Den Rige mand og Lazarus?
Lukas Evangeliet kap. 16 vers 19-26 om, Lazarus og den rige mand.
Det er en interessant historie, Jesus fortæller. Hvorfor fortæller han den og hvad betyder det han siger?
Jeg citere:
"Der var en rig Mand, som havde en Husholder, og denne blev ”angiven” (ja, angiveri eksisterede åbenbart også den gang) for ham som en, der ødte hans Ejendom.
Og han lod ham kalde og sagde til ham: Hvad er dette, jeg hører om dig? Aflæg Regnskabet for din Husholdning; thi du kan ikke længer være Husholder.
--------------------------------
”Han” sagde: Hvad skal jeg gøre, efterdi min Herre tager Husholdningen fra mig? Jeg formår ikke at Grave, jeg skammer mig ved at tigge. Nu ved jeg, hvad jeg vil gøre, for af de skulle modtage mig i deres Huse, når jeg bliver sat fra Husholdningen.
Og han kaldte hver enkelt af sin Herres Skyldnere til sig og sagde til den første: Hvor meget er du min Herre skyldig?
Men han sagde: Hundrede Fade Olie. Og han sagde til ham: Tag dit Skyldbrev, og sæt dig hurtig ned og skriv halvtredsindstyve!
-----------------------------
Derefter sagde han til en anden: Men du, hvor meget er du skyldig? Men han sagde: Hundrede Mål Hvede. Han siger til ham: Tag dit Skyldbrev og skriv firsindstyve!
------------------------------------
Og Herren roste den uretfærdige Husholder, fordi han havde handlet klogelig; thi ”denne Verdens Børn” ere klogere end ”Lysets Børn”, imod deres egen Slægt.
-------------------------------------------
Paradokset her er, at Herren (Husholderens Herre), ”Den Rige Mand” først vil fratage Husholderen hans stilling. Efterfølgende da Husholderen begynder at eftergive skyldnerene deres gæld; den der skyldte mest fik eftergivet ½ delen medens andre (en anden) kun fik eftergivet 1/5 del.
Og så roser Husholderens Herre ham og siger: at han havde ”handlet klogelig”.
------------------------------------------------
beretningen fortsætter:
Og jeg (Jesus) siger eder: Gører eder Venner ved Uretfærdighedens Mammon, for at de, når det er forbi med den, må modtage eder i de evige Boliger. ( det er nærmest som en aftægtsbolig for en ubemidlet)
---------------------------
Den, som er tro i det mindste, er også tro i meget, og den, som er uretfærdig i det mindste, er også uretfærdig i meget.
Dersom I da ikke have været tro i den uretfærdige Mammon, hvem vil da betro eder den sande?
Og dersom I ikke have været tro i det, som andre eje, hvem vil da give eder noget selv at eje?
----------------
Paradokset her er, at Husholderen netop ikke havde ”været tro i det mindste” og heller ikke havde været ”tro i den uretfærdige mammon”, men faktisk var blevet beskyldt for det modsatte og fik en opsigelse.
Det var først efter (i Jesu fortælling) at Husholderen havde gjort brug af sin stillings magt som indebar, at han kunne ”skalte og valte” med sin Herres ejendom og viste ”skønsomhed” med skyldnerne, at hans Herre åbenbart fik fornyet respekt for ham og nu roser han ham og siger, at det han har gjort ”er / var ”klogelig”.
-----------------------------------------
beretningen fortsætter (Jesus siger så):
Ingen Tjener kan tjene to Herrer; thi han vil enten hade den ene og elske den anden, eller holde sig til den ene og ringeagte den anden; I kunne ikke tjene Gud og Mammon."
-----------------------
Åbenbart sondre Jesus mellem ”retfærdighed” og ”forståelse for andre menneskers situation” og ”den magt” et menneske kan ha` enten i en betroet stilling eller blot ”menneskelig fællesskabsfølelse” og så det, at udelukkende fokusere på ”materiel ejendom” uden hensyn til ”andres omstændigheder”, værende berettiget eller ej.
Det var ”den utro (muligvis) tjeners” fokus på ”andre menneskers omstændigheder” med den magt hans stilling gav ham, der var ”klogelig”.
Den utro tjeners (Husholderen) fokus på ”menneskes omstændigheder” i livet var altså bedre end dem der anklagede ham for snyd.
------------------------------------
beretningen fortsætter:
Men alt dette hørte Farisæerne, som vare pengegerrige, og de spottede ham.
Og han sagde til dem: "I ere de, som gøre eder selv retfærdige for Menneskene; men Gud kender eders Hjerter; thi det, som er højt iblandt Mennesker, er en Vederstyggelighed for Gud.
