Hej afa,
Først lige noget vedr. din Computer. Ofte gemmer Computeren alt muligt af cookies og alle mulige link o.s.v. Det kan gøre Computeren sløv og langsom.
Du kan gå ind på denne Internetside og downloade dette program. Den heddeer
Clean Up og fungere perfekt. Den kan fjerne alt muligt der ligger på Computerens hard dish og fjerne det og din Computer vil blive som ny. Den røre selvfølgelig ikke ved noget af det der er "faste programmer eller andet du selv har gemt eller lign".
Jeg har den selv på min computer og haft det i mange år.
http://www.stevengould.org/?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=223
Du skal altså hverken være nervøs for at downloade den eller bruge den.
På den anden side handler det jo om Bibelen og ikke ”folks meninger”. Samtidig syntes jeg der var en god anledning til at vise dig, at Jøderne på Jesu tid og Apostlene der havde taget imod Jesu ord trods deres jødiske rødder, forstod det jeg har forsøgt at forklare dig vedr.
Guds forskellige åbenbarelser og Gud forskellige navne / betegnelser.
Der er ingen tvivl om, at ”klippen” fra Moses` tid og Klippen Apostlen Paulus taler om, er den
samme klippe med 2 forskellige navne / betegnelser (og også 2 forskellige åbenbarelser)
Hvis det ikke gør noget (du kan jo bare springe det over) vil jeg lige vise dig hvordan man kan inddele stoffet i afsnit for bedre at overskue det.
1)
Eksempelsætninger "en klippe" på engelsk
These sentences come from external sources and may not be accurate. bab.la is not responsible for their content. Read more here.
Ja hvem er Gud uden HERREN hvem er en Klippe uden vor Gud
For who is God, save the LORD?
Ja hvem er Gud uden HERREN hvem er en Klippe uden vor Gud
It is God that girdeth me with strength, and maketh my way perfect.
Stol for evigt på HERREN thi HERREN er en evig Klippe.
Trust ye in the LORD for ever: for in the LORD JEHOVAH is everlasting strength:
Jakobs Gud talede til mig Israels Klippe sagde: "En retfærdig Hersker blandt Mennesker en der hersker i Gudsfrygt.
The God of Israel said, the Rock of Israel spake to me, He that ruleth over men must be just, ruling in the fear of God.
Han drog mig op af den brusende Grav af det skidne Dynd han satte min Fod på en Klippe gav Skridtene Fasthed
And he hath put a new song in my mouth, even praise unto our God: many shall see it, and fear, and shall trust in the LORD.
og drak alle den samme åndelige Drik; thi de drak af enåndelig Klippe som fulgte med; men Klippen var Kristus.
And did all drink the same spiritual drink: for they drank of that spiritual Rock that followed them: and that Rock was Christ.
som der er skrevet: "Se jeg sætter i Zion en Anstødssten og en Forargelses Klippe; og den som tror på ham skal ikke blive til Skamme.
As it is written, Behold, I lay in Sion a stumblingstone and rock of offence: and whosoever believeth on him shall not be ashamed.
Thi han gemmer mig i sin Hytte på Ulykkens Dag skjuler mig i sit Telt og løfter mig op på en Klippe.
For in the time of trouble he shall hide me in his pavilion: in the secret of his tabernacle shall he hide me; he shall set me up upon a rock.
Han bliver en Helligdom en Anstødssten og en Klippe til Fald for begge Israels Huse og en Snare og et Fangegarn for Jerusalems Indbyggere
And he shall be for a sanctuary; but for a stone of stumbling and for a rock of offence to both the houses of Israel, for a gin and for a snare to the inhabitants of Jerusalem.
Eder altså som tro hører Æren til; men for de vantro er denne Sten som Bygningsmændene forkastede bleven til en Hovedhjørnesten og en Anstødssten og en Forargelses Klippe;
Unto you therefore which believe he is precious: but unto them which be disobedient, the stone which the builders disallowed, the same is made the head of the corner,
Og denne købte et fint Linklæde tog ham ned svøbte ham i Linklædet og lagde ham i en Grav som var udhugget i en Klippeog han væltede en Sten for Indgangen til Graven.
