Butikspersonale gider ikke arbejde i butikker
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/08/10/132946.htm
Butikspersonale gider ikke arbejde i butikker
10. aug. 2006 13.47 Penge
Lav løn samt aften- og weekendarbejde. Det er ikke lige de overskrifter, der tiltrækker ansøgere i hobetal.
Landets butikker har da også svært ved at tiltrække personale, men opgaven er ikke helt umulig, mener en detailhandelsekspert. Til gengæld skal butiksejerne give personalet mere indflydelse på butikkernes vareudbud og markedsføring.
En frisk undersøgelse fra Institut for Dansk Detailhandel viser, at en tredjedel af de kvindelig ansatte i udvalgsvarebutikker overvejer at skifte til en anden branche. Hovedårsagen er lav løn og skæve arbejdstider, men medarbejderne giver også udtryk for, at de i højere grad vil hjælpe kunderne frem for bare at sælge.
Kæderne skal give personalet ansvar
Og det udsagn bør ifølge direktør for Institut for Dansk Detailhandel, Finn Hagedorn, få kæderne til at tænke sig om.
- Det er min vurdering, at kædekoncepterne nogle steder er blevet så topstyrede, at det fjerner hele eller store dele af de muligheder, der kan være med til at skabe motivation og inspiration for personalet, siger han.
De Samvirkende Købmænd har for nylig offentliggjort en undersøgelse, der udstiller branchens rekrutteringsproblemer. På landsplan melder 28 procent af butikkerne om problemer med at skaffe nye ansatte, og i hovedstadsområdet er det hver anden virksomhed, der ikke kan få de folk, der er brug for.
______________________________________________________________________________________________
Jeg er en af dem der har skiftet branche, idag arbejder jeg for samme løn men arbejde kun 33 timer om ugen.
"Det er min vurdering, at kædekoncepterne nogle steder er blevet så topstyrede, at det fjerner hele eller store dele af de muligheder, der kan være med til at skabe motivation og inspiration for personalet, siger han."
Motivation og inspiration
Ja det mangler, til sidst følte jeg mig bare som en arbejdsmaskine der bare skulle knokler og slå hjernen fra, alt handle kun om penge, servicen til kunder blev sat på nulpunktet og da jeg var bedre til service end at knokle røg jeg heldigvis (for mig og mit helbred) ud i kulden.
Butikspersonale gider ikke arbejde i butikker
10. aug. 2006 13.47 Penge
Lav løn samt aften- og weekendarbejde. Det er ikke lige de overskrifter, der tiltrækker ansøgere i hobetal.
Landets butikker har da også svært ved at tiltrække personale, men opgaven er ikke helt umulig, mener en detailhandelsekspert. Til gengæld skal butiksejerne give personalet mere indflydelse på butikkernes vareudbud og markedsføring.
En frisk undersøgelse fra Institut for Dansk Detailhandel viser, at en tredjedel af de kvindelig ansatte i udvalgsvarebutikker overvejer at skifte til en anden branche. Hovedårsagen er lav løn og skæve arbejdstider, men medarbejderne giver også udtryk for, at de i højere grad vil hjælpe kunderne frem for bare at sælge.
Kæderne skal give personalet ansvar
Og det udsagn bør ifølge direktør for Institut for Dansk Detailhandel, Finn Hagedorn, få kæderne til at tænke sig om.
- Det er min vurdering, at kædekoncepterne nogle steder er blevet så topstyrede, at det fjerner hele eller store dele af de muligheder, der kan være med til at skabe motivation og inspiration for personalet, siger han.
De Samvirkende Købmænd har for nylig offentliggjort en undersøgelse, der udstiller branchens rekrutteringsproblemer. På landsplan melder 28 procent af butikkerne om problemer med at skaffe nye ansatte, og i hovedstadsområdet er det hver anden virksomhed, der ikke kan få de folk, der er brug for.
______________________________________________________________________________________________
Jeg er en af dem der har skiftet branche, idag arbejder jeg for samme løn men arbejde kun 33 timer om ugen.
"Det er min vurdering, at kædekoncepterne nogle steder er blevet så topstyrede, at det fjerner hele eller store dele af de muligheder, der kan være med til at skabe motivation og inspiration for personalet, siger han."
Motivation og inspiration
Ja det mangler, til sidst følte jeg mig bare som en arbejdsmaskine der bare skulle knokler og slå hjernen fra, alt handle kun om penge, servicen til kunder blev sat på nulpunktet og da jeg var bedre til service end at knokle røg jeg heldigvis (for mig og mit helbred) ud i kulden.