Heksedoktor der blev kristen-
Jeg savner en kommentar på dette indlæg, som jeg har gentaget i tråden, men ikke fået nogen svar på:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2217449
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2217520
Citat :
Vil du gerne kommentere dette - og vær rar at åbne linkene :
http://www.religion.dk/artikel/352466:Globalt-nyt--Heksedoktor-i-Uganda-tilstaar-70-boerneofringer
Heksedoktor i Uganda tilstår 70 børneofringer.
Tidligere heksedoktor Polino Angela, [s] som nu er kristen [s] forsøger at tale andre heksedoktorer fra at ofre børn.
Siden 1990 har den tidligere heksedoktor Polino Angela overtalt 2400 praktiserende heksedoktorer til at stoppe de rituelle ofringer af børn i Uganda. Den nu kristne Angela har dog en dyster fortid bag sig. Det skriver BBC.
Ofrede sin søn.
Til BBC fortæller Angela om sin indvielse til heksedoktor i nabolandet Kenya. Indvielsen implicerede en ofring af en 13-årig dreng.
- Barnet blev sprættet op med en kniv fra halsen og ned, og det, der kom ud, blev lagt på mig, fortæller han.
De, der forestod Angelas indvielse til heksedoktor, beordrede ham til at ofre sin egen søn, da han vendte hjem til Uganda. Sønnen var ti, da det skete.
- Jeg snød min kone og sørgede for, at alle andre var væk, så jeg var alene med min dreng. Da han først var placeret på jorden, benyttede jeg en stor kniv og huggede den ned som en guillotine.
Ikke bange for retsforfølgelse.
Angela tilstår, at han siden hen har foretaget rituelle ofringer af omkring 70 børn. Han frygter imidlertid ikke at blive retsforfulgt nu, hvor han tilstår offentligt.
- Jeg har været i alle kirker … og de kender mig som en kriger i kampen mod den form for heksekraft, som involverer menneskeofringer. Jeg tror at det alene kan sikre mig og frifinde mig, siger Angela til BBC.
Imodsætning til Angela benægter en anden heksedoktor, som BBC har talt med, en direkte forbindelse til ofringerne og hævder, at ånderne taler direkte til hans klienter. Ifølge denne heksedoktor er det klienterne selv, der fanger og dræber ofrene på åndernes befaling.
Menneskeofringer er et stigende problem
I 2009 havde politiet i Uganda 29 mordsager, som sandsynligvis involverede rituelle ofringer. I 2007 var antallet tre.
Citat slut
Et levende vidne:
http://www.dem-dk.dk/nyheder/artikler/marianne-bach/et-levende-vidne/
- Alene det at jeg stadig er i live, vil være et enormt vidnesbyrd for folk i min stamme, siger Yonas som har overlevet flere drabsforsøg.
Af redaktionssekretær Marianne Bach
- Mit folk bor i et meget tilbagestående område, de er nomader og har ingen uddannelse. Folk dyrker traditionel religion og tror på forfædrenes ånder, fortæller Yonas Bayla stille over en kop kaffe i cafeen på Mekane Yesus Seminary i Addis Ababa.
Yonas tilhører tsemaifolket, en lille stamme på 25-30.000 mennesker som er delt op i syv forskellige klaner.
Stammen har hjemme i området ved Jinka i det sydvestlige hjørne af Etiopien. Den høje, mørke og meget tynde unge mand bor dog i Etiopiens hovedstad sammen med sin kone og deres lille datter.
Han [s] er kristen [s] og læser teologi på bacheloruddannelsen på præsteseminariet.
__________________________________________________________________________________
Han er den første fra tsemaifolket der har gået i skole, men nu går nummer to, en ung dreng, på kirkens gymnasium i Hawassa.
Frygt og forbandelser.
Yonas fortæller at han ikke har haft kontakt med sin far siden han blev en kristen i 1996. Hans mor døde i 1997, og han har ingen søskende.
- Mine forældre fik en søn før mig. Han fik sine første tænder i overmunden, og det opfatter min stamme som et tegn på åndernes forbandelse.
