SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Samfundsproblemer
39tilføjet af TheOneAndOnly
Mast i et fly
Jeg er netop kommet hjem fra Barcelona, hvor jeg har været på ferie med min kone og med mit lille barn. På vejen hjem sidder jeg med min datter på skødet, og vi sidder og hygger os. Lige pludselig mener manden foran mig, at han skal sove (klokken var 14.00) og læner sit sæde helt ned! Både mig og min lille datter bliver mast - hvilket vil sige, at jeg nu ikke kan sidde med hende på skødet. Jeg rejser mig op og spørger ham pænt om han ikke vil rette sædet op, men han svarer, at han har betalt gode penge for det, og at han altså gerne vil sove.
På den ene side kan jeg godt forstå ham, men det ødelagde fuldstændig min tur hjem! Jeg synes derfor, at der skal være særlige tidspunkter (om aften/natten) hvor man skal have lov til at ligge sit sæde ned - ikke hele tiden! Hvad ville I sige til et sådan forslag? Er det ikke okay? Og hvad ville I have sagt hvis I var manden foran mig, og jeg havde bedt jer rejse sædet op?
tilføjet af DenStuderende
Mast i et fly
Jeg har også prøvet det, men det var hele vejen fra Thailand! Ham foran han var ret stor, så han blev simpelthen nødt til at have sædet helt nede for at kunne være der, plus han fik en ekstra sikkerhedssele for at kunne lukke den. det var en virkelig dårlig tur hjem, for jeg blev også nødt til at ligge ned hele vejen - bare for at kunne være der!
Jeg synes godt at der måtte komme lidt flere restriktioner på fly. Jeg synes for eksempel også at det er rigtig irriterende, at man ikke altid skal sidde sammen. Når jeg rejser med min kæreste, så vil jeg gerne sidde ved siden af ham - og ikke en eller anden fremmed. Dér synes jeg godt at selskaberne kunne stramme lidt op - man tager jo på ferie SAMMEN.
tilføjet af Jensen55
Mast i et fly
der er fandme ikke nogen der skal bestemme hvornår jeg skal sove og hvornår jeg ligger mit sæde ned. jeg gør da som det passer mig. og hvis folk ikke kan lide det så må de bede personalet om en anden plads.
tilføjet af Karmeitza
Mast i et fly
der er fandme ikke nogen der skal bestemme hvornår jeg skal sove og hvornår jeg ligger mit sæde ned. jeg gør da som det passer mig. og hvis folk ikke kan lide det så må de bede personalet om en anden plads.
Kender godt typen, og vedkommende plejer heller ikke bruge deodorant.
Typen har købt den billigste billet, og tror at han/hun har købt hele flyveren.
Heldigvis er det nemmere at flytte 1 person end en hel række.
Jeg har valgt at betale lidt ekstra for et sæde, forrest i flyet, så kan de egoistiske amatør "turister" gøre hvad de vil, og fylde bage "hylden" op med alle deres plastikposer.
Men egoistiske mennesker findes alle steder, og dem må man så prøve at leve med.
Håber du må sove godt, også i dag.
tilføjet af bert.g
Mast i et fly
Jeg er selv tit generet af dette problem, simpelthen fordi jeg har meget lange ben og kan lige netop være der i det fleste tilfalde. Da jeg synes, at en passager foran, der læner sig ned "på en" er lidt grænseoverskridende, holder jeg bare mit eget sæde lodret hele tiden - hvis det bare er en kort flytur inden for Europa, har jeg hellere ikke det store behov for at sove.
Jeg er enig med en tidligere kommentar, at det er en særlig type mennesker, der insisterer på, at læne sig tilbage, selv om de kunne se, at det gør det vanskeligt for passageren bagved dem, fx for en, der er høj - og at dette meget tit ikke er det eneste generende egenskab, de har.
Der er nogle selvskaber (fx Swiss, Austrian), der bruger de nyere Recaro-typer af flysæder - også inden for Europa - hvor der er lidt mere plads ved knæene, fordi tidsskriftfaget er flyttet op ovenpå bordet, så hér er det ikke så problematisk. Der er også nogle selskaber (fx Turkish eller Singapore Airlines), der ikke er så nærige med sædeafstand og hvor forholdene er lidt mere afslappede. Nogle rigtig intelligente selvskaber, som fx Air New Zealand, har udviklet sæder, hvor folk begrænser deres egen plads, når de læner sig tilbage, fordi deres sæde "glider" frem inden for nogle faste rammer foran og bagved - uden at passageren bagved, får mindre plads.
Om muligt, så prøver jeg at bede om en sæde med mere benplads ved check-in. Ved lidt længere flyvninger eller ved strækninger, hvor man kan regne med mange ikke-routinerede medpassagerer, betaler jeg mig nogle få gange også til at få en bedre sæde.
Så jeg er enig i, at hensynsløse medpassager er et problem og jeg synes, at flyselvskaberne simpelthen kunne blive lidt mere gavmilde med den plads man får. Da man nok ikke kan regne med det i alle tilfalde, prøver jeg at løse problemet for mig selv ved at vælge selskabet og sædet med umhu.
tilføjet af bert.g
Mast i et fly
Hej,
Jeg synes, at det er en rigtig god idé med nogle regler om, at man kun må lægge sædet ned om natten (og måske på flyvninger over x antal timer)! Hér ville de fleste nok have lyst til det, så hvis alle eller de fleste lænede sig ned, ville pladsen være den samme for alle.
