Lidt baggrundsinformation om JV og Malawi
Som et lille supplement til again's udmærkede artikler om bl.a. Malawi vil jeg her kort tilføje lidt baggrundsinformation, som i forbindelse med again's artikler er lidt ekstra kryderi.
Jeg har ikke tid til pt at skrive noget supplerende så det bliver blot ved dette indlæg som en kort introduktion til forholdet mellem Jehovas Vidner og The Watch Tower Movement.
The Watch Tower Movement er i sin nuværende betydning en fællesbetegnelse for en lang række religiøse bevægelser i Central- og Sydafrika der har sine rødder i Jehovas Vidner. Fælles for hovedparten af disse grupper er, at de i deres oprindelse havde er stærkt socialt og politisk udtryk i deres budskab og forkyndelse.
Men betegnelsen The Watch Tower Movement er i sin oprindelige betydning og reference et udtryk der dækker over Jehovas Vidners aktiviteter i Central- og Sydafrika i de første årtier af det 20'ende århundrede, hvor de missionærer som var udsendt, først af Russell, siden af Vagttårnsselskabet, hurtigt fik stor indfyldelse på magtbalancen i store områder, ved at Vagttårnsprofeterne hurtigt komme i konkurrence med medicinmændene de fleste steder omkring hvem der skulle rådgive de lokale høvdinge.
Allerede i begyndelsen af 1920'erne begyndte Vagttårnsselskabet at miste kontrollen over disse Vagttårnsprofeter som blev mere og mere politiske i deres virke og mål. Dette til trods fortsatte Vagttårnsselskabet - antageligt helt op til omkring 1930 - at vende det blinde øje til denne udvikling, ved at man fortsatte med at sende store mængder af litteratur til området.
Konsekvensen af denne udvikling betød i flere områder af det daværende Rhodesias, Nyasaland og Belgisk Congo at der udviklede sig to politisk problematiske strømninger. Den ene var hekseprocesser, som i visse tilfælde betød at mange blev druknet som konsekvens af de blev bedømt til at være hekse eller i forsøget på at afsløre dem som sådanne. Den anden var at visse vagttårnsprofeter i havde overtaget Russells forståelse af Harmagedon som arbejderklassens oprør mod kapitalen og brugt det som et middel til at opildne bl.a. minearbejdere i Belgisk Congo til arbejderopstande, som i 30'erne førte til flere blodige sammenstød mellem minearbejdere og myndighederne.
Da Jehovas Vidner begynder at få relativ stor fremgang i henholdsvis Malawi og Mozambique i slutningen af 1950'erne og begyndelsen af 1960'erne er der ikke længere tale om et religiøse fænomen som de politiske magthavere kan sidde overhørigt. For magthaverne i Malawi og Mozambique var det af gode grunde ikke umiddelbart muligt at afskille Jehovas Vidner fra The Watch Tower Movement, som for begge gruppers vedkommende har deres religiøse udspring i Russell's teologi, begge gruppe har forbindelse til Vagttårnsselskabet, og mig bekendt er det først i slutningen af 1980'erne at vedgår at der er en sammenhæng. Hvad der er dog er interessant ved Vagttårnsselskabets få omtaler af The Watch Tower Movement er de nedtoner både problemet og deres egen rolle. Vagttårnsselskabets behandling af denne sag er et ypperligt eksempel på manipulation med fakta, tilmed i en sådan grad at det er vanskeligt at få nøjagtig overblik over denne sag.
Med hensyn til Malawi, da præsident Banda kræver at alle skal bære et partikort og Jehovas Vidner nægter er der i den grad lagt op til en politisk magtkamp på mange planer, og derfor kan det heller ikke overraske at Banda skred så hårdt ind over for Jehovas Vidner, som alt andet lige repræsenterede Vagttårnsselskabet - og set i historiens lys, en af de største kilder til nogle af de blodigste arbejderopstande i Afrikas historie på det tidspunkt.
For dem som måtte være interesseret i at læse mere om denne skjulte side af Vagttårnsselskabets historie i Afrika vil jeg henvise til denne side: http://jv.somet.dk/ander_kilder.htm
Jeg har her samlet et bredt udsnit af de mange videnskabelige artikler der har været skrevet og som bidrager med oplysninger om emnet, som hver især indeholder forskellige brikker til dette vanskeligt gennemskuelige emne.
Set i dette lys er det så meget mere interessant at læse de oplysninger der er fremkommet bl.a. her på sol.dk omkring Jehovas Vidners hjælpe arbejde i Afrika - og ikke mindst de områder, hvor man har valgt at hjælp.