Når det sker, skal forældrene sætte barnet ud til hyænerne, ellers risikerer de at nedkalde åndernes vrede over sig selv og deres klan. Det skal være som om barnet aldrig blev født, siger Yonas.
________
Yonas taler roligt videre. Han forklarer at tsemaistammen har forskellige traditionelle ceremonier med et religiøst indhold som alle skal deltage i.
Vil man ikke det, bliver man udstødt af stammen.
En af ceremonierne gælder overgangen fra dreng til mand. For at blive accepteret som mand og fuldgyldigt medlem af samfundet, skal drengen dræbe en bavian, flå den og bære dens skind og hoved om halsen i nogle dage.
En anden ceremoni finder sted fem år efter et dødsfald.
På det tidspunkt har afdødes ånd sluttet sig til forfædrenes ånder, og så har man en ceremoni hvor man holder et festmåltid og graver vedkommendes knogler op for at placere dem i familiens hjem.
_____________
Før en tsemaikvinde må blive gravid igen, skal hun ved fire menstruationer i træk lave en ceremoni hvor hun smører sine arme med komøg.
Men Yonas' mor nåede kun at gøre det tre gange inden hun blev gravid, og dermed havde hun nedkaldt en forbandelse.
Hvad forbandelsen bestod i, viste sig da Yonas blev født.
________
- [s] Jeg vil leve blandt mit folk, vise dem kærlighed og være en kristen rollemodel [s] med mit liv.
[s]Jeg vil vidne og vise dem at Gud er stærkere end ånderne.
[s]Jeg vil vise dem vejen til Kristus og hvad Gud har gjort for at frelse os.
Og alene det at jeg stadig er i live, vil være et enormt vidnesbyrd om Guds magt, siger Yonas som har en vision om en dag at være med til at oversætte Bibelen til tsemaifolkets sprog.
Yonas har betalt en stor pris for sin kristentro, og nu brænder han for at dele den med det folk som har udstødt ham.
Inden han går tilbage til sin eksamenslæsning, ønsker jeg ham held og lykke med eksamen og Guds velsignelse over hans fremtidige virke.
Citat slut
Var det godt, at denne heksedoktor blev kristen ?
Var det godt, at denne søn af en heksedoktor blev kristen ?
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2217449
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2217520
Citat :
Vil du gerne kommentere dette - og vær rar at åbne linkene :
http://www.religion.dk/artikel/352466:Globalt-nyt--Heksedoktor-i-Uganda-tilstaar-70-boerneofringer
Heksedoktor i Uganda tilstår 70 børneofringer.
Tidligere heksedoktor Polino Angela, [s] som nu er kristen [s] forsøger at tale andre heksedoktorer fra at ofre børn.
Siden 1990 har den tidligere heksedoktor Polino Angela overtalt 2400 praktiserende heksedoktorer til at stoppe de rituelle ofringer af børn i Uganda. Den nu kristne Angela har dog en dyster fortid bag sig. Det skriver BBC.
Ofrede sin søn.
Til BBC fortæller Angela om sin indvielse til heksedoktor i nabolandet Kenya. Indvielsen implicerede en ofring af en 13-årig dreng.
- Barnet blev sprættet op med en kniv fra halsen og ned, og det, der kom ud, blev lagt på mig, fortæller han.
De, der forestod Angelas indvielse til heksedoktor, beordrede ham til at ofre sin egen søn, da han vendte hjem til Uganda. Sønnen var ti, da det skete.
- Jeg snød min kone og sørgede for, at alle andre var væk, så jeg var alene med min dreng. Da han først var placeret på jorden, benyttede jeg en stor kniv og huggede den ned som en guillotine.
Ikke bange for retsforfølgelse.
Angela tilstår, at han siden hen har foretaget rituelle ofringer af omkring 70 børn. Han frygter imidlertid ikke at blive retsforfulgt nu, hvor han tilstår offentligt.
- Jeg har været i alle kirker … og de kender mig som en kriger i kampen mod den form for heksekraft, som involverer menneskeofringer. Jeg tror at det alene kan sikre mig og frifinde mig, siger Angela til BBC.
