Hvornår blev Jesus født, iflg Bibelen?
Vi går lige til sagen, med et centralt citat fra Bibelen:
"Og et stort tegn viste sig på himlen, en kvinde klædt i solen, med månen under sine fødder og med en krone af tolv stjerner på sit hoved. Hun skulle føde, og hun skreg af smerte i sine fødselsveer." Åb 12:1-2
Der er altså tale om et tegn på himlen, så kvinden er stjernetegnet "jomfruen" (som naturligvis svarer til jomfru Maria). Månen var under hendes fødder og solen hendes klædning - et tegn man kunne se på himlen den 11 september år 3 fvt mellem klokken 18:18 og 19:39, lokal palæstina tid http://www.cortright.org/revsign.htm Dette var tidspunktet for Jesu fødsel.
Kronen med de tolv stjerner er de 12 stjerner der kan ses rundt om jomfruens hoved - at der var tale om fødslen af en kongesøn har jeg begrundet i debat med jalmar, så det vil jeg ikke gentage her.
Lad os kigge på et andet centralt sted, nemlig Lukas beretning om Marias renselsesdage præcist 40 dage efter Jesu fødsel (Luk 2:22-40). Der mødte de en kvinde, Anna, om hvem der står:
"Hun forlod aldrig templet, men tjente Gud nat og dag med faste og bøn." Luk 2:37
Det er en fortolkning, at hun aldrig forlod templet. Det der står i den græske tekst er, at hun ikke forlod templet og tjente Gud med faste og bøn (en) nat og dag. Hvis vi nu tager den tolkning for gode varer, i stedet, er dagen lige pludseligt fastlagt - så ville det nemlig være Yom Kippur (renselsesdagen, forsoningsdagen, fastedagen). Yom Kippur var nemlig den eneste dag man kunne være i templet en hel nat og dag, idet templet alle andre dage blev aflåst ved solnedgang. 40 dage før Yom Kippur var jødernes nytår - med nymånen, som dette år var den 11 september år 3 fvt: samme dag, som jomfruen havde (ny)månen under sine fødder og solen som sin kædning.
Nytåret blev i Jerusalem fejret ved, at man blæste i horn og trompeter hele dagen, iflg Alfred Edersheim ("The Temple: Its Ministry and Services"). Så der har været larm. Himmelen selv forkyndte fødslen på dramtisk vis, og måske har hyrderne på marken endda kunne høre trompeterne der deltog i dette himmelske hosiannakor over Jesu fødsel? Eller måske var den himmelske hær virkeligt engle - det finder vi næppe nogensinde ud af...
Jeg foreslog før, at fødslen må være sket tidligt på aftenen, idet det netop var på dette tidspunkt det himmelske tegn viste sig. Og det bekræftes på forskellig vis i teksten: hyrderne vogtede for natten, men havde stadig tid til at gå ind til byen og fortælle om det der er sket, hvilket er konsistent med, at hyrderne oplevede disse vidundere tidligt på aftenen.
Udover at Anna havde været i templet over natten er der endnu et tegn i teksten på, at det var på forsoningsdagen renselsen 40 dage efter fødslen fandt sted. Alle tre ord der på den tid blev brugt om forsoningsdagen (renselsesdagen, forsoningsdagen, fastedagen) er nemlig flettet indi teksten: renselse (v22), forsoning (v30 - frelse) og faste (v 37).
Godtager vi, at Jesus blev født den 11 september år 3 fvt, kan vi regne ud hvornår befrugtningen skete, nemlig ca den 8 december år 4 fvt. I den katolske kirke fejres den 8 december som "Festen for Marias uplettede undfangelse" http://www.katolsk.dk/2512/ Så vidt jeg forstår, forestiller katolikkerne sig, at Maria denne dag blev undfanget, men selve navnet på dagen kunne jo ligeså godt betyde den dag Maria undfangede...
Ingen ved så vidt jeg er orienteret, hvorfor den katolske kirke tror Maria blev undfanget den 8 december, så jeg har et helt andet bud - dette er resterne af oldkirkens tro på, at Jesus blev undfanget den 8 december. Spekulativt, nuvel, men der er en del der tyder på, at de første kristne mente Jesus blev undfanter den 11 september 3 fvt - hvor nytåret blev fejret...