Uskrevne regler, der bygger på sund fornuft og civiliserethed, fungerer ikke altid - at læne sig ned, når der sidder en far eller mor med et lille barn på skødet er ret skør.
tilføjet af the_mig
Mast i et fly
Der skal da ikke laves restriktioner for hvornår man må lægge sædet ned.
Hvad hvis manden har arbejdet hele natten, skal du så diktere hvornår på døgnet det er passende at han får sig en lur?
Derimod er du jo frit stillet til at bede din datter om at sidde stille på sit eget sæde, frem for at kravle rundt på dit skød, hvilket med stor sandsynlighed har forvoldt den foransidende mand større gener end hans valg af sædeposition har givet dig.
Det er et spørgsmål om gensidig respekt og høflighed. Du spurgte pænt, han afviste dit ønske, det er hans ret og så er den ikke længere.
Skal man gøre noget fra flyselskabets side, så skal der ikke være en tidsplan for hvornår sædet må vippes. Så skal vippefunktionen simpelthen slås fra. Kan man ikke afpasse sig hinandens behov som voksne mennekser, så må der jo herske børnehavelogik. kan i ikke leje ordentlig på vippen, så bliver den pillet ned.
Det kan da blive enden på det. Vi kan godt blive enige om, at det høflige fra hans side ville være at sætte sig op. Men jeg er meget modstander af man skal lovgive sig ud af alt. Jeg bytter selv plads med andre i køen i supermarkedet hvis jeg har meget og de kun har 2 ting. Det sker af venlighed og fordi jeg har valget om af tage hensyn. Hvis supermarkedet derimod opfordrede til det kan du stole på jeg ville kæmpe med næb og kløer for at beholde min plads.
Regler fjerner selvstændighed, og skaber kun dårlig stemning.
tilføjet af costadel
Mast i et fly
jeg er helt enig i at det er frygtelig irreterende at man overhoved kan lægge ryggen på fly sædet ned , jeg er også født med lange ben om når personen foran mig lægger ryggen ned må jeg flytte så jeg sidder helt skævt i sædet, tag dog lidt hensyn.
Jeg er selv tit generet af dette problem, simpelthen fordi jeg har meget lange ben og kan lige netop være der i det fleste tilfalde. Da jeg synes, at en passager foran, der læner sig ned "på en" er lidt grænseoverskridende, holder jeg bare mit eget sæde lodret hele tiden - hvis det bare er en kort flytur inden for Europa, har jeg hellere ikke det store behov for at sove.
Jeg er enig med en tidligere kommentar, at det er en særlig type mennesker, der insisterer på, at læne sig tilbage, selv om de kunne se, at det gør det vanskeligt for passageren bagved dem, fx for en, der er høj - og at dette meget tit ikke er det eneste generende egenskab, de har.
Der er nogle selvskaber (fx Swiss, Austrian), der bruger de nyere Recaro-typer af flysæder - også inden for Europa - hvor der er lidt mere plads ved knæene, fordi tidsskriftfaget er flyttet op ovenpå bordet, så hér er det ikke så problematisk. Der er også nogle selskaber (fx Turkish eller Singapore Airlines), der ikke er så nærige med sædeafstand og hvor forholdene er lidt mere afslappede. Nogle rigtig intelligente selvskaber, som fx Air New Zealand, har udviklet sæder, hvor folk begrænser deres egen plads, når de læner sig tilbage, fordi deres sæde "glider" frem inden for nogle faste rammer foran og bagved - uden at passageren bagved, får mindre plads.
Om muligt, så prøver jeg at bede om en sæde med mere benplads ved check-in. Ved lidt længere flyvninger eller ved strækninger, hvor man kan regne med mange ikke-routinerede medpassagerer, betaler jeg mig nogle få gange også til at få en bedre sæde.
Så jeg er enig i, at hensynsløse medpassager er et problem og jeg synes, at flyselvskaberne simpelthen kunne blive lidt mere gavmilde med den plads man får. Da man nok ikke kan regne med det i alle tilfalde, prøver jeg at løse problemet for mig selv ved at vælge selskabet og sædet med umhu.
tilføjet af sulana
Mast i et fly
der er fandme ikke nogen der skal bestemme hvornår jeg skal sove og hvornår jeg ligger mit sæde ned. jeg gør da som det passer mig. og hvis folk ikke kan lide det så må de bede personalet om en anden plads.
Det er måske ment som en provokation for magen til egoisme skal man lede efter. Skidt da med alle andre end dig selv, det er sgu dig der skal betale for ekstra plads. Problemet er måske at alle andre ikke har opfattet at du er VIP passager. Næh med flyets indretning i tanke så man finde en balance alle kan leve med.
Hmm!
Når/hvis passageren foran een har betalt for et sæde der kan slås ned, så er det vel også vedkomnes ret at slå det ned, at passageren lige bag ved vælger at há en unge på skødet kan vel ikke være hans/hendes problem.
tilføjet af NihauX52
Mast i et fly
Fuldstændig enig. Man får hvad man betaler for. Det nytter ikke meget at købe sig en monkey class billet, og så tro man kan få plads og service som på first class. Hvis man har lange ben, køber man sig ekstra benplads eller en business class billet, så er man bedre stillet! Jeg flyver for det meste på business class og enkelte gange på first class, selv om prisen oftest er 2,5 gange større end monkey class. Her er der langt den bedste sovemulighed ved natteflyvninger!
M.v.h.