And he bought fine linen, and took him down, and wrapped him in the linen, and laid him in a sepulchre which was hewn out of a rock, and rolled a stone unto the door of the sepulchre.
Som jeg har talt med dig om før, beder vi Kristne ikke til andre end Jødernes Gud JHVH, som Jøderne oftest betegner Adonai eller Elohim eller (Bo) ruach. Så du kan nok forstå, at Jøderne på Jesu tid oplevede det som ”Gud kom og tog bolig hos menneskene” eller ”slog sit telt op over menneskene”, dengang.
Der er for dem, (der var for dem), kun én Gud, én Klippe og kun én JHVH. Ikke 3, men kun én. Nu har du nok lagt mærke til, at hver gang jeg skriver, at vi Kristne kun tilbeder én eneste Gud, (jfr. 5.Mosebog kap. 6 vers 4) så plapre Jehovas Vidner ftg og ham der kalder sig for ”sand kristen”? og en tilløber Bjarne op med, at vi tilbeder 3 guder.
(du vil også finde kristne der anbefaler 3 forskellige personer, hvoraf én er et menneske = Gud, men det er ubibelsk. )
Jeg ved godt Jehovas Vidner opererer med 2 guder, jfr. deres falske bibeloversættelse af Johannes 1:1, men vi Kristne tilbeder altså Jødernes Gud JHVH og vi har kun én eneste Gud.
Det er så korrekt, at denne ene Gud har åbenbaret sig på forskellig vis iflg. Bibelen, men det bliver der ikke flere Guder af for os.
Så her har du et eklatant godt eksempel på hvordan man ikke skal sammenblande begreberne.
Israels Klippe = Gud JHVH, Jødernes Gud (naturligvis)
”Den Klippe” der fulgte med var Jesus og da vi tilbeder og bruger navnet Jesus for Gud (Guds åbenbarelse i mennesket Jesus) kan du nok forstå, at det er samme Gud vil tilbeder og når Bibelen bruger betegnelsen Israels Klippe er det naturligvis JHVH Gud der er tale om og når samme Bibelen benævner Israels Klippe for Jesus, er det samme Gud (i mennesket Jesus) der er tale om.
3)
Kristnes tilgang til Gud og den måde vi også vor tilbedelse forholder os til Gud på:
Derfor beder vil til Jesus og ikke til 3 guder og ikke til noget menneske. Derfor er Klippen, Israels Klippe ”der fulgte med” Jesus i den forstand / forståelse, at Gud havde åbenbaret sig i mennesket Jesus og altså vedblev med at være Gud i sin Ånd. Derfor skriver Apostlen Paulus hvad han skriver.
Gud er Ånd siger Bibelen. (og der er mere til det) Hillsong - Beneath the Waters (I will Rise)
http://www.youtube.com/watch?v=mTwA3NLEjY4
"I looked and behold (hinneh - calling attention to the details) a windstorm (sa'ar) of the Spirit (ruach) coming in from the north, a great cloud with fire continually taking the form of (yaqah) bright shining light with radiant splendor (nogah - enlightening like the beautiful brightness of daylight) on every side and in its midst, glowing like an alloy of gold and silver (chahmal - a shining substance like an amber stone or glowing metal) in the midst of the fire."
(Ezekiel 1:3-4)
The reason this is important is to dispel two myths. First, light energy has physical properties, further confirming that Maimonides was wrong when he errantly concluded that God was incorporeal.
Second, the "burning bush," the "mountain top ablaze," and the "upright pillar of fire" that Yahuweh used to manifest His presence among the Israelites wasn't actually "fire" in the sense of plasma gas but instead, energy manifest in the visual spectrum.
To our senses, observable energy takes the forms of light and heat, so "fire" was simply the most descriptive term in the Hebrew nomenclature. What the Yisra'elites saw was probably as spectacular visually as Ezekiel's portrait: "bright shining light with radiant splendor, beautifully enlightening like daylight, glowing like gold and silver, and yet warm and pleasing like the translucent color of an amber stone." Yahuweh's radiance is beautiful beyond words.
