1tilføjet af

Fastnet: dårlige udlandsopkald, hvorfor??

Hej.
Lige en hurtig en til start: jeg vil IKKE diskutere Skype. Jeg har en fastnettelefon og en rabatpakke til udlandsopkald og jeg har mine grunde til at ville beholde den.
Nu til sagen: som sagt har jeg en fastnettelefon hos min internetudbyder. Telefonen er opkoblet til routeren.
Ved udlandsopkald (og kun her) begge veje opstår følgende problem: jeg kan både høre at telefonen dialer nummeret jeg kalder, og jeg kan høre telefonen ringe når nogen kalder op.
Man kan også høre en forandring i lyden hvis den opkaldte part tager telefonen. Så et eller andet går igennem, og telefonen begynder at tælle tid som den gør når forbindelsen er oprettet.
MEN: tale kan ikke høres. Så forbindelsen er værdiløs - selvom den bon´er hvert sekund, selvfølgeligt. Dette sket i 9 ud af 10 opkald til/fra opkald - enkelte opkald går mirakuløst igennem.
Jeg har skrevet til udbyderen flere gange og beskrevet hver en detalje. De svar jeg får synes jeg er undvigende, de spørger ind til ting jeg har fortalt dem i brokkemailen osv. Telefonen er sat korrekt op 100%.
Er der nogen her der kender lidt til teleteknik og kan fortælle mig hvad fejlen kan skyldes? Jeg vil bare gerne vide om det er noget de kan/vil fikse, så jeg kan forholde mig til om jeg fortsætter med at være kunde hos dem. De lader som sagt som om det er et stort mysterie. Jeg er dog efterhånden godt mør, om det måske er noget med deres linjes prioritering eller lignende, som jeg aldrig vil få løst tilfredsstillende.
tilføjet af

Ikke skype....

Jeg ved godt du ikke vil snakke skype, men jeg oplever sommetider det samme på skype, specielt når jeg er på en lidt muggen internetforbindelse, så det er vel i bund og grund noget med hastighed.
Nu skriver du fastnet telefon og router i samme linje....
En fastnettelefon er forbundet til et telefonstik, som igen er forbundet direkte til en telefoncentral. En IP-telefon er forbundet til en router, som igen er forbundet til internettet, deraf navnet IP-telefon (Internet Protocol).
Så jeg går ud fra at du har en IP-telefon, og det åbner jo en hel verden af muligheder for problemer...
Er din hastighed optimal?
Når du ringer, så prøv at koble alt andet fra, som er internetbaseret, såsom computer, TV, overvågning etc etc. Hvis det bliver bare lidt bedre har du en indikation for at din hastighed ikke er høj nok til "det hele."
Det kan jo også være din udbyder som netop prioriterer kvaliteten på udlandstelefoni lavt for netop at kunne give en billig pris. Hvis det er tilfældet vil du nok ikke opleve andet end rygsvømmeri fra din udbyder når du spørger ind til problemer.
Oplever du nogen andre problemer når du er på nettet, ser TV (hvis du har web-TV) eller bruger andre netbaserede produkter?
Det kunne også tænkes at din ledningsvej ikke er optimal (støj etc).
Hvordan er kvaliteten når du ringer indenlands?
Jeg er ret sikker på at netforbindelserne til og fra udlandet, og rundt om i verden er gode nok, for det er mit job at vedligeholde søkabler, så jeg garanterer for at de er iorden 😉
Når mit skib har internetforbindelse via kabel fra land (altså når vi ligger i havn) er skype som regel OK, men når vi har internet via satellit, er kvaliteten mildt sagt svingende, og i kraftigt regnvejr ryger forbindelsen. Det kan så være regnvejr på vores position, eller ved den station som nedtager signalet fra satellitten.
Så jeg er selvsagt stor fan af kabelbaseret netværk; det virker, og jeg tjener min fede hyre på at vedligeholde det 🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.