"Og et stort tegn viste sig på himlen, en kvinde klædt i solen, med månen under sine fødder og med en krone af tolv stjerner på sit hoved. Hun skulle føde, og hun skreg af smerte i sine fødselsveer." Åb 12:1-2
Der er altså tale om et tegn på himlen, så kvinden er stjernetegnet "jomfruen" (som naturligvis svarer til jomfru Maria). Månen var under hendes fødder og solen hendes klædning - et tegn man kunne se på himlen den 11 september år 3 fvt mellem klokken 18:18 og 19:39, lokal palæstina tid http://www.cortright.org/revsign.htm Dette var tidspunktet for Jesu fødsel.
Kronen med de tolv stjerner er de 12 stjerner der kan ses rundt om jomfruens hoved - at der var tale om fødslen af en kongesøn har jeg begrundet i debat med jalmar, så det vil jeg ikke gentage her.
Lad os kigge på et andet centralt sted, nemlig Lukas beretning om Marias renselsesdage præcist 40 dage efter Jesu fødsel (Luk 2:22-40). Der mødte de en kvinde, Anna, om hvem der står:
"Hun forlod aldrig templet, men tjente Gud nat og dag med faste og bøn." Luk 2:37
Det er en fortolkning, at hun aldrig forlod templet. Det der står i den græske tekst er, at hun ikke forlod templet og tjente Gud med faste og bøn (en) nat og dag. Hvis vi nu tager den tolkning for gode varer, i stedet, er dagen lige pludseligt fastlagt - så ville det nemlig være Yom Kippur (renselsesdagen, forsoningsdagen, fastedagen). Yom Kippur var nemlig den eneste dag man kunne være i templet en hel nat og dag, idet templet alle andre dage blev aflåst ved solnedgang. 40 dage før Yom Kippur var jødernes nytår - med nymånen, som dette år var den 11 september år 3 fvt: samme dag, som jomfruen havde (ny)månen under sine fødder og solen som sin kædning.
Nytåret blev i Jerusalem fejret ved, at man blæste i horn og trompeter hele dagen, iflg Alfred Edersheim ("The Temple: Its Ministry and Services"). Så der har været larm. Himmelen selv forkyndte fødslen på dramtisk vis, og måske har hyrderne på marken endda kunne høre trompeterne der deltog i dette himmelske hosiannakor over Jesu fødsel? Eller måske var den himmelske hær virkeligt engle - det finder vi næppe nogensinde ud af...
Jeg foreslog før, at fødslen må være sket tidligt på aftenen, idet det netop var på dette tidspunkt det himmelske tegn viste sig. Og det bekræftes på forskellig vis i teksten: hyrderne vogtede for natten, men havde stadig tid til at gå ind til byen og fortælle om det der er sket, hvilket er konsistent med, at hyrderne oplevede disse vidundere tidligt på aftenen.
Udover at Anna havde været i templet over natten er der endnu et tegn i teksten på, at det var på forsoningsdagen renselsen 40 dage efter fødslen fandt sted. Alle tre ord der på den tid blev brugt om forsoningsdagen (renselsesdagen, forsoningsdagen, fastedagen) er nemlig flettet indi teksten: renselse (v22), forsoning (v30 - frelse) og faste (v 37).
Godtager vi, at Jesus blev født den 11 september år 3 fvt, kan vi regne ud hvornår befrugtningen skete, nemlig ca den 8 december år 4 fvt. I den katolske kirke fejres den 8 december som "Festen for Marias uplettede undfangelse" http://www.katolsk.dk/2512/ Så vidt jeg forstår, forestiller katolikkerne sig, at Maria denne dag blev undfanget, men selve navnet på dagen kunne jo ligeså godt betyde den dag Maria undfangede...
Ingen ved så vidt jeg er orienteret, hvorfor den katolske kirke tror Maria blev undfanget den 8 december, så jeg har et helt andet bud - dette er resterne af oldkirkens tro på, at Jesus blev undfanget den 8 december. Spekulativt, nuvel, men der er en del der tyder på, at de første kristne mente Jesus blev undfanter den 11 september 3 fvt - hvor nytåret blev fejret...