40tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Hanneke Spijkers Arlgade, B.Comn:
"Lys i cykelstierne kan advare lastbilchaufførerne om, at der er en cyklist på vej ud i krydset. Løsningen er allerede i brug to steder i København. Se mere på cykelfartviser.dk."
Pernille Roikjer, Valby:
"Det slog mig, at det ville være en god idé om, alle lastbiler fik tydelig markering på siden. Evt. med en iøjefaldende kontrastfarve med "Her er min døde vinkel", så kunne cyklisterne se, hvor de IKKE skal stille sig."
Viggo Lykke, Kastrup:
"Problemet er ikke at pålægge lastbilerne bedre spejle, eller at trække stoplinjen for cyklister længere tilbage, så lastbilerne bedre kan se dem. Løsningen er at lade lastbiler og cyklister dreje samtidig til højre. Når cyklister skal ligeud, skal der være rødt lys for lastbiler, og andre bilister. Dette er set i Tårnby kommune på Amager landevej i krydset til Løjtegårdsvej. Så systemet findes, og det virker."
Steen Andersen:
"Alle lastbiler/busser, der kører i Danmark, skal have højrestyring. Altså have placeret chaufføren i højre side af lastbilen eller bussen. Det må da være en forbedring og giver også lastbilerne bedre udsyn, idet venstresving ikke har samme problem?"
Erling Kurte:
"Det er meget enkelt: Lav omvendt vigepligt. Altså så det er cyklisten, der skal holde tilbage for lastbilen, det er meget svært for chaufføren at se den blinde vinkel, uanset hvor omhyggelige de er."
Susanne Helgaard:
"I skulle kigge lidt på, hvad de gør i Amsterdam mht. lastbiler og cyklister. De har spejle på trafiksignalerne, så lastbilerne kan se cyklisterne. Ganske smart synes jeg."
Hanneke Spijkers Arlgade, B.Comn:
"Lys i cykelstierne kan advare lastbilchaufførerne om, at der er en cyklist på vej ud i krydset. Løsningen er allerede i brug to steder i København. Se mere på cykelfartviser.dk."
Pernille Roikjer, Valby:
"Det slog mig, at det ville være en god idé om, alle lastbiler fik tydelig markering på siden. Evt. med en iøjefaldende kontrastfarve med "Her er min døde vinkel", så kunne cyklisterne se, hvor de IKKE skal stille sig."
Viggo Lykke, Kastrup:
"Problemet er ikke at pålægge lastbilerne bedre spejle, eller at trække stoplinjen for cyklister længere tilbage, så lastbilerne bedre kan se dem. Løsningen er at lade lastbiler og cyklister dreje samtidig til højre. Når cyklister skal ligeud, skal der være rødt lys for lastbiler, og andre bilister. Dette er set i Tårnby kommune på Amager landevej i krydset til Løjtegårdsvej. Så systemet findes, og det virker."
Steen Andersen:
"Alle lastbiler/busser, der kører i Danmark, skal have højrestyring. Altså have placeret chaufføren i højre side af lastbilen eller bussen. Det må da være en forbedring og giver også lastbilerne bedre udsyn, idet venstresving ikke har samme problem?"
Erling Kurte:
"Det er meget enkelt: Lav omvendt vigepligt. Altså så det er cyklisten, der skal holde tilbage for lastbilen, det er meget svært for chaufføren at se den blinde vinkel, uanset hvor omhyggelige de er."
Susanne Helgaard:
"I skulle kigge lidt på, hvad de gør i Amsterdam mht. lastbiler og cyklister. De har spejle på trafiksignalerne, så lastbilerne kan se cyklisterne. Ganske smart synes jeg."
Gert:
"Cyklisterne skal køre i venstre side ligesom fodgængerne skal gå i venstre side. Så ville der aldrig være en cyklist i en blind vinkel."
Mik de Vries, Lystrup:
"Hvorfor gør man ikke bare som i Norge, hvor cyklister har ubetinget vigepligt, det burde minimere antallet af dødsulykker. Jeg er selv deltidsbrandmand og gruer stadig for den dag, jeg skal opleve et menneske under en lastbil."
Helle Schnell:
"Der skulle indføres et lovpligtigt kørekort, så cyklister også lærer færdselsreglerne, og hvordan man bør gebærde sig i trafikken! Derudover så lær dog jeres børn (og jer selv) at vente til lastbilen er kørt. Alle de tåbelige forslag om indsnævringer, sikkerhedsveste og andet gøgl nytter ikke en flyvende prut, hvis cyklisten er i den blinde vinkel."
Rikke Svendsen, Odense:
"Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der ikke er installeret et kamera i lastbilerne. Vi har det jo i bilerne, når vi skal bakke. Man må da nemt kunne etablere en løsning, så de stakkels lastbilchauffører og de forulykkedes familier skal gennem alle de traumer."
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-71201697:brugerne-10-m%C3%A5der-at-stoppe-h%C3%B8jresvingsulykker.html
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Rødt lys for cyklister som man har lavet i mange kryds, og som iøvrigt bliver grønt samtidig med fodgængernes signal, så er vejen renset for højre- og venstresving.
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Man bør indføre det samme system som man har i Amsterdam.
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Jeg tror du er kommet til at linke alle kommentarer 2 gange.
Jeg synes at ideen med et spejl placeret på lykryds lyder smart.
Ideen med at installere et videokamera i lasbilerne lyder også god. Det kan vel ikke være så dyrt, nu om dage, hvor teknik er så billigt.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Jeg ved ikke, om det er simpelt ...

