Jeg ser ind i evigheden og tågerne fortager sig og drømmen bliver til virkelighed. Hvordan er det så Gud åbenbare ”virkeligheden” i dag, her og nu?
Gennem sine profeter. Jeg vil nu bede jer om at læse dette kompendium og af et ærligt hjerte forsøge, at forstå det.
I modsætning til Hinduisme er Budhisme en slags åbenbarelse af Hinduismens kerne.
Man kunne forestille sig, at en ”moses” var kommet til Hinduerne og belært dem om, at ja hvad kunne man forestille sig?
Jeg kunne forestille mig, at denne ”moses” ville sige til hinduerne: Hør Hinduer, Herren, Skaberen, Visdommen, opretholderen, skæbnen og kærligheden er Én” underforstået, altså ”den eneste ene”. Og altså ikke tre forskellige Guder eller personer eller væsener eller tusinde, men kun én væsensart af en væren vi ikke kan udtrykke, men kun sige og tro.
Nu kan det så være meget svært, at belære mennesker der tror på flere Guder at Gud er én og denne ”moses” var ikke så dum, at han troede han kunne det.
I stedet for erklærede han, at Gud = Ja, hvad eller hvem er Buddhismens Gud?
---------------------------------------------------------------------
Det er på tide, at tale om handlingens betydning både i Buddhismen, men også i Kristendommen.
----------------------------------------------------------------
Du kan undre dig hvorfor jeg ikke vælger Islam, men Islam er for mig ikke fra Gud. Islam er ikke hvad jeg forstår ved ”gode gerninger”.
------------------------------------------------------------------
Nuvel, Bønnen, Handlingerne og Øvelserne. Disse tre temaer skal vi tale om efterfølgende. Indtil da Guds velsignelse.
http://www.youtube.com/watch?v=-QwKxewXsIU&feature=related
Den næste video sang, jeg vil give dig vil jeg bede dig om at huske. Gerne meditere over den. Husk, at det du fylder dit hjerte med, med ”det” løber munden over med.
”Et godt menneske tager gode ting frem fra et godt hjerte”.
http://www.youtube.com/watch?v=YEV5HjbM9kI
---------------------------------------------------------------------------
"Luk dine øjne og se". Citat af Aung San Suu Kyis
Nu kan du se selv hvorledes man i Kina, påvirkes af ”det femte element”.
A simple Chinese villager, Xiao Min does not have a high school certificate, much less any formal education in music.
She has written thousands of Hymns and this is considered a miracle in Christian circles who have lovingly named her works, The Canaan Hymns.
My Lord leads me into His inner chambers,
He speaks to me with unending love and care.
Our love is stronger than death,
So strong that many waters cannot quench this love.
My Lord is fair and radiant, perfect in beauty,
He's the fairest of ten thousand.
My lover is mine, and I belong to Him.
We will never ever part.
He leads me through fields of green,
And He takes me into fruitful vineyards.
Among the lilies, He feeds His flock.
And we will walk together forever more.
http://www.youtube.com/watch?v=1P5_Kl39cWQ
Gud er altså ”den eller det der er årsagen til Universet og derfor livet”, Gud er hvad vi forholder os til, som årsagen og opretholdelsen, samt bevarelsen.
Opretholderen og Bevareren.
---------------------------------------------------------------
Vi ved ikke ”hvem” Gud er, men vi må ”nøjes” med vor egen refleksion af de tanker vore molekyler giver os i vort væsens mulighed.
Gud er altså hvad du betegner for livets årsag.
--------------------------------------------------------
Gud åbenbarede sig i Jesus således, at Jesus ikke kun var menneske, men også Gud.
I hele vor fantasi, i hele vor drømmeverden, vor kunstneriske verden, vor forskning og tankegang og videnskab og al mulig sandsynlighed tror vi, at Gud udtrykte ”sig” i Jesus således, at når vi benævner Gud med navnet Jesus formulere vi Gud som ikke kun et begreb, men som en personidentifikation af vore tanker og følelser omkring Gud.
