Forfølgelse i Malawi (5)
De tidligere indlæg i denne serie er:
"Man møder folk de mærkeligste steder" http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217 &posting=1106192
"Hvorfor har JV brug for FN? (2)" http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217 &posting=1106440
"Hvad ville JV i det australske parlament? (3)" http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217 &posting=1106522
Hvad kan JV bruge FN's fly til? http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1106675
I perioder i 60'erne oplevede Jehovas Vidner forfølgelse i Malawi i Afrika. De berettede selv om deres måde at opleve forfølgelsen på i denne artikel fra Watchtower 2/1/1968 side 71-79, som er gengivet i dette link http://www.jwfiles.com/malawi.htm Hvad handlede denne forfølgelse om?
Tilsyneladende skyldtes forfølgelsen, at JV'erne nægtede at være medlem af kongrespartiet (det var som så mange andre diktaturer en et-partistat), samt at de nægtede at købe emblemer med præsidentens billede. Dette fordi JV'erne føler den slags ville være at tilbede præsidenten. Omvendt krævede præsidenten, at alle skulle være medlem af partiet og købe emblemer, så de facto havde kravet karakter af en skjult skat eller afgift.
I artiklen kan vi læse om JV'ernes lidelser i Malawi, samt se deres meget naturlige indignation over denne forfølgelse. Men hvad gjorde resten af verdens JV'ere for at hjælpe deres egne i Malawi? Tidligere i serien har vi jo set, at JV godt kan finde ud af at "sluge kameler" når det gælder nødhjælp til Afrika - og eksempelvis samarbejde i rigt mål med FN, på trods af at JV anser FN som den onde selv. Så JV'erne fra resten af verden må da have arrangeret alle mulige former for nødhjælp til deres lidende brødre og søstre - denne gang var der jo vitterligt tale om ensidig forfølgelse af JV'erne, i modsætning til de almindelige hungerproblemer den tidligere nødhjælp var stilet imod (selvom nødhjælpen hovedsageligt gik til JV's egne medlemmer)?
Men nej - artiklen nævner intet om nødhjælp. Derimod er der en opfordring til at skrive og protestere over mishandlingen til de politisk ansvarlige (artiklen slutter af med at gengive 11 navne og addresser på politisk ansvarlige at protestere til. Artiklen er også fyldt med omtale af, at dette jo vil skade præsidenten selv, eksempelvis dette citat:
"The President of Malawi may believe that what he does as president of Malawi is his business, and not that of the rest of the world. But ought he not be helped to realize that the rest of the world takes note when justice is trampled underfoot and innocent Christians are cruelly abused? Ought he not to have forcefully driven home to him the fact that he has not made himself more popular either with his own people or with right-minded persons in any other part of the world by the action he has taken?
If you are a person who prizes freedom, truth and righteousness, it is your privilege to speak out on behalf of those who are so cruelly mistreated because of their faith in God. Letters of protest may be directed to:"
Dette har næppe dæmpet gemytterne - al konfliktteori fortæller, at man kun benytter magtspil, når man er sikker på at vinde konflikten. Så hvorfor valgte JV'erne denne strategi? Var de naive? Sjovt nok kommer de i artiklen med et hint til, at man skulle tro Malawi's præsident var naiv:
"Since such shocking persecutions are going on in Malawi, some readers might think that President Banda is merely a provincial chieftain who knows little of democratic principles. But such an opinion would be mistaken. Not only has Dr. Banda had the full benefits of a Western education—having attended three institutions of higher learning in the United States and practiced
medicine in London for seven years—but he has also had much contact with Christendom’s religions. It was the Methodists, we are told, that helped him get to the United States in the first place and that put him through high school. He has also been an elder of the Church of Scotland, one of the stricter Protestant denominations. He has said, “I am a man of God.”
Hvorfor hjalp JV ikke deres forfulgte brødre og søstre i Malawi? Og hvorfor tillod JV ikke JV'erne i Malawi at købe det partikort, når JV'erne ellers er parate til at samarbejde med det de selv mener er symbolet på den rendyrkede ondskab, nemlig FN? Det vil vi se nærmere på i det sidste indlæg i serien, hvor vi vil sammenligne situationen med de valgkort med to der minder meget om den, nemlig hvad JV gjorde da JV'ere købte militærkort i Mexiko (så det så ud somom de støttede og havde deltaget i militærtjeneste), samt hvad JV'erne valgte at gøre, da den franske lovgivning forlangte, at JV'erne deltager i de demokratiske valg.
Det vil fremgå af det næste og sidste indlæg, at JV'erne i Malawi blev "ofret" af hensyn til JV's politiske interesser - medens mexikanske JV'ere på samme tid købte helt tilsvarende kort og derved slap for en bøde. Og franske JV'ere deltager i de demokratiske valg, som lovgivningen siger de skal - kun JV'erne i Malawi måtte ikke gå på kompromis med deres tro. Hvad havde de stakkels malawianske JV'ere gjort 2/3-dels flertallet i Det Styrede Råd hos JV? Svaret er ingenting - de blev tilsyneladende udelukkende ofret af politiske årsager...
