68tilføjet af

Lærere arbejder for lidt!

Danske folkeskolelærere underviser kun 39 % af arbejdstiden! 😮 Det er væsentligt færre timer end lærere i andre lande.
Faktisk indtager de danske folkeskolelærere en 29. plads ud af 32 OECD-lande, når man ser på, hvor meget af arbejdstiden, de bruger på at undervise.
Undskyld mig, men hvad laver de så resten af tiden? Forbereder sig?? Retter stile???
Folkeskolens fornemmeste opgave er vel at undervise, og hvis vi vil have en god folkeskole i DK med dygtige elever, må lærerne da lige se at komme noget mere ud i klasseværelserne!!! 😕
Burde lærere ikke bruge mere af deres arbejdstid på faktisk at lære fra sig?
Ifølge Dansk Erhverv ville man kunne spare 4,7 mia. kroner (eller 10.205 frigjorte fuldtidsstillinger), hvis danske lærere underviste lige så meget som gennemsnittet i OECD. Det ville kunne afhjælpe den fremtidige mangel på lærere, og samtidig er det et oplagt sted at spare i en tid med massive sparekrav til kommunerne. http://www.berlingske.dk/skolen/danske-laerere-bruger-mindst-tid-i-klassen
tilføjet af

hov hov du

Har du undersøgt HVORFOR lærerne arbejder med undervisning i det nævnte antal timer?
De er sovset til i regler leveret til dem af undervisningsministeriet og pamperne på borgen. En sag Liberal Alliance vil ændre på. VÆK med kontrol og tåbelige regler og back to basics! - Sådan kunne vi spare milliarder i det offentlige og rette hjælpen mod de rette. Underligt at ikke S-SF og VKO støtter dette fuldt ud.
Jeg er ikke ubetinget kritiker af lærerne. De bliver jo misbrugt politisk.
tilføjet af

liberal alliance...

er jo en joke.
tilføjet af

Du burde have skolepengene tilbage

Du har jo ikke lært at stave til dit eget navn ;o)
Du er dog velkommen til at debattere hvis du kan.
tilføjet af

skolelovgivningen bestemmer arbejdsopgaver

Folkeskolen udsættes konstant for nye og anderledes bestemmelser, der har været mange protester mod disse politiske forandringer som måske mere er partiprojekter end udspruget af elevernes og lærernes ønskesedler
tilføjet af

forberedelse versus undervisning.

Jeg er selv uddannet lærer men har indtil videre kun haft vikariater og derved ikke en fast stilling. Men har oplevet hvordan man i fællesskabets navn kan sidde til en del unødvendige møder.
Oplevede engang på Års skole at over 8 lærere brugte over 3 timer på møder for at planlægge hvem der skulle have hvilke timer i en emneuge. Dvs ca 24 timer røg på det en lærer kunne have lavet, alene på en time hvis ikke man partout skulle holde mødet. Der er for meget rundbordspædagogik, og når det så skal føres ud i livet kan man høre faglige begrundelser for tilrettelæggelser af timer, men også personlige, såsom får jeg alle timerne med det samme har jeg fri resten af ugen.
Men lærere glemmer de har en 37 timers arbejdsuge. Jo forældresamtaler i måske 6 klasser a 24X15 min i løbet af året. Hov det er 6X24X15=2160min = 36 timer. Har læreren så brugt 15 minutter på at være klar til forældrene er det så ca to uger om året der går på forældremøder. Men da skolen er lukket 12 uger om året med ferier osv er det jo ren fleks. herefter underviser man max 28 timer af 45 min som er 21 arbejdstimer. resten er forberedelse. Dvs læreren faktisk har 16 timer om ugen til at rette og forberede. Brugte læreren den er jeg tilfreds med det. men Jeg tror mange lærere gør et stort stykke arbejde, men jeg tror desværre også mange ikke arbejder de 37 timer om ugen. og det er problemets kerne. For der kan man løfte folkeskolen uden at ændre andet end læreres holdninger. Lad lærerne skulle møde ½ time før eleverne så de er klar og skulle blive på skolen 1 time efter eleverne er væk. Til møder og forberedelse. Så møder de fra 7.30 til 14.30 som er 7 timer hver dag. 35 timer ugentligt. Det vil nok give det største løft at lærere er forberedte,
Pointen er. Det er ikke slemt at lærere ikke underviser mere end 39% af tiden hvis resten blev brugt på forberedelse:-)
tilføjet af

Nej jeg arbejder bestemt ikke for lidt.

Ja, jeg arbejder som lærer. Men jeg arbejder ikke for lidt. Men jeg vil meget gerne undervise mere, men vi bliver pålagt flere og flere andre opgaver, som også skal løses. Noget af det min tid går på udover úndervisning er:
Møder i to klasseteams, møder på sporet, lærermøder, pædagogiskråds møder, fagudvalgsmøder, forældremøder, skole- og hjemsamtaler, møder om enkelte elever, elevplaner, forberedelse af undervisningen og møder, skrive indstillinger til de elever der har behov for ekstra hjælp, udfylde statusark. Ja, det var så bare lige det, jeg kunne komme i tanke om lige nu.
Men jeg vil rigtig gerne slippe for nogle af alle de møder og undervise mere.
Men det er bare ikke noget, som jeg selv bestemmer.
Mvh. Charlotte
tilføjet af

Derudover skal tillægges

de 5-10min som lærere generelt kommer for sent til hver eneste undervisningstime.
tilføjet af

