27tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hvad betyder det, at Jesus skal "døbe jer med Helligånden og ild"? Var det ikke godt nok, at blive døbt af Johannes Døberen?
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hvad betyder det, at Jesus skal "døbe jer med Helligånden og ild"? Var det ikke godt nok, at blive døbt af Johannes Døberen?
Platoon


Hvordan kan det være jeg tror du vil belære os "uvidende" om det, med et af dine mageløse indlæg, hvor du forventer vi kaster os ned i beundring.
Jeg gætter desuden på, du ikke selv ved hvad det betyder. 😃
Nå men kom bare, vi trænger til noget at grine af. 😃
tilføjet af

Det er uhyggeligt ..

som ham fra afgrunden, har taget magten over dig 🙁
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hvad betyder det, at Jesus skal "døbe jer med Helligånden og ild"? Var det ikke godt nok, at blive døbt af Johannes Døberen?
Platoon

Hej Platoon
Helligånden og ild, det hører vi jo om flere steder i Bibelen.
Så nej, jeg tror ikke det er "godt nok" at blive døbt med vand alene..
Præsten siger jo også Jeg døber dig i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn.
Forinden har præsten spurgt forældrene - om de vil svare ja til de efterfølgende spørgsmål til den kristne trosbekendelse.
Så er det bare... hvis ikke det er et ægte ja.. vil Helligånden så virke ?
Frikirkerne har en dåb, de kalder Helligåndens dåb.
Vi kan læse i Bibelen, at selvom de var døbt i Jesu navn, så blev de senere døbt i Helligånden.
Altså.. de havde taget imod Jesus, og senere fik de Helligånden.
Jeg er døbt i Folkekirken, og svaret ja, var et ægte ja.
Men jeg har senere i livet oplevet - hvor stærk Helligånden kan være, i frikirkerne.
Det var ikke noget, jeg havde oplevet i Folkekirken.
Jeg tror på dåben i Folkekirken, men hvis man vil opleve Helligåndens virke stærkt, så er det i frikirkerne man ser det.
Jeg kan henvise til:

v1 Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. v2 Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad.
v3 Og tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. v4 Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige. Apost.G.2

1.Kor.B.3 v11 For ingen kan lægge en anden grundvold end den, der er lagt, Jesus Kristus.
v12 Hvis nogen bygger på grundvolden med guld, sølv, ædelsten, træ, hø, halm, v13 skal det vise sig, hvad slags arbejde enhver har udført. Dagen skal gøre det klart, for den bryder frem med ild, og ilden skal prøve, hvordan hver enkelts arbejde er.
v14 Hvis det, han har bygget, bliver stående, skal han få løn, v15 men hvis hans arbejde går op i luer, skal han gå glip af lønnen, men selv blive frelst, dog som gennem ild.

Hvordan forstår du det "gennem ild".. ?
tilføjet af

fuld af kærlighed så han op mod himmelen

Judas brevet
Men disse mennesker spotter, hvad de ikke har forstand på, og det, de forstår med deres instinkter ligesom de umælende dyr, bringer dem blot i fordærv.
Ve dem! De er slået ind på Kains vej og har for vindings skyld givet sig Bileams vildfarelse i vold og går til grunde som Kora i hans opsætsighed.
De er skampletter på jeres kærlighedsmåltider, hvor de uden undseelse deltager i gildet og bare sørger for sig selv; de er som skyer, der drives forbi af vindene uden at give regn, og som træer, der står uden frugt om efteråret, to gange døde og revet op med rode;
de er som havets vilde bølger, der skummer af deres egen skam; de er som vildfarende stjerner, og dystert mørke venter dem til evig tid.
Citat slut.
__________________________________________________

Jeg mener, man skal ikke spotte nogen, især ikke Guds tjenere. Du vil gerne vide noget om Helligåndens dåb?
Apostlenes gerninger kap. 8:
Men da de troede Filip, som forkyndte Evangeliet om Guds Rige og Jesu Kristi Navn, lode de sig døbe, både Mænd og Kvinder.
Men Simon troede også selv, og efter at være døbt holdt han sig nær til Filip; og da han så Tegn og store, kraftige Gerninger ske, forbavsedes han højligt.
Men da Apostlene i Jerusalem hørte, at Samaria havde taget imod Guds Ord, sendte de Peter og Johannes til dem, og da disse vare komne derned, bade de for dem om, at de måtte få den Helligånd; thi den var endnu ikke falden på nogen af dem, men de vare blot døbte til den Herres Jesu Navn.
Da lagde de Hænderne på dem, og de fik den Helligånd.
Men da Simon så, at den Helligånd blev given ved Apostlenes Håndspålæggelse, bragte han dem Penge og sagde: "Giver også mig denne Magt, at, hvem jeg lægger Hænderne på, han må få den Helligånd."
Men Peter sagde til ham: "Gid dit Sølv må gå til Grunde tillige med dig, fordi du mente at kunne erhverve Guds Gave for Penge.
Du har ikke Del eller Lod i dette Ord; thi dit Hjerte er ikke ret for Gud. Omvend dig derfor fra denne din Ondskab og bed Herren, om dog dit Hjertes Påfund måtte forlades dig.
Thi jeg ser, at du er stedt i Bitterheds Galde og Uretfærdigheds Lænke."
Men Simon svarede og sagde: "Beder I for mig til Herren, for at intet af det, som I have sagt, skal komme over mig."
Men da de havde vidnet og talt Herrens Ord, vendte de tilbage til Jerusalem, og de forkyndte Evangeliet i mange af Samaritanernes Landsbyer.
Men Ånden sagde til Filip:
Citat slut.
__________________________________________

Det med dåben (og Helligånden) som med Nadveren. Det er Jesu ord der betyder noget for os Kristne og ikke hvad Vagttårnet skriver.
Apostlenes Gerninger kap. 2:
Da de hørte det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter og de andre apostle: »Hvad skal vi gøre, brødre?«
Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave.
For løftet gælder jer og jeres børn og alle dem i det fjerne, som Herren vor Gud vil kalde på.«
Og med mange andre ord vidnede Peter og formanede dem og sagde: »Lad jer frelse fra denne forkvaklede slægt!«
De, som tog imod hans ord, blev døbt, og den dag blev der føjet næsten tre tusind mennesker til.
De holdt fast ved apostlenes lære og fællesskabet, ved brødets brydelse og ved bønnerne.

Hver og én blev grebet af frygt, og der skete mange undere og tegn ved apostlene.
Men alle de troende var sammen, og de var fælles om alt.
De solgte deres ejendom og ejendele og delte det ud til alle efter enhvers behov.
De kom i enighed i templet hver dag; hjemme brød de brødet og spiste sammen, og jublende og oprigtige af hjertet priste de Gud og havde hele folkets yndest. Og Herren føjede hver dag nogle til, som blev frelst.
Citat slut.
_______________________________________________

Apostlenes Gerninger kap. 19:
Mens Apollos var i Korinth, var Paulus rejst gennem egnene inde i landet og var kommet ud til Efesos. Dér mødte han nogle disciple og spurgte dem:
»Fik I Helligånden, da I kom til tro?« De svarede: »Vi har ikke engang hørt, at der er en Helligånd.«
Paulus spurgte: »Hvilken dåb blev I da døbt med?« De svarede: »Med Johannes' dåb.«
Så sagde Paulus:
»Johannes døbte med omvendelsesdåb og sagde til folket, at de skulle tro på ham, der fulgte efter, det vil sige på Jesus.«
Da de hørte det, blev de døbt i Herren Jesu navn, og da Paulus lagde hænderne på dem, kom Helligånden over dem, og de talte i tunger og profeterede. Der var vel i alt tolv mand.
Paulus kom i synagogen og talte frimodigt i tre måneder. Han førte samtaler med folk og overbeviste dem om Guds rige.
Men da nogle af jøderne ikke ville tro, men gjorde sig hårde og talte ondt om Vejen i forsamlingens påhør, forlod han dem, tog disciplene med og holdt dagligt samtaler i Tyrannos' skole.
Det fortsatte i to år, så at alle i provinsen Asien fik Herrens ord at høre, både jøder og grækere.
Gud lod usædvanlige undergerninger ske ved Paulus' hænder. Ja, man bragte ligefrem tørklæder eller bælter, som Paulus havde båret, hen til de syge; og sygdommene forlod dem, og de onde ånder fór ud.
Citat slut.
______________________________________

Jeg ved godt I Jehovas Vidner ikke tror dette, men det gør vi Kristne. Som der står skrevet, tror vi.
Dette var også jesu ord Mattæus Evangeliet kap. 28:
”Går derfor hen og gører alle Folkeslagene til mine Disciple, idet I døbe dem til Faderens og Sønnens og den Helligånds Navn, og idet I lære dem at holde alt det, som jeg har befalet eder. Og se, jeg er med eder alle Dage indtil Verdens Ende."
Citat slut.
___________________________________