Kan man så sige, at Gud eksistere? Ja, selvfølgelig. Ligesom vi eksistere, eksistere Gud.
Så ”påfylder” vi hvad vi betegner for ”ophøjede Guddommelige egenskaber” og påfylder vi alle gode intentioner og dyder og velsignelser, eksistere Gud i den sammenhæng og en symbiose opstår.
-----------------------------------------------------------------
Derfor Jesus, fordi alt hvad Jesus sagde og gjorde og ”stod for” er vor ”skæbne”. Det mest ophøjede menneskelige (guddommelige) adfærdsmønster samt politiske ambitiøse og næstekærlige formulerede visdom.
Det er fremtiden, tænk lidt over det.
-----------------------------------------------------------------------
Nu vil jeg så tage mit udgangspunkt i den visdom der ligeledes er fundamentet i den Buddhistiske filosofi, den mest ophøjede form for tankegang der kan bringe fred i sindet.
Jeg forstår, at den universelle energi, som blev til Energien=mc2 (deri ligger ikke en erkendelse af Gud, men det fortæller blot (prof. Albert Einstein) hvorledes det forholder sig med Universets tilblivelse). Altså jeg forstår og tager derfor mit udgangspunkt i denne ”energi” og da den efterfølgende Energi blev udtrykt og massen, afsløredes det hvad Energien ”transporterede” eller virkeliggjorde.
Derfor mener jeg, at Buddhismen er en ”forløber” for Kristendommen eller en ”bror” til Kristendommen eller ”som værende en profetisk forløber” for Jesus.
Jeg vil derfor forholde mig til den abstrakte mulighed og anvende Bibelens eget ord for ”den mulighed”. Vælger du, at ”deltage”, er du en ”medspiller”.
-----------------------------------------------------
Som jeg allerede har fortalt benytter vi jo forskellige ”værktøjer” til forskellige gøremål. Vi udtrykker vort hjerte gennem vore handlinger.
Derfor er det let at ”læse” et menneskes hjerte. Se gerningerne så ser du hjertet. Jeg vil nu give dig et eksempel på et ”værktøj” der kan helbrede.
http://www.youtube.com/watch?v=Xipq208iNHg
”Gud er den du gør Gud til”.
Det vil sige, at ”den symbiose” opstår altså ikke (hvis ikke ”det åndelige” er til stede) og resultatet kan du ”læse” i alle Gudløse ismer og filosofier. Den form for Gudsfornægtelse er et ”destruktivt våben”, som vi såvel kalder Djævelen.
Det er derfor du ”døder” Gud når du fornægter Gud.
Derfor Jesus, fordi alt hvad Jesus sagde og gjorde og ”stod for” er vor ”skæbne”. Det mest ophøjede menneskelige (guddommelige) adfærdsmønster samt politiske ambitiøse og næstekærlige formulerede visdom.
Det er fremtiden, tænk lidt over det.
----------------------------------------------------------------------
Efter Buddha`s fremkomst, dannede Buddha (cirka 563 f.v.t. til 483 f.v.t.), en ”skole” for livsvisdom og skabte en symbiose mellem det åndelige og det materielle, en Symbiose.
Dette har fået mennesker til, at ”overgive” sig til ”det femte element”. Det er godt.
--------------------------------------------------------------------
Nu kan vi så hver især afgøre hvor vi vil stille os. For at kunne træffe det valg må vi ha` oplysning, indsigt og forståelse.
Det handler altså om enhver af os for at vi kan være noget for andre. Ønsker vi det skal gå os selv godt må vi sørge for, at det kommer til at gå godt for ”de andre”.
Altså din lykke er betinget af ”de andres” lykke. Din succes er betinget af ”de andres” succes. Og så fremdeles. Så du kan jo tænke lidt over følgende.
Vi er ikke hjælpeløse.
--------------------------------------------------------------------
Så først må dit hjerte sættes frit.
