"Nu får DSB konkurrence på hovedstrækningen"
http://politiken.dk/indland/ECE1182541/nu-faar-dsb-konkurrence-paa-hovedstraekningen/
Vores kære Transportminister, Hans Christian Scmidt, vil nu have konkurrence på de lange strækninger. Nærmere bestemt mellem København H og Aarhus/Aalborg.
Har Transportministeren mon taget med i sine overvejelser at der måske slet ikke er plads til flere togoperatører på samme strækning? Det kniber i forvejen med plads til alle tog, som det ser ud i dag.
Og tror Transportministeren virkelig selv at man kan skabe priskrig på jernbanen i et lille land som Danmark?
Hvis der skal være flere togoperatører på samme strækning forestiller jeg mig nogle uhyggelige situationer :-)
1.
En mand skal rejse med DSB fra København til Århus. Han køber, af DSB, en billig billet (der er jo priskrig, uha uha).
Han kommer desværre for sent til sit tog, da S-toget desværre var forsinket.
Næste afgang til Århus er heldigvis om 40 min. Men det er Arriva der kører den tur. Og da de 2 firmaer har priskrig, så acceptere de ikke hinandens billetter. Manden må altså vente på næste DSB tog, eller købe ny billet til Arriva.
Desværre er der 3 timer til næste DSB afgang. For Virgin Rails og First har de efterfølgende afgange. Man har nemlig måtte begrænse hver togoperatørs afgange, da der ganske enkelt ikke er plads til særlig mange tog i lille Danmark.
2.
Banedanmark har desværre haft en signalfejl i Snoghøj. Trafikken mellem Kolding, Fredericia og Middelfart er gået helt i stå.
Passagerene står og venter og venter. Men ingen tog kommer. Signalfejlen er nu lavet, og trafikken mellem landsdelene har stået stille i én time.
For at få afviklet trafikken må man aflyse nogle tog. Man er nødt til at få nogle tog pillet ud af tjenestekøreplanen så man kan genoprette trafikken og stoppe kaos.
Men hvilke tog aflyser man? Skal det gå ud over Firs? Virgin Rails? First? Eller nogle helt andre?
Og hvad skal de passagerer gøre, som har billet til Virgin Rails, nu hvor der de næste 5 timer kun kører First og DSB forbi Middelfart?
Skal First og DSB, som er i skarp konkurrence (nå nej, PRISKRIG), tage Virgin Rails passagere med?
Skal Virgin Rails virkelig kunne sælge billetter til 5 kroner og så lade DSB og First æde regningen når det går galt?
Eller omvendt?
Forestil dig at dit Ryanair fly bliver aflyst, og du så står og forlanger at SAS flyver dig på din ubrugelige (men dog refunderbare) Ryanair billet?
Jo mere konkurrence og priskrig, jo mindre samarbejde... Sådan er et i alle brancher. Og det kommer IKKE kunderne/passagerene til gode.
Øget konkurrence på jernbanenettet, sådan som Transportministeren fremlægger det, kommer IKKE nogen tilgode.
Intelligens er noget jeg ALDRIG har beskyldt Transportministeren for at have :-)
Vores kære Transportminister, Hans Christian Scmidt, vil nu have konkurrence på de lange strækninger. Nærmere bestemt mellem København H og Aarhus/Aalborg.
Har Transportministeren mon taget med i sine overvejelser at der måske slet ikke er plads til flere togoperatører på samme strækning? Det kniber i forvejen med plads til alle tog, som det ser ud i dag.
Og tror Transportministeren virkelig selv at man kan skabe priskrig på jernbanen i et lille land som Danmark?
Hvis der skal være flere togoperatører på samme strækning forestiller jeg mig nogle uhyggelige situationer :-)
1.
En mand skal rejse med DSB fra København til Århus. Han køber, af DSB, en billig billet (der er jo priskrig, uha uha).
Han kommer desværre for sent til sit tog, da S-toget desværre var forsinket.
Næste afgang til Århus er heldigvis om 40 min. Men det er Arriva der kører den tur. Og da de 2 firmaer har priskrig, så acceptere de ikke hinandens billetter. Manden må altså vente på næste DSB tog, eller købe ny billet til Arriva.
Desværre er der 3 timer til næste DSB afgang. For Virgin Rails og First har de efterfølgende afgange. Man har nemlig måtte begrænse hver togoperatørs afgange, da der ganske enkelt ikke er plads til særlig mange tog i lille Danmark.
2.
Banedanmark har desværre haft en signalfejl i Snoghøj. Trafikken mellem Kolding, Fredericia og Middelfart er gået helt i stå.
Passagerene står og venter og venter. Men ingen tog kommer. Signalfejlen er nu lavet, og trafikken mellem landsdelene har stået stille i én time.
For at få afviklet trafikken må man aflyse nogle tog. Man er nødt til at få nogle tog pillet ud af tjenestekøreplanen så man kan genoprette trafikken og stoppe kaos.
Men hvilke tog aflyser man? Skal det gå ud over Firs? Virgin Rails? First? Eller nogle helt andre?
Og hvad skal de passagerer gøre, som har billet til Virgin Rails, nu hvor der de næste 5 timer kun kører First og DSB forbi Middelfart?
Skal First og DSB, som er i skarp konkurrence (nå nej, PRISKRIG), tage Virgin Rails passagere med?
Skal Virgin Rails virkelig kunne sælge billetter til 5 kroner og så lade DSB og First æde regningen når det går galt?
Eller omvendt?
Forestil dig at dit Ryanair fly bliver aflyst, og du så står og forlanger at SAS flyver dig på din ubrugelige (men dog refunderbare) Ryanair billet?
Jo mere konkurrence og priskrig, jo mindre samarbejde... Sådan er et i alle brancher. Og det kommer IKKE kunderne/passagerene til gode.
Øget konkurrence på jernbanenettet, sådan som Transportministeren fremlægger det, kommer IKKE nogen tilgode.
Intelligens er noget jeg ALDRIG har beskyldt Transportministeren for at have :-)