SuperDebat.dk > Politik & Samfund > Religion & Livssyn
65tilføjet af sand kristen
Om at læse og forstå en profeti.
Først må man forstå hvordan Gud meddeler sig om sin vilje og hensigt. Ikke lægge til, ikke trække fra.
Jeg vil gerne skære igennnem hvad der står om Jeremias profeti om jødernes fangenskab i Babylon. Meget kort.
Jeremias 25:11
Og hele dette land skal blive et øde sted, noget man forfærdes over, og disse nationer skal tjene Babylons konge i halvfjerds år.“’
12 ’Og når de halvfjerds år er til ende,’ lyder Jehovas udsagn, ’kræver jeg Babylons konge og nationen dér til regnskab for deres misgerning.
Jeremias 29:10
For således har Jehova sagt: ’Først når halvfjerds år er udløbet for Babylon vil jeg vende min opmærksomhed mod jer, og jeg vil over for jer stadfæste mit gode ord ved at føre jer tilbage til dette sted.’
Daniel 9:2
i det første år af hans regeringstid lagde jeg, Daniel, i bøgerne mærke til tallet på de år Jerusalems øde tilstand skulle vare, ifølge Jehovas ord som var kommet til profeten Jeremias, [nemlig] halvfjerds år.
Profetien drejer sig altså om Jerusalem og landet skal ligge øde i 70 år. Ikke om Daniel eller andre var i fangenskab i 81 år. Iøvrigt blev en hel del af jøderne i Babylon, så de blev ikke tvangsforflyttet tilbage til israel. De forblev således i babylon mere end 70 år, nogen var nok også født der.
Hvis det var kommet an på det, er profetien intetsigende og temmelig unøjagtig.
Underligt nok fik Israel lov at ligge uoprdyrket hen i de 70 år. Ret bemærkelsesværdigt, at ikke andre indtog området.
Tænk nøje over det der siges i Jeremias, at Gud vil føre jøderne tilbage og de dermed er i Israel nå de 70 år er gået.
Kong Kyros indfrier kravet om jøderne skal være frigivet, hvad de først er helt når de er tilbage i Israel.
Templets ødelæggelse eller opbygning som der har været talt om, indgår ikke denne profeti. Vel.
539bc Kong Kyros (som medregnes som babylonisk konge) indtager Babylon.
538bc Kong Kyros 1, regeringsår, fra førstkommende nisan måned.
537bc Jøderne er tilbage i Jerusalem/Israel og genoptager tilbedelsen af Jehova. Templet står først færdig flere år senere. Temmelig oplagt.
Hvis man går ud fra 537bc og ellers tror på biblen, regner man 70 år baglæns til 607bc.
Men nogen bruger store anstrengelser på at vise biblen er usand, de kalder sig endda kristne. Forstå det hvemm der kan.
Hvor svært kan det være.
Ja ja. det er sikkert forkert alt sammen 😖
tilføjet af Platoon
Om at læse og forstå en profeti.
Ham der kalder sig for ”sand kristen”? Her på debatten i citat betegnet "sand kristen" skriver:
Jeremias 25:11
Jeremias 29:10
For således har Jehova sagt: ’Først når halvfjerds år er udløbet for Babylon vil jeg vende min opmærksomhed mod jer, og jeg vil over for jer stadfæste mit gode ord ved at føre jer tilbage til dette sted.’ Tænk nøje over det der siges i Jeremias, at Gud vil føre jøderne tilbage og de dermed er i Israel nå de 70 år er gået.
Kong Kyros indfrier kravet om jøderne skal være frigivet, hvad de først er helt når de er tilbage i Israel.
Templets ødelæggelse eller opbygning som der har været talt om, indgår ikke denne profeti. Vel.
Citat slut.
