Niveaudeling på vej
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/07/26/072711.htm
Man får et skolesystem, der reproducerer den sociale ulighed. Hvis linjeinddelingen bliver en realitet, så vil det i praksis fungere som en niveauinddeling. Forskningen viser, både dansk og udenlandsk, at niveaudeling sænker de mindst boglige elevers niveau.Det kunne være interessant at vide hvilke del at forskningen der tilsiger dette. Anden forskning siger at hvis man laver holddeling efter faglig kunnen så får alle mere ud af undervisningen rent fagligt. Hvorfor så dette, hvis man sætter to elever sammen hvor den ene er lidt dygtigere end den anden så vil den stærke trække den svage med op.?
Spørgsmålet er om ikke det nuværende skolesystem reproducerer den sociale ulighed, idet at med begrebet rummelighed skal alle være i samme lokale så kan den svage ikke følge med og den bedre faglig kunnen vil ofte kede sig og på den måde lave uro. Samtidig er læreren nødt til at finde den laveste fællesnævner for at alle kan følge med. Ingen må vide mere end andre.
Vi ved at i dag er der en stor del af unge der aldrig får en uddannelse.?
Man kan så indvende at det er godt at gøre fælles erfaringer, og det er meningen med folkeskole. DVS direktørens søn møder rengøringskonens datter. Og man vil sikre at fremtidens politikere ikke træffer de forkerte beslutninger. (Elite). Men kan man ikke bare gøre det i nogen fag. ?
Man behøver vel ikke at lave en så skarp opdeling som man ex. Havde i den gamle mellemskole, og hvor der helt sikkert blev begået en del justitsmord.
Der er flere forældre der sender deres børn i privatskole, og sågar politikeres der taler for folkeskolens for træffeligheder.
I øvrigt er en høj iq ikke ensbetydende med at man klarer sig bedre i livet.
Lighed er efter undertegnendes opfattelse godt, men ikke misforstået lighed. Har f.-eks aldrig behandlet to mennesker ens. ?🙂
MVH
Man får et skolesystem, der reproducerer den sociale ulighed. Hvis linjeinddelingen bliver en realitet, så vil det i praksis fungere som en niveauinddeling. Forskningen viser, både dansk og udenlandsk, at niveaudeling sænker de mindst boglige elevers niveau.Det kunne være interessant at vide hvilke del at forskningen der tilsiger dette. Anden forskning siger at hvis man laver holddeling efter faglig kunnen så får alle mere ud af undervisningen rent fagligt. Hvorfor så dette, hvis man sætter to elever sammen hvor den ene er lidt dygtigere end den anden så vil den stærke trække den svage med op.?
Spørgsmålet er om ikke det nuværende skolesystem reproducerer den sociale ulighed, idet at med begrebet rummelighed skal alle være i samme lokale så kan den svage ikke følge med og den bedre faglig kunnen vil ofte kede sig og på den måde lave uro. Samtidig er læreren nødt til at finde den laveste fællesnævner for at alle kan følge med. Ingen må vide mere end andre.
Vi ved at i dag er der en stor del af unge der aldrig får en uddannelse.?
Man kan så indvende at det er godt at gøre fælles erfaringer, og det er meningen med folkeskole. DVS direktørens søn møder rengøringskonens datter. Og man vil sikre at fremtidens politikere ikke træffer de forkerte beslutninger. (Elite). Men kan man ikke bare gøre det i nogen fag. ?
Man behøver vel ikke at lave en så skarp opdeling som man ex. Havde i den gamle mellemskole, og hvor der helt sikkert blev begået en del justitsmord.
Der er flere forældre der sender deres børn i privatskole, og sågar politikeres der taler for folkeskolens for træffeligheder.
I øvrigt er en høj iq ikke ensbetydende med at man klarer sig bedre i livet.
Lighed er efter undertegnendes opfattelse godt, men ikke misforstået lighed. Har f.-eks aldrig behandlet to mennesker ens. ?🙂
MVH