SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Fri debat: Politik & Samfund
13tilføjet af Kontorpigen
Min kollega bruger lang tid på nettet
Hvad gør man når ens kollega bruger oceaner af arbejdstiden, med at surfe rundt på nettet mellem facebook, private mails, tv sider, online aviser, debat forums, ebay, ja nævn det så har kollegaen nok også brugt tid på det.
Det kan nemt være flere timer dagligt, chefen gør intet selv om denne er bekendt med problemet, chefen har sågar selv taget kollegaen i at (mis)bruge internettet i arbejdstiden, men der sker intet ved det.
Det betyder at vi andre på kontoret må lave mere af arbejdsbyrden, det er en urimelig indstilling at have til sine kollegaer, at jeg fiser tiden af så arbejder i røven ud af bukserne.
tilføjet af jetpost
Ikke dit problem
så længe chefen ikke har et problem med det, så skal du bare gøre det du er der for, nemlig at arbejde det du kan nå. Undres over hvor meget tid du bruger på at overvåge kollegaen
tilføjet af uenig
Ingenting
Det er ikke dit ansvar hvis du ikke er chef.
Hvis du synes du knokler mere end din løn berettiger så må du finde et andet job.
tilføjet af flaks
Intet
Det er ikke dit problem og du får ikke penge til at bekymre dig om det.
Så lad det fare og sørg for at rydde dit eget arbejde af vejen. Og bliver der problemer så bed chefen priotere. Så han/hun kan tage ansvar for hvad der skal nås og hvad der skal ikke nås.
Og så må han/hun selv stå for prioteringen. Ikke jer der er kollegaer.
Jeg ved det er svært, og kan være rigtig irretrende. Men du er nød til at sige at du har ikke ansvar for den anden og du kun har to hænder. Og er der mere end du kan håndtere. Så må chenfen selv tage beslutningen om hvad der skal laves.
I kune også gå til en chef der er højere oppe i heriakiet og bed om en politik for hvor meget tid der må bruges på job og hvad der må surfes på. Jeg er ike selv bekendt med dem. Men ved at nogle arbejdspladser har lavet en politik for det.
Eller find dig et andet job.😉
tilføjet af Dario007
Måske...
Nu kigger jeg selv på nettet i arb. tiden også...
men jeg syntes så også man skal kigge på andre ting.
Fra mig selv kan jeg sige
* Jeg møder tidligere end de fleste andre.
* Jeg går ALDRIG hjem før tid, som visse kollegaer gør i ny og næ.
* Jeg har ingen børn så skal heller ikke gå tidligere for at hente osv osv..
* Jeg tager ikke rygepause, da jeg ikke ryger.
* Jeg holder ikke 30 min frokost, som de fleste kollegaer gør.
* Når jeg arbejder, arbejder jeg 110% igennem, og kan se hvad jeg skal nå,
og kommer ikke bagud...
Så - hvad med at kigge på nogle af disse ting og se på ham/hende igen.. Og måske fokusere på dig selv så...
Går du tidligere af og til, møder du senere end ham/hende.. holder DU rygepauser, sidder du 30 min eller mere i kantinen... osv osv...
Så måske du ikke behøver at have SÅ ondt i røven... :o))
god dag.
tilføjet af sjoveren
Det kunne være mig...
Du skrev om. Jeg hører de samme undertoner fra mine "hårdt" arbejdende kollegaer...De laver alt arbejdet og jeg fiser den af med sjov og ballade, hygge.... internet samt private smser.. 😮 Og hvad så??
Jeg laver rigeligt, har aldrig barn syg,,er aldrig selv syg,,klarer læge og tandlæge i min fritid. Er det nødvendigt løser jeg mine opgaver om natten eller i weekenden. Jeg beskæftiger mig også med mit job i min fritid..så der er vel intet unaturligt i også at blande lidt fritid ind i jobbet..!
Det vigtigste ved jobs er ikke nødvendigvis mængden af udført arbejde, men kvaliteten. 😉
I andre brokkehoveder på kontoret sjusker og slader sikkert,,derfor må i knogle så meget. når i endelig laver noget 😮
Hundehoveder, socialdemokrater, og bonderøve 😃
Mvh....sjoveren lige vågnet i kontorstolen😉
tilføjet af sjoveren
Nemlig sku ...
🙂
tilføjet af Sure høne mand
i virkeligheden
en af de virkelige vigtige ting i livet er at have så mange lykkelige stunder som muligt
og jo hyggeligere du kan gøre det at gå på arbejde jo bedre, jo mindre energi du behøver bruger på arbejdspladsen des mere energi og overskud har du i din fritid til at gøre de ting der får dig til at smile. jeg synes du skal følge hans eksempel og lære at drive den lidt mere af og gøre tingene på den hyggelige måde, det er jo folk som dig der sætter akkorden alt for højt, og bidrager til ulykkelighed. hvad er det der drager dig? er det jagten på ussel mammon, eller er det et lavt selvværd der gør at du har brug for anerkendelse fra din chef, som tilsyneladende ikke engang giver dig mere anerkendelse end din "dovne" kollega.
tilføjet af fruppe
Hmm...
