Kollektiv trafik? Glem det!!
Der snakkes meget om at vi skal bruge den kollektive trafik noget mere.
Men inden jeg igen gider lægge øre til den slags snak skal dem der har fat i reglerne se at tage sig sammen og få den til at fungere.
Som tingene er i dag kan man ikke løbe an på at kollektiv trafik fungerer hvis man skal bruge den over længere strækninger, og/eller man skal skifte mellem flere forskellige former for kollektiv transport.
Jeg skal i øjeblikket bevæge mig mellem landsdelene. En strækning der med bil vil tage ca. 2 3/4 time.
Men da jeg ingen bil har er jeg nødt til at bruge det kollektive. Det giver mig en rejsetid på 6½ time den ene vej og, i bedste fald, 5 1/4 time den anden vej.
I bedste fald fordi hvis toget er 2 minutter forsinket kan jeg ikke nå bussen videre. Alternativerne er så at jeg kan vente på næste bus, 25 min. senere. Men den ankommer, efter planen, til skiftestedet 1 minut senere end sidste bus på sen strækning jeg skal videre med er kørt. Et andet alternativ er at jeg kan vente på et tog til den anden ende af busruten. Og dermed forøge rejsetiden med 1 time.
Så skal kollektiv trafik kunne bruges er der altså nødt til at være nogen der strammer ballerne samme og får vedtaget nogle regler om at tingene skal passes til så de kan bruges sammen. Og naturligvis indeholdende vejledning for hvad mulighed brugerne har hvis tingene ikke passer sammen.
F.eks. at trafikselskaberne er pligtig til at betale en taxi til rejsemålet hvis en i forvejen lagt rejseplan viser sig ikke at kunne holde. Det burde kunne få dem op på tæerne i planlægningen.
Så indtil det sker, hvilket det nok aldrig gør, står egen bil øverst på min ønskeseddel.
Men inden jeg igen gider lægge øre til den slags snak skal dem der har fat i reglerne se at tage sig sammen og få den til at fungere.
Som tingene er i dag kan man ikke løbe an på at kollektiv trafik fungerer hvis man skal bruge den over længere strækninger, og/eller man skal skifte mellem flere forskellige former for kollektiv transport.
Jeg skal i øjeblikket bevæge mig mellem landsdelene. En strækning der med bil vil tage ca. 2 3/4 time.
Men da jeg ingen bil har er jeg nødt til at bruge det kollektive. Det giver mig en rejsetid på 6½ time den ene vej og, i bedste fald, 5 1/4 time den anden vej.
I bedste fald fordi hvis toget er 2 minutter forsinket kan jeg ikke nå bussen videre. Alternativerne er så at jeg kan vente på næste bus, 25 min. senere. Men den ankommer, efter planen, til skiftestedet 1 minut senere end sidste bus på sen strækning jeg skal videre med er kørt. Et andet alternativ er at jeg kan vente på et tog til den anden ende af busruten. Og dermed forøge rejsetiden med 1 time.
Så skal kollektiv trafik kunne bruges er der altså nødt til at være nogen der strammer ballerne samme og får vedtaget nogle regler om at tingene skal passes til så de kan bruges sammen. Og naturligvis indeholdende vejledning for hvad mulighed brugerne har hvis tingene ikke passer sammen.
F.eks. at trafikselskaberne er pligtig til at betale en taxi til rejsemålet hvis en i forvejen lagt rejseplan viser sig ikke at kunne holde. Det burde kunne få dem op på tæerne i planlægningen.
Så indtil det sker, hvilket det nok aldrig gør, står egen bil øverst på min ønskeseddel.