Kan du huske de 4 ædle sandhed og den 8 ledede ”vej”?
Midlet til helbredelse er Den ædle otteledede vej, Den fjerde ædle sandhed, omhandler den ”otte ledede” vej, der er vejen ud af lidelsen:
Den otteledede vej;
Ret anskuelse
Ret beslutning
Ret tale
Ret handlemåde
Ret livsførelse
Ret stræben
Ret besindelse
Ret koncentration
-----------------------------------------------------------
De 4 ædle sandhed:
For det første:
Erkendelse af at livet er lidelse.
For det andet:
………..det du ser ikke er evigheden, men kan befordre evigheden dersom……..
Søger vi det hinsides vil det nuværende også blive godt.
”En kæde er ikke stærkere end det svageste led”. Så du må kunne se, at dersom et ”led” i en kæde af uheldige begivenheder eller vaner brydes, brydes hele ”kæden”.
På samme måde kan én god handling forbrydes, således at en hel række af ”ondt” rammer én og alt går galt, fordi kæden af gode ting brydes.
For det tredje:
Det vil sige, at (det har vi lige omtalt før), at ser du på dit liv med evigheden for øje, betyder det nuværende begær intet. Det ”nuværende begær” er ikke befordrende for ”evigheden”.
………… Jesus gik et lille skridt videre på oplysningens og erkendelsens vej.
-------------------------------------------------------------------
For det fjerde:
Her er der tale om hvordan man kan ”komme ud af lidelsen”, altså hvordan man kan komme til at betragte ”tingene” således, at disse ikke bliver en ”snuble sten” for os.
Vi kender det alle sammen. Hvor tit fortryder vi ikke et uoverlagt ord, et vredt blik, en uhøflig gestus, begær, pral, usømmelighed, overdreven nydelse af de materielle ting.
Inden jeg går over til, at oplyse om Buddha`s tanker vil jeg lige citere fra Bibelen.
1.Korinter brev kap. 13:
Kærligheden!
-------------------------------------------------------------------------
Den fjerde ædle sandhed……………………
omhandler den ”otte ledede” vej, der er vejen ud af lidelsen:
1) den rette Anskuelse. for det første må vi erkende, at der findes både gode såvel som onde ”kræfter” i vort ego. Vi må også forstå, at ved at rette vor opmærksomhed på vore handlinger, ”anskuer” vi derved netop vore handlinger og kan sondre.
Det betyder, at det er ikke lige meget hvad du tænker, tror og håber på. Du har brug for ”vejledning”.
------------------------------------------------------------
2) den rette Tænkning. Det er almindelig at tænke på fortiden såvel som på fremtiden. Det er for så vidt i orden, men kun dersom vi kan enten ”tage ved lære” eller ”rette op på det vi erkender som fejl” og da fortiden er passe` kan fremtiden kun bruges til den erkendelse ”at rette op på det vi erkender som fejl” (kan også være ondskab).
Det betyder, at det er i nuet ”det” skal ske. Her kan vi bruge hvad Jesus lærte os. Mattæus Evangeliet kap. 5 v12
”Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne”. Citat fra Bibelen slut.
Buddha sagde det på denne måde (begge er gode): ”Gør ikke mod din næste hvad du ikke ønsker han skal gøre mod dig”. Citat af Buddha slut.
Det vil sige, at efterfølgende i et forløb ”den rette Tænkning” må de gode ”ting” oplagres i vort sind. Alt erkendelse må vi gemme og bruge. Det vi hen ad vejen erkender som ondt, må vi forlade helt og holdent og erkende eller beslutte det gode.
Fordi kun ved denne ”øvelse” (gentage, gentage, gentage) vil ”det gode” blive i os. (i vore hjerter, sindet)
------------------------------------------------------------------
3) den rette Tale. Almindeligvis forstår vi dette som, at vi skal overveje vor tale, tænke før vi taler og i det hele taget lytte opmærksomt til vor egen tale.
