Kæreste Elle
Mit første indlæg her blev pist væk, derfor prøver jeg lige igen. Du eller din søn er hverken skøre eller andet.
I er medier - har nogle evner udover det sædvanlige - det du/I sanser er virkeligt - dog skjult for mange i denne verden stadig.
Flere og flere oplever jeg kommer i disse år frem fra deres skjul og fortæller om lignende oplevelser og jeg tror det i fremtiden bliver mere almindeligt.
Hold fast i det du fornemmer og gør, hvad dit hjerte fortæller dig.
Mange børn er i dag meget sensitive - jeg ved ikke om det er aktuelt, men her får I lige en Psykisk førstehjælpskasse med Jer til den lille fantastiske og andre omkring jer der måske dunne have gavn heraf.
Denne psykiske førstehjælpskasse til børn indeholder 7 små øvelser, der kan afhjælpe barnets tilstand, hvis det er bange,bekymret, ulykkelig, panisk, hyperaktiv, eller hvis barnet mærker andres følelser og tilstande frem for sine egne. Alle øvelser
kan laves af alle og varer mellem 3 og 12 minutter.
Vi oplever både i vores professionelle virke og i den private sfære, at børn bliver mere og mere sensitive. De sanser det
meste af det, der sker omkring dem – og her tænkes ikke på det fysisk synlige. Derimod mærker vores børn de følelser,
stemninger osv., som de færdes i. Det betyder, at barnet indretter sin adfærd efter det, som det mærker og føler udenfor sig
selv, frem for at mærke sig selv, sine egne følelser og sine egne behov. Det er naturligvis meget belastende for et barn, især i
en verden af voksne, der ikke sanser på samme måde som børnene, og derfor ikke altid forstår/accepterer barnets
reaktionsmønstre.
Der har aldrig tidligere været flere 12–14-årige unge under psykologisk eller psykiatrisk behandling. De har store psykiske
problemer, der bl.a. giver sig udtryk i, at de skærer i sig selv eller har en spiseforstyrrelse. Behandlingstilbuddet til disse
unge er for nuværende, at de kan få udleveret lykkepiller og tilbudt sporadiske samtaler med en psykiater
Det er efter vores mening helt uacceptabelt, at vi ikke kan rumme disse børn i vores samfund, fordi vi dermed risikerer at få
en hel generation af ulykkelige individer, der ikke føler, at de slår til, forstås og ikke mindst ikke respekteres for den, de er.
Derfor besluttede vi os for, at vi måtte finde frem til en måde, der kan hjælpe barnet til at håndtere denne verden på en mere
afbalanceret måde.
Introduktion
Førstehjælpskassen er lavet til forældre, pædagoger og andre voksne omkring barnet, der ønsker at hjælpe det til at få det bedre til bedre at komme i kontakt med sig selv. Derfor er øvelserne skabt til mennesker, som ikke har noget forudgående
kendskab til chakraer og energiarbejde.
Det sensitive barn mærker næsten alt og mærker også ting, som den voksne ikke er i stand til at mærke. Opbyg derfor din egen
tillid til, at det, barnet oplever, er rigtigt. Det er nemlig altid vigtigt, at du lytter og er til stede sammen med barnet, og at du
har tillid til det, som barnet oplever.
Hvis du eksempelvis synes, at barnet skal være stærkere, og at du vil lave nogle af øvelserne til dette formål, så er det vigtigt at
lytte indad til dine egne signaler – altså mærke om det reelt er det, barnet har brug for. Du må ikke fremskynde noget eller
ønske, at noget er på en anden måde end den måde, det er i barnet.
Vær tillige opmærksom på, hvordan barnet reagerer under og efter energiarbejdet. Barnet vil som regel meget hurtigt fortælle
dig, om energiarbejdet er rigtigt for barnet selv.