__________________________________________
Kommentar:
Det er sandt hvad du skriver. Det glæder mig, at kunne sige det og det mener jeg. Her er virkelig tale om noget konkret og jeg er helt enig med dig. Jeg glæder mig særligt over følgende du skriver:
Tænk nøje over det der siges i Jeremias, at Gud vil føre jøderne tilbage og de dermed er i Israel nå de 70 år er gået.( citat "sk")
Som du selv skriver: Hvor svært kan det være?
_________________________________________
Derfor kan jeg se, at mit indlæg her er i fuld overensstemmesle med dine egne kalkyler. http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2684011-jesus-er-brudgommen-hvem-er-bruden-/2684753
Platoon
tilføjet af evalu
Om at læse og forstå en profeti.
Hej SK
Hvis man undlader eller tilføjer noget til et citat, så skal man omgive det tilføjede/undladte med [ ] ,som er klammecitationstegn. I modsat fald kan man nemt blive beskyldt for citatfusk 😉 .
I Daniels bog kap 9 vers 1 - 3 står der: "v1 I Dareios' første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes rige – v2 i hans første regeringsår blev jeg, Daniel, opmærksom på angivelsen i bøgerne af det åremål, Jerusalem efter Herrens ord til profeten Jeremias skulle ligge i ruiner, halvfjerds år. v3 Jeg vendte mig til Gud Herren for at søge ham i bøn og tryglen under faste og i sæk og aske"
Dareios regerede fra 522 til 486 B.C., så Daniels bad altså denne bøn i år 522 B.C. femten år efter hjemvendelsen til Jerusalem.
Herrens svar til Daniel (som han fik i år 522 B.C.) kan man læse i samme kapitel altså Daniels bog kap 9 vers 20 - 24: "v20 Endnu mens jeg talte og bad og bekendte min egen og mit folk Israels synd og bønfaldt Herren min Gud og bad for hans hellige bjerg – v21 mens jeg altså endnu var i færd med bønnen, kom manden Gabriel, som jeg tidligere havde set i et syn, flyvende hen til mig ved aftenofferets tid. v22 Han kom og talte til mig og sagde: »Daniel, nu er jeg kommet for at give dig indsigt og forståelse. v23 Da du begyndte at bede, udgik der et ord, og jeg er kommet for at give det videre til dig, fordi du er en højtelsket mand. Giv agt på ordet, så du forstår synet.
v24 Halvfjerds uger er fastsat
for dit folk og for din hellige by,
før overtrædelserne bliver tøjlet,
synden bragt til ophør
og skylden sonet,
før den evige retfærdighed kommer,
før profeternes syner bliver beseglet,
og det højhellige bliver salvet."
"70 år før det højhellige bliver salvet" må altså hentyde til templets indvielse i år 517 B.C.
venlig hilsen
Evalu
tilføjet af Platoon
Om at læse og forstå en profeti.
Taler du om Kyros svigerfar (og onkel) eller taler du om Kyros` søn` fætter? (den Darius du omtaler). For så er der ingen af dine regnestykker der passer.
Platoon
tilføjet af sand kristen
Om at læse og forstå en profeti.
Der er forskel på 70 år og 70 (år) uger.
"Der er fastsat halvfjerds uger over dit folk"
Prøv at se indledningen til mit indlæg.
tilføjet af Platoon
Om at læse og forstå en profeti.
Det er ikke det evalu snakker om.
Hun snakker bare om noget hun ikke sådan lige er klar over hvad det er hun snakker om og du ved så heller ikek hvad det er hun tror hun snakker om, men jeg har forsøgt, at svare hende (og dig) så I fremover kan finde ud af hvad I snakker om. at I kan snakke om det samme.
Hun snakker om Darius der herskede år 522 BC, men da var Darius jo død.
Platoon
tilføjet af ftg
Der gøres mange forsøg på at omgås sandheden,
men det er kun til egen skade.
Darius blev indsat som konge over Babylon i 539 fvt.