... men jeg kan kun sige for mit eget vedkommende, hvis jeg holder på cykel og skal lige ud, mens en lastbil blinker til højre ved siden af, så skal jeg nok blive holdende, indtil den er kørt, eller jeg er fuldkommen sikker på, at chaufføren har observeret mig.
Nogle gange må man give afkald på sine "rettigheder" for sikkerheden. Det burde man selv kunne forklare børn!?
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Jeg plejer og holde mig 5meter væk fra busser og lastbiler imens jeg venter på de krysser vejen.
tilføjet af

Mon ikk DF har løsningen

😃
tilføjet af

Send dog de cykelister.

Over i venstre side af vejen, så bliver de ikke kørt ned bagfra, også kan de se hvem der kommer imod dem.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Det er heller ikke løsningen

Det kan endda gøre venstresving farligere, fordi der så skal tages højde for forfra kommende (bilister) og bagfra kommende (cyklister).
Jeg stemmer mere for, at bilers stoplinie trækkes bagud i forhold til cyklister, så der ikke er skjulte cyklister, når alle parter holder stille.
Det løser så ikke problemet med cyklister i fart, der ikke reagerer på en lastbil, der skal til at svinge til højre.
Men ærlig talt, jeg tror ikke, problemet kan løses i førerhuset, jeg tror, det skal løses på cyklen. Cyklister må virkelig have dødsforagt, når de synes, de skal helt frem på hjørnet, når der er rødt, og at de har retten på deres side, når de kommer i fart frem mod grønt. Er de slet ikke klar over, at de er blødere end en lastbil ?
At børn kommer galt af sted, fordi de ikke kan forudse trafikkens udvikling, det kan jeg forstå, men voksne .....
tilføjet af

Send dog de cykelister.

Det kan man gøre i Din lille flække fyldt med førtidspensionister og hvor der kun kommer en lastvogn til Netto 3 x om ugen, men ikke inde i byerne.

Over i venstre side af vejen, så bliver de ikke kørt ned bagfra, også kan de se hvem der kommer imod dem.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Det er heller ikke løsningen

Ja, cyklister holder alt for overdrevent på deres ret, dertil kommer brugen af hørebøffer så de er døve.
Fodgængerne er langt mere opmærksomme.
Cyklisternes arrogante holdning er blevet fremherskende på bare 10 år, inden den tid var der mange år imellem højresvingsulykkerne.

Det kan endda gøre venstresving farligere, fordi der så skal tages højde for forfra kommende (bilister) og bagfra kommende (cyklister).
Jeg stemmer mere for, at bilers stoplinie trækkes bagud i forhold til cyklister, så der ikke er skjulte cyklister, når alle parter holder stille.
Det løser så ikke problemet med cyklister i fart, der ikke reagerer på en lastbil, der skal til at svinge til højre.
Men ærlig talt, jeg tror ikke, problemet kan løses i førerhuset, jeg tror, det skal løses på cyklen. Cyklister må virkelig have dødsforagt, når de synes, de skal helt frem på hjørnet, når der er rødt, og at de har retten på deres side, når de kommer i fart frem mod grønt. Er de slet ikke klar over, at de er blødere end en lastbil ?
At børn kommer galt af sted, fordi de ikke kan forudse trafikkens udvikling, det kan jeg forstå, men voksne .....
tilføjet af

Det er heller ikke løsningen



Lige præcis Fruppe.

Jeg bruger busserne i det daglige og korser mig, når jeg sidder oppe i bussen, kigger ned og er vidne til cyklisternes nærmest "vanvid´s kørsel" i byen.