X
Der skal da ikke laves restriktioner for hvornår man må lægge sædet ned.
Hvad hvis manden har arbejdet hele natten, skal du så diktere hvornår på døgnet det er passende at han får sig en lur?
Derimod er du jo frit stillet til at bede din datter om at sidde stille på sit eget sæde, frem for at kravle rundt på dit skød, hvilket med stor sandsynlighed har forvoldt den foransidende mand større gener end hans valg af sædeposition har givet dig.
Det er et spørgsmål om gensidig respekt og høflighed. Du spurgte pænt, han afviste dit ønske, det er hans ret og så er den ikke længere.
Skal man gøre noget fra flyselskabets side, så skal der ikke være en tidsplan for hvornår sædet må vippes. Så skal vippefunktionen simpelthen slås fra. Kan man ikke afpasse sig hinandens behov som voksne mennekser, så må der jo herske børnehavelogik. kan i ikke leje ordentlig på vippen, så bliver den pillet ned.
Det kan da blive enden på det. Vi kan godt blive enige om, at det høflige fra hans side ville være at sætte sig op. Men jeg er meget modstander af man skal lovgive sig ud af alt. Jeg bytter selv plads med andre i køen i supermarkedet hvis jeg har meget og de kun har 2 ting. Det sker af venlighed og fordi jeg har valget om af tage hensyn. Hvis supermarkedet derimod opfordrede til det kan du stole på jeg ville kæmpe med næb og kløer for at beholde min plads.
Regler fjerner selvstændighed, og skaber kun dårlig stemning.
tilføjet af Jaguren
Mast i et fly
Fuldstændig enig. Man får hvad man betaler for. Det nytter ikke meget at købe sig en monkey class billet, og så tro man kan få plads og service som på first class. Hvis man har lange ben, køber man sig ekstra benplads eller en business class billet, så er man bedre stillet! Jeg flyver for det meste på business class og enkelte gange på first class, selv om prisen oftest er 2,5 gange større end monkey class. Her er der langt den bedste sovemulighed ved natteflyvninger!
M.v.h.
X
[quote="the_mig" post=2751864]Der skal da ikke laves restriktioner for hvornår man må lægge sædet ned.
Hvad hvis manden har arbejdet hele natten, skal du så diktere hvornår på døgnet det er passende at han får sig en lur?
Derimod er du jo frit stillet til at bede din datter om at sidde stille på sit eget sæde, frem for at kravle rundt på dit skød, hvilket med stor sandsynlighed har forvoldt den foransidende mand større gener end hans valg af sædeposition har givet dig.
Det er et spørgsmål om gensidig respekt og høflighed. Du spurgte pænt, han afviste dit ønske, det er hans ret og så er den ikke længere.
Skal man gøre noget fra flyselskabets side, så skal der ikke være en tidsplan for hvornår sædet må vippes. Så skal vippefunktionen simpelthen slås fra. Kan man ikke afpasse sig hinandens behov som voksne mennekser, så må der jo herske børnehavelogik. kan i ikke leje ordentlig på vippen, så bliver den pillet ned.
Det kan da blive enden på det. Vi kan godt blive enige om, at det høflige fra hans side ville være at sætte sig op. Men jeg er meget modstander af man skal lovgive sig ud af alt. Jeg bytter selv plads med andre i køen i supermarkedet hvis jeg har meget og de kun har 2 ting. Det sker af venlighed og fordi jeg har valget om af tage hensyn. Hvis supermarkedet derimod opfordrede til det kan du stole på jeg ville kæmpe med næb og kløer for at beholde min plads.
Regler fjerner selvstændighed, og skaber kun dårlig stemning.[/quote]
Rigtigt!
"Man får hvad man betaler for."
Og medpassagereren på sædet foran har betalt for et sæde der kan slås ned i hvilestilling, så det har han selvfølgeligt til at benytte sig af, at der så evnt. sidder een med et barn (måske endda gratis flyvende barn), kan ikke være hans/hendes problem.
tilføjet af Altid blå
Betal mere - få mere
Det er egentligt simpelt nok.
Hvis du ikke er tilfreds med pladsforholdende, så opgradér til 1. klasse eller business.
Når du flyver på monkey-class, køber du et veldefineret produkt.
Der er lige præcis den plads der beskrives, og der er lige præcis de muligheder for sædeindstillinger der nu engang er.
Er du ikke tilfreds med produktet, kan du købe et andet.
Du og andre kan læne sædet tilbage, da det er en del af det produkt du har købt.
Ønsker du mere plads og muligheder, har du hos stort set alle flyselskaber muligheden for at købe et andet produkt med bl.a. mere benplads (og derved ingen problemer når andre læner sædet tilbage.
Vælger du billigt får du mindre - det er DIT valg.
Så vælger du et produkt med lidt plads, kan du ikke brokke dig over, at der er lidt plads.
Manden foran dig, har betalt for samme produkt som dig. Et produkt, hvor han kan læne sædet lidt tilbage for fx at sove.
Han skal da ikke få mindre for pengene, fordi DU vælger den billige løsning OG vil sidde 2 på samme sæde.
Suck it up og snup en tudekiks.
P.S. Jeg er selv far til en 5 årig som gerne vil sidde på skødet, og vi flyver meget. Jeg har samme valg som dig - og jeg vælger monkey-class med alt hvad det indebærer.
Der skal da ikke laves restriktioner for hvornår man må lægge sædet ned.