Jehovas Vidner blander sig ikke i politik, hævder de - men hvordan er det lige det forholder sig med Vagttårnsselskabet og dets ledelse?
mvh
Sbrh
Jeg har ikke tid til pt at skrive noget supplerende så det bliver blot ved dette indlæg som en kort introduktion til forholdet mellem Jehovas Vidner og The Watch Tower Movement.
The Watch Tower Movement er i sin nuværende betydning en fællesbetegnelse for en lang række religiøse bevægelser i Central- og Sydafrika der har sine rødder i Jehovas Vidner. Fælles for hovedparten af disse grupper er, at de i deres oprindelse havde er stærkt socialt og politisk udtryk i deres budskab og forkyndelse.
Men betegnelsen The Watch Tower Movement er i sin oprindelige betydning og reference et udtryk der dækker over Jehovas Vidners aktiviteter i Central- og Sydafrika i de første årtier af det 20'ende århundrede, hvor de missionærer som var udsendt, først af Russell, siden af Vagttårnsselskabet, hurtigt fik stor indfyldelse på magtbalancen i store områder, ved at Vagttårnsprofeterne hurtigt komme i konkurrence med medicinmændene de fleste steder omkring hvem der skulle rådgive de lokale høvdinge.
Allerede i begyndelsen af 1920'erne begyndte Vagttårnsselskabet at miste kontrollen over disse Vagttårnsprofeter som blev mere og mere politiske i deres virke og mål. Dette til trods fortsatte Vagttårnsselskabet - antageligt helt op til omkring 1930 - at vende det blinde øje til denne udvikling, ved at man fortsatte med at sende store mængder af litteratur til området.
Konsekvensen af denne udvikling betød i flere områder af det daværende Rhodesias, Nyasaland og Belgisk Congo at der udviklede sig to politisk problematiske strømninger. Den ene var hekseprocesser, som i visse tilfælde betød at mange blev druknet som konsekvens af de blev bedømt til at være hekse eller i forsøget på at afsløre dem som sådanne. Den anden var at visse vagttårnsprofeter i havde overtaget Russells forståelse af Harmagedon som arbejderklassens oprør mod kapitalen og brugt det som et middel til at opildne bl.a. minearbejdere i Belgisk Congo til arbejderopstande, som i 30'erne førte til flere blodige sammenstød mellem minearbejdere og myndighederne.
Da Jehovas Vidner begynder at få relativ stor fremgang i henholdsvis Malawi og Mozambique i slutningen af 1950'erne og begyndelsen af 1960'erne er der ikke længere tale om et religiøse fænomen som de politiske magthavere kan sidde overhørigt. For magthaverne i Malawi og Mozambique var det af gode grunde ikke umiddelbart muligt at afskille Jehovas Vidner fra The Watch Tower Movement, som for begge gruppers vedkommende har deres religiøse udspring i Russell's teologi, begge gruppe har forbindelse til Vagttårnsselskabet, og mig bekendt er det først i slutningen af 1980'erne at vedgår at der er en sammenhæng. Hvad der er dog er interessant ved Vagttårnsselskabets få omtaler af The Watch Tower Movement er de nedtoner både problemet og deres egen rolle. Vagttårnsselskabets behandling af denne sag er et ypperligt eksempel på manipulation med fakta, tilmed i en sådan grad at det er vanskeligt at få nøjagtig overblik over denne sag.
Med hensyn til Malawi, da præsident Banda kræver at alle skal bære et partikort og Jehovas Vidner nægter er der i den grad lagt op til en politisk magtkamp på mange planer, og derfor kan det heller ikke overraske at Banda skred så hårdt ind over for Jehovas Vidner, som alt andet lige repræsenterede Vagttårnsselskabet - og set i historiens lys, en af de største kilder til nogle af de blodigste arbejderopstande i Afrikas historie på det tidspunkt.
For dem som måtte være interesseret i at læse mere om denne skjulte side af Vagttårnsselskabets historie i Afrika vil jeg henvise til denne side: http://jv.somet.dk/ander_kilder.htm
Jeg har her samlet et bredt udsnit af de mange videnskabelige artikler der har været skrevet og som bidrager med oplysninger om emnet, som hver især indeholder forskellige brikker til dette vanskeligt gennemskuelige emne.
Set i dette lys er det så meget mere interessant at læse de oplysninger der er fremkommet bl.a. her på sol.dk omkring Jehovas Vidners hjælpe arbejde i Afrika - og ikke mindst de områder, hvor man har valgt at hjælp.
Jehovas Vidner blander sig ikke i politik, hævder de - men hvordan er det lige det forholder sig med Vagttårnsselskabet og dets ledelse?
mvh
Sbrh