Ser du sk, det er hvad vi Kristne tror på. Ingen dåb, ingen Helligånd. Det er altid i forbindelse med dåb, Helligånden gives. De personer du henviser til var alle døbte.
Helligånden gives ikke på må og få, heller ikke til ham der Simon, men kun hvis Gud ser hjertetilstanden er god.
I den Kristne tro og Kirke, er Helligånden Gud. Ikke at vi har 2 eller 3 guder, men vi har kun én eneste Gud og Gud er (også) Helligånden. (Gud er Ånd, siger Bibelen. Johannes Evangeliet kap. 4)
Vi elsker Helligånden, vi tilbeder Helligånden på vore knæ, vi synger vor pris til Helligånden og kan intetn udrette som Kristen uden Helligånden.
Tak Jesus.
43.000 Kristne samfund, men én Gud, med én Kristus, med én Helligånd. Med én Kirke, én ”de helliges samfund”.
Med én Bibel, med én tro,ét håb og én frelse. Én sang:
Det ene ”hellige samfund”: https://www.youtube.com/watch?v=OBifjXFA-W4
Endnu eet samfund: https://www.youtube.com/watch?v=bDWle3PeWRc
Endnu én: https://www.youtube.com/watch?v=8W5AeyfGHEI
Siakuthande (Holy Spirit, We Love You) Medium Quality - African
Singapore: https://www.youtube.com/watch?v=97cKxozPjzc
Brooklyn (her er børnene i fokus) https://www.youtube.com/watch?v=SDZppvMEdfw
Mere end 2 milliarder. Er vi så forskellige? Ja, tak Jesus, men vi er forenede i Jesus Kristus (i lyst og nød)
Det er med tårer i øjnene (glædestårer og troendes tårer) jeg skriver dette. Det er vor Kristnes sjæl og vi elsker Helligånden og de Helliges samfund. Alle 43.000
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Ja, lyjse det er også helt korrekt.
Jeg ved godt der har været tider hvor Kirken har været lidt vankelmodig i denne sammenhæng, men i og med at Gud er den der formidler Helligånden; er Vandet, Ordene: "i Faderen og Sønnen og Helligåndens navn", forvandlende.
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Nå Platoon.
Hvad betyder det så at blive døbt med ild. Det glemte du eller vidste det ikke, som forventet.
At læse jer to, er som de blinde slås.
tilføjet af

Det er uhyggeligt ..

som ham fra afgrunden, har taget magten over dig 🙁


Hvilken afgrund tænker du på Lyse ?
tilføjet af

Det er uhyggeligt ..

[quote="lyjse" post=2794542]som ham fra afgrunden, har taget magten over dig 🙁[/quote]

Hvilken afgrund tænker du på Lyse ?

Jeg tænker selvfølgelig på jv-guden - ham med sønnen Abaddon fra afgrunden.
https://www.google.dk/search?q=abaddon&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=fi0LU7vyAony4QSwx4DgAg&sqi=2&ved=0CD0QsAQ&biw=1600&bih=762
han raser i dig "sk" - det er ikke godt for dig.
tilføjet af

Det er uhyggeligt ..

Jeg ved stadigvæk ikke hvad det er for en afgrund du tænker på.
Ved du det ikke når du ikke bare svarer. Det er jeg sikker på du ikke gør.
Så der dummede du dig igen.
Hvorfor indrømmer du ikke bare du en bibelcharlatan, der spreder falsk lære.
Dine dæmonbilleder som du er så begejstret for, siger mig ikke noget.
Der omtales en afgrund i åbenbaringens bog, men hvad er det for en afgrund 😃 😃 😃

[quote="sand kristen" post=2794565][quote="lyjse" post=2794542]som ham fra afgrunden, har taget magten over dig 🙁[/quote]

Hvilken afgrund tænker du på Lyse ?[/quote]
Jeg tænker selvfølgelig på jv-guden - ham med sønnen Abaddon fra afgrunden.
https://www.google.dk/search?q=abaddon&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=fi0LU7vyAony4QSwx4DgAg&sqi=2&ved=0CD0QsAQ&biw=1600&bih=762
han raser i dig "sk" - det er ikke godt for dig.
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hej Platoon
Dette er, hvad det betyder fra et Bahá’í synspunkt:
"Når Kristus havde al ønskelig fuldkommenhed, hvorfor trængte han da til dåb?
Dåbens idé er renselse ved anger. Johannes formanede og advarede folket og fik dem til at angre, og så døbte han dem. Derfor er det klart, at denne dåb er et symbol på anger af al synd. Dens betydning er udtrykt i disse ord: “O Gud! Som mit legeme er blevet renset og rengjort for fysiske urenheder, rens og helliggør da på samme måde min ånd for denne verdens urenheder, som er uværdige på Din Enheds Tærskel! Anger er tilbagevenden fra ulydighed til lydighed. Mennesket angrer, når det har været fjernt fra Gud, og det gennemgår en renselsesproces. Dette er et symbol, der betyder: O Gud! Lad mit hjerte være rent, frit og helliggjort fra alt undtagen Din kærlighed.
Da Kristus ønskede, at denne Johannes’ forordning skulle bruges af alle på den tid, fulgte han den selv for at vække folket og for at fyldestgøre en tidligere religions love. Thi skønt angerens renselse var Johannes’ forordning, havde den i virkeligheden været anvendt tidligere i Guds religion.
Kristus behøvede ingen dåb; men da dåb på den tid var en godtaget og prisværdig handling samt et tegn på de glade nyheder om Guds Rige, bekræftede han den. Men senere sagde han, at sand dåb ikke skete med materielt vand; men at den måtte ske med ånd og vand. Her betyder vand ikke materielt vand, for et andet sted siges der udtrykkeligt, at dåb er med ånd og ild, hvoraf det fremgår, at henvisningen ikke refererer til materiel ild og materielt vand; thi dåb med ild er umulig.
Derfor er ånden Guds gavmilde gave, vandet er viden og liv, og ilden er Guds kærlighed. Thi materielt vand renser ikke menneskets hjerte, nej, det renser dets legeme; men den himmelske ånd og det himmelske vand, som er viden og liv, gør menneskehjertet godt og rent. Det hjerte, som får del i Åndens gaver, bliver helligt, godt og rent. Det betyder, at menneskets inderste væsen bliver renset og helliggjort fra verdens urenheder. Disse naturlige urenheder er onde egenskaber, karakteriseret som vrede, lidenskab, verdslighed, stolthed, løgn, hykleri, bedrageri, egenkærlighed etc.
Mennesket kan ikke frigøre sig fra de kødelige lidenskabers rasen uden hjælp fra Helligånden. Det er derfor, han siger, at dåb med ånd, vand og ild er nødvendig, og at den er essentiel. Dåben sker med guddommelig gavmildheds ånd, kundskabens og livets vand og Guds kærligheds ild. Mennesket må døbes med denne ånd, dette vand og denne ild for at blive beriget med de evige gaver. Til hvad nytte skulle det ellers være at blive døbt med materielt vand? Nej, denne dåb med vand var et symbol og en søgen om syndernes forladelse."
(Cit. Nogle besvarede spørgsmål)
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hvad betyder det, at Jesus skal "døbe jer med Helligånden og ild"? Var det ikke godt nok, at blive døbt af Johannes Døberen?
Platoon

At man endelig ikke må have en skjorte på af nylon, eller andet let brændbart materiale, når man skal dyppes ild.
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Her er en der skal til møde i pinsekirken og døbes i helligånd og ild.
[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/1940046/302.jpg[/img]
Men bliver han frelst? Hvad mener I? Jeg mener selv at han er håbløst fortabt, uanset hvor meget han tror at Jesus er gud og frelser og uanset hvor meget han bliver døbt i ild og helligånd.
At han skal møde Jesus i skyen og den slags, virker som en ringe trøst.
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hej Nur,
Jeg må bare sige, at det er helt i overensstemmelse med den Kristne lære, i overensstemmelse med hvad der står i Bibelen, hvad Jesus lærte og hvad Apostlene videreførte og hvad vi Kristne tror på og som jeg nu kan forstå I Bahá’í åbenbart også lærer og tror på.
Det glæder mig virkelig meget.
Denne ”samhørighed”, skildre Stephen Spielberg i filmen; CLOSE ENCOUNTERS (the mothership). Jeg vil citere fra Bibelen (hvis du har set dette lille klip, så forstår du hvad jeg mener):
Johannes Åbenbaringen kap. 21:
Og jeg så en stor hvid trone og ham, der sad på den. For hans ansigt måtte både jord og himmel flygte, og der var ingen plads til dem.
Og jeg så de døde, både store og små, stå foran tronen, og bøger blev åbnet, og en anden bog blev åbnet, det er livets bog, og de døde blev dømt efter deres gerninger ifølge det, der stod skrevet i bøgerne.
Og havet gav sine døde tilbage, og døden og dødsriget sine døde.
Citat slut.
___________________________________

Bahá’í synspunkt er helt i overensstemmelse med det Kristne synspunkt, som jeg læser det i Bibelen og tror på. Det glæder mig virkelig meget, at se denne samstemmende troslære.
Mange tak for din kommentar.
Jeg vil gerne her ære 'Abdu'l-Bahá, en Guds profet.
[img] http://i1.squidoocdn.com/resize/squidoo_images/-1/lens8215601_1258957903abdul-baha.jpg[/img]
http://www.youtube.com/watch?v=kEpoCMEndZI

Hvorfor gjorde han hvad han gjorde? Det kan være vi synes det var ”ingenting”, men i virkeligheden er det et udtryk for Jesu ord:
Herre! Hvornår så vi dig sulten og gav dig mad, eller tørstig og gav dig at drikke?
Når så vi dig fremmed og tog os af dig, eller nøgen og gav dig klæder?
Når så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig?
Og ”Kongen” skal svare og sige til dem: Sandelig siger jeg eder; hvad I har gjort imod en af mine mindste brødre der, har I gjort imod mig.
citat slut fra
Mattæus Evangeliet kap. 25 vers 37.
_____________________________________________

[img] http://2.bp.blogspot.com/-SZwzPcvpTSU/UZzdTRZfgYI/AAAAAAAAEmg/XrmKzpTBdUo/s1600/11th+International+Baha'i+Convention+2013.jpg[/img]
Vi mennesker længes efter Gud. Dertil er vi skabt og skal leve og længes for at mødes en dag. Vi lever og længes og medens vi er i denne verden er det Guds vilje, at vi skal lytte til hans ord.
Jeg tror at når vi møder Guds ord sker der en forvandling med vore hjerter og miraklet sker, Gud giver os et hjerte af kød og blod, ikke et stenhjerte, men et af kød og blod han kan tilføre Helligånden.
Derfor vil jeg vise denne video der giver et klart billede af den transformation der sker med mennesker:
”En kærligheds erklæring” http://www.youtube.com/watch?v=wRHtfc4Q_9k (hvis du har lyst bør du se den færdig for at forstå hvorfor jeg har vist den)
Dette du ser, er for at du skal tage det med i dit hjerte, på dit arbejde, i dit hjem ja, hvor end du befinder dig. Jeg er udmærket godt klar over, at vi tilbeder den samme Gud og vi har samhørighed og jeg ønsker det skal brede sig.
Dette er ”Holy ground” og vi bør tage vore ”sandaler” af og tilbede Gud.
Jeg har selv det store privilegium, at arbejde med ”opdyrkelse” af områder i verden, hvor der ikke gror noget af betydning. At velsigne jorden og menneskene og se ”det” spire og gro frem i HERRENS navn er min egen velsignelse fra Gud.
Mika bog (profeti): ”deres Sværd skal de smede til Plovjern, deres Spyd til Vingårdsknive; Folk skal ej løfte Sværd mod Folk, ej øve sig i Våbenfærd mer”.
http://www.youtube.com/watch?v=AlUfCpuGl8k
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

utroligt I "tør" spotte Helligånden.
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

(Jeg har det lidt skidt med Carlo, der engang var en meget engageret debattør, men ja, jeg ved ikke hvad der er sket med ham siden hen.)