Hvad hvis manden har arbejdet hele natten, skal du så diktere hvornår på døgnet det er passende at han får sig en lur?
Derimod er du jo frit stillet til at bede din datter om at sidde stille på sit eget sæde, frem for at kravle rundt på dit skød, hvilket med stor sandsynlighed har forvoldt den foransidende mand større gener end hans valg af sædeposition har givet dig.
Det er et spørgsmål om gensidig respekt og høflighed. Du spurgte pænt, han afviste dit ønske, det er hans ret og så er den ikke længere.
Skal man gøre noget fra flyselskabets side, så skal der ikke være en tidsplan for hvornår sædet må vippes. Så skal vippefunktionen simpelthen slås fra. Kan man ikke afpasse sig hinandens behov som voksne mennekser, så må der jo herske børnehavelogik. kan i ikke leje ordentlig på vippen, så bliver den pillet ned.
Det kan da blive enden på det. Vi kan godt blive enige om, at det høflige fra hans side ville være at sætte sig op. Men jeg er meget modstander af man skal lovgive sig ud af alt. Jeg bytter selv plads med andre i køen i supermarkedet hvis jeg har meget og de kun har 2 ting. Det sker af venlighed og fordi jeg har valget om af tage hensyn. Hvis supermarkedet derimod opfordrede til det kan du stole på jeg ville kæmpe med næb og kløer for at beholde min plads.
Regler fjerner selvstændighed, og skaber kun dårlig stemning.
tilføjet af 345678
Mast i et fly
Sikke en idiot vi her præsenteres for. Han burde overhovedet ikke gå frit omkring.
tilføjet af dduck
Mast i et fly
Jeg er netop kommet hjem fra Barcelona, hvor jeg har været på ferie med min kone og med mit lille barn. På vejen hjem sidder jeg med min datter på skødet, og vi sidder og hygger os. Lige pludselig mener manden foran mig, at han skal sove (klokken var 14.00) og læner sit sæde helt ned! Både mig og min lille datter bliver mast - hvilket vil sige, at jeg nu ikke kan sidde med hende på skødet. Jeg rejser mig op og spørger ham pænt om han ikke vil rette sædet op, men han svarer, at han har betalt gode penge for det, og at han altså gerne vil sove.
På den ene side kan jeg godt forstå ham, men det ødelagde fuldstændig min tur hjem! Jeg synes derfor, at der skal være særlige tidspunkter (om aften/natten) hvor man skal have lov til at ligge sit sæde ned - ikke hele tiden! Hvad ville I sige til et sådan forslag? Er det ikke okay? Og hvad ville I have sagt hvis I var manden foran mig, og jeg havde bedt jer rejse sædet op?
Tjahh, mit svar er jo nok ikke lige det du efterlyser....
Hvis jeg skal flyve hen til Langbortistan og starte med at arbejde inden for et par timer efter ankomst, så har jeg tænkt mig at sove så meget som muligt!
Når jeg er på arbejde, er det 12-timers vagter vi taler om, så en lille lur på en halv times tid, og så ellers sidde helt oprejst i sædet på resten af turen fordi makkeren bagved skal have sit barn på skødet eller fordi han har lange ben og kæmpe vom er faktisk ikke mit problem.
Min plads i flyet er købt og betalt på lige fod med alle andre ombord, og de faciliteter der er til rådighed vil jeg så benytte mig af.
Hvis jeg ved bookingen får at vide at et sæde ikke er velegnet for mig af en eller anden årsag, jamen så booker jeg da selvfølgelig et andet sæde!
Det kunne du jo som udgangspunkt også gøre...
Hvis du vælger at flyve monkey-class med selskaber som af økonomiske årsager kniber så mange sæder ind som muligt, jamen så må du anstændigvis også acceptere vilkårene.
Til dit spørgsmål om hvad jeg ville have sagt hvis det var mig der sad foran dig, og du pænt bad mig om at rejse mit sæde, så ville jeg ligeså pænt forklare dig hvorfor jeg har tænkt mig at bruge rejsetiden til at sove.
Herefter ville det så være dit valg om dit barn evt kunne sidde på sin egen plads, eller om du måske skulle have booket en mere børnevenlig plads...
Din ide om at indføre bestemte tider hvor sæderne må lægges tilbage synes jeg er helt fin, og mit forslag ville være at man mp lægge sædet ned fra lige efter start til lige før landing.
tilføjet af bert.g
Betal mere - få mere
Hvis man køber business class inden for Europa - hvor bl.a. Barcelona ligger - så betyder det jo ikke nødvendigvis, at man får mere benplads. De fleste flyselskaber har de samme sæder - og sædeafstande - i både economy og business. Nogle af dem sørger for, at der er en ledig plads ved siden af hver business class passager og rykker ellers bare gardinen mellem klasserne frem og tilbage efter behov - SAS har nu åbenbart sågar afskaffet den sidste. Så denne extra 200-400% udgift på billetten løser hverken problemer for børnefamilier eller for mennesker med lange ben, fordi tilbagelæneriet i business er præcis den samme som i economy - i hvert fald på korte flytur.
Hvis man er høj, kan man nogle gange glæde sig over, at få tildelt pladsen ved nødudgangen, hvor der er mere benplads. Men denne mulighed har medpassagerer med børn altså hellere ikke, fordi nødudgangsrækken er kun til voksne, der er kraftige nok til at åbne nødudgangen, hvis det er.