Loven og Profeterne vare indtil Johannes; fra den Tid forkyndes Evangeliet om Guds Rige, (Jesus sagde: ”Guds Rige er inden i jer”, altså i jeres hjerte) og enhver trænger derind med ”Vold” (?).
Men det er lettere, at Himmelen og Jorden forgå, end at en Tøddel af Loven bortfalder.(men, åbenbart kommer man langt med barmhjertighed i forhold til ”loven”)
---------------------------------
ny lignelse (Jesus fortæller):
Men der var en rig Mand, og han klædte sig i Purpur og kostbart Linned og levede hver Dag i Fryd og Herlighed.
Men en fattig ved Navn Lazarus var lagt ved hans Port, fuld af Sår.
Og han attråede at mættes af det, som faldt fra den Riges Bord; men også Hundene kom og slikkede hans Sår.
----------------------
Men det skete, at den fattige døde, og at han blev henbåren af Englene i Abrahams Skød; men den rige døde også og blev begravet.
Og da han slog sine Øjne op i Dødsriget, hvor han var i Pine, ser han Abraham langt borte og Lazarus i hans Skød.
Og han råbte og sagde: Fader Abraham! forbarm dig over mig, og send Lazarus, for at han kan dyppe det yderste af sin Finger i Vand og læske min Tunge; thi jeg pines svarlig i denne Lue.
Men Abraham sagde: Barn! kom i Hu, at du har fået dit gode i din Livstid, og Lazarus ligeså det onde; men nu trøstes han her, og du pines.
Og foruden alt dette er der fæstet et stort Svælg imellem os og eder, for at de, som ville fare herfra over til eder, ikke skulle kunne det, og de ikke heller skulle fare derfra over til os.
Men han sagde: Så beder jeg dig, Fader! at du vil sende ham til min Faders Hus
thi jeg har fem Brødre for at han kan vidne for dem, for at ikke også de skulle komme i dette Pinested.
Men Abraham siger til ham: De have Moses og Profeterne, lad dem høre dem!
Men han sagde: Nej, Fader Abraham! men dersom nogen fra de døde kommer til dem, ville de omvende sig.
Men han sagde til ham: Høre de ikke Moses og Profeterne, da lade de sig heller ikke overbevise, om nogen opstår fra de døde."
Citat slut.
Venlig hilsen
Kosmos
Det er en interessant historie, Jesus fortæller. Hvorfor fortæller han den og hvad betyder det han siger?
Jeg citere:
"Der var en rig Mand, som havde en Husholder, og denne blev ”angiven” (ja, angiveri eksisterede åbenbart også den gang) for ham som en, der ødte hans Ejendom.
Og han lod ham kalde og sagde til ham: Hvad er dette, jeg hører om dig? Aflæg Regnskabet for din Husholdning; thi du kan ikke længer være Husholder.
--------------------------------
”Han” sagde: Hvad skal jeg gøre, efterdi min Herre tager Husholdningen fra mig? Jeg formår ikke at Grave, jeg skammer mig ved at tigge. Nu ved jeg, hvad jeg vil gøre, for af de skulle modtage mig i deres Huse, når jeg bliver sat fra Husholdningen.
Og han kaldte hver enkelt af sin Herres Skyldnere til sig og sagde til den første: Hvor meget er du min Herre skyldig?
Men han sagde: Hundrede Fade Olie. Og han sagde til ham: Tag dit Skyldbrev, og sæt dig hurtig ned og skriv halvtredsindstyve!
-----------------------------
Derefter sagde han til en anden: Men du, hvor meget er du skyldig? Men han sagde: Hundrede Mål Hvede. Han siger til ham: Tag dit Skyldbrev og skriv firsindstyve!
------------------------------------
Og Herren roste den uretfærdige Husholder, fordi han havde handlet klogelig; thi ”denne Verdens Børn” ere klogere end ”Lysets Børn”, imod deres egen Slægt.
-------------------------------------------
Paradokset her er, at Herren (Husholderens Herre), ”Den Rige Mand” først vil fratage Husholderen hans stilling. Efterfølgende da Husholderen begynder at eftergive skyldnerene deres gæld; den der skyldte mest fik eftergivet ½ delen medens andre (en anden) kun fik eftergivet 1/5 del.
Og så roser Husholderens Herre ham og siger: at han havde ”handlet klogelig”.
------------------------------------------------
beretningen fortsætter:
Og jeg (Jesus) siger eder: Gører eder Venner ved Uretfærdighedens Mammon, for at de, når det er forbi med den, må modtage eder i de evige Boliger. ( det er nærmest som en aftægtsbolig for en ubemidlet)
---------------------------
Den, som er tro i det mindste, er også tro i meget, og den, som er uretfærdig i det mindste, er også uretfærdig i meget.