[img] http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/profiler/352.jpg[/img]

Fra mit indlæg her: http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793343-efter-doden-hvad-sa/2793678
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Nå, hvad?
I Bibelen er ordet Ild ofte brugt for at markere Guds tilstedeværelse og samtidig for at ”lutre” og ”udskille urenheder”.
Billedet med Guld der lutres er velkendt. Ild bruges også i andre sammenhæng f.eks. i forbibndelse med martyrium.
Jeg kan nævne Daniels 3 venner Shadrach, Meshach and Abednego
Vi har også beretningen om Moses og ”den brændende tornebusk” i ørkenen. Og så ilden på Pinsedagen.
Ilden skal tages meget bogstaveligt.
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hej Platoon
Tak for dit svar. Dette bliver nok et langt gensvar, håber du kan bære over med mig.
Jeg har aldrig før tænkt på den scene i Close Encounters i forbindelse med citatet fra Åbenbaringen, men sådan kan man måske godt se den. Personligt hælder jeg dog mere til en symbolsk fortolkning af versene.
Jeg må sige, at du til stadighed forbavser mig med dit kendskab til Bahá’í troen!?! Det er stadigvæk lidt af en sjældenhed på disse kanter. 🙂
Dog er jeg nødt til lige at indskyde en korrektion:
’Abdu’l-Bahá (Abbas Effendi), som var Bahá’u’lláhs ældste søn, var ikke en Guds profet.
Navnet ’Abdu’l-Bahá er, som du måske ved, en titel, som betyder ”Guds tjener”. Han har en unik position i religionshistorien, idet Bahá’u’lláh efterlod sig et testamentarisk skrift kendt som Kitáb-i-’Ahd (Book of the Covenant), http://reference.bahai.org/en/t/b/TB/tb-16.html, hvori Han udpegede ’Abdu’l-Bahá som enefortolker af Sine skrifter, og som den, bahá’íerne skulle vende sig til efter Bahá’u’lláhs død.
Han er også kendt som ’Pagtens Midtpunkt’, og ses som det perfekte eksempel på, hvad det vil sige at være en bahá’í, og han er den, vi bør prøve at efterleve men ikke tilbede. Blandt de tidlige bahá’íer i vesten var der imidlertid flere, som troede ’Abdu’l-Bahá var Kristi genkomst. For at mane dette i jorden skrev han i starten af 1900-tallet bl.a. følgende:
"My name is ‘Abdu’l-Bahá, my identity is ‘Abdu’l-Bahá, my qualification is ‘Abdu’l-Bahá, my reality is ‘Abdu’l-Bahá, my praise is ‘Abdu’l-Bahá. Thraldom to the Blessed Perfection [Bahá’u’lláh] is my glorious and refulgent diadem; and servitude to all the human race is my perpetual religion. Through the bounty and favor of the Blessed Perfection, ‘Abdu’l-Bahá is the Ensign of the Most-Great-Peace, which is waving from the Supreme Apex; and through the gift of the Greatest name, he is the Lamp of Universal Salvation, which is shining with the light of the love of God. The Herald of the Kingdom is he, so that he may awaken the people of the East and of the West. The Voice of Friendship, Uprightness, Truth and Reconciliation is he, so as to cause acceleration throughout all regions. No name, no title, no mention, no commendation hath he nor will ever have except ‘Abdu’l-Bahá. This is my longing. This is my supreme apex. This is my greatest yearning. This is my eternal life. This is my everlasting glory! Express ye the same thing which is issued from my pen. This is the duty of all. Consequently the friends of God must assist and help ‘Abdu’l-Bahá in the adoration of the True One; in the servitude to the human race; in the well-being of the human world and in divine love and kindness.
O ye friends of God! Through the Appearance of the Blessed Perfection the theories are abrogated and the facts are established. The time of superficiality is gone by and the cycle of reality hath appeared. One must become the incarnation of Servitude, the personification of Love, the embodiment of Spirituality and the mirror of Mercy.
The believers must become the cause of life; deliver the people from heedlessness, call the souls to the perfection of humanity, beckon nations to unity and agreement, destroy the foundations of foreignness, make everyone as friends and associates, treat the negligent souls as their own children, and train and educate them with the utmost love - so that the ignorant become wise, the blind become endowed with sight, and the deaf be given hearing.
O ye friends of God! Beware! Beware of differences! By differences the Temple of God is razed to its very foundation, and by the blowing of the winds of disagreement the Blessed Tree is prevented from producing any fruit. By the intense cold of the diversity of opinions the rose-garden of Unity is withered, and the fire of the love of God is extinguished!
O ye friends of God! ‘Abdu’l-Bahá is the Manifestation of Thraldom and not “Christ.” The servant of the human realm is he, and not a “chief.” Nonexistent is he and not “Existent.” Pure nothingness is he and not “Eternal”.
There is no outcome or result to these discussions. We must put aside these disputes and controversies, nay, rather must we consign them to utter oblivion and arise to do that which is indispensable and which is demanded of us in this Day. Controversies are words and not significances, theories and not realities.
The quintessence of Truth is this: We must all become united and harmonized in order to illumine this gloomy world, to abolish the foundations of hostility and animosity from among mankind, to perfume the inhabitants of the universe with the holy fragrances of the nature and disposition of the Beauty of Abha, to enlighten the people of the East and West with the light of guidance, to hoist the tent of the love of God and suffer each and all to enter under its protection, to bestow comfort and tranquility to every one under the shade of the Divine Tree, to astonish the enemy by the manifestation of the utmost love, to make the ravenous and bloodthirsty wolves to be gazelles of the meadow of the love of God; to administer the taste of non-resistance to the tyrant, to teach long-suffering and resignation of the martyrs to the murderer, to spread the traces of Oneness, to chant the praises and glorification of the Glorious Lord, to raise the voice of “Ya Baha El-Abha!” to the Supreme Apex and to reach the ears of the inhabitants of the Kingdom with the outcry - “Verily the earth is illumined by the lights of its Lord!” This is reality! This is guidance! This is service! This is the consummation of the perfection of the realm of humanity!
O ye believers of God! Each person must summon the people to the Servitude of ‘Abdu’l-Bahá and not the Christhood; and no soul must either publicly or privately utter one word against or in contradiction to the general Teachings, and no one must believe that ‘Abdu’l-Bahá is the “Second Coming of Christ”, nay, rather he must believe that he is the Manifestation of Servitude, the Main-spring of the Unity of the human world, the Herald of the True One with spiritual power throughout all regions, the Commentator of the Book according to the divine text, and the Ransom to each one of the believers of God in the transitory world."
Du skriver:
”Vi mennesker længes efter Gud. Dertil er vi skabt og skal leve og længes for at mødes en dag. Vi lever og længes og medens vi er i denne verden er det Guds vilje, at vi skal lytte til hans ord.
Jeg tror at når vi møder Guds ord sker der en forvandling med vore hjerter og miraklet sker, Gud giver os et hjerte af kød og blod, ikke et stenhjerte, men et af kød og blod han kan tilføre Helligånden.”
Til det kan jeg kun sige Amen! Vi er udstyret med fri vilje, og det er op til os selv, hvordan vi vil bruge den, og om vi vil vælge Gud til eller fra.
Jeg så YouTube klippet, og der kan vist ikke være megen tvivl om, at Juanita Bynum kan tale til mange menneskers hjerter. Det er godt nok en verden som er meget fremmed for mig, men for dem som føler sig opløftet af disse vækkelsesmøder (er dét det rigtige ord for det?), må det være fantastisk!
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Nej men knallerten glæder sig sikker til en pause i helligåndens navn.
For om noget trænger er det da den.
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hej Nur,
Tak for indlæg og jeg har gået det igennem for at være sikker på, at jeg har forstået dig korrekt. Derfor mine understregninger og tilføjelser, som jeg vil bede dig checke om jeg har forstået det.
____________________________________________________________________
Nur skrev:
Tak for dit svar. Dette bliver nok et langt gensvar, håber du kan bære over med mig.
Jeg har aldrig før tænkt på den scene i Close Encounters i forbindelse med citatet fra Åbenbaringen, men sådan kan man måske godt se den. Personligt hælder jeg dog mere til en symbolsk fortolkning af versene.
Jeg må sige, at du til stadighed forbavser mig med dit kendskab til Bahá’í troen!?! Det er stadigvæk lidt af en sjældenhed på disse kanter.
Dog er jeg nødt til lige at indskyde en korrektion:
’Abdu’l-Bahá (Abbas Effendi), som var Bahá’u’lláhs ældste søn , var ikke en Guds profet.
[img] http://centenary.bahai.us/sites/default/files/imagecache/lightbox-large/images/press_clippings/Green%20Acre%20Iconic.png[/img]
Green Acre in Eliot, Maine 17 August 1912; Abdù`l-Baha`med hvid kalot.
[img] http://4.bp.blogspot.com/-gu9Bl9Cvluo/UVyqhRB91iI/AAAAAAAAADE/dzLC88cqiEo/s1600/sarah.jpg[/img]
Sarah Jane Farmer USA. (en skole)
[img] http://4.bp.blogspot.com/-vB25VvwNe8I/UIZhXDK_chI/AAAAAAAADAk/07w9TBsJDvI/s370/Queen%2BMarie%2Bof%2BRumania.jpg[/img] Queen Marie of Rumania (Bahai)
Nur skrev:
Navnet ’Abdu’l-Bahá er, som du måske ved, en titel, som betyder ”Guds tjener”.
Han har en unik position i religionshistorien, idet Bahá’u’lláh (grundlæggeren og faderen) efterlod sig et testamentarisk skrift kendt som Kitáb-i-’Ahd (Book of the covenant), http://reference.bahai.org/en/t/b/TB/tb-16.html hvori han udpegede ’Abdu’l-Bahá som enefortolker af Sine skrifter, og som den, bahá’íerne skulle vende sig til efter Bahá’u’lláhs død.
________________________
Bahá’u’lláh (faderen)
[img] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0b/Bah%C3%A1.jpg/220px-Bah%C3%A1.jpg[/img] ca 1860