Hvad laver I egentligt

i sommerperioden hvor eleverne har sommerferie?
tilføjet af

Den elskede prügelknabe

er folkeskolen og lærerne -
Og hvorfor så❓
Fordi de er så flinke og forstående og gør deres bedste uden at stille sig på bagbenene.
Forstil dig at du står i et lokale som arbejdstilsynet ikke ville kunne godkende som arbejdsplads efter gældende regler, med 27 elever, hvoraf de 4 ikke forstår sproget og cirka samme antal har massive adfærdsmæsssige/indlærinsproblemer.
Indenfor de 45 minutter en lektion varer, skal du være inspirerende - nytænkende - opfølgende - sørge for differentieret indlæring - motivere til ansvar for egen læring - rollemodellere social ansvarlighed og indædt nonmob ikon.
Den ganze Molevitten i en 5 - 6 timer dagligt -
Desforuden forældrekontakt (I nogle tilfælde er disse udenfor enhver rækkevidde),teammøder, kurser o.s.v.
Desuden skal du rette elevernes hjemmearbejde (uden betaling - week-end beskæftigelse) lave individuelle elevplaner til hele banden, forberede kommende undervisning og der skal nok være noget jeg har glemt i skyndingen 🙁
Du skal finde dig i spot og spe fra medier og politikere og hvem der ellers mangler nogen at lade frustrationerne gå ud over.
Skolesystemet mangler i høj grad af blive afdegnet -
http://da.wikipedia.org/wiki/Degn
Et opgør med denne udbredte og ulidelige fornemmelse af kald og offerrolle blandt undervisningspersonalet er påkrævet hvis tingenes tilstand skal ændres til det bedre -
"Folkeskolens fornemmeste opgave er vel at undervise"
Ja og det i en bred forstand, ikke bare bevidstløs prægning og udenadslære !
Man bliver sku' maoist af alt det fis der lukkes ud:
http://www.leksikon.org/art.php?n=1484
De der åbenbart vide bedre skulle sendes på genopdragelse som undervisere i et par måneder - "Learning by doing" overhaler bekvemt bedrevidende debatter -
Og nej jeg er ikke Folkeskolelærer - Gud fader bevare [s]
Venlig hilsen [f]
tilføjet af

Da jeg gik i skole

Jajajajaja, det er mange år siden 😃
Men der blev holdt lærermøde ca. en gang om måneden, som regel efter middag hvor vi så fik fri........juhuuuuuuu.
Ingen lærere kom for sent ind i timerne, og rent bortset fra den ballade der opstod nu og da blandt et par elementer i klassen blev tiden udnyttet effektivt.
Forældredage havde vi en gang om året og der kom kun ganske få, så faktisk havde skolen og forældrene hver sit liv.
Jeg kender en ung fyr der var medhjælper i en fritidsordning på deltid, han brugte lige så meget tid på intetsigende møder, evalueringer og andet pis når ungerne var sendt hjem.
tilføjet af

Indianerne skal bestemme?

Hvis du mener noget med din påstand om, at det ikke bør være en ledelsesopgave, hvordan folkeskolen fungerer, men at det bør være lærernes ansvar, så er der vist en del lovgivning og regelsæt, som skal laves om.
Jeg synes ikke ubetinget dårligt om din ide, men folkeskolens virkelighed er ændret i modsat retning siden 2001.
🙂
tilføjet af

Copy-paste.

Jeg kan gøre lige som dig og copy-paste fra en anden artikel:
"Tallene er helt ubrugelige til en sammenligning, og det har vi dokumenteret for flere år siden. Det er derfor useriøst, at Berlingske bruger de gamle tal som basis for en forsidehistorie med overskriften 'Danske lærere bruger mindst tid i klassen'," siger formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen.
Danmarks Lærerforening mener, opgørelsen er usaglig, fordi den sammenligner tal, som er opgjort på forskellige måder.
"Der er så stor forskel på, hvordan de forskellige lande opgør undervisningstiden, at der ikke er grundlag for at sammenligne tallene. Nogle lande medregner pauser i undervisningstiden, andre gør ikke. Nogle lande bygger på det maksimale undervisningstimetal, andre fraregner lærernes andre opgaver", siger Anders Bondo.
OECD's opgørelse over lærernes undervisningstid stammer fra 2007, og DLF har tidligere kritiseret, at det er usagligt at sammenligne tallene. For at illustrere dette, har foreningen udarbejdet en alternativ oversigt, hvor de danske lærere placerer sig på henholdsvis en 2., 8., 14. eller 26. plads alt efter hvordan man opgør tallene.
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?objectid=62831
Derudover kan jeg sige, at der jo også er alle de skide teammøder hver eneste uge, som lærerne skal med til. Forberedelse til undervisningen er jo også vigtig, så det skal der jo også være plads til.
Forresten, arbejder du for sol.dk eller er du en "rigtig" elev?
tilføjet af

Jeg fisker og går på jagt

Lærerne har lige så mange timer som andre på årsbasis.
Hvorfor er der aldrig nogen som siger om en lærer: "Så, nu går han på arbejde igen", når hun går til forældremøde om aftenen til klokken 21, og så møder igen næste morgen kl. 8.00?
Hvis man synes, at lærerne har det så fedt, skulle man måske overveje et jobskifte og blive lærer?

I øvrigt kan man godt sætte spørgsmålstegn ved, om ikke det var bedre at lærerne underviste end at lave trintest, skrive vidnesbyrd osv. som denne regering har indført oven i al den anden bureaukrati som gennemsyrer vores offentlige system, og som er vokset så meget under denne regering.

Der er ikke noget i vejen med trintestene eller vidnesbyrdene i sig selv, men man vælger altså også noget undervisning fra, når man gør det hele alt for bureaukratisk.

