Kan "ondskab" defineres?
I en anden tråd var der debat om "ondskab" og hvem der var skyld i den eller hvem som tillod den.
Begrebet "ondskab" blev aldrig defineret yderligere - men der kom - men alligevel talrige indlæg om hvorfor guder nu tillader samme udefinerede ondskab.
Måske endnu et forsøg på at nå en definition kan lykkes. Vi kan jo tage udgangspunkt i noget konkret.
Sidste week-end blev fire unge mænd dræbt i Roskilde området. Var det ondskab?
Det vil der nok være en del der føler. Kæresterne til de unge mænd vil nok mene at de har været ude for noget ondt.
Hvad med de tre passagerer som blev dræbt? Var de ude for ondskab fra den fjerde?
Hvad med ham der kørte bilen, var han ude for ondskab - og i givet fald fra hvem? Det var jo på en måde hans skyld ikke. Han gjorde det ikke med vilje, men i kådhed var det jo ham som forårsagede ulykken.
Religiøse mennesker har altid så travlt med at mennesket har sin frie vilje - så ham der kørte bilen var jo fri til at gøre det han gjorde - ikke? Han var IKKE udsat for ondskab - vel?
Han udsatte måske de andre for ondskab - men han havde sin frie vilje - selvfølgelig havde han også ansvaret for sine handlinger. Hans død var jo bare konsekvensen af hans egne handlinger - ikke?
Hvis vi tager en tur til Italien, var der en kaptajn som skulle blære sig og som i kådhed - eller måske var blevet bestukket af chefen. Hvem var det så der forårsagede de dødsfald som kom ud af det? Var det kaptajnen eller var det chefen som bestak ham til at sejle for tæt på?
Hvis nu en gud (ingen nævnt, ingen glemt) skulle AFVÆRGE ondskaben over dem som døde i det skibsforlis, hvad skulle en gud så have gjort? Skulle han have fjernet det undersøiske skær da han kunne se at skibet havde kurs den vej?
Skulle han så også have flyttet vejtræet på vejen ved Roskilde så de unge mennesker bare havde fået en trilletur ud på marken?
Husk nu at både kaptajnen og den unge chauffør havde deres frie vilje som menneske til at agere som de selv ville.
Det ER altså ikke nemt når man ønsker at indføre "fremmedlegmer" som guder, engle og dæmoner i en verden som følger nogle helt basale naturlove.
politikeren
Begrebet "ondskab" blev aldrig defineret yderligere - men der kom - men alligevel talrige indlæg om hvorfor guder nu tillader samme udefinerede ondskab.
Måske endnu et forsøg på at nå en definition kan lykkes. Vi kan jo tage udgangspunkt i noget konkret.
Sidste week-end blev fire unge mænd dræbt i Roskilde området. Var det ondskab?
Det vil der nok være en del der føler. Kæresterne til de unge mænd vil nok mene at de har været ude for noget ondt.
Hvad med de tre passagerer som blev dræbt? Var de ude for ondskab fra den fjerde?
Hvad med ham der kørte bilen, var han ude for ondskab - og i givet fald fra hvem? Det var jo på en måde hans skyld ikke. Han gjorde det ikke med vilje, men i kådhed var det jo ham som forårsagede ulykken.
Religiøse mennesker har altid så travlt med at mennesket har sin frie vilje - så ham der kørte bilen var jo fri til at gøre det han gjorde - ikke? Han var IKKE udsat for ondskab - vel?
Han udsatte måske de andre for ondskab - men han havde sin frie vilje - selvfølgelig havde han også ansvaret for sine handlinger. Hans død var jo bare konsekvensen af hans egne handlinger - ikke?
Hvis vi tager en tur til Italien, var der en kaptajn som skulle blære sig og som i kådhed - eller måske var blevet bestukket af chefen. Hvem var det så der forårsagede de dødsfald som kom ud af det? Var det kaptajnen eller var det chefen som bestak ham til at sejle for tæt på?
Hvis nu en gud (ingen nævnt, ingen glemt) skulle AFVÆRGE ondskaben over dem som døde i det skibsforlis, hvad skulle en gud så have gjort? Skulle han have fjernet det undersøiske skær da han kunne se at skibet havde kurs den vej?
Skulle han så også have flyttet vejtræet på vejen ved Roskilde så de unge mennesker bare havde fået en trilletur ud på marken?
Husk nu at både kaptajnen og den unge chauffør havde deres frie vilje som menneske til at agere som de selv ville.
Det ER altså ikke nemt når man ønsker at indføre "fremmedlegmer" som guder, engle og dæmoner i en verden som følger nogle helt basale naturlove.
politikeren