karma loven
... er loven om dualitet.
Hare Krishna kan frigøre os for denne dualitet, der først og fremmest udvises i form af godt og ondt.
Undskyld, Solsystem, men jeg begynder en ny tråd med denne tekst, for det har ikke noget med spøgelser at gøre.
Solsystem skrev, at hun ikke var enig i karmaloven. Og til dette svarede jeg:
Jeg forstår faktisk ikke, hvad du har at udsætte på karmaloven. Du siger, at man aldrig ser eksempler på karmaloven. Men hvis du accepterer karmaloven som den er, ser man eksempler på den hver dag. Hver dag ser man nemlig folk lide eller nyde i forskellige grader. Man ser folk fødes under forskellige omstændigheder. Nogle fødes til et liv i sus og dus, mens andre fødes til et liv i elendighed. Det er karmaloven der dikterer den nydelse og den lidelse, du vil gennemgå i dit liv.
Karmaloven giver ingen mening uden reinkarnation. Karmaloven beskrives også i Bibelen. Som man sår, så høster man, siges det der.
Det er et meningsløst koncept, hvis man ikke har reinkarnation med i billedet. Man høster nemlig lige fra fødslen af. Man høster en særlig krop, et særligt køn, en særlig nationalitet, man høster forskellige evner, man høster en særlig skæbne. Hvornår skulle man have sået det hvis ikke i et tidligere liv?
Karmaloven siger simpelthen, at den lidelse, du oplever lige nu (eller nydelse), er et resultat af de handlinger, du har begået i fortiden - helt tlbage i tidligere liv. Og de handlinger, du begår lige nu, vil resultere i din fremtidige lidelse og nydelse. Og det ser man udspiller sig overalt hver eneste dag. Man ser folk der lider og folk der nyder og det er altsammen resultatet af deres egne handlinger.
Hvis du hellere vil tro på den ateistiske ide, nemlig at alting er helt tilfældigt, det er selvfølgeligt helt op til dig, men i så fald kan du ikke forklare hvorfor folk lider og nyder forskelligt. Så er det hele op til tilfældigheder, og det kan man ikke gardere sig imod.
Med den indstilling har man ingen indflydelse på sin skæbne. Man er blot et blindt offer for tilfældighedens kræfter. Men hvis man ved, at man lider eller nyder i forhold til sine handlinger, ja, så har man indflydelse på sin egen skæbne. Hvis man ved det, vil man tænke sig om to gange før man laver noget lort for andre mennesker eller dyr, for man ved, at den samme lidelse, man påfører andre, vil komme tilbage til en selv.
Hvis et samfund består af mennesker, der ved, at de vil lide eller nyde i forhold til deres handlinger, så vil folk i et sådant samfund opføre sig langt bedre end i et samfund, hvor folk ikke har den viden. I det moderne samfund tror de fleste mennesker, at de kun har dette ene liv til at få deres ønsker opfyldt, og alt hvad der sker med dem i livet er helt tilfældigt.
Det kan da aldrig blive andet end et samfund af frustrerede mennesker, der vil benytte alle midler til at skaffe sig tilfredsstillelse den korte tid de har. Det er derfor, at det moderne samfund ser en eksplosiv øgning i kriminalitet, mord og voldtægt, alkoholisme, pille og narkotikamisbrug osv. Efterhånden som man smider sin religion ud, øges disse ting. Det er simpelthen et statistisk faktum.
Ateister siger altid, men jeg behøver ingen religion for at opføre mig ordentligt. Men hvad er så forklaringen på, at i et samfund, der forkaster sin religion og omfavner en ateistisk livsindstilling, i et sådant samfund stiger problemerne? Der har aldrig været mere kriminalitet, vold, alkoholisme, selvmord osv. end der er nu. Salget af anti-depressive midler har aldrig været højere i det vestlige samfund. Er det tegn på en oplyst, lykkelig befolkning?
I modsætning til alt denne lykke og lidelse i forhold til ens handlinger, har man så den mulighed at handle for Krishnas nydelse. Hvis man handler i sin oprindelige evige funktion som Krishnas evige tjener, så vil man blive frigjort for alt karma. Og man vil opleve en højere lykke end hvis man blot handler fromt for at tlfredsstille sin krop. Krishnabevidsthed er hævet over både godt og ondt. Gud er nemlig hævet og al dualitet. Det er der ingen anden religion, der kan fortælle dig.