Arbejdsformidlerne bruger kun 30% af arbejdstiden på at skaffe de ledige i arbejde og resten af tiden på at kontrollere at de ledige ikke snyder, lave statistik osv.

Set i det lys, er det da ganske pænt at lærerne arbejder 39% af arbejdstiden med at undervise.
🙂
tilføjet af

Utroligt, at folk stadig ikke fatter det

, at det ikke er noget lærerne bestemmer.
Mine forældre ville også MEGET gerne undervise mere, da det jo ligesom er derfor de tog uddannelsen. Det er det de synes er spændende, de brænder for det, men det bliver kvalt i alle de ligegyldige tiltag og møder, som skal overholdes.
Desuden, jeg ved ikke hvor mange i befolkningen der er klar over det, men stile og opgaver retter ikke sig selv. Det skal lærerne gøre. Årsplanen, ugeplanen, elevplanen, forældreplanen og alle de andre planer, laver forresten heller ikke sig selv. Det gør lærerne også.
tilføjet af

For lidt i forhold

til hvad?
25 timer´s undervisning ud af 37 mener jeg ikke er for lidt,
da de jo også har en del andre ting at forholde sig til if.t. deres elever,
samtaler, opgaveretning, froældre samtaler,
og så skal de vel også være forberedte i det stof de skal undervise i,
verden står jo ikke stille, videndelen ændre sig hastigt løbende
når vi kommer ud over at 2+2=4.
For ikke at glemme alt det politiske skema halløj de skal varetage. 😕
tilføjet af

kan godt forstå dig --chalinki

Arbejder selv i det offentlige og synes også at vi holder mange møder, og skal dokumterer alt for meget.
Men det bliver nok ikke anderledes selbv om liberal alliance gerne vil
tilføjet af

Sikke noget vrøvl!

Jeg er gift med en folkeskolelærer. Hun er på arbejde dagligt fra 8 til ca. 15-16. DEREFTER kan hun tage hjem og forberede næste dags undervisning - 1-2 timer (også om søndagen!). Ind i mellem ringer telefonen, så er det en forældre der skal afklare et eller andet. Der er også mange møder, så ingen grund til misundelse eller mobning af lærerne!
En lærers tanker har meget lidt fri, min kones hjerne er konstant på arbejde med, hvad der kan bruges i undervisningen, så denne bliver interessant og vedkommende for eleverne.
tilføjet af

kan man sammenligne

pærer og bananer?
Jo, OECD kan slippe af sted med at offentliggøre hvilke som helst undersøgelser.
Hvis de sidste undersøgelser af lærernes uv - tid renses for pauser, ferieforlængelser m.v, viser det sig nok, at danske lærere ligger på 2. pladsen, når det gælder antallet af undervisningsminutter pr. uge.
Borgerlige politikere vil sikkert mene, at man ved at differentiere i forberedelsestiden pr. lærer målt i forhold til alderen, kunne opnå mere effektivitet, men det skal vel ikke betales af den erfarnes lærers forberedelsestid, når alle lærere skal arbejde lige så meget som andre i dette samfund.
Et årsværk er på 1924 timer. Og trækkes ferielovens bestemmelser om ferielængden fra, er der ca. 1680 timer tilbage til undervisning, personlig tid til forberedelse og efterbehandling, møder m.v.. Underviser man i overbygningen, får man kompensation for at føre til afgansprøver, hvad der er ganske rimeligt, men alle lærere ligger på et gennemsnit på 24 - 26 undervisningslektioner pr. uge.
Hvis vores job var renset for nogle af alle de opgaver, som burde ligge hos forældrene og andetsteds i systemet, tror jeg på, at undervisningstiden nemt kunne ligge på 30 timer om ugen.
Undertegnede har været i folkeskolen i 37 år på nær 1 måned, så jeg kender til forholdene. Hvis politikerne kunne tage sig sammen til at fjerne nogle af alle de for lærerjobbet UVEDKOMMENDE opgaver, så ville hovedparten af lærerne ikke have noget i mod at have flere undervisningstimer!
tilføjet af

Jeg bruger min tid således:

Uge 1: Oprydning og klargøring af klasselokale til kommende skoleår. Forberedelse af det kommende skoleår. Der skal fastsættes mål og laves årsplan. Der er også et møde eller to med kollegaer om de ting, vi skal samarbejde om i det kommende skoleår.
Uge 2: Jeg har ferie, men for det meste plejer jeg også at lave forberedelse i denne uge.
Uge 3-4-5: Ferie med familien, hvor jeg næsten ikke tænker på arbejde.
Uge 6: Møder, kurser og den sidste forberedelse.
Sådan bruger jeg mine seks uger. Er det meget anderledes, end du havde forestillet dig?? Troede du virkelig, at jeg lå og dasede den i 6 uger???
Mvh. Charlotte,
tilføjet af

en hadsk kampagne

Sørgeligt med syndebukke! Og ynkeligt! Det er mere og mere visse danskeres fornøjelse og tidsfordriv at lave negative kampagner snart mod den ene, snart den anden faggruppe. Oftest de offentligt ansatte ( lærere, pædagoger, sosu-hjælpere, mfl. ) Hvor er det dog lavt og sølle!
Med hensyn til nu og her sp. om lærerne, så forudsætter GOD undervisning 1) at man er vel forberedt, 2) at der er koordineret med kolleger, 3) at der tales med børnenes forældre af og til 4) at læreren bruger tid - udenfor timen - på det barn der har det besværligt/evt. mobbes/eller blir syg måske utilpas/ eller er ked af det af andre grunde, og der skal også 😉være tid til 5) efteruddannelse som så mange efterlyser, 6) + møder på skolen eller m. forsk. samarbejdsparter.
Statistik (-eller løgn-)kan opgøres på 117 måder, derfor sætter jeg et stort spørgsmålstegn ved Danske Erhvervs oplysninger, de er fremsat med en slet skjult dagsorden: At forringe kvaliteten i skolen, at få skåret ned på en af de offentlige områder (vores fælles kapital og fremtid), og at få sænket lønniveauet generelt over hele linien. Det hedder "DEL og HERSK", når man nedgør grupper på den måde. Hop ikke på den, DU som kan tænke selv!
PS, jeg er ikke lærer.
tilføjet af

