det har du fuldstændig ret i.
og det gamle har det jo gerne at være lettere indspireret af det tidligere.
hvis du kikker på jøderne, jamen så kommer de fra egypten, hvor de var slaver, og hvis du kikker efter på hvilken gud jøderne, havde, jamen så tilbad de dødsguden seth.
det giver jo også logik for hvornår er en slave fri, af sit åndsvage liv i fangeskab? det er han når han dør, så hvorfor ikke give sine ofringer til et bedre liv i dødriget?
så hoved inspiretionen ligger faktisk fra den egyptiske mytelogi, ikke så meget fra den babylonske, for det er slet ikke den sammen, gud sammen sætning, de har der, som man finder i kristendommen.
men tanken om livet efter døden forsatte, og drømmen om det evige liv forsatte også.
men babylonerne, personifiserede objekter, og det har ikke noget at gøre med kristendommen.
jeg tror du har en blokade, der siger, at står der noget der minder om treeninghed, i bibelen, jamen så er det kirkefadrene, der har omskrivet bibelen.
så jeg kan komme med alle de eksempler jeg vil.
så vil jeg ikke kunne trænge igennem til dig.
da du bare ser dem som omskrivelser i bibelen.
treeningheden er slet ikke så svær at forstå, men man hænger fast i den tåbelige forklaring vagttårnet kommer med i "Should You Believe in the Trinity?" som kun er lavet for at få dig til at misforstå, hvad treeninghed er, og derfor se det som en svær ting at forstå.
der er også mange ateister der heller ikke forstår treeninghed, og derfor argumentere imod det på et forkert grundlag. det skal jeg da også blank erkende.
men for at vise dig, at kirke fædrene, ikke har renset bibelen, for hvad der kunne snakke imod treeninghed, for i 1 kor 8:6
v6 Men for os er der kun én Gud, Faderen;
fra ham er alle ting, og vi til ham.
Og for os er der kun én Herre, Jesus Kristus;
ved ham er alle ting, og vi ved ham.
ser vi at jesus kun er en herrer.
så alle de disciple, der har lavet tillæg til bibelen, var ikke enige om at han var guddommeligt.
men john 1, siger at han er gud.
så selv om du har så meget imod kirkefædrene, så lavede de ikke om på bibelen, de overholdte:
v18 Jeg vidner for enhver, der hører profetordene i denne bog: Føjer nogen noget til dem, vil Gud tilføje ham de plager, der er skrevet om i denne bog, v19 og trækker nogen noget fra ordene i denne profetiske bog, vil Gud fratage ham hans del i livets træ og i den hellige by, som der er skrevet om i denne bog. Åb 22 :18
men på Kejser Konstantin, var i virkeligheden mars tilbeder, som det var kostume blandt romerske soldater på den tid. der er dog lidt uklarhed på dette område, som du kan læse om her.
men i år 307, bliv han omvendt til kristendommen, ved at et kors viste sig for ham, og der bliv sagt, under dette tegn skal du sejre.
http://da.wikipedia.org/wiki/Konstantin_den_Store
men alt i alt, så fik han ensrettet, kristendommen lidt
hvordan kan man så se om noget er under lagt gud?
rom 13:v1 Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud.
angående Justinmartyr, jamen så bliv han først kristen som 30 årrig, efter at han havde læst i bibelen.
ikke det helt store grundlag for at kunne udtale sig om hvad gud er😉
wikipedia siger
http://da.wikipedia.org/wiki/Justinus_Martyr
"Justinus Martyr (også Justin Martyr, Justinus Martyren, Justinus Flavia Neapolis, Iustinus Martyr, Justinos, Justinus Filosoffen), født cirka 100 i Flavia Neapolis (nuværende Nablus) i Samaria, Palæstina, død cirka 165 i Rom, var forfatter, martyr og helgen. Hans festdag er den 1. juni, tidligere 14. april. Han var en af de betydeligste apologeter, trosforsvarere (her af kristendommen), i det 2. århundrede
Justinus konverterede til kristendommen da han var ca. tredive år gammel efter at have læst Bibelen og tillige blevet inspireret af de kristne martyrer. Hans forældre var ikke-kristne grækere som var kommet til Palæstina som kolonister. Justinius fik en omfattende uddannelse i retorik, poesi og historie. Hans største interesse inden for filosofien var sandhedsbegrebet. På forskellige skoler i Efesus og i Alexandria satte han sig ind i samtlige filosofiske systemer; det stoiske, det peripatetiske og det platonske, men fandt ingen fuldstændig tilfredsstillelse i nogen af dem."
Irenæus
http://da.wikipedia.org/wiki/Iren%C3%A6us
"Irenæus var en vigtig person i forsvaret af de fire evangelier, Matthæus, Markus, Lukas og Johannes og deres plads i Det Nye Testamente."
derfor også john 1:1-4
men prøv at se hvordan og hvem der skriv og lavede bibelen.
http://www.youtube.com/watch?v=l8PQ6_0gJUE&feature=PlayList&p=62F26264E988FCCC&playnext=1&playnext_from=PL&index=24
History channel, har lavet et rigtigt godt program om det.