3tilføjet af

Et reservoir bestående af over 13.000 håndskrifter.

I vor tid råder man over et kolossalt fond af håndskrifter til alle 27 kanoniske bøger i det nye testamente. Nogle af disse håndskrifter indeholder store dele af Bibelen, andre er blot fragmenter. Ifølge én beregning findes der mere end 5000 håndskrifter på det græske originalsprog. Desuden findes der over 8000 håndskrifter på andre sprog — alt i alt mere end 13.000 håndskrifter. Da de stammer fra tiden mellem det andet og det sekstende århundrede er de alle en hjælp når man skal finde frem til grundtekstens ordlyd. Det ældste af disse mange håndskrifter er et papyrusfragment af Johannesevangeliet fra første halvdel af det andet århundrede, måske omkring 125 e.v.t. Det opbevares i John Rylands-biblioteket i Manchester i England og er kendt under symbolet P52. Denne afskrift er således blevet til kun cirka et kvart århundrede senere end originalen. Når vi tager i betragtning at der af de fleste klassiske forfatteres værker ikke findes mere end en håndfuld håndskrifter, og at disse som regel er flere hundrede år yngre end de originale skrifter, kan vi forstå hvilken rigdom af vidnesbyrd vi kan støtte os til når vi skal finde frem til en autoritativ tekst til De Kristne Græske Skrifter.
tilføjet af

Jeg går så ud fra, at disse..............

.....skrifter, ligger til grund for den Græsk Katolske kirkes lære eller ?????????
hilsen
jalmar
tilføjet af

Hvis jeg må have lov at..................

....more mig lidt også.
Når man "trykker" på "testamente" i din tekst, så bliver man øjeblikkelig henvist til det der spøgefuldt bliver kaldt Djævelens Håndlangere på Jord, nemlig Advokaterne.
Virkelig en finurlig detalje, måske ikke hel Kristen, men alligevel.
jalmar
tilføjet af

Det gør de ikke, nej.

Håndskrifterne viser at den bibeltekst vi har i dag er pålidelig. Kirken er desværre afveget fra Bibelens lære, men selve Bibelteksten er bevaret intakt.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.