Dersom I da ikke have været tro i den uretfærdige Mammon, hvem vil da betro eder den sande?
Og dersom I ikke have været tro i det, som andre eje, hvem vil da give eder noget selv at eje?
----------------
Paradokset her er, at Husholderen netop ikke havde ”været tro i det mindste” og heller ikke havde været ”tro i den uretfærdige mammon”, men faktisk var blevet beskyldt for det modsatte og fik en opsigelse.
Det var først efter (i Jesu fortælling) at Husholderen havde gjort brug af sin stillings magt som indebar, at han kunne ”skalte og valte” med sin Herres ejendom og viste ”skønsomhed” med skyldnerne, at hans Herre åbenbart fik fornyet respekt for ham og nu roser han ham og siger, at det han har gjort ”er / var ”klogelig”.
-----------------------------------------
beretningen fortsætter (Jesus siger så):
Ingen Tjener kan tjene to Herrer; thi han vil enten hade den ene og elske den anden, eller holde sig til den ene og ringeagte den anden; I kunne ikke tjene Gud og Mammon."
-----------------------
Åbenbart sondre Jesus mellem ”retfærdighed” og ”forståelse for andre menneskers situation” og ”den magt” et menneske kan ha` enten i en betroet stilling eller blot ”menneskelig fællesskabsfølelse” og så det, at udelukkende fokusere på ”materiel ejendom” uden hensyn til ”andres omstændigheder”, værende berettiget eller ej.
Det var ”den utro (muligvis) tjeners” fokus på ”andre menneskers omstændigheder” med den magt hans stilling gav ham, der var ”klogelig”.
Den utro tjeners (Husholderen) fokus på ”menneskes omstændigheder” i livet var altså bedre end dem der anklagede ham for snyd.
------------------------------------
beretningen fortsætter:
Men alt dette hørte Farisæerne, som vare pengegerrige, og de spottede ham.
Og han sagde til dem: "I ere de, som gøre eder selv retfærdige for Menneskene; men Gud kender eders Hjerter; thi det, som er højt iblandt Mennesker, er en Vederstyggelighed for Gud.
Loven og Profeterne vare indtil Johannes; fra den Tid forkyndes Evangeliet om Guds Rige, (Jesus sagde: ”Guds Rige er inden i jer”, altså i jeres hjerte) og enhver trænger derind med ”Vold” (?).
Men det er lettere, at Himmelen og Jorden forgå, end at en Tøddel af Loven bortfalder.(men, åbenbart kommer man langt med barmhjertighed i forhold til ”loven”)
---------------------------------
ny lignelse (Jesus fortæller):
Men der var en rig Mand, og han klædte sig i Purpur og kostbart Linned og levede hver Dag i Fryd og Herlighed.
Men en fattig ved Navn Lazarus var lagt ved hans Port, fuld af Sår.
Og han attråede at mættes af det, som faldt fra den Riges Bord; men også Hundene kom og slikkede hans Sår.
----------------------
Men det skete, at den fattige døde, og at han blev henbåren af Englene i Abrahams Skød; men den rige døde også og blev begravet.
Og da han slog sine Øjne op i Dødsriget, hvor han var i Pine, ser han Abraham langt borte og Lazarus i hans Skød.
Og han råbte og sagde: Fader Abraham! forbarm dig over mig, og send Lazarus, for at han kan dyppe det yderste af sin Finger i Vand og læske min Tunge; thi jeg pines svarlig i denne Lue.
Men Abraham sagde: Barn! kom i Hu, at du har fået dit gode i din Livstid, og Lazarus ligeså det onde; men nu trøstes han her, og du pines.
Og foruden alt dette er der fæstet et stort Svælg imellem os og eder, for at de, som ville fare herfra over til eder, ikke skulle kunne det, og de ikke heller skulle fare derfra over til os.
Men han sagde: Så beder jeg dig, Fader! at du vil sende ham til min Faders Hus
thi jeg har fem Brødre for at han kan vidne for dem, for at ikke også de skulle komme i dette Pinested.
Men Abraham siger til ham: De have Moses og Profeterne, lad dem høre dem!
Men han sagde: Nej, Fader Abraham! men dersom nogen fra de døde kommer til dem, ville de omvende sig.
Men han sagde til ham: Høre de ikke Moses og Profeterne, da lade de sig heller ikke overbevise, om nogen opstår fra de døde."
Citat slut.
Venlig hilsen
Kosmos