Det betyder imidlertid også, at lytte til andres ”tale”. At være god til, ”at lytte” kan gøre en verden til forskel således, at vi ikke kun er opmærksom på os selv, men i lige så høj grad opmærksom på ”din næste”.
-------------------------------------------------------------
4) den rette Handlemåde. Nu er vi nået dertil, hvor betydningen af ”den otte ledede vej” (den 4.ædle Sandhed), begynder, at tage form.
Det er indlysende, men ikke altid lige nemt, at vi skal benytte os af de foregående discipliner og handle efter dem.
v22 Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere, ellers bedrager I jer selv.
-----------------------------------------------------------
5) den rette Livsførelse. Jeg vil sige det på denne måde, i hele vort liv, hvad enten det drejer sig om arbejde, fritid, familie, venner, rejser, livsstil ja endog vore tanker: Gør ikke disse ting kun ud fra eget perspektiv. Søg hvad der også gavner næsten.
-------------------------------------------------------
6) den rette Bestræbelse. Dette er en ying yang symbiose (
http://www.taichichuan.dk/Artikler/yin_yang.htm her kan du se hvorledes filosofierne ”fletter ind imellem hinanden.)
Vi må erkende, at dersom vi ikke ”bestræber” os hele tiden, sker der det mærkelige, at ”det gode jeg gerne vil , det gør jeg ikke, men det onde jeg ikke vil, det gør jeg”?
Som du kan se, kræver det ”den rette Bestræbelse”. Det kan jo ikke nytte noget, at vi øver os på det onde så kommer vi ingen vegne.
Skal jeg bruge et billede fra hverdagen, kan det jo tilsvarende heller ikke nytte, at gøre den samme fejl i trafikken igen og igen. Det bliver vi ikke bedre trafikanter af.
Sådan er det med det gode og det onde. Vi må konstant øve os i ”det gode”.
-------------------------------------------------------------------
7) den rette Opmærksomhed. Kender du det, at en person kommer til dig med et problem? Hvad siger du til vedkommende?
Tænk over, at dit svar kan enten ”dræbe” eller ”give liv”. Sådan er det også for dig selv. Derfor, vær opmærksom, men ”den rette opmærksomhed”.
Til alt dette er der selvfølgelig en ”metode”. Ord og vers husker vi ofte ved hjælp af ”remser” og sådan er det også med disse ting jeg skriver om hvad Buddha mente og sagde.
Der er ”metoder” der gør det let (lettere) at huske disse ting og øvelser til at kunne praktisere det både for os selv, men også udadtil.
---------------------------------------------------------------------------
8) den rette Koncentration. Den sidste ”tanke”, disciplin i ”den otte ledede vej” (den 4.ædle Sandhed). Kan vi godt blive enige om, at uden Koncentration fejler vi målet?
Har du nogen sinde set en atlet, der fuldførte sit mål uden koncentration? Jeg har ikke og i en hvilken som helst disciplin gælder det, Koncentration.
---------------------------------------------------------------------------
7) den rette Opmærksomhed
8) den rette Koncentration.
-----------------------------------------------------------
Det siger sig selv, at når vi taler om ”den rette Opmærksomhed” er det jo ikke ligegyldigt, hvad vi retter vor Opmærksomhed imod.
Retter vi vor Opmærksomhed mod begæret, føder det begær. Retter vi opmærksomheden mod det ”sanselige”, føder det ”det sanselige”.
Ingen af disse begreber kan vi sige og fra, men vi kan bruge dem til, at ”erkende”. For at komme ind til Sandheden, må vi først erkende hvad vi ønsker og her kommer ”Oplysningen” ind i billedet.
Det er indlysende, at søger vi oplysning der hvor ”det sanselige” hersker, kommer vi ikke til Sandheden med mindre, vi erkender ”det sanselige”, som Sandheden.
Det betyder, at når mennesket har ”erfaret” eller høstet ”frugterne” af ”det sanselige”, har vi et grundlag for ”erkendelse”.