Disse energiøvelser er ikke til healere, der skal hjælpe et barn - de er til mor, far og andre voksne omkring barnet. Hvis du
ønsker at hjælpe et barn, som ikke er dit, så sørg for at få en af forældrenes tilladelse til at lave energiarbejde, før du går i gang.
Husk derudover, at sund mad, vand og søvn er vigtig for alle - også for dit barn. Bevægelse er også meget vigtigt for det sensitive barn, idet sport og gåture giver jordforbindelse.
At forestille sig:
Til nogle af øvelserne skal du forestille dig noget for dit indre blik. Det kan for nogle virke vanskeligt, men det er lettere,
end det lyder. Der er flere lag i det at forestille sig noget:
1) Tænke sig til et billede
Eksempel: Send blåt lys til hals – tænk, at du sender blåt lys til halsen
2) Forestil dig et billede
Eksempel: Du skal forestille dig et billede, hvor du ser, at der strømmer blåt lys til halsen
3) Se det for dig
Eksempel: Se for dit indre, at der strømmer blåt lys til halsen
Om du forestiller dig ting, som beskrevet i 1, 2 eller 3, er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at du laver øvelserne for at hjælpe dit
barn.
Chakraer/bevidsthedsorganer
Inden du går i gang med øvelserne, vil vi give dig en lille introduktion til de enkelte chakraer/bevidsthedsorganer, og hvor
de er placeret i forhold til vores krop:
Disse 7 hovedchakraer, som påvirkes under øvelserne, er et redskab for vores bevidsthed og er en indgang til vores
energistruktur/tanke- og følelsesverden. Det betyder, at når vi påvirker et af disse chakraer, så påvirker vi også sindet – og
dermed barnets psyke.
Hæmninger
Det, der muligvis kan standse dig i at komme i gang med at lave disse øvelser, kan være det faktum, at det for mange er en
uvant situation at lave energiøvelser med sit barn. Men i virkeligheden er det det samme som at drage omsorg for sit barn
i det hele taget – og lige så naturligt som at puste på et blødende knæ og sige: ”Sååå”. Du skal ikke være en anden, end den du skal være naturlig og afslappet og kan eventuelt lave øvelserne i forbindelse med putte-situationen eller anden form for
hygge.
En anden ting, der kan standse dig i at lave øvelserne, er, at dit eget verdensbillede er helt anderledes end det, der her
præsenteres. Men man behøver ikke at tro på noget bestemt for at kunne bruge øvelserne. Dog er det vigtigt, at man går helhjertet ind i hver enkelt øvelse, hvis den skal have den effekt, som beskrives.
Vi håber, at du kan bruge de følgende øvelser til at hjælpe dit barn. De syv øvelser kan bruges hver for sig, eller nogle af dem
kan sættes sammen til en helhed. Det vigtigste er dog altid samværet, samtalen og en rolig rytme i barnets liv.
Bemærk!
Disse øvelser erstatter ikke konsultation hos læge, psykolog, healer m.m., men er et supplement til anden behandling, som
barnet eventuelt har brug for. Øvelserne kan sagtens laves, selv om barnet får medicin.
Øvelserne kan bruges, når barnet:
1) har frygt og bekymring
2) skal lære tilstedeværelse
3) skal lære tilstedeværelse – øvelse der går dybt
4) er hyperaktivt
5) er ulykkelig og i panik
6) er psykisk åben
7) er ude i andres tanker og følelser
Udover disse øvelser er det en god idé at lære dit barn at meditere/tage på fantasirejse – for derigennem selv at tage ansvar
for sin situation og aktivt gøre noget for at hjælpe sig selv.
Alt efter hvor gammelt barnet er, så kan du starte med en fantasirejse (du kan i dag købe nogle gode på cd) – husk det skal
være til børn.
Vi anbefaler guidede fantasirejser til børn mellem 3 og 12 år.
Meditation fra 12 år og opad.
