Hvordan stoppes højresvingsulykker?
Hanneke Spijkers Arlgade, B.Comn:
"Lys i cykelstierne kan advare lastbilchaufførerne om, at der er en cyklist på vej ud i krydset. Løsningen er allerede i brug to steder i København. Se mere på cykelfartviser.dk."
Pernille Roikjer, Valby:
"Det slog mig, at det ville være en god idé om, alle lastbiler fik tydelig markering på siden. Evt. med en iøjefaldende kontrastfarve med "Her er min døde vinkel", så kunne cyklisterne se, hvor de IKKE skal stille sig."
Viggo Lykke, Kastrup:
"Problemet er ikke at pålægge lastbilerne bedre spejle, eller at trække stoplinjen for cyklister længere tilbage, så lastbilerne bedre kan se dem. Løsningen er at lade lastbiler og cyklister dreje samtidig til højre. Når cyklister skal ligeud, skal der være rødt lys for lastbiler, og andre bilister. Dette er set i Tårnby kommune på Amager landevej i krydset til Løjtegårdsvej. Så systemet findes, og det virker."
Steen Andersen:
"Alle lastbiler/busser, der kører i Danmark, skal have højrestyring. Altså have placeret chaufføren i højre side af lastbilen eller bussen. Det må da være en forbedring og giver også lastbilerne bedre udsyn, idet venstresving ikke har samme problem?"
Erling Kurte:
"Det er meget enkelt: Lav omvendt vigepligt. Altså så det er cyklisten, der skal holde tilbage for lastbilen, det er meget svært for chaufføren at se den blinde vinkel, uanset hvor omhyggelige de er."
Susanne Helgaard:
"I skulle kigge lidt på, hvad de gør i Amsterdam mht. lastbiler og cyklister. De har spejle på trafiksignalerne, så lastbilerne kan se cyklisterne. Ganske smart synes jeg."
Hanneke Spijkers Arlgade, B.Comn:
"Lys i cykelstierne kan advare lastbilchaufførerne om, at der er en cyklist på vej ud i krydset. Løsningen er allerede i brug to steder i København. Se mere på cykelfartviser.dk."
Pernille Roikjer, Valby:
"Det slog mig, at det ville være en god idé om, alle lastbiler fik tydelig markering på siden. Evt. med en iøjefaldende kontrastfarve med "Her er min døde vinkel", så kunne cyklisterne se, hvor de IKKE skal stille sig."
Viggo Lykke, Kastrup:
"Problemet er ikke at pålægge lastbilerne bedre spejle, eller at trække stoplinjen for cyklister længere tilbage, så lastbilerne bedre kan se dem. Løsningen er at lade lastbiler og cyklister dreje samtidig til højre. Når cyklister skal ligeud, skal der være rødt lys for lastbiler, og andre bilister. Dette er set i Tårnby kommune på Amager landevej i krydset til Løjtegårdsvej. Så systemet findes, og det virker."
Steen Andersen:
"Alle lastbiler/busser, der kører i Danmark, skal have højrestyring. Altså have placeret chaufføren i højre side af lastbilen eller bussen. Det må da være en forbedring og giver også lastbilerne bedre udsyn, idet venstresving ikke har samme problem?"
Erling Kurte:
"Det er meget enkelt: Lav omvendt vigepligt. Altså så det er cyklisten, der skal holde tilbage for lastbilen, det er meget svært for chaufføren at se den blinde vinkel, uanset hvor omhyggelige de er."
Susanne Helgaard:
"I skulle kigge lidt på, hvad de gør i Amsterdam mht. lastbiler og cyklister. De har spejle på trafiksignalerne, så lastbilerne kan se cyklisterne. Ganske smart synes jeg."
Gert:
"Cyklisterne skal køre i venstre side ligesom fodgængerne skal gå i venstre side. Så ville der aldrig være en cyklist i en blind vinkel."
Mik de Vries, Lystrup:
"Hvorfor gør man ikke bare som i Norge, hvor cyklister har ubetinget vigepligt, det burde minimere antallet af dødsulykker. Jeg er selv deltidsbrandmand og gruer stadig for den dag, jeg skal opleve et menneske under en lastbil."
Helle Schnell:
"Der skulle indføres et lovpligtigt kørekort, så cyklister også lærer færdselsreglerne, og hvordan man bør gebærde sig i trafikken! Derudover så lær dog jeres børn (og jer selv) at vente til lastbilen er kørt. Alle de tåbelige forslag om indsnævringer, sikkerhedsveste og andet gøgl nytter ikke en flyvende prut, hvis cyklisten er i den blinde vinkel."
Rikke Svendsen, Odense:
"Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der ikke er installeret et kamera i lastbilerne. Vi har det jo i bilerne, når vi skal bakke. Man må da nemt kunne etablere en løsning, så de stakkels lastbilchauffører og de forulykkedes familier skal gennem alle de traumer."
