Kære sol.
Vi har fået os en toyota avensis TX 1,6.
Bilen her har 6 gear, hvilket jeg slet ikke er vant til, da mine forrige biler alle havde 5 gear. I bilen er der indbygget et gearskifte system som fortæller hvornår man bør skifte gear, men jeg føler lidt at den fortæller lidt forkert.
f.eks. 1 gear 10 km
2 gear 30 km
3 gear 50 km
4 gear 60 km
5 gear 70/80 km
6 gear ...
f.eks. når man kører 50 så vil den have at man bruger 4 gear. Desuden er alle gearskiftene ved omkring 2000 omdrejninger.
så er der benzinforbruget, jeg bor i byen og forbruger ca 9,5km/l. er det normalt, nu ved jeg godt at det kommer an på hvordan man kører. Min far kører efter min mening helt forkert. Han kan godt lide at træde speederen i bund på de 2-3 første gear når han gasser op. f.eks. 1 gear op til 30 km, og 2 gear op og ramme de 55 km. jeg kører selv 1 gear til max 15 og 2 gear til 30 også 3 gear ++...
Hvordan vil i mene er den rigtige?
tilføjet af Phusker
Jeg kender ikke omtalte bil
så det er min egen fornemmelse jeg skriver ud fra.
Jeg tror gearskifte systemet i bilen viser godt nok, men måske er det fra fabrikken indstillet til de værdier der gælder ved fuld lastet bil.
Eller ved en bil kun med chaufføren, og så er værdierne opgivet så brændstof økonomien er bedst.
Jeg synes din far er lidt højt oppe i omdrejninger, men hver chauffør har sine egne vaner som du lige så godt kan lade være med at vænne ham fra.
Det eneste jeg kan anbefale er at du selv finder ud af hvor gearskiftene er passende, og så ellers se bort fra gearskifte indikatoren.
tilføjet af tamle
Har selv kørt i den bil
Har selv kørt i den bil, og kender godt problemet, i mit hoved vil det være bedre at komme hurtigt op i fart, og prøve at overstå de første gear først, da man på den måde undgår at formeget benzin bliver brugt. De lavere gear bruger mere benzin end de højere gear, så det den vil have dig til at gøre er at bruge mindre benzin, så jeg vil sige at det er en god ide at skifte til 4., hvis du ved at du skal kører 50 km/t på denne vej, resten af vejen..
tilføjet af fruppe
Det er jo en hel videnskab
Jeg har dog en kommentar til Din fars kørsel.
Der er mange der "kører den helt ud" i gearerne, har han gjort det alle år er det svært at vænne ham fra det.
At Din nye bil fortæller hvornår det er tid at skifte kan jo være en god ting til "oplæring" i de flere gear, men ved bykørsel gælder det jo også at have bilen i et gear hvor man har fuld kontrol over den, f.eks til motorbremsning.
Du kan vel slå den "barnepige" fra❓😃
tilføjet af tamle
ellers kan du bruge ''normale'' gear intervaller
1. gear --> max. 20km
2. gear ---> max. 40 km
3. gear ----> max. 60 km (eller ''booste'' til MAX. 80km., og direkte til 5.gear)
4. gear -----> max. 80 km
5. gear ------> max. 100 - 110 km
6. gear --------> min. 110 km, alt andet vil være dumt, og motoren ville ikke kunne trække bilen..
tilføjet af Toyota avensis
tak for dit fine svar
Jeg kører selv hurtigt igennem gear'ne og pines nærmest den måde min far kører når jeg er sammen med ham (når han kører). Vores gamle bil en C5'er, begyndte at blive "dårlig" når man skal gasse op, og jeg har en mistanke om at det er min fars køre metode som gør at den bliver dårlig. dårlig i den forstand at den har svært at "trække" bilen op i fart, da han jo som sagt altid gasser den så meget op i de lavere gear at bilen har vænnet sig til at der skal så meget brændstof til hver gang når den skal op i fart fra 0.
tilføjet af Toyota avensis
barnepige, haha
jeg kan jo vælge at se bort fra den, selvom jeg ikke er helt enig med den. Det kan vel skyldes at det er en 1.6 motor, og jeg er vant til en 2.0..
tilføjet af Toyota avensis
ja disse intervaller kørte jeg også med i den gaml
e. men nu er det en 1.6 motor og ifølge "barnepigen" så skal man skifte til 6 gear når man kører 80. Men altså jeg har endnu ikke prøvet at køre på motorvejen med bilen.
tilføjet af Toyota avensis
et spørgsmål mere
når jeg er ude og kører og passerer hastighedsmålerne, så oplever jeg at de generelt er 5 km/t lavere end den som jeg kører med. Er det fordi de er blevet justeret, således at man har taget hensyn til de 10 % difference der nu måtte være??
tilføjet af tamle
Det er Benzinbesparelse
Bilen kører efter bezinbesparelse, man plejer at sige at hvis man kommer over de 3000 omdrejninger, så bruger den mere end hvad den ''normalt'' skal bruge, og derfor vil den have dig til at skifte gear...
Jeg har som sagt selv kørt i den på motorvej osv., men her igår skulle jeg kører i mine forældres som kun havde 5 gear, hvilket jeg synes var en smule irreterende for da jeg kom op de 120 km/t, havde jeg hele tiden lyst til at skifte til 6.gear hvilket den jo ikke havde, jeg er begyndt at kunne hører hvornår motoren vil have at man skal skifte gear, og da jeg nåede de 120 - 130 virkede det som om at motoren ville gerne op på et højere gear, selvom den ik havde det, da jeg så tjekke omdrejning lå den imellem 3000 - 3500, hvilket måske er grunden til at havde lyst til skifte...