Det er den uvurderlige gave som Hare Krishna tilbyder menneskeheden, at blive fri for karma, at blive fri for fødsel og død og at blive genetableret i sin evige funktion som Krishnas tjener.
Krishna siger:
Forsøg blot at lære sandheden at kende ved at nærme dig en åndelig mester. Udspørg ham i ydmyghed og tilbyd ham din tjeneste. De selv-realiserede sjæle kan videregive viden til dig, for de har set sandheden. (Bg. 4.34)
Ved at modtage virkelig viden fra en selv-realiseret sjæl vil du aldrig mere blive vildledt af illusion, for gennem denne viden vil du forstå, at alle levende væsener ikke er andet end dele af den Højeste, eller at de med andre ord er Mine. (Bg. 4.35)
Selvom du anses for den mest syndefulde af syndere, vil du, når du befinder dig i denne båd af transcendental viden, blive i stand til at krydse over elendighedernes ocean. (Bg. 4.36)
Ligesom den flammende ild forvandler brænde til aske, O Arjuna, brænder kundskabens ild alle karmiske reaktioner til aske. (Bg. 4.37)
I denne verden er der intet så ophøjet og rent som åndelige viden. Sådan viden er den modne frugt af al mystisisme, og den, der er blevet velbevandret i udførelsen af hengiven tjeneste, vil med tiden nyde denne viden indeni sig selv. (Bg. 4.38)
En trofast person hengiven til åndelig viden, og som overvinder sine sanser, er egnet til at modtage sådan viden, og når han har modtaget den, opnår han hurtigt den højeste åndelige fred. (Bg. 4.39)
Men de uvidende og troløse, der tvivler på de åbenbarede skrifter, kan ikke opnå Gudsbevidsthed; de falder ned. For den tvivlende sjæl findes der hverken lykke i denne verden eller den næste. (Bg. 4.40)
Hare Krishna kan frigøre os for denne dualitet, der først og fremmest udvises i form af godt og ondt.
Undskyld, Solsystem, men jeg begynder en ny tråd med denne tekst, for det har ikke noget med spøgelser at gøre.
Solsystem skrev, at hun ikke var enig i karmaloven. Og til dette svarede jeg:
Jeg forstår faktisk ikke, hvad du har at udsætte på karmaloven. Du siger, at man aldrig ser eksempler på karmaloven. Men hvis du accepterer karmaloven som den er, ser man eksempler på den hver dag. Hver dag ser man nemlig folk lide eller nyde i forskellige grader. Man ser folk fødes under forskellige omstændigheder. Nogle fødes til et liv i sus og dus, mens andre fødes til et liv i elendighed. Det er karmaloven der dikterer den nydelse og den lidelse, du vil gennemgå i dit liv.
Karmaloven giver ingen mening uden reinkarnation. Karmaloven beskrives også i Bibelen. Som man sår, så høster man, siges det der.
Det er et meningsløst koncept, hvis man ikke har reinkarnation med i billedet. Man høster nemlig lige fra fødslen af. Man høster en særlig krop, et særligt køn, en særlig nationalitet, man høster forskellige evner, man høster en særlig skæbne. Hvornår skulle man have sået det hvis ikke i et tidligere liv?
Karmaloven siger simpelthen, at den lidelse, du oplever lige nu (eller nydelse), er et resultat af de handlinger, du har begået i fortiden - helt tlbage i tidligere liv. Og de handlinger, du begår lige nu, vil resultere i din fremtidige lidelse og nydelse. Og det ser man udspiller sig overalt hver eneste dag. Man ser folk der lider og folk der nyder og det er altsammen resultatet af deres egne handlinger.
Hvis du hellere vil tro på den ateistiske ide, nemlig at alting er helt tilfældigt, det er selvfølgeligt helt op til dig, men i så fald kan du ikke forklare hvorfor folk lider og nyder forskelligt. Så er det hele op til tilfældigheder, og det kan man ikke gardere sig imod.