Profeten Daniel skrev:
"Samme nat blev den kaldæiske kong Belsazzar dræbt, og mederen Darius modtog riget i en alder af omkring toogtres år." (Daniel 5:30-31) http://www.jw.org/da/publikationer/bibelen/daniel/6
Værs'go', evalu, så passer pengene igen.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af Platoon
Der gøres mange forsøg på at omgås sandheden,
Hvilken Darius skriver du om? Onklen til Kyros og svigerfar eller en fætter?
Platoon
tilføjet af ftg
Mederen Darius, der blev indsat som konge
over Babylon, da Babylon faldt i år 539. Det var i Darius' første regeringsår at Daniel sad og læste i profeten Jeremias, at de 70 år var ved at udløbe.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af Platoon
Mederen Darius, der blev indsat som konge
Jeg kan forstå på dig, at du "kun" har lært en udenadlære, men det er vigtigt for den fulde forståelse, at vide hvilken Darius skriver du om? Onklen til Kyros og svigerfar eller en fætter?
Platoon
tilføjet af evalu
Mederen Darius, der blev indsat som konge
Haj Platoon
Jeg indrømmer gerne, at jeg blandede Dariusserne sammen.
Den Darius, der som 62-årig blev indsat som (vice?)konge i Babylon i 539 B.C. i forbindelse med Kyros' sejr over Babylon kan ikke være den samme som Dareios, der i 522 B.C. blev konge over hele Persien.
......... men jeg mener nu stadig, at de 70 øde år i Jerusalem er de 70 år, hvor Jerusalem var uden templet.
venlig hilsen
Evalu
tilføjet af solveigj
Om at læse og forstå en profeti.
Halløjsa “sand kristen”
Det var dog den værste gang vrøvl, som endnu er afleveret her på sol.
Hvorfor citerer du ikke begyndelsen af profetien.
Du citerer Jer. 25:11: hvor der bl.a. står følgende: “….. og disse nationer skal tjene Babylons konge i 70 år.”
Hvilke nationer er det, der skal tjene Babylons konge i 70 år❓
Jeremias 27:6-7 siger følgende: “Og nu har jeg selv givet alle disse lande i min tjener Nebukadnezzars, Babylons konges hånd, og selv markens vilde dyr har jeg givet ham for at de kan tjene ham. Og alle nationerne skal tjene ham og hans søn og hans sønnesøn indtil tiden også kommer for hans eget land”
SK, hvem var disse nationer.❓
Videre siges der i vers 11: “Men den nation som bøjer sin hals under Babylons konges åg og tjener ham, den [nation] vil jeg også lade blive på sin jord, lyder Jehovas udsagn, og den skal dyrke den og bo på den.”
Kære “sand kristen” forstår du det ?
Så forklar ! (med dine egne ord, som du altid selv kræver)
Venlig hilsen
solveigj
tilføjet af sebl
Det er sjældent vi er enige
Men det er vi her. Godt nok er jeg tilbøjelig til at sige 539 fvt er det relevante årstal (fordi det var tidspunktet da det nybalonske rige faldt), mens du gerne vil vente 2 år mere, men det skal ikke skille os ad.
Det betyder at de 70 år må være begyndt omkring 609-607 fvt - det er vi også helt enige om. Og profetien siger intet om, hvornår Jerusalem blev ødelagt, så hvorfor i alverden vil du absolut have os til at tro Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt? Du skriver jo ellers selv helt korrekt:
Templets ødelæggelse eller opbygning som der har været talt om, indgår ikke denne profeti. Vel.
Så hvorfor vil du alligevel have det blandet ind i verset, når du godt selv ved det ikke hører hjemme der?
tilføjet af sand kristen
Det er sjældent vi er enige
Profetien om fangenskabet taler om landet ligger øde. Ikke at templet skal ødelægges og genopbygges på 70 år. Ellers vil jeg gerne se det.
Nogen taler også om Daniel m.f. var i fangenskab i 81 år. Ja og?