Nedslående at se i svarene hvor mange der har en lav arbejdsmoral, også når der en masse ledige der gerne vil have jobbet.
Læg personen på is, sig ikke godmorgen eller farvel, lad være med at hjælpe hvis han/hun spørger om noget etc.etc.
tilføjet af mettemokke
hmm, sjover
Din slags overlever som regel altid.
Skodarbejdet, det kedelige rutinearbejde, oprydningen, knoklearbejdet havner hos de andre, som i længden bliver sure og tvære over altid at få de sure tjanser - fordi de gør det - af pligt, af ansvarsfølelse, og for at de andre ikke bliver sure.
En klassisk arbejdsgiverregel er: Giv arbejdet til dem, der har travlt - underforstået, at så bliver det gjort, til tiden og med god kvalitet
- så længe at arbejdsmængden ikke overstiger den enkeltes optimale ydeevne, eller at det fordelte arbejde ender med at blive en skraldeplads for skodarbejdet.
Men: når så kapaciteten overskrides, og den der har travlt bliver kørt over, og føler sig kørt over af både chefer og kolleger, så sker der forudsigelige ting. Den travle bliver stresset, bliver sur, bliver tvær, bliver fraværende, bliver i sidste ende uvenner med kolleger og chefer - og ender på lossepladsen - med at søge nyt job, eller bliver fyret på grund af dårlig attitude.
"Skraldemandsfunktionen" bliver hængende i jobfunktionen, så den næste der kommer ind i den andens sted vil opleve, at alt det de andre ikke gider havner hos vedkommende.
Så alt i alt er der tale om dårlig ledelse, når nogle får lov at kegle rundt som det passer dem, mens andre bliver nidkært overvåget og overladt med alle de sure tjanser, men det sker - igen, igen og igen. Og når konflikterne opstår fordi skraldemændene brokker sig - ja så ender diskussionen ofte med at det er skraldemanden, der står tilbage med beten, fordi han/hun bliver oplevet som en brokkerøv, der faktisk ikke har gjort andet forkert end at gribe ind i de andres private sysler.
Sådan er verden så uretfærdig, men man kan ikke gardere sig mod, at dem, der burde belønnes for formidabel indsats i stedet havner i rollen som paria - fordi en anden fordeling af arbejdet kommer til at koste den anden lidt privat hygge i arbejdstiden.
tilføjet af Dario007
Er ikke enig.. :o)
Mener - dem som lader sig "træde" på er selvsagt selvforskyldt hvis det forekommer som du skriver...
Det er så sikkert tale om de samme som bliver sure og tvære over naboen, veninde, ja sågar kollegaen har fået en størrer lønforhøjelse end hende selv... PGA hun ikke tør sige noget, sige frem hvad HUN kræver, osv osv..
Forekommer det som du antager, at der en én som tager alle skod opgaverne, tænker jeg - hvorfor er hun blevet "valgt"?
Mener hvis chefen kan se hun er dygtig - hvorfor så overlade "skraldet" til hende❓
Jeg tænker, kan det netop tænkes hun IKKE er dygtig - og derved får de kedelige og måske ligefremme opgaver !??
Jaja, der findes nok ingen facitliste - men jeg mener folk ligger som de har redt!!
tilføjet af sjoveren
Kære søde Mette... ;-))
At påtage sig en offer rolle er frivilligt, mange vælger den, i mangel af andre evner. Jeg har valgt anderledes og påtager mig så de opgaver der følger det valg. Det er sku ikke altid nemt,,,sådan fornemmer jeg du tænker. Dog er det nok nemmere for en som mig, end for så mange andre...... ! 😉
Ja, jeg overlever altid......der findes ikke andre muligheder i min verden... 😕
Håber du fornemmer forskellen på indstillingen til livet og de udfordringer der følger med,,samt ikke mindst de ambitioner, der følger fra person til person..!
[f][s][f]
Krams 😮
tilføjet af mettemokke
der er forskel
på ansvarlighed og en offerrolle, hvis ingen tager noget initiativ og lader alt flyde, så er virksomhedslukninger og underskud på grund af manglende rettidig omhu for store såvel som små opgaver ingen tilfældighed, men blot et symptom på overdreven slendrian, der siver fra toppen til bunden af en virksomhed. Så din glade slendrian holder sgutte i længden, pusling
krams
--- og en snert af pisken 😉
tilføjet af sjoveren
lollll.. ;-))
Du mener altså.....at tømmer man ikke skraldespanden i tide er man uansvarlig.😃
Eller......Går det skidt i butikken, så tøm skraldespanden 😃 Nej, det er ikke tomme skraldespande der er kreativiteten og det skabende i en virksomhed.
Mvh...sjoveren, nu med tom skraldespan. 😉
[f][s][f]