Jeg står overfor at købe en ny Mazda2, og har et par praktiske spørgsmål:
- Der er to motorer i hhv. "Go" og "Advance" - 1.3 75HK & 1.3 86HK. Der må være et trade-off mellem 75 og 86HK (ellers var den ene model ikke i programmet?)
- Metallak: Er der anden ved metallak end bare "shine"? (holder farverne bedre=lavere værditab, eller andet)?
- Er det muligt at få afslag ved køb af denne type bil hos forhandleren (pris ca. 150.000) og hvor stort vil et sådanne kunne være?
TAK for hjælp og input!!!!! God jul og godt nytår til alle
tilføjet af Ole R.
Det er ikke en Mazda !!!
Det kan godt være at den bil har et skilt og et klistermærke som der står Mazda på, men
blikkassen er 100% lavet og samlet på en skide Fordfabrik i Valencia i Spanien.
Det er ikke andet end en Ford Fiesta med lidt kosmetiske ændringer og Mazda mærker.
De biler er ikke pengene værd, de er alt for dyre.
Til 150.000 kr kan du finde meget mere bil hos andre mærker.
tilføjet af Enríque
Ole Klaphat!
Det er sgu stadig Mazda, der står bag den bil 100%, det kan da godt være at der er brugt samme dele som ved en Fiesta, da det jo er Ford der ejer Mazda... Men der er en kanon god grund til at den er blevet valgt til årets bil 2008, tror du ikke?
Jeg købt én tidligere på måneden og den kører sgu som en DRØM. Jeg tror ikke engang du har set den bil i virkligheden, så hold dig til din KIA i stedet for gener den bil.
tilføjet af Ole R.
Det er du jo nød til at sige.
Når du har købt skidet, så prøver du også på at forsvare det med næb og klør.
Det laver bare ikke om på at bilen aldrig har været en Mazda.
Hvis jeg sætter nogle Ferrari klistermærker på min bil som er lavet af en anden fabrik i vest Europa, så bliver den altså ikke til en Ferrari af den grund.
At der vælges en årets bil siger intet om hvad der er på bilmarkedet. Det er mere et reklamenummer og har intet med test af biler at gøre. Men tro du nu bare på det.
tilføjet af anonym
Kommer an på model.
Den "gamle" model af mazda 2 er ganske rigtigt lavet af ford i spanien.
Den var ikke særlig heldig, nærmest på kanten af fiasko og i euro ncap-test fik den dommen "ikke specielt god". Her er det rigtigt at den ikke var pengene værd.
Den nye mazda 2 som vist nok kom på gaden midt i november er lavet i japan.
Mazda var nød til at få genoprettet sit gode ry og mon ikke det nok skal lykkes med den nye model. Prisen ser rigtig ud for den nye, men modellen er helt ny og uden at sige et ondt ord om den, så ville jeg nok lige vente et årstid indtil børnesygdommene er fundet.
Hvem husker ikke problemerne med peugeot 307.
Hvor en bil i dag bliver lavet er noget af en videnskab at finde ud af.
Det hele er blandet godt og grundigt sammen.
De chevrolet biler der sælges i dk er fra daewoo i korea.
chevrolet-daewoo-chrysler-dodge-opel-vauxhall-proton-saab-subaru- er alle ejet af GM.
Saab bliver i dag bygget på en platform/undervogn fra opel vectra og nogle af dem lavet i finland.
Ford-volvo-mazda-jaguar-og delvis renault- alle ejet af ford.
Fiat-alfa-ferraei- samme firma.
Seat-audi-vw-lamborghini- i bund og grund samme firmatop - vw.
De 3 seat-audi-vw- er et langt stykke af vejen alle bygget på samme undervogn har samme motor sæder og instrumenter.
VW fox er bygget i brasilien, det er der aldrig kommet noget godt ud af, men måske.
Peugeot 107 - citroen c1 - toyota eygo - en og samme bil med lidt ændring af udsendende.
De bliver vist nok lavet i tyrkiet, er ikke helt sikker.
Citroen og peugeot har en fældes motorfabrik under navnet psa. De levere også dieselmotorere til bla. ford og tidligere til suzuki grand vitara.