Imodsætning til Angela benægter en anden heksedoktor, som BBC har talt med, en direkte forbindelse til ofringerne og hævder, at ånderne taler direkte til hans klienter. Ifølge denne heksedoktor er det klienterne selv, der fanger og dræber ofrene på åndernes befaling.
Menneskeofringer er et stigende problem
I 2009 havde politiet i Uganda 29 mordsager, som sandsynligvis involverede rituelle ofringer. I 2007 var antallet tre.
Citat slut
Et levende vidne:
http://www.dem-dk.dk/nyheder/artikler/marianne-bach/et-levende-vidne/
- Alene det at jeg stadig er i live, vil være et enormt vidnesbyrd for folk i min stamme, siger Yonas som har overlevet flere drabsforsøg.
Af redaktionssekretær Marianne Bach
- Mit folk bor i et meget tilbagestående område, de er nomader og har ingen uddannelse. Folk dyrker traditionel religion og tror på forfædrenes ånder, fortæller Yonas Bayla stille over en kop kaffe i cafeen på Mekane Yesus Seminary i Addis Ababa.
Yonas tilhører tsemaifolket, en lille stamme på 25-30.000 mennesker som er delt op i syv forskellige klaner.
Stammen har hjemme i området ved Jinka i det sydvestlige hjørne af Etiopien. Den høje, mørke og meget tynde unge mand bor dog i Etiopiens hovedstad sammen med sin kone og deres lille datter.
Han [s] er kristen [s] og læser teologi på bacheloruddannelsen på præsteseminariet.
__________________________________________________________________________________
Han er den første fra tsemaifolket der har gået i skole, men nu går nummer to, en ung dreng, på kirkens gymnasium i Hawassa.
Frygt og forbandelser.
Yonas fortæller at han ikke har haft kontakt med sin far siden han blev en kristen i 1996. Hans mor døde i 1997, og han har ingen søskende.
- Mine forældre fik en søn før mig. Han fik sine første tænder i overmunden, og det opfatter min stamme som et tegn på åndernes forbandelse.
Når det sker, skal forældrene sætte barnet ud til hyænerne, ellers risikerer de at nedkalde åndernes vrede over sig selv og deres klan. Det skal være som om barnet aldrig blev født, siger Yonas.
________
Yonas taler roligt videre. Han forklarer at tsemaistammen har forskellige traditionelle ceremonier med et religiøst indhold som alle skal deltage i.
Vil man ikke det, bliver man udstødt af stammen.
En af ceremonierne gælder overgangen fra dreng til mand. For at blive accepteret som mand og fuldgyldigt medlem af samfundet, skal drengen dræbe en bavian, flå den og bære dens skind og hoved om halsen i nogle dage.
En anden ceremoni finder sted fem år efter et dødsfald.
På det tidspunkt har afdødes ånd sluttet sig til forfædrenes ånder, og så har man en ceremoni hvor man holder et festmåltid og graver vedkommendes knogler op for at placere dem i familiens hjem.
_____________
Før en tsemaikvinde må blive gravid igen, skal hun ved fire menstruationer i træk lave en ceremoni hvor hun smører sine arme med komøg.
Men Yonas' mor nåede kun at gøre det tre gange inden hun blev gravid, og dermed havde hun nedkaldt en forbandelse.
Hvad forbandelsen bestod i, viste sig da Yonas blev født.
________
- [s] Jeg vil leve blandt mit folk, vise dem kærlighed og være en kristen rollemodel [s] med mit liv.
[s]Jeg vil vidne og vise dem at Gud er stærkere end ånderne.
[s]Jeg vil vise dem vejen til Kristus og hvad Gud har gjort for at frelse os.
Og alene det at jeg stadig er i live, vil være et enormt vidnesbyrd om Guds magt, siger Yonas som har en vision om en dag at være med til at oversætte Bibelen til tsemaifolkets sprog.
Yonas har betalt en stor pris for sin kristentro, og nu brænder han for at dele den med det folk som har udstødt ham.
Inden han går tilbage til sin eksamenslæsning, ønsker jeg ham held og lykke med eksamen og Guds velsignelse over hans fremtidige virke.
Citat slut
Var det godt, at denne heksedoktor blev kristen ?
Var det godt, at denne søn af en heksedoktor blev kristen ?