eller Mírzá Husayn`Alí - ”Núri” (hans by) , født 12 november 1817 i Teheran i Iran; død 29 maj 1892 (74 år) i landsforvisning og fangenskab i Bahji lige udenfor den daværende ukendte og malaria befængte fængselby Akzo i den daværende provins Beirut i Osmanniske rige, lidt nord for Haifa.
[img] http://www.mirzahusaynali.org/wp-content/uploads/2010/09/9Bahaullah.jpg[/img]
hans fængsel, nu mausoleum.
__________________________________________________________________________________________[img] http://1.bp.blogspot.com/-wjRfpW8wE8w/T23CCW-BYeI/AAAAAAAACT8/N4klfBHipWg/s1600/The+interior+of+Elijah's+Cave+on+Mount+Carmel-1.jpg[/img]

Elijah's Cave on Mount Carmel -- circa 1930 Hvor både Baha'u'llah and (his son) 'Abdu'l-Baha var fængslet.
Det er jo intgeressant, at i dag så mange år efter er Karmels bjerg (Elijah ofringen til YHVH fandt sted) i dag så smuk, så smuk.

[img] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Israel_-_Haifa_-_Bahai_Gardens_004.jpg[/img]
’Abdu’l-Bahá (Abbas Effendi), som var Bahá’u’lláhs ældste søn
Han er også kendt som ’Pagtens Midtpunkt’, og ses som det perfekte eksempel på, hvad det vil sige at være en bahá’í, og han er den, vi bør prøve at efterleve, men ikke tilbede. Blandt de tidlige bahá’íer i vesten var der imidlertid flere, som troede ’Abdu’l-Bahá var Kristi genkomst. For at mane dette i jorden skrev han i starten af 1900-tallet bl.a. følgende:
"My name is ‘Abdu’l-Bahá, my identity is ‘Abdu’l-Bahá, my qualification is ‘Abdu’l-Bahá, my reality is ‘Abdu’l-Bahá, my praise is ‘Abdu’l-Bahá.
Thraldom to the Blessed Perfection is my glorious and refulgent diadem; and servitude to all the human race is my perpetual religion.
Through the bounty and favor of the Blessed Perfection, ‘Abdu’l-Bahá is the Ensign of the Most-Great-Peace, which is waving from the Supreme Apex; and through the gift of the Greatest name, he (Abdu’l-Bahá) is the Lamp of Universal Salvation, which is shining with the light of the love of God.
__________________________________________________________________________
The Herald of the Kingdom is he (Abdu’l-Bahá), so that he may awaken the people of the East and of the West.
The Voice of Friendship, Uprightness, Truth and Reconciliation is he, so as to cause acceleration throughout all regions. No name, no title, no mention, no commendation hath he nor will ever have except ‘Abdu’l-Bahá.
This is my longing. This is my supreme apex. This is my greatest yearning. This is my eternal life. This is my everlasting glory! Express ye the same thing which is issued from my pen. This is the duty of all.
Consequently the friends of God must assist and help ‘Abdu’l-Bahá in the adoration of the True One (God); in the servitude to the human race; in the well-being of the human world and in divine love and kindness.
__________________________________________________________

O ye friends of God! Through the Appearance of the Blessed Perfection (Abdu’l-Bahá) the theories are abrogated and the facts are established. The time of superficiality is gone by, and the cycle of reality hath appeared. One must become the incarnation of Servitude, the personification of Love, the embodiment of Spirituality and the mirror of Mercy.
The believers must become the cause of life; deliver the people from heedlessness, call the souls to the perfection of humanity, beckon nations to unity and agreement, destroy the foundations of foreignness, make everyone as friends and associates, treat the negligent souls as their own children, and train and educate them with the utmost love - so that the ignorant become wise, the blind become endowed with sight, and the deaf be given hearing.
___________________________________________________________
O ye friends of God!
Beware! Beware of differences! By differences the Temple of God is razed to its very foundation, and by the blowing of the winds of disagreement the Blessed Tree is prevented from producing any fruit.
By the intense cold of the diversity of opinions the rose-garden of Unity is withered, and the fire of the love of God is extinguished!
O ye friends of God!
‘Abdu’l-Bahá is the Manifestation of Thraldom and not “Christ.” The servant of the human realm is he, and not a “chief.” Nonexistent is he and not “Existent.” Pure nothingness is he and not “Eternal”.
_________________________________________________________
There is no outcome or result to these discussions. We must put aside these disputes and controversies, nay, rather must we consign them to utter oblivion and arise to do that which is indispensable and which is demanded of us in this Day. Controversies are words and not significances, theories and not realities.
The quintessence of Truth is this:
We must all become united and harmonized in order to illumine this gloomy world, to abolish the foundations of hostility and animosity from among mankind, to perfume the inhabitants of the universe with the holy fragrances of the nature and disposition of the Beauty of Abha, to enlighten the people of the East and West with the light of guidance, to hoist the tent of the love of God and suffer each and all to enter under its protection, to bestow comfort and tranquility to every one under the shade of the Divine Tree, to astonish the enemy by the manifestation of the utmost love, to make the ravenous and bloodthirsty wolves to be gazelles of the meadow of the love of God;
to administer the taste of non-resistance to the tyrant, to teach long-suffering and resignation of the martyrs to the murderer, to spread the traces of Oneness, to chant the praises and glorification of the Glorious Lord, to raise the voice of “Ya Baha El-Abha!” to the Supreme Apex and to reach the ears of the inhabitants of the Kingdom with the outcry - “Verily the earth is illumined by the lights of its Lord!” This is reality! This is guidance! This is service! This is the consummation of the perfection of the realm of humanity!
O ye believers of God!
Each person must summon the people to the Servitude of ‘Abdu’l-Bahá and not the Christhood; and no soul must either publicly or privately utter one word against or in contradiction to the general Teachings, and no one must believe that ‘Abdu’l-Bahá is the “Second Coming of Christ”, nay, rather he must believe that he is the Manifestation of Servitude, the Main-spring of the Unity of the human world, the Herald of the True One with spiritual power throughout all regions, the Commentator of the Book according to the divine text, and the Ransom to each one of the believers of God in the transitory world."
________________________________________________________

Du skriver:
”Vi mennesker længes efter Gud. Dertil er vi skabt og skal leve og længes for at mødes en dag. Vi lever og længes og medens vi er i denne verden er det Guds vilje, at vi skal lytte til hans ord.
Jeg tror at når vi møder Guds ord sker der en forvandling med vore hjerter og miraklet sker, Gud giver os et hjerte af kød og blod, ikke et stenhjerte, men et af kød og blod han kan tilføre Helligånden.”
________________________
Nur:
Til det kan jeg kun sige Amen! Vi er udstyret med fri vilje, og det er op til os selv, hvordan vi vil bruge den, og om vi vil vælge Gud til eller fra.
Jeg så YouTube klippet, og der kan vist ikke være megen tvivl om, at Juanita Bynum kan tale til mange menneskers hjerter.
Det er godt nok en verden som er meget fremmed for mig, men for dem som føler sig opløftet af disse vækkelsesmøder (er dét det rigtige ord for det?) [ja, det er det og mere til, som jeg vil fortælle om] må det være fantastisk!
Venlig hilsen Nur
____________________________________________________________
Kommentar:
Jeg har gået dit indlæg efter og vil bede dig rette mine tilføjelser, og kommentere dem om jeg har forstået dig korrekt.
Med hensyn til ”vækkelsesmøderne” Juanita Bynum; vil jeg skrive et andet indlæg.
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hvad bygger Bahai troen på? Den bygger på Kærlighed. Guds kærlighed, som vi mennesker må efterligne.
http://www.youtube.com/watch?v=73HotmPOs5Q
1) http://www.youtube.com/watch?v=ieVP2lIW5HQ
2) http://www.youtube.com/watch?v=YL7b_sevdoI
3) http://www.youtube.com/watch?v=lJhgQvul7Xw
Kan vi forene os? http://www.youtube.com/watch?v=JoC1ec-lYps
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hvad bygger Bahai troen på? Den bygger på Kærlighed. Guds kærlighed, som vi mennesker må efterligne.
http://www.youtube.com/watch?v=73HotmPOs5Q
1) http://www.youtube.com/watch?v=ieVP2lIW5HQ
2) http://www.youtube.com/watch?v=YL7b_sevdoI
3) http://www.youtube.com/watch?v=lJhgQvul7Xw
Kan vi forene os? http://www.youtube.com/watch?v=geHF1zbA25U
Platoon
tilføjet af