samme her

Jeg er også gift med en lærer, og hun tager sit job meget alvorligt og arbejder meget, også en dag i weekenden for ellers kan undervisning ikke hænge sammen. Igen igen har vi medier til at forvrænge virkeligheden og så kan debatten komme i gang!
hilsen
"øjenvidne"
tilføjet af

ja, dengang

havde lærerne det godt, men det har de ikke længere. Flere og flere går ned med stress, fordi der stilles kæmpe krav til den enkelte. Klart, at vi skal være dygtige og levere kvalitetsundervisning, men det, der ikke bliver snakket om i medierne, er hvor meget tid, vi bruger på at dygtiggøre os for at levere varen (undervisningen). Vi arbejder aften og weekend for at få det hele til at hænge sammen.
Andre ser kun det, der står på papiret - 24-29 timer på skemaet. Rent faktisk arbejder mange lærere flere timer, hvis alt regnes sammen. Friheden er at man arbejder, når det passer en, men mange kan ikke "slå fra" når først de er kommet hjem, så det er faktisk et belastende job, fordi job og fritid flyder sammen.
Hvorfor bliver jeg i branchen? Jeg elsker at arbejde med jeres unger, så enkelt er det!!!
tilføjet af

Jeg bruger

14 dage af min sommerferie for at planlægge årets undervisning i alle fag. Det er faktisk et stort stykke arbejde. Så bruger jeg 2-3 dage inden skolen starter på at kopiere, finde materialer frem osv. Resten af tiden holder jeg ferie.
tilføjet af

Din overskrift er da groft misvisende

- det kan da godt være du synes de underviser for lidt, men du skriver de arbejder for lidt, og det er da vist ikke helt tilfældet, eller mener du det seriøst?
- Tal med undervisningsministeren om, hvordan du synes deres ressourcer skal fordeles, for det er derfra fordelingen kommer.
tilføjet af

I Polen

underviser en fuldtidsansat lærer 5 timer mindre end en dansk fuldtidslærer. Bare til jeres orientering.
tilføjet af

Jamen, dog

ungerne kan heller ikke holde til flere timer på skolebænken, så hvis der kom flere undervisningstimer på skemaet, så vil jeg gerne se, at de kan lære mere, end de gør nu! De bliver mere skoletrætte end de er i forvejen! Tænk ikke kun undervisning, men børnenes tarv!
tilføjet af

Den holder så heller ikke helt vand - hele tiden

- nogle elever bliver faktisk snydt, fordi kommunerne sparer på lærertimerne. De har ikke så mange elastikker tilbage. Men der er i folkeskolenloven ret præcise angivelser af hvormange timer der skal undervises i de enkelte fagblokke.
tilføjet af

Jeg tror

de får minimum af de timer, de skal have, de bliver ikke snydt, det tillader loven ikke. Kommunerne sparer, ja, men ikke kun på skolerne, også andre steder gør det "ondt".
tilføjet af

Tiden er bare ikke til den slags hyggejobs

længere. Det er skingrende sindsygt hvis det virkelig passer at de kun underviser 39 % af tiden.
Ingen skal bilde mig ind at de skal bruge 61 % af deres arbejdsdag på at rette stile og regnestykker og holde møder. Hvis de påstår det er de fulde af løgn, jeg kender tilfældigvis et par stykker der er lærere og de har som regel mere travlt med at shoppe og komme i haven end at rette stile på dage de har tidlig fri.
Der er tre muligheder hvis de virkelig skal bruge så enormt meget tid på at forberede sig: Enten er de dovne, arbejdsgangene er ineffektive eller også mangler de fagligt overskud. Det er nok en kombination af de tre ting.
Der er rigelig plads til forbedring og det er ikke det eneste sted i den offentlige sektor. Det gælder de fleste steder.
Procedurerne er forældede og ineffektive, arbejdsmoralen er lav og ansvarligheden for sager og budgetter er til at skrige over.
Det sidste Danmark har brug for i de udfordringer vi står overfor er en rød regering der stryger den offentlige sektor med hårene i en tid hvor den virkelig trænger til modspil og modernisering af både struktur og mentalitet.
Mange offentlige chefer og kommunalpolitikere har brændt snitterne gevaldigt når de har taget bladet fra munden. Det her er tabu, men alle ved inderst inde at det her er tudetosset som det er idag.
Jeg er ihvertfald sur over at betale verdens højeste skat og kun få en middelmådig service svarende til den man får i lande med meget lavere skattetryk.
tilføjet af

Jamen med den...

iver, er du da sikkert velkommen til at stille op i folkeskolen og vise din kunnen. Du virker som en handlekraftig person.
Men du vil sikkert også opdage, at virkeligheden indhenter dig - God arbejdslyst.
Mon ikke der er mulighed for et vikariat et eller andet sted i dit lokalområde, så du kan få indsigt i, hvad du udtaler dig om .......
tilføjet af