Det har heller ikke noget med profetien at gøre. Som bekendt vendte Daniel aldrig tilbage til Jerusalem. Så hvis man ser på det isoleret, passer profetien ikke. Enig?
Vi må holde os til det der rent faktisk er profeteret.
Hvis man begynder at undersøge Jeremias, Daniel Ezra m.v. i historisk lys, finder man hurtigt ud af, det alene er et studium man kan bruge år på, som du garanteret ved.
Det kan som en sidebemærkning undre nogen ikke forstår historiens gang hvor flere lande underlægges Babylons Nebudkadnezar.
Det var Hititterne, eller det der var tilbage af dem, Juda, Ægypten m.v.
Men nu drejer det sig om biblen, ikke alle histroriebøgerne.
Det var kun Judas folk der blev flyttet, de andre blev i deres egne lande som der står, nok fordi de var mere medgørlige og kom til lommerne, end jøderne, som er et genstridigt folkefærd, helt op til vore dage. Det er bare at se TV news hvordan den Israelske regering behandler Palæstinenserne, og jøderne hævder at tro på moseloven om forholdene for den fastboende udlændig. osv. 🙁
Jeg ved godt jeg nævnte det om templet, og det kan hurtigt gribe om sig.
tilføjet af sebl
Det er sjældent vi er enige
Jeg spørger lige igen. Når du godt ved Jerusalems ødelæggelse ikke er en del af profetien, hvorfor påstår du så Bibelen siger Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt?
tilføjet af sand kristen
Hvem var Mederen Darius ?
Når man ser det her, kan ingen vist være i tvivl om Jehovas vidner har kigget grundigt på sagen.
tilføjet af lyjse
Du glemte et "citat slut" - og
et link !
[sol] Indlæg der indeholder reklame, kopieret materiale eller andet kommercielt indhold, vil blive slettet.
Citat slut
tilføjet af evalu
Hvem var Mederen Darius ?
Hej Ftg
Jeg synes, at Vagttårnet har gjort et godt stykke arbejde i deres artikel om Darius; men jeg vil anbefale evt. andre interesserede at læse artiklen her:
Artiklen er mere læsevenlig via linket.
Når du kopierer den ind i dit indlæg, så bliver det frygteligt gnidret og så er det iøvrigt god skik at nævne hvor man har kopieret fra.
venlig hilsen
Evalu
tilføjet af sand kristen
Det er sjældent vi er enige
Jeg spørger lige igen. Når du godt ved Jerusalems ødelæggelse ikke er en del af profetien, hvorfor påstår du så Bibelen siger Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt?
Mener du Jerusalem ikke blev ødelagt?
Jeremias 25:11
Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år.
Jeremias 52:12
Og i den femte måned, på den tiende dag i måneden, det vil sige i kong Nebukadre′zars, Babylons konges, nittende år, gik Ne′buzar-A′dan, øversten for livvagten, han som stod foran Babylons konge, ind i Jerusalem. 13 Han brændte da Jehovas hus og kongens hus og alle Jerusalems huse; ja, hvert stort hus brændte han med ild. 14 Og hele den kaldæiske kampstyrke der var med øversten for livvagten, nedbrød alle Jerusalems mure, hele vejen rundt.
Såmænd.
tilføjet af sand kristen
Du glemte et "citat slut" - og
Ved du hvad kommercielt er?
tilføjet af evalu
Var Jeremias en sand profet?
[quote="sebl" post=2685607]Jeg spørger lige igen. Når du godt ved Jerusalems ødelæggelse ikke er en del af profetien, hvorfor påstår du så Bibelen siger Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt?[/quote]
Mener du Jerusalem ikke blev ødelagt?
Jeremias 25:11
Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år.