Anbefalet tidsforløb
Det er meget individuelt, hvor lang tid du skal lave energiøvelserne. Men det er altid en god idé at starte med en meget
fast rytme – dvs. at lave energiøvelsen på et fast tidspunkt i en periode på 2–3 uger - herefter kan du evt. fastlægge en ny rytme.
Det er vigtigt at lave øvelserne i samarbejde med barnet, så husk, at disse tidsperioder kun er forslag. Det er vigtigt ikke
bare at stoppe med øvelserne, når barnet begynder at reagere positivt på dem. Hav tillid og tålmodighed, da øvelserne ikke er
nogen mirakelkur, men derimod vinder ved gentagelse. Hvis barnet ønsker at stoppe med at lave energiøvelserne, så
respekter dette og indgå i en positiv dialog om årsagen til dette.
Øvelse 1: Frygt og bekymring
Formål: Afhjælpe frygt og bekymring i barnets liv.
Barnet skal komme ind og mærke sig selv, frem for at mærke al den støj der er rundt omkring det.
Tid: 5-12 minutter - Energiarbejdet må laves hver dag. Det er bedst, hvis det sker lige inden sengetid eller om morgenen.
Arbejdet: Barnet skal ligge med lukkede øjne. Bed derpå barnet om at komme ind til sin kerne – komme ind til sit hjerte og
mærke, hvad der sker inde i hjertet. Når barnet fortæller, at det mærker det, der er i hjertet, så bed barnet om, at det skal bevæge
sig helt ind i sin indre ro.
Andet: Det er en god idé at skabe mulighed for, at barnet selv kan tale om den frygt og bekymring, der er til stede. Lyt
uden nødvendigvis at kommentere, hvad barnet føler. Alt efter barnets alder, så kan man også tegne sammen med barnet.
Bed barnet om at tegne det, det er bange for!
Øvelse 2: Tilstedeværelse
Formål: Afhjælpe hvis barnet er meget fraværende i sit liv og mest er i sine tanker og i sin fantasiverden - og på en måde
fornægter den virkelighed, det lever i. Øvelsen kan også med fordel bruges som afslutning på alle de andre øvelser.
Tid: Øvelsen varer nogle få minutter - Må laves hver dag.
Arbejdet: Barnet står op, mens du holder om fødderne i nogle minutter – bare vær åben og mærk, hvor længe det skal vare
Andet: Det er en god idé at lege med barnet. Dvs. lege det, som barnet ønsker at lege. Lege ude i det fri er at foretrække,
så fysikken bliver udfordret.
Øvelse 3: Tilstedeværelse - dyb
Formål: Afhjælpe hvis barnet er meget fraværende i sit liv og mest er i sine tanker og i sin fantasiverden - og på en måde
fornægter den virkelighed, det lever i. Denne øvelse går en del dybere end ovennævnte.
Tidsrum: 5-7 minutter. Må maksimum laves en gang om ugen.
Arbejdet: Læg hånden på barnets hjerte – forestil dig, at du sender rød energi til barnets hjerte og se en forbindelse fra
hjertet til solar plexus. Forestil dig, at energien bevæger sig mellem de 2 chakraer (2-3 minutter).
Lad derefter den røde energi bevæge sig ned til rodchakraet.
Til slut skal du forestille dig, at du pakker barnet ind i hvid energi. Øvelsen må ikke gives til urolige børn.
Andet: Se øvelse 2
Øvelse 4: Hyperaktive børn
Formål: Afhjælpe hvis barnet har svært ved at finde ro og er hyperaktiv. Øvelsen vil hjælpe med at ”skrue” ned for barnets
energiniveau.
Tidsrum: 5-7 minutter. Må maksimum laves en gang om ugen.
Arbejdet: Læg hånden på barnets hjerte – forestil dig, at du sender gul eller grøn energi til barnets hjerte og se en forbindelse
fra hjertet til solar plexus. Forestil dig, at energien bevæger sig mellem de 2 chakraer (2-3 minutter). Lad derefter den gule
eller grønne energi bevæge sig ned til rodchakraet. Til slut skal du forestille dig, at du pakker barnet ind i hvid energi.