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-71201697:brugerne-10-m%C3%A5der-at-stoppe-h%C3%B8jresvingsulykker.html
"Lys i cykelstierne kan advare lastbilchaufførerne om, at der er en cyklist på vej ud i krydset. Løsningen er allerede i brug to steder i København. Se mere på cykelfartviser.dk."
Pernille Roikjer, Valby:
"Det slog mig, at det ville være en god idé om, alle lastbiler fik tydelig markering på siden. Evt. med en iøjefaldende kontrastfarve med "Her er min døde vinkel", så kunne cyklisterne se, hvor de IKKE skal stille sig."
Viggo Lykke, Kastrup:
"Problemet er ikke at pålægge lastbilerne bedre spejle, eller at trække stoplinjen for cyklister længere tilbage, så lastbilerne bedre kan se dem. Løsningen er at lade lastbiler og cyklister dreje samtidig til højre. Når cyklister skal ligeud, skal der være rødt lys for lastbiler, og andre bilister. Dette er set i Tårnby kommune på Amager landevej i krydset til Løjtegårdsvej. Så systemet findes, og det virker."
Steen Andersen:
"Alle lastbiler/busser, der kører i Danmark, skal have højrestyring. Altså have placeret chaufføren i højre side af lastbilen eller bussen. Det må da være en forbedring og giver også lastbilerne bedre udsyn, idet venstresving ikke har samme problem?"
Erling Kurte:
"Det er meget enkelt: Lav omvendt vigepligt. Altså så det er cyklisten, der skal holde tilbage for lastbilen, det er meget svært for chaufføren at se den blinde vinkel, uanset hvor omhyggelige de er."
Susanne Helgaard:
"I skulle kigge lidt på, hvad de gør i Amsterdam mht. lastbiler og cyklister. De har spejle på trafiksignalerne, så lastbilerne kan se cyklisterne. Ganske smart synes jeg."
Hanneke Spijkers Arlgade, B.Comn:
"Lys i cykelstierne kan advare lastbilchaufførerne om, at der er en cyklist på vej ud i krydset. Løsningen er allerede i brug to steder i København. Se mere på cykelfartviser.dk."
Pernille Roikjer, Valby:
"Det slog mig, at det ville være en god idé om, alle lastbiler fik tydelig markering på siden. Evt. med en iøjefaldende kontrastfarve med "Her er min døde vinkel", så kunne cyklisterne se, hvor de IKKE skal stille sig."
Viggo Lykke, Kastrup:
"Problemet er ikke at pålægge lastbilerne bedre spejle, eller at trække stoplinjen for cyklister længere tilbage, så lastbilerne bedre kan se dem. Løsningen er at lade lastbiler og cyklister dreje samtidig til højre. Når cyklister skal ligeud, skal der være rødt lys for lastbiler, og andre bilister. Dette er set i Tårnby kommune på Amager landevej i krydset til Løjtegårdsvej. Så systemet findes, og det virker."
Steen Andersen:
"Alle lastbiler/busser, der kører i Danmark, skal have højrestyring. Altså have placeret chaufføren i højre side af lastbilen eller bussen. Det må da være en forbedring og giver også lastbilerne bedre udsyn, idet venstresving ikke har samme problem?"
Erling Kurte:
"Det er meget enkelt: Lav omvendt vigepligt. Altså så det er cyklisten, der skal holde tilbage for lastbilen, det er meget svært for chaufføren at se den blinde vinkel, uanset hvor omhyggelige de er."
Susanne Helgaard:
"I skulle kigge lidt på, hvad de gør i Amsterdam mht. lastbiler og cyklister. De har spejle på trafiksignalerne, så lastbilerne kan se cyklisterne. Ganske smart synes jeg."
Gert:
"Cyklisterne skal køre i venstre side ligesom fodgængerne skal gå i venstre side. Så ville der aldrig være en cyklist i en blind vinkel."
Mik de Vries, Lystrup:
"Hvorfor gør man ikke bare som i Norge, hvor cyklister har ubetinget vigepligt, det burde minimere antallet af dødsulykker. Jeg er selv deltidsbrandmand og gruer stadig for den dag, jeg skal opleve et menneske under en lastbil."
Helle Schnell:
"Der skulle indføres et lovpligtigt kørekort, så cyklister også lærer færdselsreglerne, og hvordan man bør gebærde sig i trafikken! Derudover så lær dog jeres børn (og jer selv) at vente til lastbilen er kørt. Alle de tåbelige forslag om indsnævringer, sikkerhedsveste og andet gøgl nytter ikke en flyvende prut, hvis cyklisten er i den blinde vinkel."
Rikke Svendsen, Odense:
"Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor der ikke er installeret et kamera i lastbilerne. Vi har det jo i bilerne, når vi skal bakke. Man må da nemt kunne etablere en løsning, så de stakkels lastbilchauffører og de forulykkedes familier skal gennem alle de traumer."
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-71201697:brugerne-10-m%C3%A5der-at-stoppe-h%C3%B8jresvingsulykker.html