Hvem er: "Hele Guddomsfylden"?
Kol.1:19
1.KOR.3:16
Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?
*******
Guddomsfylden er ikke Guds ånd, da det kun er Kristus Jesus beskåret at have været Bolig for Guddomsfylden, mens ethvert Troende Kristent menneske er bolig er for Guds ånd iflg. Bibelen.
jalmar
____________________________________________________
Kommentar:
Nu vil jeg mene, at du jalmar har en virkelig konkret og god tilgang til emnerne her på debatten ”religion og livssyn”, fordi du ikke er ”forudindtaget”.
Du ser på ”sagerne” med friske og nysgærrige øjne og det er virkelig godt. Vi andre er godt ”farvede” af enten vor religion, vor tro eller vor egen misforståelse.
________________________________
Nu kunne jeg tænke mig at forholde mig til dine kommentarer ang. Guds Ånd (altså Helligånden / ruach) og så ”Guddomsfylden”, altså ”hele Guddomsfylden”.
(hvilket grundord tror du der bruges om "guddomsfylden"?)
1) 1.Korinterbrev kap. 3 veers 16: ”Vide I ikke, at I ere Guds Tempel, og Guds Ånd bor i eder?
17 Dersom nogen fordærver Guds Tempel, skal Gud fordærve ham; thi Guds Tempel er helligt, og det ere jo I.
18 Ingen bedrage sig selv! Dersom nogen tykkes at være viis iblandt eder i denne Verden, han vorde en Dåre, for at han kan vorde viis.
19 Thi denne Verdens Visdom er Dårskab for Gud;
Citat slut.
_______________________________
Nu kan man allerede se her, at der er grundlag for flere debatter
a) hvordan ”fordærve Guds Tempel”
b) hvori består ”det hellige” og
c) hvorledes ”er man vis” og alligevel en ”dåre” og
d) hvorledes bliver denne ”visdom /dårskab” en anledning til at blive vis (i Guds øjne)?
Nåj, men det var ikke det vi skulle tale om, men den der med ”Guds Ånd bor i os”.
Det er altså Helligånden der ”bor i os”.
____________________________________________________
Kol. 1:19
” … han, som er den usynlige Guds Billede, al Skabnings førstefødte;
16 thi i ham bleve alle Ting skabte i Himlene og på Jorden, de synlige og de usynlige, være sig Troner eller Herredømmer eller Magter eller Myndigheder. Alle Ting ere skabte ved ham og til ham;
17 og han er forud for alle Ting, og alle Ting bestå ved ham.
18 Og han er Legemets Hoved, nemlig Menighedens, han, som er Begyndelsen, førstefødt ud af de døde, for at han skulde blive den ypperste i alle Ting;
19 thi det behagede Gud, at i ham skulde hele Fylden bo,
Citat slut.
_______________________________
Jesus er altså ”den usynlige Guds billede”.
I ham (Jesus) skulle ”hele fylden (guddomsfylden) bo” (iflg. Gud). (tage bolig i)
__________________________________
Andre versioner (oversættesleer) old.bibelselskabet.dk/bibelen/Kol/1b.htm:
For i ham besluttede hele guddomsfylden at tage bolig v20 og ved ham at forsone alt med sig, på jorden som i himlene, ved at stifte fred ved hans blod på korset.
Vers 19. For i ham besluttede hele guddomsfylden at tage bolig
http://www.katolskgrenaa.dk/Kristus.html
_________________________________
Så, mit spørgsmål er; hvem er ”hele Guddomsfylden”, der åbenbart kan beslutte at ”tage bolig i ”den af Helligånden undfangede menneskebarn”, Jesus”?
Platoon
1.KOR.3:16
Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?
*******
Guddomsfylden er ikke Guds ånd, da det kun er Kristus Jesus beskåret at have været Bolig for Guddomsfylden, mens ethvert Troende Kristent menneske er bolig er for Guds ånd iflg. Bibelen.
jalmar
____________________________________________________
Kommentar:
Nu vil jeg mene, at du jalmar har en virkelig konkret og god tilgang til emnerne her på debatten ”religion og livssyn”, fordi du ikke er ”forudindtaget”.
Du ser på ”sagerne” med friske og nysgærrige øjne og det er virkelig godt. Vi andre er godt ”farvede” af enten vor religion, vor tro eller vor egen misforståelse.
________________________________
Nu kunne jeg tænke mig at forholde mig til dine kommentarer ang. Guds Ånd (altså Helligånden / ruach) og så ”Guddomsfylden”, altså ”hele Guddomsfylden”.
(hvilket grundord tror du der bruges om "guddomsfylden"?)
1) 1.Korinterbrev kap. 3 veers 16: ”Vide I ikke, at I ere Guds Tempel, og Guds Ånd bor i eder?
17 Dersom nogen fordærver Guds Tempel, skal Gud fordærve ham; thi Guds Tempel er helligt, og det ere jo I.
18 Ingen bedrage sig selv! Dersom nogen tykkes at være viis iblandt eder i denne Verden, han vorde en Dåre, for at han kan vorde viis.
19 Thi denne Verdens Visdom er Dårskab for Gud;
Citat slut.
_______________________________
Nu kan man allerede se her, at der er grundlag for flere debatter
a) hvordan ”fordærve Guds Tempel”
b) hvori består ”det hellige” og
c) hvorledes ”er man vis” og alligevel en ”dåre” og
d) hvorledes bliver denne ”visdom /dårskab” en anledning til at blive vis (i Guds øjne)?
Nåj, men det var ikke det vi skulle tale om, men den der med ”Guds Ånd bor i os”.
Det er altså Helligånden der ”bor i os”.
____________________________________________________
Kol. 1:19
” … han, som er den usynlige Guds Billede, al Skabnings førstefødte;
16 thi i ham bleve alle Ting skabte i Himlene og på Jorden, de synlige og de usynlige, være sig Troner eller Herredømmer eller Magter eller Myndigheder. Alle Ting ere skabte ved ham og til ham;
17 og han er forud for alle Ting, og alle Ting bestå ved ham.
18 Og han er Legemets Hoved, nemlig Menighedens, han, som er Begyndelsen, førstefødt ud af de døde, for at han skulde blive den ypperste i alle Ting;
19 thi det behagede Gud, at i ham skulde hele Fylden bo,
Citat slut.
_______________________________
Jesus er altså ”den usynlige Guds billede”.
I ham (Jesus) skulle ”hele fylden (guddomsfylden) bo” (iflg. Gud). (tage bolig i)
__________________________________
Andre versioner (oversættesleer) old.bibelselskabet.dk/bibelen/Kol/1b.htm:
For i ham besluttede hele guddomsfylden at tage bolig v20 og ved ham at forsone alt med sig, på jorden som i himlene, ved at stifte fred ved hans blod på korset.
Vers 19. For i ham besluttede hele guddomsfylden at tage bolig
http://www.katolskgrenaa.dk/Kristus.html
_________________________________
Så, mit spørgsmål er; hvem er ”hele Guddomsfylden”, der åbenbart kan beslutte at ”tage bolig i ”den af Helligånden undfangede menneskebarn”, Jesus”?
Platoon