Men kunne godt se det for mig, det med at trække billisterne´s stop linje længere tilbage, for ét eller andet må der snart ske.
ME.
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Hvad er det for et system?
ME.
tilføjet af

Det er heller ikke løsningen

De har trukket bilisternes stoplinie tilbage de fleste steder, men det hjælper hat når der er grønt for både cykler og biler.

[quote][/quote]

Lige præcis Fruppe.

Jeg bruger busserne i det daglige og korser mig, når jeg sidder oppe i bussen, kigger ned og er vidne til cyklisternes nærmest "vanvid´s kørsel" i byen.

Men kunne godt se det for mig, det med at trække billisterne´s stop linje længere tilbage, for ét eller andet må der snart ske.
ME.
tilføjet af

Kulørte farver....

Rødt lys for cyklister som man har lavet i mange kryds, og som iøvrigt bliver grønt samtidig med fodgængernes signal, så er vejen renset for højre- og venstresving.

Det er efterhånden nogle år siden jeg sidst har kørt lastbil, men jeg plejede at køre i hovedstaden og over hele Sjælland.
Det er min erfaring fra dengang at lyssignaler, og i særdeleshed rødt lys ikke gælder for cyklister.
Jeg har adskillige gange givet cyklister hornet når de har krydset lige foran mig, for rødt lys.
Kvitteringen for min advarsel?
En stor fed fuckfinger fordi jeg åbenbart ikke forstod at lyssignaler ikke gælder for cyklister.
Det er ikke min skyld at jeg hverken har dræbt cyklister i højresving, eller cyklister der er drønet over for rødt lys, eller for densags skyld kommet drønende ud fra sideveje for fuld pedal og uden at orientere sig. Det er kun et nådigt forsyn som er skyld i at disse cykllister stadig er i live.
Desværre tror jeg ikke at det er blevet bedre med årene, nu ser jeg det kun som privatbillist, men vanen med helt ubevidst at tælle antal af cyklister før jeg passerer dem, og så tjekke at der er det samme antal i spejlet efter passage ligger stadig dybt i mig.
Lys er som regel også et problem, for cyklister kan jo sagtens se vejen, så det er jo helt unødvendigt at ofre nogæe få kroner på et par cykellygter.
Og hvor mange cyklister er mon klar over, at det er ulovligt at tale i håndholdt mobil og SMS'e når de cykler?
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Hvad er det for et system?
ME.

Hej ME 🙂
Jeg tror der tænkes på dette, som jeg har kopieret fra trådstarten:
Citat:
Susanne Helgaard:
"I skulle kigge lidt på, hvad de gør i Amsterdam mht. lastbiler og cyklister. De har spejle på trafiksignalerne, så lastbilerne kan se cyklisterne. Ganske smart synes jeg."
Citat slut
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Havde du ikke en opfindelse?

der kunne løse problemet?
tilføjet af

Jeg vil gerne minde jer om...

at det er bilistens pligt at holde tilbage for cyklisterne, når han skal svinge til højre. Det er ikke cyklisternes opgave. Og hvad har musik i ørerne at gøre med højresvingsulykker? Jeg er selv som cyklist jævnligt ved at blive kørt ned af højresvingende biler, og jeg hører aldrig musik, når jeg cykler.
tilføjet af

Jeg vil gerne minde jer om...

at det er bilistens pligt at holde tilbage for cyklisterne, når han skal svinge til højre. Det er ikke cyklisternes opgave. Og hvad har musik i ørerne at gøre med højresvingsulykker? Jeg er selv som cyklist jævnligt ved at blive kørt ned af højresvingende biler, og jeg hører aldrig musik, når jeg cykler.


Tjah!
Så kan man jo skrive på kisten "H*n holdt på sin ret" 😃
tilføjet af

Smedens kone døde af undskyldninger

Cyklisterne kan jo ikke høre at der er en lastvogn bagved som de skal være ekstra opmærksom på.
Og så det med at svinge til højre, 1 ud af 500 cyklister rækker armen ud, og så blokerer de derved for trafik der skal til højre da de stakkels bilister ikke aner om klaphattene skal ligeud eller til højre.
Hvis bilisterne begyndte at køre som cyklister ville det hele bryde totalt sammen i løbet af en halv time.
Jeg skrev det samme i en lokalavis for godt 20 år siden, der kom mange positive tilkendegivelser, men intet er sket mht til at få de egoistiske cyklister ned med nakken.

at det er bilistens pligt at holde tilbage for cyklisterne, når han skal svinge til højre. Det er ikke cyklisternes opgave. Og hvad har musik i ørerne at gøre med højresvingsulykker? Jeg er selv som cyklist jævnligt ved at blive kørt ned af højresvingende biler, og jeg hører aldrig musik, når jeg cykler.
tilføjet af

Sving til venstre i stedet

...
tilføjet af

Du har fat i noget...