Familier med små børn bliver i øvrigt placeret på få typiske steder i flyveren, pudsigt nok bl.a. på allerførste række i economy lige bagved business-gardinen. Og enhver, der er rejst med et lille barn, ved, hvor kompliceret det kan være, at få den til at føle sig trykt og afslappet - i stedet for at græde og råbe pga. stress.
Kunne man, i stedet for sådan en egocentrisk mig, mig, mig indstilling ikke lige tænde for sund fornuft og høflighed, inden man stiger ind i og deles om et ganske trængt rum i flere timer? Måske har passageren bagved ikke noget imod en tilbagelænet sæde, måske har han eller hun, måske er en kompromis med en halv tilbagelæning løsningen? Hvis man kan finde ud af sådan nogle ting på jorden, hvorfor ikke i luften?[quote="Altid blå" post=2752001]Det er egentligt simpelt nok.
Hvis du ikke er tilfreds med pladsforholdende, så opgradér til 1. klasse eller business.
Når du flyver på monkey-class, køber du et veldefineret produkt.
Der er lige præcis den plads der beskrives, og der er lige præcis de muligheder for sædeindstillinger der nu engang er.
Er du ikke tilfreds med produktet, kan du købe et andet.
Du og andre kan læne sædet tilbage, da det er en del af det produkt du har købt.
Ønsker du mere plads og muligheder, har du hos stort set alle flyselskaber muligheden for at købe et andet produkt med bl.a. mere benplads (og derved ingen problemer når andre læner sædet tilbage.
Vælger du billigt får du mindre - det er DIT valg.
Så vælger du et produkt med lidt plads, kan du ikke brokke dig over, at der er lidt plads.
Manden foran dig, har betalt for samme produkt som dig. Et produkt, hvor han kan læne sædet lidt tilbage for fx at sove.
Han skal da ikke få mindre for pengene, fordi DU vælger den billige løsning OG vil sidde 2 på samme sæde.
Suck it up og snup en tudekiks.
P.S. Jeg er selv far til en 5 årig som gerne vil sidde på skødet, og vi flyver meget. Jeg har samme valg som dig - og jeg vælger monkey-class med alt hvad det indebærer.
tilføjet af Altid blå
Hvis det er vigtigt
for én, at der er god plads til at have poden på skødet, så kan man vælge en udbyder, der tilbyder dette produkt.
Det er ikke svært at finde. Hvis du er i tvivl, skal jeg glædeligt sende dig links.
Det er UDELUKKENDE et spørgsmål om pris, og om du er villig til at betale prisen.
Du kan også tage toget, bilen eller bussen.
DU kan prioriterer hvad der er vigtigst for dig, og hvad du er villig til at betale.
Når jeg har betalt for en ydelse (fx monkey-class billet hvor jeg jo køber muligheden for at læne sædet lidt tilbage), skal min evt. søvn afhænge af, om én bagved insisterer på at have ungen på skødet.
Og JEG bestemmer altså hvornår jeg er træt og tager en lur.
Den beslutning er IKKE op til personen på bagsædet.
Der er helt fine regler på området, som alle flyselskaber overholder:
Du må ikke læne sædet tilbage under start/lande og ved måltider.
I øvrigt vil yderligere regler være praktisk talt umulige at håndhæve.
Igen: er du utilfreds med produktet, så køb et andet. Eller hold op med at pive.
Hvis man køber business class inden for Europa - hvor bl.a. Barcelona ligger - så betyder det jo ikke nødvendigvis, at man får mere benplads. De fleste flyselskaber har de samme sæder - og sædeafstande - i både economy og business. Nogle af dem sørger for, at der er en ledig plads ved siden af hver business class passager og rykker ellers bare gardinen mellem klasserne frem og tilbage efter behov - SAS har nu åbenbart sågar afskaffet den sidste. Så denne extra 200-400% udgift på billetten løser hverken problemer for børnefamilier eller for mennesker med lange ben, fordi tilbagelæneriet i business er præcis den samme som i economy - i hvert fald på korte flytur.
Hvis man er høj, kan man nogle gange glæde sig over, at få tildelt pladsen ved nødudgangen, hvor der er mere benplads. Men denne mulighed har medpassagerer med børn altså hellere ikke, fordi nødudgangsrækken er kun til voksne, der er kraftige nok til at åbne nødudgangen, hvis det er.
Familier med små børn bliver i øvrigt placeret på få typiske steder i flyveren, pudsigt nok bl.a. på allerførste række i economy lige bagved business-gardinen. Og enhver, der er rejst med et lille barn, ved, hvor kompliceret det kan være, at få den til at føle sig trykt og afslappet - i stedet for at græde og råbe pga. stress.
Kunne man, i stedet for sådan en egocentrisk mig, mig, mig indstilling ikke lige tænde for sund fornuft og høflighed, inden man stiger ind i og deles om et ganske trængt rum i flere timer? Måske har passageren bagved ikke noget imod en tilbagelænet sæde, måske har han eller hun, måske er en kompromis med en halv tilbagelæning løsningen? Hvis man kan finde ud af sådan nogle ting på jorden, hvorfor ikke i luften?[quote="Altid blå" post=2752001]Det er egentligt simpelt nok.
Hvis du ikke er tilfreds med pladsforholdende, så opgradér til 1. klasse eller business.
Når du flyver på monkey-class, køber du et veldefineret produkt.
Der er lige præcis den plads der beskrives, og der er lige præcis de muligheder for sædeindstillinger der nu engang er.
Er du ikke tilfreds med produktet, kan du købe et andet.