Det virker ulogisk

at hver enkelt lærer skal lave den samme type forberedelse hvert eneste år. Det burde centraliseres og effektiviseres.
tilføjet af

Effektivisering

Selvfølgelig genbruger vi da meget af vores viden, alt andet er naturligvis idioti. Dog gør vi meget ud af i den danske folkeskole, at eleverne er forskellige, lærer forskelligt mm. Klasserne man overtager eller skal køre videre er naturligvis ikke præcist samme sted, som den sidste klasse man kørte i et fag, selvom det er samme årgang. Så selvom man har systemer til, at gemme og opbevare materialer skal man ikke tro, at programmet bare ligger klar til genbrug. Vi har et princip om undervisningsdifferentiering og det betyder jo ikke bare ekstra opgaver til den dygtige elev, men mere udfordrende og åbne opgaver og samtidig skal der være tilsvarende lettere opgaver til den svage elev. Alt tager tid og den danske folkeskole er rummelig så vi har fra den ene yderpol til den anden.
Hvis du har en idé til effektivisering er jeg meget lydhør?!🙂
tilføjet af

Generalisering

Det kan godt være, at der er mange der kommer for sent det skal jeg ikke udtale mig om, men jeg vil ikke indgå i den generalisering.
tilføjet af

Min uge

En almindelig uge for mig som lærer i udskolingen (matematik, biologi, fysik/kemi og idræt)
Mandag
8-13: Undervisning med 20 min. betalt frokostpause. Resten af pauserne går til forberedelse/koordinering med andre lærere og gårdvagt.
13-14 forberedelse/møde m. teammakker
14-16 Møde
20-22 Forberedelse (til undervisning eller rette blækregninger/fysikrapporter)
Tirsdag
8-14 Undervisning m. 30 min. betalt frokost. Resten af pauserne går til forberedelse/koordinering med andre lærere.
14-16.00 Møde enten netværk i kommunen, med makker eller ledelse TUS eller MUS
20-22 Forberedelse (til undervisning eller rette blækregninger/fysikrapporter)
Onsdag
8-10 Forberedelse på skolen (kopiering mm.)
10-15.20 Undervisning med 20 min. betalt frokostpause. Resten af pauserne går til forberedelse/koordinering med andre lærere og gårdvagt.
20-22 Forberedelse (til undervisning)
Torsdag
8-14 Undervisning m. 30 min. betalt frokost. Resten af pauserne går til forberedelse/koordinering med andre lærere.
20-22 Forberedelse (til undervisning)
Fredag
8-10 Forberedelse på skolen (kopiering, ugeplaner mm.)
10-14.00 Undervisning med 30 min. betalt frokostpause. Resten af pauserne går til forberedelse/koordinering med andre lærere.
Lørdag eller søndag
5-6 timers forberedelse
I alt: ca.39/40
Dette svarer til ca. 48 % på undervisning, 5 % på betalt frokostpause, 10% på møder og ca.37% på forberedelse, kopiering, koordinering med kolleger mm.
Vi skal arbejde 42,5 time i gennemsnit om ugen, hvis vi ikke arbejder i ferierne, så de sidste par timer bliver brugt til ca.200 elevplaner, 2-4 dage m. skole-hjem-samtaler + 2-3 forældremøder i løbet af året..
Og jeg kommer ikke for sent til undervisningen….
Mit job er ikke et hyggejob, men jeg elsker det. 😃
tilføjet af

det er her din viden

står af, for hvert år underviser man ikke nødvendigvis i de samme fag og de samme klassetrin, derudover er børn på forskellige niveauer i deres udvikling, så man kan måske genbruge 10 procent af sidste års pensum. Vi skal også udvikle os, tage nye materialer i brug og ikke køre i det samme igen og igen.
tilføjet af

total uvidende

individ, læs til lærer, når det er så let et job at bestride, du er jo total uvidende. Og en lærer har lov at gå i haven, det er også mennesker! Du holder måske aldrig fri?
tilføjet af

Jamen undskyld

Du bruger jo mere tid på møder end min chef og hvorfor forbereder du dig fra 20 til 22? Hvorfor ikke blive på skolen fra 14 - 16 og ordne det der?
...og hvorfor skal højtbetalte lærere bruge tid på at lægge planer, noget som et computerprogram kunne klare på sekunder og så kunne i så håndtilrette det sidste.
Jeg tror stadig jeres arbejdsgange er super ineffektive hvis der går så meget tid med alt muligt andet end det i er gode til - at undervise.
Rent fagligt burde i ikke skulle sidde og læse det slavisk op inden i går op til tavlen. I burde være flydende i det stof i underviser i. Seminariet skulle være mere fagligt mårettet og i skulle have mere faglig pondus i jeres fag når i kommer ud.
tilføjet af