Baha`i

Jeg kunne godt tænke mig at gå lidt i dybden med Bahaij troen. Her er Bahá'u'lláh tanker om forholdet til Gud (den samme Gud som vi Kristne tror på):
Suffer me, O my God...
Suffer me, O my God, to draw nigh unto Thee, and to abide within the precincts of Thy court, for remoteness from Thee hath well-nigh consumed me.
Cause me to rest under the shadow of the wings of Thy grace, for the flame of my separation from Thee hath melted my heart within me. Draw me nearer unto the river that is life indeed, for my soul burneth with thirst in its ceaseless search after Thee.
My sighs, O my God, proclaim the bitterness of mine anguish, and the tears I shed attest my love for Thee.
I beseech Thee, by the praise wherewith Thou praisest Thyself and the glory wherewith Thou glorifiest Thine own Essence, to grant that we may be numbered among them that have recognized Thee and acknowledged Thy sovereignty in Thy days.
Help us then to quaff, O my God, from the fingers of mercy the living waters of Thy loving-kindness, that we may utterly forget all else except Thee, and be occupied only with Thy Self.
Powerful art Thou to do what Thou willest. No God is there beside Thee, the Mighty, the Help in Peril, the Self-Subsisting.
Glorified be Thy name, O Thou Who art the King of all Kings!
Bahá’u’lláh
http://www.youtube.com/watch?v=3cJPpa3UA7k
___________________________________________________________________________

Bahá'u'lláh about the Suffering of Jesus Christ
http://www.youtube.com/watch?v=3wYHJZCyTqU
In His Writings about the Prophets of God Bahá'u'lláh has revealed many Tablets about the unique station of Jesus Christ as Divine Manifestation.
Bahá'u'lláh says:
"Know thou that when the Son of Man yielded up His breath to God, the whole creation wept with a great weeping."
("Fader, i dine hænder betror jeg min ånd" (Lukasevangeliet 23,46).
______________________________________________________

Radiant Heart. Shadi Toloui-Wallace
http://www.youtube.com/watch?v=U141AajCCuA
[img] http://www.abc.net.au/radionational/image/4382412-3x2-700x467.jpg[/img]
Raised as a Baha'i, I have always felt that the foundation of all faiths is love. I find that, through my music, I can express how my faith connects me to my heart.
Hendes livshistorie: http://www.shaditolouiwallace.com/bio.html
Kommentar: Candace Jacallen
For 3 uger siden

The words are: "O Son of Spirit! My first counsel is this: Possess a pure, kindly, and radiant heart, that thine may be a sovereignty ancient, imperishable, and everlasting."
- Baha'u'llah, (Arabic Hidden Word #1)
____________________________________________________________
The Bahá'í view of God is essentially monotheistic.
God is the imperishable, uncreated being who is the source of all existence. He is described as "a personal God, unknowable, inaccessible, the source of all Revelation, eternal, omniscient, omnipresent and almighty".
Though transcendent and inaccessible directly, his image is reflected in his creation.
The purpose of creation is for the created to have the capacity to know and love its creator.
God communicates his will and purpose to humanity through intermediaries, known as Manifestations of God, who are the prophets and messengers that have founded religions from prehistoric times up to the present day.
God!
The Bahá'í teachings state that there is only one God and that his essence is absolutely inaccessible from the physical realm of existence and that, therefore, his reality is completely unknowable.
Thus, all of humanity's conceptions of God which have been derived throughout history are mere manifestations of the human mind and not at all reflective of the nature of God's essence.
While God's essence is inaccessible, a subordinate form of knowledge is available by way of mediation by divine messengers, known as Manifestations of God.
The Manifestations of God reflect divine attributes, which are creations of God made for the purpose of spiritual enlightenment, onto the physical plane of existence.
All physical beings reflect at least one of these attributes, and the human soul can potentially reflect all of them.
Shoghi Effendi, the head of the Bahá'í Faith in the first half of the 20th century, described God as inaccessible, omniscient, almighty, personal, and rational, and rejected pantheistic, anthropomorphic and incarnationist beliefs.
Oneness of God
Although human cultures and religions differ on their conceptions of God and his nature, Bahá'ís believe they nevertheless refer to one and the same Being.
The differences, instead of being regarded as irreconcilable constructs of mutually exclusive cultures, are seen as purposefully reflective of the varying needs of the societies in which the divine messages were revealed.
No single faith, and associated conception of God, is thus considered essentially superior to another from the viewpoint of its original social context; however, more recent religions may teach a more advanced conception of God as called for by the changing needs of local, regional or global civilization.
Bahá'ís thus regard the world's religions as chapters in the history of one single faith, revealed by God's Manifestations progressively and in stages.
Bahá'u'lláh (the Father) writes on this subject:
All-praise to the unity of God, and all-honour to Him, the sovereign Lord, the incomparable and all-glorious Ruler of the universe, Who, out of utter nothingness, hath created the reality of all things, Who, from naught, hath brought into being the most refined and subtle elements of His creation, and Who, rescuing His creatures from the abasement of remoteness and the perils of ultimate extinction, hath received them into His kingdom of incorruptible glory.
Nothing short of His all-encompassing grace, His all-pervading mercy, could have possibly achieved it
_______________________________________________________________
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Bahaullah_from_miller.jpg[/img] The Father, the founder of Baha`i.
______________________________________________________
Abdu’l-Bahá' the eldest son [img]http://1.bp.blogspot.com/_H36Iwx4YCps/S43lZipvfMI/AAAAAAAAAc0/qJ59UrsXjj4/s640/Abdu%27l-Baha+at+Grand+Central+Station+New+York-1.jpg[/img]
Grand Central Station New York 1912
his name in Arabic: عبد البهاء‎; born 23 May 1844 – dead 28 November 1921), born ‘Abbás Effendí, was the eldest son of Bahá'u'lláh, the founder of the Bahá'í Faith.
In 1892, `Abdu'l-Bahá was appointed in his father's will to be his successor and head of the Bahá'í Faith.
`Abdu'l-Bahá was born in Tehran to an aristocratic family of the realm. At the age of eight his father was imprisoned and the family's possessions were looted, leaving them in virtual poverty.
Along with his father, `Abdu'l-Bahá was exiled to Baghdad where the family lived for nine years.

In 1863 Bahá'u'lláh was again exiled to Constantinople.
During the 1860s the family was banished from Constantinople to Adrianople, and then finally to the penal-colony of Acre, Palestine when he was 24.
During his youth he was faithful to his father and was regarded as an outstanding member of the Bahá’í exile community. As a teenager he was his father’s amanuensis and was regularly seen debating theological issues with the learned men of the area.
With his father's death in 1892, and his appointment as head of the Bahá’í faith, there was much opposition to him, including virtually all his family members.
Notwithstanding this, practically all of the worldwide Bahá’í community accepted his leadership.
In 1908, at the age of 64 and after forty years imprisonment, `Abdu’l-Bahá was freed by the Young Turks and he and his family began to live in relative safety.
His journeys to the West, and his "Tablets of the Divine Plan" spread the Bahá'í message beyond its middle-eastern roots, and his Will and Testament laid the foundation for the current "Bahá'í administrative order.
Many of his writings, prayers and letters are extant, and his discourses with the Western Bahá'ís emphasize the growth of the faith by the late 1890s. `Abdu'l-Bahá's given name was `Abbás, but he preferred the title of `Abdu'l-Bahá (servant of the glory of God).
He is commonly referred to in Bahá'í texts as "The Master", and received the title of KBE after his personal storage of grain was used to relieve famine in Palestine following World War I, but never used the title.
http://abdulbahawest.blogspot.dk/2010_03_01_archive.html
http://www.bahaiface.com/
_____________________________________________
Om Bahaulah (the Farther, the founder)

Bahá'í healing prayer for women
http://www.youtube.com/watch?v=OhhJMOwVWlM

Uploadet den 07/01/2011
"Glory be to Thee, O Lord my God! I beg of Thee by Thy Name through which He Who is Thy Beauty hath been stablished upon the throne of Thy Cause, and by Thy Name through which Thou changest all things, and gatherest together all things, and callest to account all things, and rewardest all things, and preservest all things, and sustainest all things - I beg of Thee to guard this handmaiden who hath fled for refuge to Thee, and hath sought the shelter of Him in Whom Thou Thyself art manifest, and hath put her whole trust and confidence in Thee.
She is sick, O my God, and hath entered beneath the shadow of the Tree of Thy healing; afflicted, and hath fled to the City of Thy protection; diseased, and hath sought the Fountainhead of Thy favors; sorely vexed, and hath hasted to attain the Wellspring of Thy tranquillity; burdened with sin, and hath set her face toward the court of Thy forgiveness.
Attire her, by Thy sovereignty and Thy loving-kindness, O my God and my Beloved, with the raiment of Thy balm and Thy healing, and make her quaff of the cup of Thy mercy and Thy favors. Protect her, moreover, from every affliction and ailment, from all pain and sickness, and from whatsoever may be abhorrent unto Thee.
Thou, in truth, art immensely exalted above all else except Thyself. Thou art, verily, the Healer, the All-Sufficing, the Preserver, the Ever-Forgiving, the Most Merciful."
(Bahá'u'lláh, Bahá'í Prayers, p. 99)
______________________________________________________