Du og andre kan læne sædet tilbage, da det er en del af det produkt du har købt.
Ønsker du mere plads og muligheder, har du hos stort set alle flyselskaber muligheden for at købe et andet produkt med bl.a. mere benplads (og derved ingen problemer når andre læner sædet tilbage.
Vælger du billigt får du mindre - det er DIT valg.
Så vælger du et produkt med lidt plads, kan du ikke brokke dig over, at der er lidt plads.
Manden foran dig, har betalt for samme produkt som dig. Et produkt, hvor han kan læne sædet lidt tilbage for fx at sove.
Han skal da ikke få mindre for pengene, fordi DU vælger den billige løsning OG vil sidde 2 på samme sæde.
Suck it up og snup en tudekiks.
P.S. Jeg er selv far til en 5 årig som gerne vil sidde på skødet, og vi flyver meget. Jeg har samme valg som dig - og jeg vælger monkey-class med alt hvad det indebærer.
tilføjet af NihauX52
Betal mere - få mere
Kære "bert.g": Nu må du sgi stoppe. Når du køber dig en billig billet ved et lorte selskab, så er pladsen trang fordi selskabet har presset flere sæde rækker ind. Det indebærer, at når den foransidende lægger sit sæde ned, som han har købt og betalt lige som dig, så har du 2 valg.
1) Du kan lægge dit sæde tilsvarende ned, og problemet er løst
eller
2)Du kan blive siddende og føle dig presset.
Valget er helt dit eget!
Hvad ret har du over en anden med passagers komfort? Er det ikke dig, der er egoisten lige her?
M.v.h.
X
Hvis man køber business class inden for Europa - hvor bl.a. Barcelona ligger - så betyder det jo ikke nødvendigvis, at man får mere benplads. De fleste flyselskaber har de samme sæder - og sædeafstande - i både economy og business. Nogle af dem sørger for, at der er en ledig plads ved siden af hver business class passager og rykker ellers bare gardinen mellem klasserne frem og tilbage efter behov - SAS har nu åbenbart sågar afskaffet den sidste. Så denne extra 200-400% udgift på billetten løser hverken problemer for børnefamilier eller for mennesker med lange ben, fordi tilbagelæneriet i business er præcis den samme som i economy - i hvert fald på korte flytur.
Hvis man er høj, kan man nogle gange glæde sig over, at få tildelt pladsen ved nødudgangen, hvor der er mere benplads. Men denne mulighed har medpassagerer med børn altså hellere ikke, fordi nødudgangsrækken er kun til voksne, der er kraftige nok til at åbne nødudgangen, hvis det er.
Familier med små børn bliver i øvrigt placeret på få typiske steder i flyveren, pudsigt nok bl.a. på allerførste række i economy lige bagved business-gardinen. Og enhver, der er rejst med et lille barn, ved, hvor kompliceret det kan være, at få den til at føle sig trykt og afslappet - i stedet for at græde og råbe pga. stress.
Kunne man, i stedet for sådan en egocentrisk mig, mig, mig indstilling ikke lige tænde for sund fornuft og høflighed, inden man stiger ind i og deles om et ganske trængt rum i flere timer? Måske har passageren bagved ikke noget imod en tilbagelænet sæde, måske har han eller hun, måske er en kompromis med en halv tilbagelæning løsningen? Hvis man kan finde ud af sådan nogle ting på jorden, hvorfor ikke i luften?[quote="Altid blå" post=2752001]Det er egentligt simpelt nok.
Hvis du ikke er tilfreds med pladsforholdende, så opgradér til 1. klasse eller business.
Når du flyver på monkey-class, køber du et veldefineret produkt.
Der er lige præcis den plads der beskrives, og der er lige præcis de muligheder for sædeindstillinger der nu engang er.
Er du ikke tilfreds med produktet, kan du købe et andet.
Du og andre kan læne sædet tilbage, da det er en del af det produkt du har købt.
Ønsker du mere plads og muligheder, har du hos stort set alle flyselskaber muligheden for at købe et andet produkt med bl.a. mere benplads (og derved ingen problemer når andre læner sædet tilbage.
Vælger du billigt får du mindre - det er DIT valg.
Så vælger du et produkt med lidt plads, kan du ikke brokke dig over, at der er lidt plads.
Manden foran dig, har betalt for samme produkt som dig. Et produkt, hvor han kan læne sædet lidt tilbage for fx at sove.
Han skal da ikke få mindre for pengene, fordi DU vælger den billige løsning OG vil sidde 2 på samme sæde.
Suck it up og snup en tudekiks.
P.S. Jeg er selv far til en 5 årig som gerne vil sidde på skødet, og vi flyver meget. Jeg har samme valg som dig - og jeg vælger monkey-class med alt hvad det indebærer.
tilføjet af solsystem
NATURLIGVIS Jaguren
Rigtigt!
"Man får hvad man betaler for."
Og medpassagereren på sædet foran har betalt for et sæde der kan slås ned i hvilestilling, så det har han selvfølgeligt til at benytte sig af, at der så evnt. sidder een med et barn (måske endda gratis flyvende barn), kan ikke være hans/hendes problem.
Man skal ikke vise hensyn, hvis loven tillader, at man ikke behøver gøre det.
Og er man børnehader, er det ekstra vigtigt med chikane. [:X]
Kan børnefamilier forresten købe billet til 1. klasse?
tilføjet af anonymk
Mast i et fly
Hvis du kan rejse dig op er du vel ikke helt mast.