Denne øvelse kan suppleres med, at du bruger øvelse nr. 5 som daglig øvelse – undlad dog at lave øvelse 5 samme dag som
øvelse 4.
Andet: Skab så meget ro som muligt i barnets liv. Start med de fysiske rum, få ryddet op – gør omgivelserne rolige og så enkle
som muligt. Sørg også for, at du selv og eventuelt andre i familien er i ro. Kig på barnets hverdag, sker der for meget i
hverdagen? Hvis der gør, så skær noget væk for at skabe ro.
Øvelse 5: Ulykkelig og panisk
Formål: Afhjælper, hvis barnet virker ulykkeligt og næsten er i en form for panik. Øvelsen vil hjælpe barnet til at genfinde sin ro.
Tidsrum: 3-6 minutter. Maksimum 2 gange om dagen.
Arbejdet: Sørg for selv at være i så meget i ro som muligt, inden du starter. Læg hånden på kronechakraet – vær i ro i 2 minutter.
Derefter forestiller du dig, at du lægger noget lyserødt energi omkring hele barnets hoved – i 1 minut.
Andet: Sørg for at bevare roen – skab mulighed for, at barnet kan fortælle, hvad der sker inden i det og accepter, hvad
barnet fortæller. Husk at det ikke altid er nemt at sætte ord på følelser, og at det kan tage tid. Tålmodighed og nærvær er vigtigt.
Øvelse 6: Psykisk åben
Formål: Afhjælpe hvis barnet er meget psykisk åben, altså sanser åndelige væsener, mærker andres følelser eller hører
lyde/stemmer, som andre ikke kan høre. Øvelsen vil hjælpe til at få ”lukket” for sansningen.
Øvelse 2 kan med fordel bruges som afslutning.
Tidsrum: 3-8 minutter. Maksimum 1 gang om dagen.
Arbejdet: Du må ikke bruge dine hænder - dit arbejde skal gøres på afstand.
Forestil dig, at du sender en klar hvid energi med ro til barnets hjerte, hals og pande (alle tre på én gang).
Det er vigtigt, at du selv er i ro under arbejdet.
Andet: Hvis der er en masse ”åndelige” objekter (bøger, statuer m.m.) i hjemmet, så fjern dem. Hvis der tales om åndelige
emner i hjemmet, skal det begrænses og allerbedst stoppes. Barnet må ikke overhøre voksne samtaler om åndelige emner,
og pas på med at gøre barnet til noget specielt.
Lyt til barnets behov for eventuelt at sove sammen med en voksen i en periode - eller med lyset tændt.
Det er godt for barnet at være sammen med legekammerater og lege udenfor i naturen.
Øvelse 7: Barnet er ude i andres psykiske tilstand
Formål: Afhjælpe hvis barnet er ude i andres tanker og følelser og dermed har svært ved at mærke sig selv. Øvelsen er et redskab
til at lukke for sansningen, så barnet bedre bliver i stand til at mærke sig selv.
Tidsrum: 3-6 minutter. Må laves efter behov.
Arbejdet: Hjælp barnet med at forestille sig, at det lægger et dæksel på sit solar plexus.
Barnet skal lægge sin hånd på solar plexus og forestille sig, at det lægger et låg på. Låget må meget gerne have en farve. Det skal
være en lys farve. Husk at hjælpe barnet med at tage dækslet af, når det er i trygge rammer.
Andet: Du kan kombinere denne øvelse med øvelse 2 og massage, fysisk berøring og lege, hvor tilstedeværelse er påkrævet – for
eksempel at kaste med bold. Kilde: Kofoed og Krarup
Rigtig god fornøjelse
iKærlighed Helle Nemborg
www.nemborg.net