Psa har også et samarbejde med bmw om højtydende gademotorere til bmw og mini.
Lexus er 100% toyota. For at sælge luksusbiler i usa valgte toyota at kalde deres top modeller et andet navn, der er ikke prestige nok i toyota navnet der ovre.
Toyota fik forresten lavet motorere til deres rallybiler af yamaha.
Opel har brugt fiat dieselmotorer.
Nogle vw motorerer bliver lavet i polen.
Og sådan kan man blive ved.
Nu er det allerrede blevet alt for langt, men det er jo helligdag så det går vil.
Jeg glæder mig over at jeg ikke skal lave biler før til næste år.
tilføjet af Hæ-hæ-hæ.
Tillykke med din nye Ford.
Du er blevet snydt så vandet driver.
Det har Ford gjort ved mange uvidende fjolser som dig.
Indse det nar.
Da jeg skrev mit indlæg her over kom jeg vist langt væk fra dine spørgsmål.
Jeg sad og morrede mig over de to papnæser.
Og ja, den nye 2er er en japaner. At den er fra Hiroshima hade jeg ingen anelse om.
De to forskellige motorer kører efter tallene lige langt pr liter og koster det samme i grøn/vægt afgift. Der er ingen grund til ikke at tage den med 86 hk, den lille merpris på 7322 kr er givet godt ud, både i hverdagen men også i højere grad ved gensalg.
Metallakken holder normalt farven bedre. Det skyldes at der ovenpå malingen er klarlak som beskytter en del mod sollys og snavs. At det samtiddigt ser godt ud og også giver en bedre pris når du engang sælger igen er jo kun godt.
Om du kan få rabat ?
Det er noget som du skal forhandle om. Forlang altid når du køber bil, at der skal følge et sæt vinterhjul med til prisen.
Hvad du mere kan få er ikke til at vide, men nogle tusindlapper må der kan spares.
Hvis han ikke vil det og du vil have bilen, så forlang noget ekstraudstyr, det plejer at kunne lade sig gøre.
Håber det kan bruges.
tilføjet af mazdamanden
Mazda 2
Af hensyn til Europas egen produktion af biler, så er de Mazdaer der sælges i Europa produceret i Europa - Storbritanien - og sådan har det været de sidste ca. 10 år .
80 % af reservedelene kommer fra Europæiske underleverendører, feks Bosch, Lemförder, Sachs,LUK, osv .
Ford Fiesta kommer næste år i en tilsvarende version - og den vil, bortset fra nogle karosserimæssige ændringer være bygget på samme platform som den nye Mazda 2 !
Kvalitetsmæssigt har det dog intet at sige - udover at Mazda imange år har været plaget af tidlige rustskader, hvis ikke man hurtigt får bilen undervognsbehandlet - så står man med en 6-7 år gammel bil der kræver mange penge at genoprette rustskader på
Når nu du er så god til at google, så kik evt på en Ford Fiesta fra 1996 - og så en Mazda 121 fra samme årgang, så vil du se, hvor meget Ford og Mazda arbejder sammen. Iøvrigt kan jeg da fortælle at KIA (Sephia 1995) kørte med samme motor og platform som Mazda 323 model BD - for det er faktisk Mazda der ejer KIA 1
tilføjet af jeeep
og hva så!
og hvad så om ford ejer mazda og mazda ejer kia osv alle ejer alle man kunne jo blive ved. det bliver bilerne jo ikke dårligere af. mazda 2 er det fedeste og bedste minibil efter min mening
tilføjet af Frauk2007
Køb bare en ny Mazda 2
Jeg har i en måned været den lykkelige ejer af en Mazda 2, 1,5 Sport med 103 hk - jeg må sige at det køb har jeg bestemt ikke fortrudt. Den kører som en drøm og føles som en meget større bil end den egentlig er. Vi har også en VW Touran 2.0 og den lille Mazda kan nemt trække fra den mget tungere Touran - topfarten er nok højere på Touranen men accelerationen er meget bedre på Mazdaen. Så hvis man gerne vil have en lille bil, men stadig også ønsker en bil, der har kræfterne til ikke at gå "død" i en overhaling, så er Mazdaen bestemt en mulighed.