Baha'i Prayer for Detachment (Music by Bahareh Khademi)
http://www.youtube.com/watch?v=_B6AAc-sOac
[img]http://transform.fairfaxregional.com.au/transform/v1/resize/frm/silverstone-feed-data/fcc51e6e-6e08-44db-95c8-e10fd946279c.jpg/w1200_h678_fcrop.jpg[/img]
Uploadet den 14/08/2011
With thanks to my first 99 subscribers-you have encouraged me.
With love and gratitude to my mom Sally, born August 15, a joyous and enthusiastic believer in Baha'u'llah since 1963, who ascended to the spiritual worlds in 2004.
I'm so glad she gave me a Baha'i prayer book when I was a child and Baha'i writings to read throughout the years, and started me on a rewarding life of being part of Baha'i communities around the world.
"O God, my God! Fill up for me the cup of detachment from all things, and in the assembly of Thy splendors and bestowals, rejoice me with the wine of loving Thee. Free me from the assaults of passion and desire, break off from me the shackles of this nether world, draw me with rapture unto Thy supernal realm, and refresh me amongst the handmaids with the breathings of Thy holiness.
O Lord, brighten Thou my face with the lights of Thy bestowals, light Thou mine eyes with beholding the signs of Thine all-subduing might; delight my heart with the glory of Thy knowledge that encompasseth all things, gladden Thou my soul with Thy soul-reviving tidings of great joy, O Thou King of this world and the Kingdom above, O Thou Lord of dominion and might, that I may spread abroad Thy signs and tokens, and proclaim Thy Cause, and promote Thy Teachings, and serve Thy Law and exalt Thy Word.
Thou art, verily, the Powerful, the Ever-Giving, the Able, the Omnipotent."
('Abdu'l-Bahá, Bahá'í Prayers, p. 57)
__________________________________________________________
Bahá'í Prayer for guidance, understanding and unity (chanted in Persian)
http://www.youtube.com/watch?v=sVecoQdUcAg

Uploadet den 14/01/2011
Beautiful Persian Chanting from the writings of Abdu'l Baha." chanted by Parviz Mohajer, Flute Iraj Taheri.
Platoon
tilføjet af

Baha`i

Hej Platoon
Ganske kort, da jeg er på vej ud ad døren:
Jeg har sendt dig en privat besked 🙂
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Baha`i

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at et af mine links har en anden drejning end jeg var umidelbart opmærksom på.
http://www.bahaiface.com/
til det vil jeg sige; at for mig betyder det ikke så meget. Det er naturligvis beklageligt; at der altid er en ”hage” ved tingene, men sådan er det.
Det der fremgår af artiklen / hjemmesiden er, at nogen / mange er blevet skuffet over ”forløbet” fra ”det oprindelige” og så til en moderne udgave, hvor verdslige forretningsmæssige tiltag er blevet foretaget, men som har udvasket mange af de oprindelige dybe og gudelige tanker og åbenbaringer.
For mig betyder det ikke så meget, men jeg er på sin vis ”ked af det på deres vegne”. Det betyder så ikke, at man nu skal til at skrotte Baha`i troen, men at man skal omvende sig og ja, vende tilbage til det oprindelige igen og igen, og sådan er det med alt.
For mig er det de oprindelige åbenbaringer og tanker der betyder noget og som jeg skriver om. Vi mennesker begår konstant fejl og ”synder” i alt, men vi må erkende og omvende os hele tiden, derfor.
Her er også en ”afdeling” af beklagelser og skuffelser, som jeg mener er vigtigt at tage med i hele denne sammenhæng.
https://groups.google.com/forum/?hl=en#!topic/talk.religion.bahai/BCxisYsr7rs
til dig Nur vil jeg sige, at det er godt du er opmærksom på dette og det siger jeg tak for. Jeg vil dog gerne fortsat skrive lidt mere om Baha`i - og som jeg skrev; håber jeg du vil vejlede og rette mig hvis du mener noget bør korrigeres.
Ingen er fuldkommen og det er Baha`i heller ikke, men det er efter min bedste overbvisning så værdifuldt, at det skal omtales og vises.
Baha`i skal komme os alle ved.
Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hej Platoon
Dine historiske fakta er næsten korrekte. Jeg er lidt usikker på, hvad du vil sige med billedet af Sarah Jane Farmer - jeg havde aldrig hørt om hende før.
Tillad mig at udbygge det, du skriver, lidt (ref. http://www.bahaullah.org - The Life of Bahá’u’lláh, a Photographic Narrative):
Det startede med Siyyid `Alí Muḥammad, kendt som Báb (navnet betyder Port på arabisk), som d. 23. maj 1844 erklærede, at han indvarslede en ny tid, og at en ny guddommelig manifestation snart ville komme. Han beskrev sig selv som værende kun som en ring på fingeren af ham, som skulle komme. Bahá’u’lláh (navnet betyder Guds Herlighed) blev en af hans mest fremtrædende tilhængere (kaldet bábíer), men de mødte aldrig hinanden.
Det etablerede præstestyre blev imidlertid rystet i sin grundvold, og de så denne nye religion, som hastigt begyndte at sprede sig, som en enorm trussel. Báb blev offentligt henrettet d. 9. juli 1850, og i kølvandet herpå blev flere tusinder af hans tilhængere myrdet. Hans jordiske rester blev slutteligt stedt til hvile i gravmælet på Karmelbjerget – bygningen med den gyldne kuppel. Som en lille sidebemærkning kan nævnes, at ’Abdu’l-Bahá ligger begravet i samme bygning.
Bahá’u’lláh blev smidt i fængsel, og hans familie, som var meget velstående, mistede alt. Det var mens han var i dette fængsel, at han modtog sin åbenbaring fra Gud om, at han var den, Báb havde omtalt. Der skulle dog gå flere år, inden han proklamerede dette til nogen.
Han undgik henrettelse, men blev i stedet landsforvist til Bagdad, da styret regnede med, at ved at sætte ham ud af spillet, ville denne nye tro uddø. Det skulle imidlertid vise sig, at hvor han end kom frem, følte folk sig tiltrukket af ham, og af frygt for, at effekten af hans popularitet skulle nå tilbage til Iran, forlangte styret ham sendt endnu længere væk, denne gang til Konstantinopel (nu Istanbul). Før hans afrejse fra Bagdad åbenbarede han sig for en mindre gruppe som Den Lovede, både som den Báb havde forudsagt, men også som den, alle de store forudgående verdensreligioner havde peget hen imod. Fra før at have kaldt sig bábíer begyndte hans tilhængere begyndte nu at kalde sig bahá’íer
Det var i Konstantinopel, at han for alvor proklamerede til verden, hvem han var; han begyndte her at skrive breve til verdens daværende magthavere, heriblandt Kejser Napoleon III, Dronning Victoria, Kejser Wilhelm I, Tsar Alexander II, Kejser Franz Joseph, Pave Pius IX, Sultan Abdul-Aziz og shahen af Iran, Nasiri'd-Din Shah.
Efter 4 måneder i Konstantinopel blev han forvist til Adrianopel (Edirne), og herfra blev han sendt til Akko, et sted som spillede en stor rolle under korstogene, men som midt i 1800-tallet af det Ottomanske imperium blev opfattet som verdens ende, et sted hvortil de værste forbrydere og andre fjender af staten blev sendt hen for at rådne op. Man sagde om Akko, at luften i byen var så forpestet, at hvis en fugl fløj hen over byen, ville den falde død ned....
Det var i selve Akko og i umiddelbar nærhed heraf, at Bahá’u’lláh skulle tilbringe de sidste 24 år af sit liv, fra 1879 i huset Bahji, som bedst kan oversættes som Glæde. Da huset i sin tid var blevet bygget (1870), anbragte bygherren en inskription over indgangsdøren, hvor der på arabisk stod/står – i engelsk oversættelse: "Greetings and salutation rest upon this Mansion which increaseth in splendour through the passage of time. Manifold wonders and marvels are found therein, and pens are baffled in attempting to describe them."
I forventningen om Kristus’ snarlige genkomst, var der mange som rejste til Det Hellige Land, bl.a. har Selma Lagerlöf i romanen ”Jerusalem” beskrevet dette. En tysk tempelorden etablerede sig i Haifa i 1860, i forventning om at Kristus ville vise sig på Karmelbjerget. Over vinduet i et af deres huse skrev de ”Der Herr ist nahe – 1871”.
På vej til Akko i 1868 gjorde Bahá’u’lláh et kort ophold i Haifa, og perioden 1883-1891 var han der tre gange. En af gangene besøgte han Elias’ grotte (han var dog aldrig fængslet dér), hvor en kristen orden flere hundrede år tidligere havde bygget et kloster i forventningen om at Kristus, når han kom i Faderens herlighed, ville velsigne det ved sin tilstedeværelse. I Esajas 35:1, 2 står skrevet: ”v1 Ørkenen og det tørre land skal glæde sig, ødemarken skal juble og blomstre, v2 den skal blomstre som rosen, juble med stor fryd. Den får Libanons herlighed, Karmels og Sarons pragt. De skal se Herrens herlighed, vor Guds pragt.” I det hele taget bliver der adskillige steder i Bibelen refereret til ’Guds/Herrens/Faderens herlighed’.
I Biblen advarer Jesus flere gange om falske profeter, og om at vi skal kende dem på deres ’frugter’. Jeg vil derfor denne gang slutte med nogle enkelte af Bahá’u’lláhs ’frugter’:
"O ye that dwell on earth! The religion of God is for love and unity; make it not the cause of enmity or dissension. In the eyes of men of insight and the beholders of the Most Sublime Vision, whatsoever are the effective means for safeguarding and promoting the happiness and welfare of the children of men have already been revealed by the Pen of Glory."
"Let each morn be better than its eve and each morrow richer than its yesterday. Man's merit lieth in service and virtue and not in the pageantry of wealth and riches. Take heed that your words be purged from idle fancies and worldly desires and your deeds be cleansed from craftiness and suspicion. Dissipate not the wealth of your precious lives in the pursuit of evil and corrupt affection, nor let your endeavours be spent in promoting your personal interest."
"Vær gavmild i medgang og taknemmelig i modgang. Vær din næstes tillid værdig og se på ham med et venligt og lysende ansigt. Vær skattet af den fattige, den riges formaner, den der besvarer den nødlidendes råb, den der beskytter dit løftes hellighed. Vær retfærdig i din dom og behersket i din tale. Vær ikke uretfærdig mod noget menneske og vis sagtmodighed mod alle mennesker. Vær som en lampe for dem, der vandrer i mørke, en glæde for den sørgmodige, et hav for den tørstende, en havn for den ulykkelige, en støtte og forsvarer for undertrykkelsens offer. Lad ubestikkelighed og oprigtighed præge alle dine handlinger. Vær et hjem for den fremmede, en lindring for den lidende, en mur af styrke for den flygtende. Vær øjne for den blinde og et ledende lys for foden af dem der er faret vild. Vær et smykke for sandhedens åsyn, en krone på troskabens pande, en søjle i retsindighedens tempel, et åndepust af liv for menneskehedens legeme, et banner for retfærdighedens hærskarer, et lys over dydens horisont, en dugdråbe på menneskehjertets muld, en ark på kundskabens hav, en sol på gavmildhedens himmel, en juvel i visdommens diadem, et skinnende lys på dit slægtleds firmament, en frugt på ydmyghedens træ."

Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Hej Nur,
Tak for dit indlæg som jeg gerne vil kommentere.

Sarah Jane Farmer [img] http://www.mainememory.net/media/images/625/75/6193.JPG[/img]
Sarah Farmer lived in Eliot, Maine and was accustomed to altruistic activities. She helped to support the Eliot Hotel in 1890 with four others as a resort hotel.

Later she held great assemblies there and invited learned speakers from around the globe, "...and I realized, too, how much more good would come from a summer vacation if instead of being burdened with the effort of finding amusement for leisure hours, one's mind and soul could be refreshed by helpful thoughts..."
Hence the gatherings at the Green Acre Inn (formerly Eliot Hotel) were international in nature and attempted to be open-minded and all accepting.
[img] http://www.mainememory.net/media/images/625/75/6199.JPG[/img]
This view from the Piscataqua River shows the Sarah Farmer Inn atop the hill on the Green Acre property. At the time this photograph was taken, the Inn was called the Eliot Hotel and acted as a resort for summer guests. It was owned by Martin Tobey, George Hammond, Dr. John Willis, Francis Keefe and Sarah Farmer.
John Greenleaf Whittier called the Hotel 'Green Acre' and Sarah Farmer, one of the Hotel owners, renamed the inn to be Green Acre Inn.
Eventually the Inn and surrounding properties became a center for spiritual thought, where speakers would come from all over the world to share religious and spiritual subjects with the guests and Eliot residents.
________________________________________________________

In Eliot, Maine during the month of August, 1912, 'Abdu'l-Baha, the son of Baha'u'llah, the Founder of the Baha'i Faith, visited Sarah Farmer, guests at the Green Acre Inn, and residents of Eliot, Maine. 'Abdu'l-Baha gave many talks and visited with many dignitaries during His visit to the United States.
[img] http://www.mainememory.net/media/images/625/75/6173.JPG[/img]
At the age of 68 and newly released from nearly a lifetime of imprisonment, 'Abdu'l-Baha, seated at right with white turban, visited Sarah Farmer from August 16-23, 1912 in Eliot.
People came to see him from Eliot as well as Boston, New York and Washington. 'Abdu'l-Baha was the son of the founder of the Baha'i Faith, Baha'u'llah. He traveled across Europe and the United States during 1911 and 1912.
[img] http://www.mainememory.net/media/images/625/75/6171.JPG[/img]
_____________________________________________

Det er interessant at se hvordan åndelighed ”rejser” med åndelige personer.
The first known peace flag in the world was erected at Green Acre Bahá’í School in 1894, years before the facility was called that.
One of 19 Disciples of ‘Abdu’l-Bahá, Sarah Jane Farmer was the founder of this beautiful resort on the banks of the Piscataqua river in Eliot, Maine.
The spot is the home of many milestones for world peace and Bahá’í history. However, the most significant event in its history is ‘Abdu’l-Bahá’s stay at the school during His trip to America in 1912.
He spent a week here staying on the third floor of the inn and gave talks on many of the principles of the Faith and the reality of all religions.
‘Abdu’l-Bahá blessed the spot with prayers and much praise which consoled Sara who had endured much hardship in the previous decade to keep the school afloat due to financial problems and tests. Some had caused difficulties for Sarah because they felt she betrayed the school by becoming a Bahá’í after traveling with friends to the Holy Land in 1900 and meeting with ‘Abdu’l-Bahá.
[img] http://www.thejourneywest.org/wp-content/uploads/2012/07/Sarah-Farmer-and-two-ladies.png[/img]

http://www.thejourneywest.org/2012/07/27/sarah-farmer-green-acre-bahai-school/
___________________________________________________________________

Hvordan Sarah Jane Farmer mødte 'Abdu'l-Baha år 1900
[img] http://www.mainememory.net/media/images/625/75/16596.JPG[/img]
Sarah Jane Farmer, at the far right of this photograph, shown on board the S.S. Furst Bismark during a voyage to the Mediterranean in 1900.
Other known women on this cruise were Maria P. Wilson, Elizabeth Knudson, and Josephine Locke.
Sarah Farmer met 'Abdu'l-Baha in Palestine during this trip abroad. She later became a Baha'i. Her property, Green Acre in Eliot, Maine, was used during the summer months as a philosophical and spiritual retreat center, hosting dignitaries from many philosophical movements and religions.
[img] http://www.christies.com/lotfinderimages/d49364/d4936439r.jpg[/img]
[img] http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~knappdb/Photos%20-%20ships/furstbismarck.jpg[/img]
Sarah Jane Farmer, 1847-1916
http://www.mainememory.net/search/more?cp=EliotBahai&core_page=3&active_tab=core
_______________________________________________________

Sådan forandres et menneskes skæbne når Gud sender sine budbringere rundt i verden. Sådan betragter jeg Bahá’u’lláh og jeg kan se den gode effekt han har.
Tak for endnu et afsnit af Bahá’u’lláh liv og levned, mange tak. Jeg vil lige markere og kommentere det du sender:
Det var i selve Akko og i umiddelbar nærhed heraf, at Bahá’u’lláh skulle tilbringe de sidste 24 år af sit liv, fra 1879 i huset Bahji, som bedst kan oversættes som Glæde. Da huset i sin tid var blevet bygget (1870), anbragte bygherren en inskription over indgangsdøren, hvor der på arabisk stod/står – i engelsk oversættelse:
"Greetings and salutation rest upon this Mansion which increaseth in splendour through the passage of time. Manifold wonders and marvels are found therein, and pens are baffled in attempting to describe them."
I forventningen om Kristus’ snarlige genkomst, var der mange som rejste til Det Hellige Land, bl.a. har Selma Lagerlöf i romanen ”Jerusalem” beskrevet dette.
En tysk tempelorden etablerede sig i Haifa i 1860, i forventning om at Kristus ville vise sig på Karmelbjerget. Over vinduet i et af deres huse skrev de ”Der Herr ist nahe – 1871”.
På vej til Akko i 1868 gjorde Bahá’u’lláh et kort ophold i Haifa, og perioden 1883-1891 var han der tre gange.
En af gangene besøgte han Elias’ grotte (han var dog aldrig fængslet dér), hvor en kristen orden flere hundrede år tidligere havde bygget et kloster i forventningen om at Kristus, når han kom i Faderens herlighed, ville velsigne det ved sin tilstedeværelse.
I Esajas 35:1, 2 står skrevet:
”v1 Ørkenen og det tørre land skal glæde sig, ødemarken skal juble og blomstre, v2 den skal blomstre som rosen, juble med stor fryd. Den får Libanons herlighed, Karmels og Sarons pragt. De skal se Herrens herlighed, vor Guds pragt.” I det hele taget bliver der adskillige steder i Bibelen refereret til ’Guds/Herrens/Faderens herlighed’.
"Vær gavmild i medgang og taknemmelig i modgang. Vær din næstes tillid værdig og se på ham med et venligt og lysende ansigt.
Vær skattet af den fattige, den riges formaner, den der besvarer den nødlidendes råb, den der beskytter dit løftes hellighed. Vær retfærdig i din dom og behersket i din tale.

Vær ikke uretfærdig mod noget menneske og vis sagtmodighed mod alle mennesker.

Vær som en lampe for dem, der vandrer i mørke, en glæde for den sørgmodige, et hav for den tørstende, en havn for den ulykkelige, en støtte og forsvarer for undertrykkelsens offer. Lad ubestikkelighed og oprigtighed præge alle dine handlinger.
Vær et hjem for den fremmede, en lindring for den lidende, en mur af styrke for den flygtende. Vær øjne for den blinde og et ledende lys for foden af dem der er faret vild.
Vær et smykke for sandhedens åsyn, en krone på troskabens pande, en søjle i retsindighedens tempel, et åndepust af liv for menneskehedens legeme, et banner for retfærdighedens hærskarer, et lys over dydens horisont, en dugdråbe på menneskehjertets muld, en ark på kundskabens hav, en sol på gavmildhedens himmel, en juvel i visdommens diadem, et skinnende lys på dit slægtleds firmament, en frugt på ydmyghedens træ."
Citat fra Nur indlæg.
_____________________________________________________________________________

Kommentar:

Jeg accepterer alt hvad du har fortalt og hvad jeg selv har læst op på. Jeg tror han var en Guds budbringer og at vi skal lytte og lære af hvad han sagde og der blev nedskrevet.

