskær omkring vinger og motor, en slags Sct. Elmo ild.
Og alle ved jo at indenfor flytrafik med mennesker tages der INGEN chancer eller kompromisser med nogetsomhelst da konsekvenserne er uhyggelige, hvis man gjorde det samme med biltrafik ville 25 % aldrig komme ud at køre, enten grundet en defekt kører eller defekt bil.
tilføjet af Diogenis
Om alt kan der skabes konspirations teorier
Men ja ingen målinger blev brugt, men et computer program som matematisk beregnede skyens færden.
Paradoksalt nok blev det beregnet i England