Man kunne helt forbyde højresving. Hvis man skal til højre, kan man jo bare foretage tre venstresving. [ide]
tilføjet af

Du har fat i noget...

Vi laver da bare venstrekørsel som de har i England.

Man kunne helt forbyde højresving. Hvis man skal til højre, kan man jo bare foretage tre venstresving. [ide]
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Måske cyklisterne også har en stor andel i disse ulykker for mange af dem kører mildest talt råddent [!]
tilføjet af

Åh ja, selvf. ..:

Tak for øjenåbner Mega.
Den var smuttet for mig i hovedindlægget.
Som jeg hermed indrømmer, lige blev skimmet kvikt ned over. 🙂
Men i øvrigt også en god mulighed/ide.

ME.
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Fuldkommen rigtigt, men det gør man jo ikke en skid ved.
I København laver man et par små razziaer hvert år for at fange mørkelagte og de der kører over for rødt, men man er slet ikke på banen der hvor masser af sindssyge cyklister terroriserer andre cyklister og råber efter bilisterne.

Måske cyklisterne også har en stor andel i disse ulykker for mange af dem kører mildest talt råddent [!]
tilføjet af

Åh ja, selvf. ..:

Hej ME 🙂
Glæder mig at jeg kunne hjælpe dig.
Den var faktisk også smuttet for mig, da jeg også kun havde skimmet hovedindlæget 😉 . Det er ret langt, da trådstarter er kommet til at kopiere alt 2 gange.
Ja, jeg synes også at det er en god mulighed/ide, og så er den tilmed billig.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Hmm!

Hvorfor dog stoppe højresvingsulykkerne ?
Jo flere cyklister der smutter, jo før lærer de måske at se sig for!
Ret mange cyklister kører som konfirmander uden arme.
tilføjet af

Men endnu billigere..:

På sigt måske også den største gevinst i menneskeliv?
At cyklisterne selv tog ansvar langt hen af vejen NÅR nu vi nu ved det altså sker, at en lastbilchauffør får en blind vinkel on and off i et split sekund og indtil der er gjort noget særligt, for at undgå disse split sekunder i hverdagen ude i trafikken.
Det er jo også en helt andet og meget forandret liv en chauffør går i møde, når han/hun har været impliceret i og måske desværre slår en cyklist ihjel i trafikken.
Talte med min far om det her i weekenden, han er 75 år og de har da bil mine forældre. Men når han skal handle, så tager han gerne cyklen for også at træne sin nyligt opererede hofte og han fortalte at han stopper simpelthen helt op, hvis der er en lastbil i sigte som skal svinge og venter til der er "fri bane igen"
Men ak og ve, vi lever i en tid hvor alle har SÅ travlt og der skal jo også høres fed musik, klares div. mobil opkald og jeg skal i´dig skal jeg, mens der cykles.

ME.
tilføjet af

En idé til lastbiler :-)

Nogle biler har ekstra lygter, der tænder, når de drejer.
Hvis nu lastbilerne fik monteret et brusehoved og en vandtank i højre side fra baghjul og frem til forhjul, og der automatisk blev startet en kold stråle, når forhjulet drejede mod højre ?
Det er da mere humant end bare at lade stå til, ikke ?
tilføjet af

En idé til lastbiler :-)

Eller noget så enkelt som en plade der via hydraulik slås ned foran bageste hjulsæt når der drejes.
Cyklisten brager ind i, men får nogle knubs......og bliver fornærmet.

Nogle biler har ekstra lygter, der tænder, når de drejer.
Hvis nu lastbilerne fik monteret et brusehoved og en vandtank i højre side fra baghjul og frem til forhjul, og der automatisk blev startet en kold stråle, når forhjulet drejede mod højre ?
Det er da mere humant end bare at lade stå til, ikke ?
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Det må kunne lade sig gøre, at sætte et kamera foran på lastbilerne, med skærm i bilen hvor cyklisterne kan ses på - nøjagtigt som en udendørs lyscensor der dækker en radios på 12 meter eller derover.
tilføjet af

En idé til lastbiler :-)

Århundredes bedste ide' 😃 den burde du vinde en pris for, og det mener jeg helt seriøst. 🙂
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Ja........... som chaufføren skal se i samtidig med 4 spejle, og kamera fritager ikke juridisk for at bruge spejlene!
Den eneste løsning er at lære cyklisterne at de også har et ansvar for deres liv................ og hvis nogen burde have en interesse deri burde det være cyklisterne selv.
Ps. Ulykkerne sker når cyklisterne kommer op bagfra medens lastbilen holder stille, eller er' ved at dreje, og cyklisterne bør også huske at der foruden dem, også er andre biler og fodgængere fra alle retninger der skal holdes øje med samtidig med cyklisterne, og derfor kan blikket være andet sted i det sekund cyklisten bevæger sig ind i en blind vinkel.
tilføjet af

Mange løsninger, men...