Platoon
tilføjet af

Han skal døbe jer med Helligånden og ild.”

Jeg vil gerne sige følgende vedr. Bahá'í:
Jeg er sikker på, at Bahá'u'lláh var Guds sendebud og meningen var at samle mennesker ( i hvert fald inden for Islam) og overgive dem de budskaber Bahá'u'lláh bragte fra sit hjerte, blev nedskrevet til efterfølgende tideres læsning, meditation og opdragelse.
Jeg tror ikke det var meningen, at skabe en ny religion som det ofte bliver omtalt, men at samle mennesker i et fællesskab med Gud.
Det har været nævnt her på debatten at der er 43.000 ”Kristne forsamlinger” og at det angivelig skulle indebære et problem, men sådan ser jeg ikke på det.

Nu i tilfældet med Bahá'u'lláh, så ser det ud til for mig, at der er tale om forskellige tilgange til troen på en Gud (ja, bahaullah fremholdt også kun én Gud).
Kristendommen burde også være mere udadrettet i sin ”form”, således at vi kan (og bør) favne andre grupper af Guds troende, som måske ikke lige forstår Gud på den måde vi gør og som vi læser det i Bibelen.
At være Kristen er jo ikke at isolerer sig og ”holde Jesus for os selv”, men at dele de budskaber Jesus bragte.
Dele disse med hinanden og med andre.

Hvordan kan man være Kristen og så samtidig ha` et fællesskab med f.eks. Bahá'í ?
Kan fællesskabet med Gud være et fællesskab med hinanden? Eller kan fællesskabet med hinanden bringe os i et fællesskab med Gud?
Jeg kunne tænke mig at dele disse tanker fra Bahá'u'lláh med jer:
Fællesskab med Gud
Lovpriset være Dit navn, o Herre min Gud! Du er Ham, som alle ting tilbeder, og som ikke tilbeder nogen, som er alle tings Herre og ikke er slave af nogen, som kender alt og ikke kendes af nogen. Du ønskede at gøre Dig kendt af mennesker, derfor frembragte Du ved et ord fra Din mund skabelsen og formede universet. Der er ingen Gud undtagen Dig, Formeren, Skaberen, Den Almægtige, Den Mest Magtfulde.
Jeg bønfalder Dig ved selve dette ord, der har skinnet ud fra Din viljes horisont, om at lade mig drikke dybt af de levende vande, hvormed Du har forfrisket Dine udvalgtes hjerter og styrket de sjæle, der elsker Dig, så jeg til alle tider og under alle forhold kan vende mit ansigt helt og fuldt til Dig.
Du er magtens, herlighedens og gavmildhedens Gud. Ingen Gud er der foruden Dig, Den øverste Hersker, Den Alherlige, Den Alvidende.
Bahá'u’lláh
Istem, o Min tjener, de vers fra Gud, der er blevet modtaget af dig,
som istemt af dem, der er draget Ham nær, at sødmen i din sang
kan antænde din egen sjæl og tiltrække alle menneskers hjerter.
Hvem der end, ene i sit kammer, fremsiger versene åbenbaret af Gud, for ham skal Den Almægtiges engle, overalt sprede duften af ordene talt af hans mund og få hvert et retfærdigt menneskes hjerte til at banke.
Om end han i begyndelsen forbliver uvidende om deres indvirkning, må dog, før eller siden, den nåde der skænkes ham påvirke hans sjæl.
Således er mysterierne i Guds åbenbaring blevet bestemt i kraft af viljen hos Ham, der er Kilden til magt og visdom.
Bahá’u’lláh
Forund mig, o min Gyd, det fulde mål af din kærlighed og velbehag, og henryk vore hjerter ved dit strålende lys’ tiltrækning, o Du der er Det Ophøjede Tegn og Den Alforherligede.

Send ned til me, som et tegn på Din nåde, Dine livgivende briser i dagtiden og ved nattetide, o gavmildhedens Herre.
Intet har jeg gjort, o min Gud, for at fortjene at skue Dit ansigt, og jeg ved med sikkerhed, at om jeg skulle leve så længe som verden varer, ville jeg svigte i at udføre nogen gerning, som kunne fortjene denne nåde, da en tjeners stade altid vil være utilstrækkeligt til adgang til Dine hellige enemærker, medmindre Din nåde kunne nå mig og Din ømme barmhjertighed gennemstrømme mig og Din kærlige omsorg omfatte mig.
Al lovprisning være på Dig, o Du ved hvis side der ikke er nogen anden Gud. Gør mig nådigt i stand til at stige op til Dig, så jeg kan få den ære at dvæle i Din nærhed og have fællesskab med Dig alene.
Der er ingen anden Gud end Dig.
Selections fro the Writings of the Báb, pp. 191-92
Lovpriset være Du, o Herre min Gud!
Jeg bønfalder Dig ved Dine tegn, der har omfattet hele skabelsen, og ved Dit åsyns lys, der har oplyst alt hvad der er i himlen og på jorden, og ved Din nåde som har overgået alle skabte ting, og ved Din gunst der er blevet udgydt over hele universet, om at sønderrive de slør der har udelukket mig fra Dig, at jeg kan haste til Din mægtige inspirations oprindelse og til Din åbenbarings og nådige gunstbevisningers kildevæld og blive nedsænket i Din nærheds og velbehags ocean.
Lad mig, o Herre, ikke blive frataget kundskab om Dig i Dine dage, og berøv mig ikke Din klædnings ledelse. Giv mig at drikke fra den flod der er selve livet, hvis vande er strømmet frem af paradiset (Ridván), i hvilket Dit Navn, Den Almægtiges, trone blev oprettet, så mine øjne kan åbnes og lys kastes over mit ansigt og mit hjerte blive forvisset og min sjæl oplyst og mine skridt faste.
Du er Ham som til alle tider, gennem Hans magts styrke, er ophøjet over alle ting, og som ved Hans viljes virke var i stand til at forordne alle ting.
Intet kan, hvad enten det er i himlen eller på jorden, modarbejde Din hensigt. Vær mig da nådig, o min Herre, ved Dit gunstige forsyn og gavmildhed og lad mig låne øre til de søde melodier fra fuglene der synger Din lovprisning på grenene af Din enheds træ.
Du er Den store Giver, Den altid Tilgivende og Den mest Medfølende.
Bahá'u'lláh Prayers and Meditations p. 4-5
fra Bahá'í hjemmeside på Dansk.
________________________________________________________

Det er interessant at se på dette i lyset af Islam, i lyset af Kristnedommen og Jødernes tro og Gud, som er Gud den almægtige.
Jeg vil derfor citere noget fra den Arabiske religion tradition til sammenligning:
O King of Islám.
THE ISLAMIC PERCEPTIONS of Allah and the system controlling life may have its roots deep in the structure of the Arabs’ lives and minds. Although many Arabs would like to think that the word Allah means God, this is far from true.
Allah is the generic name given by the Arabs to their God long before Islam and Mohammed.
In this sense it is like Venus or Cupid or other names given by the Greek or other civilizations to their gods.
Ascribing a name to God is in itself an absurdity-why should God have a name? Names are invented and used by humans to distinguish one person from another. So, the pertinent question is:
If there is only one God why does he need a name? Amazingly, today’s Muslims accept this absurdity without any question, just as they accepts far worse absurdities, only because, to the Muslims, these are part of the Islamic doctrine.
God vs. Allah
God – the creator
When we believe in God as the creator of life and universe then we must also believe that God is beyond any imaginable description of a human mind.
In other words: we cannot describe God simply by using our system of measurements, such as: shape, length, colour, time and material.
It is a mistake to assume that God is a living material object that exists somewhere, starts somewhere and ends somewhere.
Indeed, none of our measurements could be applied to God, who is therefore beyond our description and understanding. How can a human mind understand something that is without shape, mass, matter, the beginning or the end?
Using the same logic, we cannot apply human characters to God. These characteristics include human feelings, such as: happiness, anger, kindness and cruelty. Doing so would mean that God is a human.
This defies human logic. A human God would probably create a different kind of life where everybody is good, healthy, rich and kind. A human God would not create disease, death or natural disasters, and would not let humans kill humans or animals eat animals.
Allah – the king of Islam
Muslims claim that God has chosen the name Allah for himself, and this is made clear repeatedly in the Quran “Q.112:1 Say he (the God) is Allah and he is one” .
And this is what Muslims say when they pronounce the first part of Shahada, “there is no God but Allah”.
Although Muslims do not think of Allah to have a physical shape of a human or any other creature, the fact is once you mention the word Allah to Muslims it will generate some form of an image in their minds. Quran does not describe Allah in physical form although it gives many descriptions to his characters.
Quran goes even further and describes Allah as a god who gets happy when obeyed and gets angry when disobeyed. When Allah is happy of humans he rewards them, when angry he punishes them.
The characters of Allah are described to us in some detail through the ninety-nine noble names of Allah mentioned in the Quran.
Among those noble names that describe Allah’s characters are the most merciful, powerful, generous -to the end of the list, which also includes the title ‘the king’.
We will see later how Allah, according to the Quran, actually behaves like a king, and more precisely like an Arab king.
The image of the king in the Arab mind
The life-style of the Arabs of Mecca in the 7th century was mainly tribal-too primitive to develop proper kingdoms.
However, the Arabs of Mecca were well aware of the many neighbouring kingdoms in Syria, Persia and Abyssinia.
Nevertheless, a few Arab tribes did have their own kingdoms in Arabia, like the ones ruled by Bani Ghassan and Bani Munthir in the north, both of which were allied to the Romans and the Persians. http://www.archive2012.faithfreedom.org/articles/op-ed/the-king-of-islam/

fortsættes
Platoon
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.