Jeremias 52:12
Og i den femte måned, på den tiende dag i måneden, det vil sige i kong Nebukadre′zars, Babylons konges, nittende år, gik Ne′buzar-A′dan, øversten for livvagten, han som stod foran Babylons konge, ind i Jerusalem. 13 Han brændte da Jehovas hus og kongens hus og alle Jerusalems huse; ja, hvert stort hus brændte han med ild. 14 Og hele den kaldæiske kampstyrke der var med øversten for livvagten, nedbrød alle Jerusalems mure, hele vejen rundt.
Såmænd.
Man kan kun vide om en profeti er sand, hvis den går i opfyldelse.
Jeremias kap 34:
De gode og de dårlige figner "v1 Herren lod mig se: Der stod to kurve med figner foran Herrens tempel. – Det var, efter at babylonerkongen Nebukadnesar havde ført Judas konge Jekonja, Jojakims søn, og Judas stormænd, håndværkerne og finsmedene bort fra Jerusalem og bragt dem til Babylon. – v2 I den ene kurv var der meget gode figner, så gode som tidlige figner. I den anden kurv var der meget dårlige figner, så dårlige, at de var uspiselige. v3 Herren sagde til mig: »Hvad ser du, Jeremias?« Jeg svarede: »Figner! De gode figner er meget gode, og de dårlige er meget dårlige, så dårlige, at de er uspiselige.«
v4 Herrens ord kom til mig: v5 Dette siger Herren, Israels Gud: De bortførte fra Juda, som jeg sendte bort fra dette sted til kaldæernes land, anerkender jeg som gode, ligesom disse gode figner. v6 Jeg retter mit blik mod dem, så det bliver til lykke, og jeg fører dem tilbage til dette land. Jeg bygger dem op og jævner ikke med jorden, jeg planter dem og rykker ikke op med rode. v7 Jeg giver dem et hjerte, så de kan kende mig og forstå, at jeg er Herren. De skal være mit folk, og jeg vil være deres Gud, når de vender om til mig af hele deres hjerte.
v8 Dette siger Herren: Judas konge Sidkija, hans stormænd og de øvrige fra Jerusalem, både dem, der er blevet tilbage i dette land, og dem, der har slået sig ned i Egypten, vil jeg gøre med som med de dårlige figner, der er så dårlige, at de er uspiselige; det skal blive til ulykke for dem. v9 Jeg gør dem til rædsel for alle jordens kongeriger, til spot og spe, til forhånelse og forbandelse alle de steder, jeg fordriver dem til. v10 Jeg sender sværd, sult og pest imod dem, indtil de er udryddet fra det land, jeg gav dem og deres fædre."
De gode figner er dem, der blev ført i eksil sammen med Jekonja i Nebudkadnesars 8. regeringsår og de er "så gode som tidlige figener", som kan være de første, der blev ført i eksil i Jojakims 3. regeringsår 607 B.C.
Det er "de gode figener" som Jeremias profeterer for i sit brev til de landflygtige (Jeremias kap 29) hvor han lover dem tilbagekomst til Jerusalem efter 70 års eksil.
De "dårlige figener", der er tilbage i Jerusalem ved Jerusalems ødelæggelse og templets fald i år 587 B.C. bliver ikke lovet andet end udryddelse.
Hvis man, som Jehovas Vidner, hævder at Templet blev ødelagt i år 607 B.C. så var Jeremias ikke en sand profet, for så havde han profeteret falskt for eksiljøderne.
venlig hilsen
Evalu
tilføjet af solveigj
Det er sjældent vi er enige
SK, hvorfor bruger du nu lige pludselig en anden oversættelse end jeres egen, når du citerer Jeremias 25:11. ???
Der står jo ikke folkene, men "disse nationer"
tilføjet af sebl
Det er sjældent vi er enige
SK, jeg prøver lige igen:
Hvorfor mener du Bibelen siger Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt, når du selv er klar over, at de citater du kom med ikke handler om Jerusalems ødelæggelse?