The burning bush was a manifestation of Yahuweh's beautiful radiant light. It is how He would choose to interact with Mosheh and Yisra'el.
http://lindy1950.tripod.com/biblical/holy-spirit.html
http://www.youtube.com/watch?v=df7XEvFNX-E (hvis du har lyst, skru op0 for lyden, så den omslutter dig.)
Hvem sagde, at HERREN ikke har profeter (profetinder) i dag?
Da Moses lægger sig på knæ og tilbeder, er det jo ikke Busken, ”Den brændende busk” han tilbeder, men det er Gud selv der befaler ham at tilbede foran ”Den brændende tornebusk” og Moses adlyder og Moses tilbeder Gud.
http://www.enduringword.com/commentaries/0203.htm
På samme måde befaler Gud, at tilbede Jesus (vi betegner "Guds søn"), men det er jo ikke mennesket vi tilbeder (eller en busk) eller noget andet, men vi tilbeder Gud i Guds åbenbarelse.
Hebræerne kap. 1 vers 6.
Det er der så andre (også kristne) der har en anden mening om, men det er så deres mening og ikke Ordet fra Bibelen.
http://www.youtube.com/watch?v=u835D8qRE1k
Når vi mennesker er magtesløse, kommer Gud til dig og genopretter dig.
http://www.youtube.com/watch?v=Vha9A3TVPKE
Du kan have ret, men vi kender ikke englens navn.
Du skriver om Jesus som livets vand, og tænker måske på Moses slog på klippen så der sprang vand frem. Du bør huske på Moses blev straffet for sin handling. Så det kan ikke sammenlignes med Jesus.
Husk også der er tale om en anakronisme, som Paulus benytter for at gøre det let forståligt for folk i Grækenland, hvoraf nogen nok var jøder, men andre kan have været grækere.
Jeg tror man skal passe på med at gøre ting mere indviklede end godt er.
Men det er en god tanke du har.
Citat slut.
Da viste HERRENs Herlighed sig for dem, 7 og HERREN talede til Moses og sagde:
8 "Tag Staven og kald så tillige med din Broder Aron Menigheden sammen og tal til Klippen i deres Påsyn, så giver den Vand; lad Vand strømme frem af Klippen til dem og skaf Menigheden og dens Kvæg noget at drikke!"
9 Da tog Moses Staven fra dens Plads foran HERRENs Åsyn, som han havde pålagt ham; 10 og Moses og Aron kaldte Forsamlingen sammen foran Klippen, og han sagde til dem: "Hør nu, I genstridige!
Mon vi formår at få Vand til at strømme frem til eder af denne Klippe?" 11 Og Moses løftede sin Hånd og slog to Gange på Klippen med sin Stav, og der strømmede Vand frem i Mængde, så at Menigheden og dens Kvæg kunde drikke.
12 Men HERREN sagde til Moses og Aron: "Fordi I ikke troede på mig og helligede mig for Israelitternes Øjne, skal I ikke komme til at føre denne Forsamling ind i det Land, jeg vil give dem!"
13 Dette er Meribas Vand, hvor Israelitterne kivedes med HERREN, og hvor han åbenbarede sin Hellighed på dem.
Citat slut.
8)
Samme her. Folks meninger:
Og så er der denne her:
Der henvises til skystøtten der fulgte israelitterne gennem de 40 år i ørkenen. Når skystøtten kom hen til Moses telt talte Jahve og Moses sammen. Det stedet siger er, at det i virkeligheden var Moses og Kristus der talte sammen.
Citat slut sebl.
Altså, der var kun én Gud og denne ”eneste ene Gud” talte med Moses. At Gud åbenbare sig for mennesker i forskellige udtryk, betyder altså ikke, at der var 2 i himmelen (hvor det så end måtte være) hvoraf den anden af de 2 talte med Moses, medens den ene af de 2 befandt sig i Himmelen og var enig i, at det var i orden, at den anden af de 2 talte med Moses.
9)
konklussion:
Det er selvfølgelig ikke korrekt. Der var og der er kun én Gud. Jødernes Gud JHVH
Platoon