"Man møder folk de mærkeligste steder" http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217 &posting=1106192
"Hvorfor har JV brug for FN? (2)" http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217 &posting=1106440
"Hvad ville JV i det australske parlament? (3)" http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217 &posting=1106522
Hvad kan JV bruge FN's fly til? http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1106675
I perioder i 60'erne oplevede Jehovas Vidner forfølgelse i Malawi i Afrika. De berettede selv om deres måde at opleve forfølgelsen på i denne artikel fra Watchtower 2/1/1968 side 71-79, som er gengivet i dette link http://www.jwfiles.com/malawi.htm Hvad handlede denne forfølgelse om?
Tilsyneladende skyldtes forfølgelsen, at JV'erne nægtede at være medlem af kongrespartiet (det var som så mange andre diktaturer en et-partistat), samt at de nægtede at købe emblemer med præsidentens billede. Dette fordi JV'erne føler den slags ville være at tilbede præsidenten. Omvendt krævede præsidenten, at alle skulle være medlem af partiet og købe emblemer, så de facto havde kravet karakter af en skjult skat eller afgift.
I artiklen kan vi læse om JV'ernes lidelser i Malawi, samt se deres meget naturlige indignation over denne forfølgelse. Men hvad gjorde resten af verdens JV'ere for at hjælpe deres egne i Malawi? Tidligere i serien har vi jo set, at JV godt kan finde ud af at "sluge kameler" når det gælder nødhjælp til Afrika - og eksempelvis samarbejde i rigt mål med FN, på trods af at JV anser FN som den onde selv. Så JV'erne fra resten af verden må da have arrangeret alle mulige former for nødhjælp til deres lidende brødre og søstre - denne gang var der jo vitterligt tale om ensidig forfølgelse af JV'erne, i modsætning til de almindelige hungerproblemer den tidligere nødhjælp var stilet imod (selvom nødhjælpen hovedsageligt gik til JV's egne medlemmer)?
Men nej - artiklen nævner intet om nødhjælp. Derimod er der en opfordring til at skrive og protestere over mishandlingen til de politisk ansvarlige (artiklen slutter af med at gengive 11 navne og addresser på politisk ansvarlige at protestere til. Artiklen er også fyldt med omtale af, at dette jo vil skade præsidenten selv, eksempelvis dette citat:
"The President of Malawi may believe that what he does as president of Malawi is his business, and not that of the rest of the world. But ought he not be helped to realize that the rest of the world takes note when justice is trampled underfoot and innocent Christians are cruelly abused? Ought he not to have forcefully driven home to him the fact that he has not made himself more popular either with his own people or with right-minded persons in any other part of the world by the action he has taken?
If you are a person who prizes freedom, truth and righteousness, it is your privilege to speak out on behalf of those who are so cruelly mistreated because of their faith in God. Letters of protest may be directed to:"
Dette har næppe dæmpet gemytterne - al konfliktteori fortæller, at man kun benytter magtspil, når man er sikker på at vinde konflikten. Så hvorfor valgte JV'erne denne strategi? Var de naive? Sjovt nok kommer de i artiklen med et hint til, at man skulle tro Malawi's præsident var naiv:
"Since such shocking persecutions are going on in Malawi, some readers might think that President Banda is merely a provincial chieftain who knows little of democratic principles. But such an opinion would be mistaken. Not only has Dr. Banda had the full benefits of a Western education—having attended three institutions of higher learning in the United States and practiced
medicine in London for seven years—but he has also had much contact with Christendom’s religions. It was the Methodists, we are told, that helped him get to the United States in the first place and that put him through high school. He has also been an elder of the Church of Scotland, one of the stricter Protestant denominations. He has said, “I am a man of God.”
Hvorfor hjalp JV ikke deres forfulgte brødre og søstre i Malawi? Og hvorfor tillod JV ikke JV'erne i Malawi at købe det partikort, når JV'erne ellers er parate til at samarbejde med det de selv mener er symbolet på den rendyrkede ondskab, nemlig FN? Det vil vi se nærmere på i det sidste indlæg i serien, hvor vi vil sammenligne situationen med de valgkort med to der minder meget om den, nemlig hvad JV gjorde da JV'ere købte militærkort i Mexiko (så det så ud somom de støttede og havde deltaget i militærtjeneste), samt hvad JV'erne valgte at gøre, da den franske lovgivning forlangte, at JV'erne deltager i de demokratiske valg.
Det vil fremgå af det næste og sidste indlæg, at JV'erne i Malawi blev "ofret" af hensyn til JV's politiske interesser - medens mexikanske JV'ere på samme tid købte helt tilsvarende kort og derved slap for en bøde. Og franske JV'ere deltager i de demokratiske valg, som lovgivningen siger de skal - kun JV'erne i Malawi måtte ikke gå på kompromis med deres tro. Hvad havde de stakkels malawianske JV'ere gjort 2/3-dels flertallet i Det Styrede Råd hos JV? Svaret er ingenting - de blev tilsyneladende udelukkende ofret af politiske årsager...