Jeg tror ikke du vil bytte

Et lærerjob er ikke bare undervisning. Jeg har været lærer i 28 år og opgaverne er IKKE blevet nemmere med årene. Dels har jeg 25 skematimer, sørger for at både en 5. og en 1.klasse klarer sig (klasselærer begge steder),og skal forberede mig til alle timerne. Det er jo ikke undervisning som det var i "gamle dage".
Vore dages teknik kræver MEGET forberedelse for at kunne fungere, og for at give eleverne optimal undervisning. Vi har fået interaktive tavler og computere ind i undervisningen, og det kan man altså ikke bare lige bruge til undervisning. Det kræver både at man selv bliver efteruddannet, at man dagligt arbejder med det hjemme for at få det til at fungere.
Mange børn har behov og krav til særlig tilrettelagt undervisning, og det skal man også tage med i forberedelsen af undervisningen. Staten kræver at vi har en "rummelig skole", men det får også den daglige arbejdsbyrde for lærerne til at vokse. Der er mange kontakter dagligt med forældre, psykologer, ledelse og vejledere som også skal passes ind i programmet.
Jeg tror egentlig ikke i er klar over hvor meget tid lærere dagligt bruger på skole.
At gå hjem fra skolens bygninger betyder ikke at dagen er slut, der er bare pause, for ofte ringes man op af forældre om aftenen / i weekender, hvis det ikke lige er samtaler om børnene, som forældrene mener skal foregå i supermarkedet.
Weekender er dejlige og et pust fra hverdagen, og ferien, som mange tror er umådelig lang ( jo vi har 6 uger uden undervisning) er både opladning, men også forberedelse til nyt skoleår! Vi mødes ofte både i feriens første uge, og i ugen inden børnene kommer for at stille til rette, finde materialer, lave årsplaner, og er man som jeg altid i indskolingen og med jævne mellemrum skal starte førsteklasse/børnehaveklasse, kræver det også ekstra indsats, så de små nye elever falder godt til på skolen fra begyndelsen.
Ud over det er der for mit vedkommende også at lave skolens skoleblad, et ret digert værk 4 gange om året, og det trækker nok en cirka 25 arbejdstimer pr gang, når man tæller både indsamlig af materiale, opsætning og redigering.
Jo min skoledag bliver ofte til både 21 og 22 om aftenen, før jeg synes dagens program er ovre, og jeg kan falde omkuld enten i sengen eller flade ud i sofaen.
Så vil du bytte???
tilføjet af

Nej tiden bruges bedst til at sidde i møder

eller ved computeren, synes jeg.
tilføjet af

Folk er forskellige - lærer er også en slags folk

Du skal heller ikke regne mig med. Jeg er kommet for sent to gange, en gang skyldes at jeg sad med en elev, der var blevet dårlig og en gang pga. af et krisemøde, der trak ud (elever blev dog informeret og sad i gang).
tilføjet af

Mystisk.....

Jeg kender flere folkeskolelærer, og de arbejder altså fuldtid. Oveni har de forberedelse, akut socialt ikke-betalt problemløsning i fritiden, skole/hjemsamtaler m.m.
tilføjet af

Nej det er arbejderne der lære for lidt

der må snart ske noget😃
tilføjet af

Stavning.

Ja, hvis de staver som du, læreR de for lidt!
tilføjet af

netop

Godt gået😃
tilføjet af

Nam.

jamen lille mand.
Du er jo nammenam for folkeskolelærerer. Du spørger om vi ikke skulle komme ud og undervise eleverne? Ja-tak, det er liiiige det, vi også gerne vil. Meeen der er jo lige de nationale tests, der er alle de sociale problemer, der skal tages hensyn til. Og så er der lige alle de formularer, der skal udfyldes, hver gang, der har været en eller anden form for konflikt enten mellem eleverne eller mellem elev og lærer!
Altsammen noget, der er blevet så formaliseret, at der snart ikke er tid til at undervise. Og det er jeg pokkers ked af, for det er det, jeg er uddannet til og det er det jeg gerne vil. Men den siddende regering og især den tidligere undervisningsminister mener, at da vi skal have verdens bedste skole, skal vi bruge al tiden på at måle, hvad vi ikke kan nå at undervise i!!!!!
Samtidig med, at man mener at vi skal have verdens bedste skole, fyrer man ca. 4-5 lærer på hver skole, sætter klassekvotienten op og uddanner i stedet meritlærer. Sådan får man verdens bedste skole. Eller hvad??????
Troels
tilføjet af

Brøl

Godt brølt, løve.
Er selv lærer. du har sagt det hele!!
Troels
tilføjet af

7 ugers sommerferie

De skulle sidde i klasseværelset i 37t/uge og have 3 ugers ferie som alle andre.
tilføjet af

Jeg var

enig med dig engang, men det er det eneste parti som er liberale, så hvis ikke der snart sker noget drastisk med Venstre har Liberal Alliance min stemme næste gang.
tilføjet af

Prøv at være lærer for 1 dag !!

Jeg synes bare at alle dem som har en mening om lærernes arbejdstid - skulle få lov at få en klasse med 25 unger fra 8 - 14 - og holde dem til ilden.
Jeg tror at alle danskere derefter ville forlange lønforhøjelse og 10 ugers ferie.
I øvrigt ville jeg gerne høre forældre hvad de ville sige til, at der fremover var nul kommunikation - ingen sociale arrangementer - ekskursioner - ingen rettelser - ingen afleveringer.De kunne samtidig spørge deres unger om de er vildt glade for at gå i skole fra 8- 15.30 hver dag hvoraf undervisningen ville blive terperi hjemme og i klassen efter gamle bogsystemer - da vi desværre ikke får tid til at kopiere noget mere up to date.Rettelser bliver der naturligvis ikke tale om.Konflikter kan lærerne heller ikke følge op på - så at lære at begås sig og samarbejde bliver en by Rusland.Så må eleverne
bare forlade lokalet.
Det lyder faktisk helt besnærende. Gå på arbejde fra 8 -15.30 og så ikke tage noget som helst med hjem.
Men sikke nogen skønne børn vi får ud af det !!!
tilføjet af

hvor er det

dejligt at andre faggrupper viser indsigt og forståelse for offentlige ansatte jobs.
Godt gået helka danske
tilføjet af

endnu en der intet ved

hvor er jeg træt af at høre det vås! Vi arbejder både på skolen og hjemme, sammen lagt fuldtid og endda derover. Har 6 ugers ferie, men kun på papiret og ikke i praksis, så luk lige...
tilføjet af

Helt rigtigt!