Der kan være mange løsninger, men der er nok ikke en der er så perfekt at den fjerne alle højresvingsulykker.
Mit bedste råd, som cyklist, til cyklister, er at lade være med at være i nærheden af en lastbil overhovedet.
Hvis jeg holder og skal over et kryds, og der er en lastbil der også skal, så venter jeg ALTID på at lastbilen er kørt, uanset om den skal ligeud eller dreje til højre. Jeg er sådan set ligeglad med at jeg måske må vente på at det bliver grønt næste gang i dette tilfælde. Jeg stoler ikke på lastbiler, heller ikke på motorvejen, også selvom jeg ikke selv kører i bil endnu, men når jeg er passager og føreren af bilen kører bagved en lastbil hader jeg det. Bare det at overhalde en lastbil er uhyggeligt da det kan ske man er i den blinde vinkel og at lastbilschaufføren ligepludselig beslutter sig for at nu skal han da skifte vognbane.
En god regel er at være 4 sekunder bag en lastbil på vejen.
Men nu drejede det sig jo om cykling, igen, mit bedste råd: Vent til at lastbilen er kørt før man selv kører frem.
tilføjet af

Mange løsninger, men...

På en motorvej kan Du godt stole fuldt ud på lastvognene, medmindre føreren er fuld.
Det er lidt dumt at holde sig bag en lastvogn selv om man holder afstand, grunden er at den tager en masse af udsynet så er Du lidt ukendt på en strækning kan Du overse et afkørselsskilt hvor Du skulle have drejet, eller overse at motorvejen deler sig i to.
Kører Du inde i lastvognsbanen lige bag en lastvogn kan Du også risikere at få en anden lastvogn i røven, og så vil Du føle Dig klemt selv om der ingen fare er.
Det er sjældent at en lastvogn overhaler, det er kun hvis en et andet køretøj snøvler afsted.
Alt det får Du ikke at vide under kørekurset, det er noget der komme med rutinen 🙂

Jeg stoler ikke på lastbiler, heller ikke på motorvejen, også selvom jeg ikke selv kører i bil endnu, men når jeg er passager og føreren af bilen kører bagved en lastbil hader jeg det. Bare det at overhalde en lastbil er uhyggeligt da det kan ske man er i den blinde vinkel og at lastbilschaufføren ligepludselig beslutter sig for at nu skal han da skifte vognbane.
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Der er jo også den mulighed, at ænhængerne eller forvogn får fjederbelastede sider, som dækker mellem hjulene og går ned til ca 10 cm over vejen - kører de så over en kant som er højere, skubbes siderne tilsvarende det stykke op.
Glem alt om hvad cyklisterne skal, udover at være agtpågivende, en sættevogn eller en anhænger skærer ofte hjørnet gevaldigt af. - kan børn være så forudseende, at de kan se det?
Ansvaret ligger trods alt hos chaufføren.
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Glem alt om hvad cyklisterne skal, udover at være agtpågivende, en sættevogn eller en anhænger skærer ofte hjørnet gevaldigt af. - kan børn være så forudseende, at de kan se det?
Ansvaret ligger trods alt hos chaufføren.

Hvis en cyklist kører ind i en anhænger er han jo på ingen måde agtpågivende, er det et barn har forældrene svigtet totalt.
Du kan ikke forlange at en chauffør konstant har 180 graders oversyn indtil at svinget er afsluttet, det har almindelige biler jo heller ikke.
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Du kan ikke forlange at en chauffør konstant har 180 graders oversyn indtil at svinget er afsluttet.
Det er ikke mig, som forlanger det - det er loven !
Holder en cyklist et par meter fra stopstregen, vil en sættevogn overskride stregen, når den svinger - logik for perlehøns !
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Cyklisterne skal være klar over dette - logik for perlehøns !

Du kan ikke forlange at en chauffør konstant har 180 graders oversyn indtil at svinget er afsluttet.
Det er ikke mig, som forlanger det - det er loven !
Holder en cyklist et par meter fra stopstregen, vil en sættevogn overskride stregen, når den svinger - logik for perlehøns !
tilføjet af

Hvordan stoppes højresvingsulykker?

Drej til Venstre eller DF.
😃
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.