Og hvis du skulle være i tvivl: Jeg er overbevist om at Bibelen fortæller Jerusalem blev ødelagt i år 587 fvt. Jeg vil gerne vide, hvor du har dit årstal fra?
tilføjet af sand kristen
Var Jeremias en sand profet?
Du tager fejl af årstallene. Nogle historikere siger endda 598bc fremfor 587bc.
Uanset hvad har du demonstreret du ikke tror på biblen. Held og lykke med din alternative tro.
tilføjet af solveigj
Det er sjældent vi er enige
Og jeg må lige tilføje:
De fleste nye bibeloversættelser bruger vendingen "disse nationer"
Jeg kan kun konstatere: DU VIL BEDRAGE, hvis du kan.
tilføjet af sand kristen
Det er sjældent vi er enige
Jeg tror på biblen!
tilføjet af sebl
Det er sjældent vi er enige
Det gør jeg også. Hvilket sted i Bibelen er det du mener fortæller, at Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt?
tilføjet af sebl
Nu er jeg da først forvirret
Altså, først konstaterer du helt korrekt, at Jeremias citater ikke handler om Jerusalems ødelæggelse, men nu linker du så til en artikel der uden begrundelse påstår de gør.
Så hvad mener du egentligt? Det du selv skrev eller det der står i jeres artikel?
Jeg synes helt klart det du selv skrev gav mening - jeg kan heller ikke se Jerusalem nævnt i det citat. Artiklen synes jeg derimod er en gigantisk omgang manipulation, hvor man starter med at stille spørgsmålet om, hvordan de pågældende vers kan hjælpe til at fastslå årstallet for Jerusalems ødelæggelse (altså en indirekte indrømmelse af, at du har ret i det slet ikke er det versene handler om), hvorefter artiklen langsomt forsøger at manipulere læseren til at tro det alligevel er det verset handler om.
Så jeg må spørge igen: Hvad er det du helt præcist mener der står i Bibelen, som viser at Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt?
tilføjet af ftg
Ja, det må du undskylde.
Jeg var blot interesseret i at bringe de oplysninger som Platoon gerne ville have.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af solveigj
Jeg er i hvert fald ikke spor overrasket.
Hej sebl
Jeg har for længst læst disse to ynkelige artikler, der snyder og bedrager hele vejen igennem, akkurat som SK forsøger på:
Han citerer Jeremias 25:11 i en gammel dansk version, der lyder således:
(citat): “Og hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år” (citat slut).
Her ser det ud til at det kun er Judas folk, der skal trælle for Babylons konge, men i den nyere danske Bibel står der “disse folkeslag” skal trælle.
American Standard Version siger følgende: “And this whole land shall be a desolation and an asthonishment, and these nations shall serve the king of Babylon seventy years.
Jeg har kigget i 8 forskellige engelske bibler, som alle siger “these nations”.
Det er jo ganske tydeligt, at SK har lært at manipulere, for hans egen NWT siger også “disse nationer”.
Jeg har spurgt ham, hvem han mener disse nationer er, men helt naturligt, intet svar.
I disse to artikler er der en hel del flere åbenlyse manipulationer, men jeg nøjes med dette til en begyndelse og jeg kunne da godt forestille mig, at du måske også havde et par bemærkninger mere.
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af ftg
Er det ikke bedre at prøve at forstå Bibelen,
end det er at bekrige hinanden?
Jeg er for eksempel ofte blevet kritiseret for at bruge udtrykket nationer, hvor for eksempel den autoriserede oversættelse bruger udtrykket folkeslag.
Forskellige oversættelser benytter de ord som oversætterne mener gengiver tanken bedst, også selvom de benytter forskellige ord. Man kan derfor få en udvidet forståelse ved at sammenligne forskellige oversættelser med hinanden, og det er også det Jehovas Vidner gør, men at kritisere andre fordi de bruger nogle andre ord end dem man selv ville benytte, det er tåbeligt og viser at man ikke har den rette indstilling.