Jesus sagde det på denne måde, Mattæus Evangeliet kap. 7 vers 15: ”…..give agt på deres gerninger, ligesom man kan kende et træ på dets frugter.
Derfor kan ”det sanselige” være grundlaget for, at ”komme videre”. Det kan også være problemet, men vi skal videre og dersom vi ikke erkender behovet for oplysning om ”sande værdier”, vil det være så at sige umuligt, at bevæge os dertil.
I buddhisme forstår man, at livet er et cyklus; og fejl der gentages igen og igen bliver integreret i den universelle cyklus og derfor også i den menneskelige sjæl. Derfor er det vigtigt, at ”rette sin opmærksomhed” mod hvad som foregår og drage konklusioner eller sammenligninger.
Det der hele tiden giver dårlig ”frugt” skal man naturligvis ikke blive ved med at ”dyrke”. Det kan imidlertid være svært, at komme ud af det og her skal der visse tankeøvelser til.
Indput = output og derfor er det ikke ligegyldigt hvad du fylder dit sind med. Når man tænker på de mere end 250 millioner mennesker der følger Buddhas lære, kan vi godt forstå hvor vigtig det er, at knytte forbindelse med Buddhismen og Kristendommen.
Jeg ser ingen modsætninger, men et forløb, en fortsættelse at nogle universelle tanker. I det ene tilfælde relateres tankerne til Altet, Kosmos og i det sidste tilfælde person identificeres og ansvar pålægges tankerne til den enkelte samtidig med, at ”Ånden” person identificeres.
Så selv om Buddhismen ikke gør sig til talsmand for en personlig Guddom, som Kristendommen eller skulle jeg sige Jesu lære gør, så modsiger det første ikke det sidste, men fuldstændiggør det snarere.
----------------------------------------------------------
Lad mig give dig et land og et eksempel på hvordan Buddhisme kan hjælpe mennesker i en situation der om noget kan kaldes ”lidelse”.
Jeg tænker på Burma. Aung San Suu Kyis hedder ”den oplyste” i Burma nu kaldet Myanmare.
http://www.youtube.com/watch?v=puJa7VAxQz0&feature=related
Jeg vil gerne vise dig hvorledes ”den oplyste” i Burma nu Myanmare har vundet folkets hjerter.
http://www.youtube.com/watch?v=mY7Al1Ll4qk&feature=related
Samtidig kan jeg fortælle dig, at lige i dette øjeblik hvor jeg skriver om hende, fyldes jeg med en følelse af håb og fremtid.
Det Burmesiske folk skal befries fra den ”lidelse” der nu virker som en katalysator for at vi i vesten kan indse, forstå og rette vore hjerter mod det Burmesiske folk.
http://www.youtube.com/watch?v=Fbm8VTKI4NE&feature=related
----------------------------------------------------------
Derfor skal der bygges en bro mellem Kristendom og Buddhisme, mellem deres hjerter og vore hjerter. Når Buddhisterne derfor fremsiger de ”tre Juveler” også kaldet ”tilflugten”:
Jeg tager (min) tilflugt
til Buddha,
til læren (dharma )
til munkeordenen (sangha ).
----------------------------------------------
Så skal der fra de Kristne lyde både Amen, men også Jesus.
http://www.youtube.com/watch?v=eHVz45n5a9M
"Luk dine øjne og se". Citat af Aung San Suu Kyis
Når jeg betragter dette og tænker på dette, tænker jeg på dig. Jeg vil gerne ”stige op til himmelen (hvor det så end måtte være) for at hente Kristus ”ned til dig”. Eller, jeg vil gerne ”stige ned i dødsriget for at forvisse dig om, at Kristus ikke er der, men er opstanden”.
For dig vil jeg gøre det, men allerhelst vil jeg give dig Jesu Ord for, at Ordet kan være i dit Hjerte ligesom i mit. Tænk på, at på Jesu tid var det ikke alle der hørte endsige modtog Ordet, men du har muligheden nu.
Grib det.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.