Og mon ikke de andre passager var lige så trætte af at høre på dig og dit barn mens i hygger.
Jeg er netop kommet hjem fra Barcelona, hvor jeg har været på ferie med min kone og med mit lille barn. På vejen hjem sidder jeg med min datter på skødet, og vi sidder og hygger os. Lige pludselig mener manden foran mig, at han skal sove (klokken var 14.00) og læner sit sæde helt ned! Både mig og min lille datter bliver mast - hvilket vil sige, at jeg nu ikke kan sidde med hende på skødet. Jeg rejser mig op og spørger ham pænt om han ikke vil rette sædet op, men han svarer, at han har betalt gode penge for det, og at han altså gerne vil sove.
På den ene side kan jeg godt forstå ham, men det ødelagde fuldstændig min tur hjem! Jeg synes derfor, at der skal være særlige tidspunkter (om aften/natten) hvor man skal have lov til at ligge sit sæde ned - ikke hele tiden! Hvad ville I sige til et sådan forslag? Er det ikke okay? Og hvad ville I have sagt hvis I var manden foran mig, og jeg havde bedt jer rejse sædet op?
tilføjet af jyagha
Mast i et fly
Den med hvornår man vil sove vil jeg selv sige som ofte bruger af fly. VI BESTEMMER SELV OG ELLERS MÅ DEM DER IKKE TÅLERMENNESKER FÅ ET PRIVAT FLY TIL AT FLY
tilføjet af malling-jensen
Mast i et fly
Det hedder "lægge sit sæde ned".
Ikke "ligge sit sæde ned".
tilføjet af alexsmithnielsen
Mast i et fly
Du har vel betalt ligeså meget for dit sæde som han havde for hans så det kan han godt spare sig. Hvornår folk må ligge sædet ned kan der ikke blive regler om, det må man finde ud af folk imellem og han kunne jo bare have løftet det lidt så i indgik et kompromi.
Det ville jeg have gjort hvis jeg sad foran dig, og hvis jeg stod i dine sko havde jeg henvendt mig til personalet hvis manden ikke ville lytte til mit ønske.
tilføjet af aman72
Resultatet af at flyve med lavprisflyselskaberne
Hah, det må man jo ligesom forudse, når man rejser med lavprisflyselskaberne sammen med resten af pøblen uden specificerede rammer og man lader det op til de mest debile egocentrikere (er det iøvrigt ham foran dig med stort søvnbehov, eller dig med eklatant behov for at sidde med dit barn på skødet - tænk lige over den) at tænke på sine medmennesker. Det kan kun gå galt [!]
Det lyder da som et vodkaklovneflyselskab at indrette sine sæder sådan. Hvor flyver vi med? Et gammelt ATR propelfly over Sibirien?
For at være HELT sikker, kan man ligefrem vælge den machokistiske mulighed at flyve med RyanAir. Her er der lighed for alle - ingen benplads, og sæderne kan heller ikke lægges ned 😃
Man får, hvad man betaler for.
tilføjet af kaptajn
Sludder og vrøvl.
Manden har ret. Han har købt en sæde der er beregnet til at stillingen kan ændres.
Et flysæde er ikke beregnet til at man skal sidde med et barn på skødet.
I virkeligheden drejer det sig om kontrol. En flypassager der tror rummet foran sin sæde er sin kontrolområde og når så det dumme svin foran pludselig invaderer dette område med 5 cm. har en jo mistet sin kontrol over det område en "ejede".
Jeg har selv oplevet et røvhul sidde og sparke mig i ryggen fordi jeg havde "invaderet" røvhullets kontrolområde.
Der er 4-6 sæder i første række hvor flypassagerer ikke kan miste "sin" kontrolområde, tag dem I røvhuller med behov for kontrol.
tilføjet af NihauX52
NATURLIGVIS Jaguren
Kære solsystem: Hvad er det da for et menneskesyn, du her udviser. Hvor i passagermanualen, står der, at du har ret til at tyrannisere, dine medmennesker for egen komfort? Når du køber en flybillet, køber du et sæde med visse funktioner, for at gøre din rejse så behageligt som muligt. Når du får lyst til at hvile dig og lægger dit sæde ned, er det det, du har købt og betalt for. Når så den bagved sidende rejser sig op og proklamerer, at han har et problem med det, er det hans problem og ikke andres. Hvis han har en sådan stor/lang statur, så det indebærer problemer, så kender han også problemet ved købet af billet, og hvis han ikke kan leve med en monkey billet, må han købe sig en dyrere billet. Således er den virkelige verden.
M.v.h.
X
[quote="Jaguren" post=2751962]
Rigtigt!
"Man får hvad man betaler for."
Og medpassagereren på sædet foran har betalt for et sæde der kan slås ned i hvilestilling, så det har han selvfølgeligt til at benytte sig af, at der så evnt. sidder een med et barn (måske endda gratis flyvende barn), kan ikke være hans/hendes problem.[/quote]
Man skal ikke vise hensyn, hvis loven tillader, at man ikke behøver gøre det.
Og er man børnehader, er det ekstra vigtigt med chikane. [:X]
Kan børnefamilier forresten købe billet til 1. klasse?
tilføjet af smilodon
Spild kaffe på ham!.
Manden har betalt for et sæde, hvor man kan blive offer for uheld af mange slags.
Flyselskabet kan på ingen måde garantere for, at klodsede medpassagerer ikke kommer til at hælde skoldhed kaffe ned ad nakken på ham.
