Danske elever halter bagefter
De danske elever halter bagefter i uddannelsessystemet.
Det er da naturligt nok, at de halter bagefter. Problemet skyldes nemlig sammensætningen af undervisningen samt undervisningsmetoderne.
Der er ingen tryghed eller nogen egentlige rammer i skolerne. I folkeskolen skifter eleverne klasse hvert år. Hvert evig eneste år, i de 9 år de skal gå i skole, skal de skifte til et nyt klasselokale. Hvad er dog meningen med det? Behold dog eleverne inde i de klasser de altid har gået i. Det giver tryghed.
Og når eleverne så skal videre til gymnasiet, så skifter de fandme klasse 5 gange om dagen! Jeg forstår godt, at når man skal have fysik eller kemi, at man så skal bruge et andet klasselokale end det man ellers anvender. Men da jeg gik på HTX skiftede vi mellem 2 klasser om dagen, der var nøjagtigt ens indrettet. Hvorfor havde vi ikke bare én klasse vi alle var i?
Foruden alle disse mange skift er der også et generelt problem med undervisningen. Hippierne har desværre fået omvendt hele skolesystemet til at blive et hippie-system hvor man ikke længere skal lave noget på egen hånd, men hvor vi har noget som gruppeeksamener og generelt gruppearbejde hele vejen igennem. Der var engang, dengang i de gode gamle dage som min far og min bedstefar kan huske det, hvor eleverne sad inde i den samme klasse, og løste opgaverne via papir, blyant og en bog. Læreren stod og snakkede i et lille stykke tid, og så fik man derefter opgaver i lige netop dette lille område, for at se, om man har forstået det, og få rettet op på det man ikke forstod. Dengang var eleverne meget dygtigere end de er nu, hvor læreren står og snakker uafbrudt i 2 timer, og dagen efter får man en stak opgaver.
Man lærer INTET ved kun at høre på andre. Man skal selv gøre det. Derfor er det vigtigt, at der kommer mange flere prøver og egentlige opgaver ind i skolerne. Lærerens snak skal reduceres, og opgaverne der skal løses inde i klassen skal øges.
I Danmark siger vi: "Gruppearbejde er vigtigt, for det er sådan alle virksomheder arbejder". Det er måske rigtig nok, men som et resultat af, at vi lærer eleverne gruppearbejde samtidig med at vi lærer dem det faglige, så går det galt, da eleverne nu skal koncentrere sig om at lære flere ting. Det kan man ikke. Dette har resulteret i, at Danmark da godt nok er et af verdens førende IT-nationer - men vores virksomheder importerer kun produkter - de laver ikke nogen nye. Vi har en helt masse avanceret teknologi i dette land, som vi har været i stand til at importere pga. gruppearbejde - men vi er ude af stand til at lave nye produkter.
Lad gruppearbejde være noget, som de lærer når de kommer ud i virksomhederne, og afskaf det totalt fra skolerne - folkeskolen, gymnasiet og universitetet. Det er vejen frem mod bedre uddannelse.
Det er da naturligt nok, at de halter bagefter. Problemet skyldes nemlig sammensætningen af undervisningen samt undervisningsmetoderne.
Der er ingen tryghed eller nogen egentlige rammer i skolerne. I folkeskolen skifter eleverne klasse hvert år. Hvert evig eneste år, i de 9 år de skal gå i skole, skal de skifte til et nyt klasselokale. Hvad er dog meningen med det? Behold dog eleverne inde i de klasser de altid har gået i. Det giver tryghed.
Og når eleverne så skal videre til gymnasiet, så skifter de fandme klasse 5 gange om dagen! Jeg forstår godt, at når man skal have fysik eller kemi, at man så skal bruge et andet klasselokale end det man ellers anvender. Men da jeg gik på HTX skiftede vi mellem 2 klasser om dagen, der var nøjagtigt ens indrettet. Hvorfor havde vi ikke bare én klasse vi alle var i?
Foruden alle disse mange skift er der også et generelt problem med undervisningen. Hippierne har desværre fået omvendt hele skolesystemet til at blive et hippie-system hvor man ikke længere skal lave noget på egen hånd, men hvor vi har noget som gruppeeksamener og generelt gruppearbejde hele vejen igennem. Der var engang, dengang i de gode gamle dage som min far og min bedstefar kan huske det, hvor eleverne sad inde i den samme klasse, og løste opgaverne via papir, blyant og en bog. Læreren stod og snakkede i et lille stykke tid, og så fik man derefter opgaver i lige netop dette lille område, for at se, om man har forstået det, og få rettet op på det man ikke forstod. Dengang var eleverne meget dygtigere end de er nu, hvor læreren står og snakker uafbrudt i 2 timer, og dagen efter får man en stak opgaver.
Man lærer INTET ved kun at høre på andre. Man skal selv gøre det. Derfor er det vigtigt, at der kommer mange flere prøver og egentlige opgaver ind i skolerne. Lærerens snak skal reduceres, og opgaverne der skal løses inde i klassen skal øges.
I Danmark siger vi: "Gruppearbejde er vigtigt, for det er sådan alle virksomheder arbejder". Det er måske rigtig nok, men som et resultat af, at vi lærer eleverne gruppearbejde samtidig med at vi lærer dem det faglige, så går det galt, da eleverne nu skal koncentrere sig om at lære flere ting. Det kan man ikke. Dette har resulteret i, at Danmark da godt nok er et af verdens førende IT-nationer - men vores virksomheder importerer kun produkter - de laver ikke nogen nye. Vi har en helt masse avanceret teknologi i dette land, som vi har været i stand til at importere pga. gruppearbejde - men vi er ude af stand til at lave nye produkter.
Lad gruppearbejde være noget, som de lærer når de kommer ud i virksomhederne, og afskaf det totalt fra skolerne - folkeskolen, gymnasiet og universitetet. Det er vejen frem mod bedre uddannelse.