Med den indstilling har man ingen indflydelse på sin skæbne. Man er blot et blindt offer for tilfældighedens kræfter. Men hvis man ved, at man lider eller nyder i forhold til sine handlinger, ja, så har man indflydelse på sin egen skæbne. Hvis man ved det, vil man tænke sig om to gange før man laver noget lort for andre mennesker eller dyr, for man ved, at den samme lidelse, man påfører andre, vil komme tilbage til en selv.
Hvis et samfund består af mennesker, der ved, at de vil lide eller nyde i forhold til deres handlinger, så vil folk i et sådant samfund opføre sig langt bedre end i et samfund, hvor folk ikke har den viden. I det moderne samfund tror de fleste mennesker, at de kun har dette ene liv til at få deres ønsker opfyldt, og alt hvad der sker med dem i livet er helt tilfældigt.
Det kan da aldrig blive andet end et samfund af frustrerede mennesker, der vil benytte alle midler til at skaffe sig tilfredsstillelse den korte tid de har. Det er derfor, at det moderne samfund ser en eksplosiv øgning i kriminalitet, mord og voldtægt, alkoholisme, pille og narkotikamisbrug osv. Efterhånden som man smider sin religion ud, øges disse ting. Det er simpelthen et statistisk faktum.
Ateister siger altid, men jeg behøver ingen religion for at opføre mig ordentligt. Men hvad er så forklaringen på, at i et samfund, der forkaster sin religion og omfavner en ateistisk livsindstilling, i et sådant samfund stiger problemerne? Der har aldrig været mere kriminalitet, vold, alkoholisme, selvmord osv. end der er nu. Salget af anti-depressive midler har aldrig været højere i det vestlige samfund. Er det tegn på en oplyst, lykkelig befolkning?
I modsætning til alt denne lykke og lidelse i forhold til ens handlinger, har man så den mulighed at handle for Krishnas nydelse. Hvis man handler i sin oprindelige evige funktion som Krishnas evige tjener, så vil man blive frigjort for alt karma. Og man vil opleve en højere lykke end hvis man blot handler fromt for at tlfredsstille sin krop. Krishnabevidsthed er hævet over både godt og ondt. Gud er nemlig hævet og al dualitet. Det er der ingen anden religion, der kan fortælle dig.
Det er den uvurderlige gave som Hare Krishna tilbyder menneskeheden, at blive fri for karma, at blive fri for fødsel og død og at blive genetableret i sin evige funktion som Krishnas tjener.
Krishna siger:
Forsøg blot at lære sandheden at kende ved at nærme dig en åndelig mester. Udspørg ham i ydmyghed og tilbyd ham din tjeneste. De selv-realiserede sjæle kan videregive viden til dig, for de har set sandheden. (Bg. 4.34)
Ved at modtage virkelig viden fra en selv-realiseret sjæl vil du aldrig mere blive vildledt af illusion, for gennem denne viden vil du forstå, at alle levende væsener ikke er andet end dele af den Højeste, eller at de med andre ord er Mine. (Bg. 4.35)
Selvom du anses for den mest syndefulde af syndere, vil du, når du befinder dig i denne båd af transcendental viden, blive i stand til at krydse over elendighedernes ocean. (Bg. 4.36)
Ligesom den flammende ild forvandler brænde til aske, O Arjuna, brænder kundskabens ild alle karmiske reaktioner til aske. (Bg. 4.37)
I denne verden er der intet så ophøjet og rent som åndelige viden. Sådan viden er den modne frugt af al mystisisme, og den, der er blevet velbevandret i udførelsen af hengiven tjeneste, vil med tiden nyde denne viden indeni sig selv. (Bg. 4.38)
En trofast person hengiven til åndelig viden, og som overvinder sine sanser, er egnet til at modtage sådan viden, og når han har modtaget den, opnår han hurtigt den højeste åndelige fred. (Bg. 4.39)
Men de uvidende og troløse, der tvivler på de åbenbarede skrifter, kan ikke opnå Gudsbevidsthed; de falder ned. For den tvivlende sjæl findes der hverken lykke i denne verden eller den næste. (Bg. 4.40)