´
... kan man godt sige again er afgået ved døden som debattør på [sol]
SUBSTANS:
Metafysisk er substans det der bevirker at noget ER, bogstavelig talt essensen af NOGET
- KOSMOS!
Det er ikke for sjov skyld jeg lægger et stort arbejde i mine indlæg, noget tyder på du har nøjedes med at skimme, uden at forstå, at det JEG forsvarede, var DEN KRISTENDOM som KIRKEN hviler på som er SKABT AF:
IRENAEÚS elev af POLYCARP elev af Johannes - Samlede det meste af Bibelen - Skabte de spæde tanker til Dogmatismen og Teologien bag Kristendommen, og var nr. 2 i rækken af Kristendommens FØDSELSHJÆLPERE der talte om at GUD var TRE PERSONER = TREENIGHEDEN som kom til verden senest AD170 - v/Fødselshjælperne Clement (Alexandria), Theophilus, Tertullian.
Ovenstående mænds tanker, blev samlet og behandlet af ORIGENES,
den tids største Teolog og Kirkefader, filosof, Bibelfortolker
http://da.wikipedia.org/wiki/Origenes
- Re.: Treenigheden v/ORIGENES (AD185-254) (forkortet det jeg kan)
Her taler vi som om at GUD er TRE HYPOSTASER i ÉN af/og samme substans.
De har hver for sig autonomi. Faderen er Værens princip, Sønnen fornuftens princip og Helligånden er helliggørelsens princip.
Origenes debatterede til forsvar for Jesus og Kristendom med mange af sine samtidige.
Imod Markion understregede Origenes Skaberens godhed og hans identitet med Jesu Fader. Valentin han understregede den frie vilje og det personlige ansvar over for synden.
Han kæmpede imod doketismen, og understregede den sande inkarnation af Kristus.
Imod modalismen anførte han den enkelte GUDELIGES PERSONS autonomi. Og Imod adoptianismen anførte han Sønnens evige væren.
ca.: 80% af mit foregående indlæg samt dette, er taget herfra:
http://www.sanktandreasbibliotek.dk/fileadmin/pdf/patrol_komp.pdf
Resten er viden samlet op efterhånden, hvor jeg tager et interessant afsnit fra et eller andet link og skriver det ind i et af de dokumenter jeg har liggende der svarer til det pågældende. Alt også i ovenstående link, er kontrolleret med andre tilsvarende sites.
.... Re.:
Nu er det altså ikke mig der siger det, jeg siger, at Gud er én, medens again siger at Gud er 3 forskellige personer (som jo altså er guder) og dog én ”eet eller andet”. Jeg siger det er noget vrøvl.
.... KOMMENTAR:
Svarer deprimerende godt til JV's måde at udlægge Treenigheden på.
again siger det på samme måde, som "Opfinderne af Dogmatikken og Teologien" = IRENAEUS, TERTULLIAN, CLEMENS og ORIGENES - SOM forøvrigt alle sammen regnes for KIRKEFÆDRE!
Den næste af de mere Kendte KIRKEFÆDRE er ATHANASIUS af Alexandria.
- Formulerede Nikænums homoousi.
- Faderen og Sønnen er én og samme essens. Opblødes dog i 362 og tillader tydningen “essence essentiellement une”, idet således den nikænske identitet mellem ousia og hypostasis opgives. Derved tillades tre hypostaser i triniteten..
- Hævder Helligåndens fulde homoousi med Faderen og Sønnen.
-→ De GAMLE KIRKEMÆND bliver ved at "snakke" PERSONER/HYPOSTASER i deres SKRIFTER!
Jeg har som før skrevet ingen ide om hvor du har dine teorier fra, men det er mere end tydeligt, at again læner sig op af den oprindelige KRISTENDOM!
Øst-teologer omkring Basilios af Kæsarea og Meletius af Antiokia søgte som kompromis at fastholde lighed (homoio), men tre hypostaser (personer). Dette fulgtes af lange forhandlinger mellem Rom, Aleksandria og Orienten.
Basilios fremførte senere, på synoden i Aleksandria i 362, den opfattelse, at guddommen er én ousia, men tre hypostaser (personer). Man fastslog i forbindelse hermed, at Helligånden ikke kun var en skabning, men havde del i treenigheden, var konsubstantiel med Faderen og Sønnen. Helligånden udgik fra Faderen ved Sønnen, og han imødegik Eunomius’ opfattelse, at Ånden alene udgik fra Sønnen.
- GREGOR af NYSSA -
http://da.wikipedia.org/wiki/Gregor_af_Nyssa
Gregor var under indflydelse af platonisk filosofi. Ordet menneske betegner menneskets natur, ikke individet. Man kan således anse Peter, Paulus og Barnabas som ét menneske (i betydningen: natur, væsen) og ikke som tre mennesker (i betydningen personer). På denne måde skal det forstås, at Faderen og Sønnen og Ånden er én Gud.
----
For at udtrykke diversiteten i de personer, der indgik i den guddommelige enhed, tilskrev Gregor af Nyssa dem følgende egenskaber:
Faderen er agenesis, ikke skabt – Sønnen er genesis, skabt, født - og Helligånden er eksporeysis, procession, udgået fra Faderen.
Denne formulering må dog vist nok i førstre række tilskrives Gregor af Nazianz
- ANBROSIUS ..
Holdt strengt på Nikænum og Helligåndens fulde ligestilling med de andre to personer i Treenigheden.
Ógså her kan du læse om at GUD er EN, men TRE Personer.
http://www.anis.dk/danskteologisktidsskrift/dtt_pdf/DTT-2006-4.pdf
- PRO & CONTRA!
http://www.netleksikon.dk/t/tr/treenigheden.shtml
Resten må du læse eller lade være:
http://www.sanktandreasbibliotek.dk/fileadmin/pdf/patrol_komp.pdf
Som det måske er gået op for dig, taler vi ikke bare om de første 170/200 år, men om den Teologiske forståelse af Guds substans, i første omgang til Leo d. Store/Pave 440-461 - Og så vidt jeg ved, så trækker det jeg har skrevet om op til vor tid -
jalmar