Du beskriver det ganske korrekt, tak for det!
tilføjet af

kunne man forestille sig..

at folkeskolelærere klogede sig på hvor meget en læge, advokat, tømrer, frisør o.a. bruger på sit job?
Nej, det kunne man ikke!
Lad lærerne gøre det, de er UDDANNEDE til!!! Og hav så både tillid til og respekt for, at skolelederne selvfølgelig tilser, at deres ansatte udfører de opgaver, der er lavet landsdaækkende såvel som lokale aftaler på.
Mange misforstår lærerjobbet på den måde, at man tror, at de kun arbejder den tid, de står foran eleverne... Mange herinde har allerede beskrevet det utal af andre opgaver der er i tilknytning til undervisningen, så det springer jeg over.
Men lad mig lige skyde ind, at en dommer jo fx heller ikke sidder i retssalen 37 timer om ugen. En kirurg skærer ikke i folk 37 timer om ugen. Der findes altså stillinger, hvor der får tid til andre opgaver.
Hvis vi kan respektere dette, mon vi så ikke også kan finde plads til at respektere lærerjobbets mangfoldighed!
( hermed ikek være sagt at der ikke skal stilles krav i folkeskolen - det er blot et lederjob, og ikke en "folkedomstol" og politisk populisme der skal stille dem!!!
tilføjet af

Lærer dovne.

Ham der ELEVEN har faktisk fanget noget meget væsentlig, men er der nogen der tør sige, at lærerne som så mange andre statslige eller kommunale, intet laver, men de ser meget travle ud travle ud de kan i flere dage rende rundt med det samme papir i hånden. Tidligere kommunalt ansat.
tilføjet af

Allle arbejder for lidt

Arbejdstiden skal op på 40 timer om ugen.
Skæve helligdage skal afskaffes.
Ferien skal sættes ned til 4 uger.
Der er alt for meget slendrian i Danmark, derfor ligger i som i har redt.😮😮😮
tilføjet af

Prøv det!

At undervise er et fantastisk job, men desværre for lærerne, er der ikke meget at stille op, når de skal opdrage borgernes uopdragne unger,som ikke har lært at respektere eller tolerere andre,kommer uforberedte, fordi forældrene ikke har styr på, om børnene laver lektier, mener de kan te sig som det passer dem, i det hele taget ikke opdragne. Mange forældre mener ikke der, skal stilles krav til deres afkom, her svigter de deres børn, ved at gøre dem en bjørnetjeneste. Forberede, evaluere, holde møder af alle arter, som tager en Herrens tid og udrede konflikter (mobbning), faktisk har lærere jævnligt overtid, som afspadserers i forskellige ferier, for at timerne kan gå op.
Hvis man ikke stillede krav til skolen om, at den skal lære børn at børste tænder, geberte sig i trafikken, seksualundervisning, undervisning i stofmisbrug og dens farer. Hver gang der opstår et problem i samfundet, må det par exelance være skolens opgave, eller hvad?
Du skulle prøve det, så ville du sikkert blive klogere.
Bellis
tilføjet af

afskaf børnene

Ja, lad os endelig får flere timers arbejde, mindre ferie og husk at afskaffe børnene, for din opskrift giver helt sikkert flere omsorgssvigtede børn. Dem har vi ikke tid til længere og de må opdrages af lærere og pædagoger, der ikke bare skal undervise, men også lære dem at begå sig. Sikke et samfund!
Nej, vi skal ned i tid. Allemødre skal på deltid i stedet.
tilføjet af

De som jeg kender gør alt...og mere til!!

Jeg tror du ville løbe skrigende bort. Det største problem er uopdragne børn!
tilføjet af

42 timer

er, hvad lærerne arbejder pr. uge i de 40 uger skolerne holder åbent. Desværre har alt for mange svært ved at forstå, hvordan lærernes arbejdstid er sammensat, når vi også skal udføre et årsværk (1924 timer).Renses dette tal for de ferieuger, som folketinget har vedtaget (ferieloven), kommer de fleste lærere ned på 1680 timer om året. De 244 timer, der trækkes fra, er altså ferie. Når vi deler 1680 med 40, fås 42 timer om ugen. Da der er 6 ugers ferie - og ikke 7 ugers sommerferie som du påstår, skal de timer, vi arbejder for meget placeres på tjenesteløse dage. Disse dage bliver lagt i forbindelse med de normale feriedage for den øvrige befolkning. Vores arbejstid skal altså kunne matche arbejdstiden i 46 uger med 37 timers arbejdsuge. Det gør den ganske fint. I øvrigt vil de fleste lærer ganske sikkert også gerne arbejde lidt mere tid bag ved katederet, men så er der nogle aftaler, der laves om, bl.a. arbejdstidsaftalen.
Hvis du forestiller dig, at lærere skal sidde 37 timer i klassen sammen med eleverne, må du forklare mig, hvornår vi får tid til at rette opgaver, holde møder, forberede os m.v.
Overtidsbetalingen vil blive så kraftig, at pengekasserne i kommunerne vil blive kraftigt udhulede.
tilføjet af

