Gensidig genopdragelses element
Elven rinder ud nu.
Men inden vil jeg dog godt give mit sidste beskedne bidrag til bud på nogle løsningsmodeller for integrationsproblemerne.
Som jeg ser det, er ethvert samfunds fundament til fremtiden børnene ,og jeg mener at for at bryde den forfærdelige udvikling, som vores samfund er inde i , er det her, at målgruppen først og fremmest skal søges prioriteret , ud over selvransagelseselementet selvfølgelig.
1. politisk skal der være vilje til at øge bevillingerne til undervisning betydeligt , fordi det koster penge. ( rolig nu, se det blot ,som en investering med et god forrentning og en meget kort tilbagebetalingstid) . Investeringen skal bruges på mange forskellige tiltag. Og her er blot nogle forslag til videre eftertanke.
a . Klassekvotienter skal sænkes til max. 10 elever pr. klasse, eleverne skal derefter fordeles ikke kun efter bopæl og alder, men mere, også efter etnisk oprindelse og dansk kundskaber. Således max 2-3 pr. klasse. Det ville kunne skabe de bedste rammer for at udnytte de mange gode lærerers utrolige store ressourser optimalt , og også at det sociale eleverne imellem ville kunne optimeres både af eleverne selv men også ved voksenhjælp i vilje og vej, og imødegå fremtidig isoleringsproblematikker.
b. Der skal udarbejdes en skriftlig handlingsplan for undervisningsforløb og mål der skal nåes og der må også gerne opstilles krav (samråd mellem elev-forældre-lærer ) for hver enkelt elev hvert år, som underskrives af alle parter, og som der følges op på , sammen med forældrene mindst en gang pr år. ( medansvar )
c. Der arrangeres bedre forældremøder , hvor forældrene også indbyrdes for de enkelte klasser er i fokus og i samvær og i åben dialog om handlingsplaner både for klassen som helhed men også individuelt for den enkelte elev.
c. Skoler skal moderniseres og renoveres og lærdoms materialer skal opdateres og videreudvikles og også gerne fagområderne for kompetencegivende undervisning. Så de er tidssvarende og kan leve op til fremtidens store krav.
Men inden vil jeg dog godt give mit sidste beskedne bidrag til bud på nogle løsningsmodeller for integrationsproblemerne.
Som jeg ser det, er ethvert samfunds fundament til fremtiden børnene ,og jeg mener at for at bryde den forfærdelige udvikling, som vores samfund er inde i , er det her, at målgruppen først og fremmest skal søges prioriteret , ud over selvransagelseselementet selvfølgelig.
1. politisk skal der være vilje til at øge bevillingerne til undervisning betydeligt , fordi det koster penge. ( rolig nu, se det blot ,som en investering med et god forrentning og en meget kort tilbagebetalingstid) . Investeringen skal bruges på mange forskellige tiltag. Og her er blot nogle forslag til videre eftertanke.
a . Klassekvotienter skal sænkes til max. 10 elever pr. klasse, eleverne skal derefter fordeles ikke kun efter bopæl og alder, men mere, også efter etnisk oprindelse og dansk kundskaber. Således max 2-3 pr. klasse. Det ville kunne skabe de bedste rammer for at udnytte de mange gode lærerers utrolige store ressourser optimalt , og også at det sociale eleverne imellem ville kunne optimeres både af eleverne selv men også ved voksenhjælp i vilje og vej, og imødegå fremtidig isoleringsproblematikker.
b. Der skal udarbejdes en skriftlig handlingsplan for undervisningsforløb og mål der skal nåes og der må også gerne opstilles krav (samråd mellem elev-forældre-lærer ) for hver enkelt elev hvert år, som underskrives af alle parter, og som der følges op på , sammen med forældrene mindst en gang pr år. ( medansvar )
c. Der arrangeres bedre forældremøder , hvor forældrene også indbyrdes for de enkelte klasser er i fokus og i samvær og i åben dialog om handlingsplaner både for klassen som helhed men også individuelt for den enkelte elev.
c. Skoler skal moderniseres og renoveres og lærdoms materialer skal opdateres og videreudvikles og også gerne fagområderne for kompetencegivende undervisning. Så de er tidssvarende og kan leve op til fremtidens store krav.