2tilføjet af

Mennesket på Mars. 2025

Jeg sidder netop nu og er i gang med min 10. klasses OSO opgave.
OSO er en Obligatorisk Selvvalgt Opgave, der skal omhandle din uddanelse.
Jeg vil gerne være astronom, og har derfor valgt emnet Rejsen til mars, da NASA har annonceret at de vil ha mulighed for at sende mennesker mod mars i år ca. 2025.
En af de ting jeg gerne vil have med i min rapport, er;
Hvad vil mennesket kunne udrette på mars?
Hvad tror i at mennesket vil kunne udrette på mars? Eller har i læst nogle steder om hvad man har tænkt sig at udrette på mars?
-Både i nutid, eller i fremtiden?
tilføjet af

Mennesket på Mars. 2025

Mennesket vil altid prøve at nå ud så langt som muligt, det ligger i vores gener, om lige Mars bliver større, end da man kom til månen første gang i juli 1969, er svært at sige, den største forskel ligger vel bare i afstanden, men måske konstatere man at der har været liv der oppe engang, ja og hvad så, de fleste er overbevist om at der er liv mange steder, men afstanden gør det umuligt, i vært fald for os at komme der ud, men efter Mars er der jo atter et sted længer ude det ville være interesant at undersøge, nogen mener at der er flere stjerner og planeter der ude, end der er sandkorn på planeten jorden, og at det ingen ende har.
tilføjet af

Mennesket på Mars. 2025

Hvad mennesket kan udrette på Mars?
Vi kan eventuelt gøre planeten beboelig, hvilket efter de kloges udsagn ikke er umuligt, men tager tid.
Mars er en planet der har været udsat for drivhuseffekten i stor stil og derved er al ilt forsvundet fra atmosfæren, selvom der stadig er masser af ilt bundet i jorden samt ikek mindst i polarkalotterne.
En af planerne jeg har læst om er at man sender en (gensplejset) mørk plante der kan dække polarkalotterne og dermed opsuge varme så kalotterne smelter.
Derved frigøres ilt samt at der dannes skyer der kan bremse drivhuseffekten.
Gjort rigtigt kan dette i løbet af 50-100 år gøre Mars beboelig.
Dette helt uden at mennesket behøver at bo eller rejse til Mars.

Indtil da må mennesket nøjes med at overleve i specielle huse/vogne og ilten kan ifølge et par udsendelser vist på DR2 skaffes fra overfladen, da den indeholder en stor møngde bundet ilt samt andre materialer der kan bruges til overlevelse, hvis man altså vil sende menensker til Mars.
Det er faktis ret interessant at Mars er dukket op som rejsemål igen da der tidligere har været store planer om det men de er alle skrinlagt.
Det er endnu mere interessant at russerne slet ikke havde månen som hovedmål den gang i tresserne, men var langt mere interesserede i netop Mars.
Det er faktisk russerne der står for de første billedoptagelser fra en anden planet overhovedet, nemlig Venus, med Venera sonderne.
Så helt bagud har russerne ikke altid været.

Hverken månen eller Mars har russerne nået med mennesker men kan menneskeheden samarbejde om det så vil vi kunne nå langt længere ud end Mars
Problemet er nok mere hvad vi skal lave derude for det er engangs rejser uden muligheder for at vende tilbage, hvis vi skal meget længere ud end Mars.
Men tager man menneskehedens overlevelse med, så kan det på et tidspunt blive nødvendigt at forlade Jorden for at kunen overleve på en anden planet, men det vil i givet fald blive uden for vort eget solsystem, da vores nærmeste stjerne, Solen, har en begrænset levetid og vil om 3-4 milliarder år opsluge både Mars og Jorden.
Derudover skulle en anden galakse være på vej mod vores solsystem og vi vil kollidere inden solen går ud, igen med menneskehedens endeligt til følge.
Vil du have flere oplysninger om hvad vi skal og kan på Mars så prøæv Youtube og søg på Carl Sagans serie Cosmos, som var derinde sidst jeg så efter.

la34sf:
Der anslåes at være 100 milliarder galakser hver med 100 milliarder stjerner og hver stjerne kan have et eller andet antal planeter om sig, hvoraf en uendelig lille brøkdel kan opretholde liv som vi kender det.
Så der er steder nok at tage hen, der er bare fandens langt der hen og med nutidens transportmetoder er det ren idioti bare at forsøge at sende mennesker længere ud end Mars.

Blandt andet fordi det vil tage alt for lang tid at nå frem, også når vi tager Einsteins relativitet i brug hvor tiden går langsommere for de rejsende.
Om universet ingen ende har er svært at forklare.
Universet udvider sig konstant, og afhængig af flere ukendte faktorer vil det måske altid udvide sig.
Der er ikke noget udenfor universet så den letteste forklaring er at vi udvider os ud i ingenting, og det strider mod menneskelig logik, da vi helst skal have størrelse mål og vægt på alting.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.