Da jeg så artiklen

Da jeg så artiklen, vidste jeg som lærer, at der endnu engang ville blive travlt med at forringe lærernes arbejdsvilkår. At danske lærer er nogle af dem i Europa, der bruger mindst tid på eleverne, skal ses mere nuanceret. Således er der i Danmark lov om, at hver enkelt elev minimum 2 gange om året skal have en elevplan, og da man som lærer let kan have over 150-200 elever at forholde sig til, bliver der selvfølgelig afsat en del arbejdstid til det formål. Derudover er der forberedelsestid, skole-hjem-samtaler, samtaler udenfor arbejdstiden med forældre, 1-3 møder pr. uge efter skoletiden, lejturer, forberedelse til lejrturer, forberedelse af div. stævner samt flere opgaver, der ikke direkte indvolverer elevtid. Ikke alle lande har eksempelvis den samme mødeaktivitet, hvilket i dag desværre fylder meget af en lærers arbejdstid, da mange af dem ofte viser sig at være påkrævede møder, hvor der ikke altid er et behov for dem. De fleste lærerer ville hellere bruge mere af deres arbejdstid på eleverne.
Jeg har personligt regnet ud, at det er yderst sjældent, at min arbejdstid ligger på 37 timer om ugen. Den ligger nærmere på 40 eller mere, men der får jeg ikke ekstra løn for. Så artiklen er ret misvisende og villeder i den gang befolkningen og politikere til at mene, at vi skal have flere arbejdstimer. Kommer dette, vil jeg begynde at lede efter andre undervisningsjobs end i folkeskolen.
tilføjet af

At Gætte

Er en ting, hvis du så bare skrev det ! Men du skriver at lærer arbejder for lidt og bygger det på gætværk - men ja forbereder sig retter sitle, taler med forældre om ting som helt klart skyldes forældrenes forkælede børn som ikke kan finde ud af at begå sig blanddt andre - Læg her til skriftlige VKO-pålagte opgaver som skal dokumentere at de laver noget, teamsamarbejde, pædagogisk råd, skole/hjem samtaler (iøvrigt uden aftentillæg) osv osv.
Du aner ikke hvad du taler om, måske har du haft en for dårlig (læs: stresset lærer)
😕
tilføjet af

Du har lidt ret

Det er altid bedst, at det er forældrene der opdrager sine børn. Det er alt for stort et ansvar at overlade til andre. Resultatet ses jo tydeligt i Danmark.
Jeg har selv 4 børn og min kone kunne ikke tænke sig at overlade det til andre.
Det giver i øvrigt meget harmoniske børn når der er en hjemme når de kommer fra skole.
tilføjet af

Skole(mare)ridt

Jeg synes der bliver skudt med elestikker efter lærerne foruden at tavlekluden flyver vildt omkring! Og hvad med tegnestiften på lærerens stol?
En lærer og enhver anden underviser, der underviser børn skal have to kommunikationer kørende på en gang og skifte mellem dem hele tiden.
1. Formidle undervisning.
2. Irettesætte og bede ungerne om at høre efter.
Det vi skal -- KAN I HOLDE MUND-- nu er at lære - I LARMER! -- om -- GIDER I HØRE EFTER?--- om udregning af kvadratroden af --- PETER! SKRID MED DIG! -- af de sammenlagte tal --- I LARMER STADIG (bemærkning fra klassen: Det gør du også når du står og skriger) -- JA SÅ ER DET GODT, HENRIK! -- Det I skal lave hjemme til næste gang er -- I ER DA GÅET HELT FRA FORSTANDEN! --- SØREN! DIN MOR SIGER AT DU IKKE GIDER LAVE LEKTIER! ---
Jeg regner med at det er sådan det foregår på en gennemsnitlig skole.
Jeg tror at mange kun regner en SKEMALÆGNING svarende til fabriksarbejde som "arbejde"
På en skole er det vel kun pedellen, der arbejder?
tilføjet af

Brøl!

En lærer skal virkelig kunne brøle meget højt.
Også på gårdvagter!
tilføjet af

I gamle dage

kunne nogle af lærerne på landet have 7-dages uge. Som barn boede jeg på landet hvor to af centralskolens lærere havde 7-dages uge, idet de var forpligtet på også at synge for i hver sin kirke om søndagen, måske ikke så arbejdstidsforbrugende, men de var bundet af det. De havde også lørdagen med på skolen og skulle måske bagefter synge til kirkebryllup og kom der en begravelse på en hverdag måtte læreren FORSØMME SKOLEN for at klare dette kirkejob, og de skulle også være med ved kirkebogsføring sammen med præsten (min far). Den ene af disse lærere skulle tilmed et par aftener om ugen være bibliotekar på det lille bibliotek bag kommunekontoret. Så vidt jeg husker var lærere på landet ofte aftenskolelærere ved siden af foruden at skulle rette stile og regnestykker. Dette med kirkesyngeriet blev overtaget af særskilte kirkeligt ansatte sangere. Tidligere kunne lærere også være kirke-organister. Seminarierne havde uddannelse i dette.
tilføjet af

Glistrup

udtalte engang, at de ufaglærte og ikke-uddannede bare kunne blive skolelærere. Børnene skal alligevel ikke andet end at lære at læse, skrive og regne.
tilføjet af

Søgnehelligdcage

Du kommer så selv til at arbejde lidt mere, og hvad hvis man afskaffede jul, påske og pinse? Så kunne Folkekirken også spare, hvis personalet her skal deltidsansættes.
og disse grupper skal arbejde mindre og modregnes i løn. Hvis du arbejder på fabrik skal du ikke hjem og rette stile, sprogopgaver og regnestykker.
tilføjet af

Lærere

kan også sidde fast i trafikproppere eller i forsinkede tog. Nogle lærere jeg fulgtes med i S-toget var særlig kede af at blive togforsinkede, da de netop havde tordnet over for børnene, at de skulle komme til tiden, men ikke selv kunne det.
Som barn havde jeg en enkelt (gammel og smådement) lærer, der konsekvent kom for sent til time eller var faldet i søvn hen over katederet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.