Bagefter kan du insistere på, at han modtager din undskyldning, så han må acceptere sin rolle som køkkenvask.
Med en smule held bryder hans mavesår op?
tilføjet af centurionen
Mast i et fly
Jeg rejser rigtig meget i fly, og har lagt mærke til at den slags kun sker hvis man sidder bag fede mennesker, som ikke kan få luft når de sidder sammenbøjede i et normalt sæde. De burde blive hjemme eller bestille plads i et ambulance fly!
tilføjet af NihauX52
Spild kaffe på ham!.
Hvad er det dog for en socialistisk volds mentalitet? Kan jeg ikke få min vilje, så bruger jeg vold lige som i Vejlegårds sagen! Føj hvor kan jeg ikke lide sådanne metoder!
Manden har betalt for et sæde, hvor man kan blive offer for uheld af mange slags.
Flyselskabet kan på ingen måde garantere for, at klodsede medpassagerer ikke kommer til at hælde skoldhed kaffe ned ad nakken på ham.
Bagefter kan du insistere på, at han modtager din undskyldning, så han må acceptere sin rolle som køkkenvask.
Med en smule held bryder hans mavesår op?
tilføjet af Jaguren
Mast i et fly
Jeg rejser rigtig meget i fly, og har lagt mærke til at den slags kun sker hvis man sidder bag fede mennesker, som ikke kan få luft når de sidder sammenbøjede i et normalt sæde. De burde blive hjemme eller bestille plads i et ambulance fly!
Hmm!
Det er vel med fede mennesker som med børnefamilier at de bør købe og betale for den type fly-sæder der passer til deres behov.
tilføjet af gnarled_staff
Er det ikke det ene, så er det noget andet
folk bagved der sparker i sædet, børn der larmer, folk der stinker af sved eller parfume, folk der ikke fatter instrukserne fra flypersonalet, folk der absolut skal på lokum mens stewardesserne kommer med salgsvognen osv. osv.
Det er aldrig en nydelse at sidde så tæt sammen med 100 fremmede mennesker.
Flyveture - medmindre man betaler kassen for at flyve klasse, hvad de færreste vil betale for - er ikke en nydelse, men noget der skal overståes. Det er transport fra A til B.
Se på alternativet, trods alt hellere et par timer i et fly end 24 timer i bil, bus eller tog.
tilføjet af lene-nielsen
Møgtræls
Synes egentlig, at ryglænet på sæderne skulle være faste, så det er umuligt at lægge dem ned. Man sidder jo i forvejen som sild i en tønde, og har bare ikke brug for, at blive mast yderligere.
tilføjet af NihauX52
Møgtræls
Jeg kan love dig for, at du vil blive noget så radbrækket, hvis du skal side i 10-14 timer på et flysæde uden variations muligheder. Hvorfor tror du, man har skriveborde på almindelige kontorer, hvor man kan variere højden lige fra sidende til stående stilling? Det gør man ganske enkelt af helbredsmæssige årsager. Endvidere er risikoen for blodpropper større oppe i højden i sidende rolig stilling, hvilket også har animeret div. flyselskaber til at vise film med sæde sidende gymnastik. Tænk lige på dette!
M.v.h.
X
Synes egentlig, at ryglænet på sæderne skulle være faste, så det er umuligt at lægge dem ned. Man sidder jo i forvejen som sild i en tønde, og har bare ikke brug for, at blive mast yderligere.
tilføjet af gnarled_staff
Hvis han har måne og dit barn nogle tudser
kunne to prikker : og en banan ) måske få ham til at fremstå lidt mere venlig. 🙂
tilføjet af straffespark
Mast i et fly
Det er almindelig god skik, at man tager hensyn til andre i flyet, og der er i min optik stor forskel på, om det er en tur til Berlin eller en ti-timers flyvetur til Bangkok man skal på.
Ved førstnævnte burde det være muligt at forblive siddende, om end man jo har retten til at lægge sædet ned. Og til idéen med, at der skal være faste tidspunkter for at man må lægge sædet ned, er helt på månen. Hvis man har brug for at hvile sig klokken 14, så gør man det dér. Der er ikke en one-size-fits-all løsning i forhold til hvornår man 'bør' føle sig træt.
På Bangkok-turen er folk altså i sin gode ret til at lægge sædet ned. Det skal man i øvrigt være ualmindelig naiv for at forestille sig, at folk IKKE gør. Det er 100% standard. Har man børn med som trådstarter beskriver må man have læderet frem, og betale sig til en dyrere billet. Det er vilkårene på oversøiske flyveture.
tilføjet af adloft
Mast i et fly
- og løsningen er:
Alle der vil lege med ryglæn sidder i den ene side af flyet !
tilføjet af straffespark
Mast i et fly
- og løsningen er:
Alle der vil lege med ryglæn sidder i den ene side af flyet !
Og når man finder ud af halvvejs i flyveturen, at man gerne vil lægge sædet ned?
tilføjet af Apostlen
Mast i et fly
Vi danskere er blevet testet til at være de mest empatiløse mennesker i hele europa. Så forvent ikke nogen forståelse på dette problem.
tilføjet af Jaguren
Mast i et fly
Vi danskere er blevet testet til at være de mest empatiløse mennesker i hele europa. Så forvent ikke nogen forståelse på dette problem.
Hmm!
Der er dá ikke rigtigt noget problem, man får hvad man betaler for, hverken mere eller mindre.