Ordet nationer betyder faktisk folkeslag, eller stammer. Læs her hvad der siges i Wikipedia:
A nation may refer to a community of people who share a common language, culture, ethnicity, descent, or history.[1] In this definition, a nation has no physical borders. However, it can also refer to people who share a common territory and government (for example the inhabitants of a sovereign state) irrespective of their ethnic make-up.[2][3] The word nation can more specifically refer to people of North American Indians, such as the Cherokee Nation that prefer this term over the contested term tribe.[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Nation
Ifølge denne difinition bestod hele Israel af 12 nationer, nemlig Israels 12 stammer, mens tostammeriget bestod af to.
Der er altså ingen grund til at kritisere andre, bare fordi de benytter en anden oversættelse en den man selv ville have benyttet.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af ftg
Er det ikke bedre at prøve at forstå Bibelen,
end det er at bekrige hinanden?
Jeg er for eksempel ofte blevet kritiseret for at bruge udtrykket nationer, hvor for eksempel den autoriserede oversættelse bruger udtrykket folkeslag.
Forskellige oversættelser benytter de ord som oversætterne mener gengiver tanken bedst, også selvom de benytter forskellige ord. Man kan derfor få en udvidet forståelse ved at sammenligne forskellige oversættelser med hinanden, og det er også det Jehovas Vidner gør, men at kritisere andre fordi de bruger nogle andre ord end dem man selv ville benytte, det er tåbeligt og viser at man har en forkert indstilling.
Ordet nationer betyder faktisk folkeslag, eller stammer stammer om man vil. Læs her hvad der siges i Wikipedia:
A nation may refer to a community of people who share a common language, culture, ethnicity, descent, or history.[1] In this definition, a nation has no physical borders. However, it can also refer to people who share a common territory and government (for example the inhabitants of a sovereign state) irrespective of their ethnic make-up.[2][3] The word nation can more specifically refer to people of North American Indians, such as the Cherokee Nation that prefer this term over the contested term tribe.[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Nation
Ifølge denne difinition bestod hele Israel af hele 12 nationer, nemlig Israels 12 stammer, mens tostammeriget kun bestod af to.
Der er altså ingen grund til at kritisere andre, bare fordi de benytter en anden oversættelse en den man selv ville have brugt.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af ftg
Er det ikke bedre at prøve at forstå Bibelen,
end det er at bekrige hinanden?
Jeg er for eksempel ofte blevet kritiseret for at bruge udtrykket nationer, hvor for eksempel den autoriserede oversættelse bruger udtrykket folkeslag.
Forskellige oversættelser benytter de ord som oversætterne mener gengiver tanken bedst, også selvom de benytter forskellige ord. Man kan derfor få en udvidet forståelse ved at sammenligne forskellige oversættelser med hinanden, og det er også det Jehovas Vidner gør, men at kritisere andre fordi de bruger nogle andre ord end dem man selv ville benytte, det er tåbeligt og viser at man har en forkert indstilling.
Ordet nationer betyder faktisk folkeslag, eller stammer stammer om man vil. Læs her hvad der siges i Wikipedia:
A nation may refer to a community of people who share a common language, culture, ethnicity, descent, or history.[1] In this definition, a nation has no physical borders. However, it can also refer to people who share a common territory and government (for example the inhabitants of a sovereign state) irrespective of their ethnic make-up.[2][3] The word nation can more specifically refer to people of North American Indians, such as the Cherokee Nation that prefer this term over the contested term tribe.[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Nation
Ifølge denne difinition bestod hele Israel altså af 12 nationer, nemlig Israels 12 stammer, mens tostammeriget kun bestod af to.
Der er altså ingen grund til at kritisere andre, bare fordi de benytter en anden oversættelse en den man selv ville have brugt.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af ftg
Den danske autoriserede oversættelse
Den danske autoriserede oversættelse af 1992 gengiver Jeremias 25:11 på samme måde:
"Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år."
Det vil altså sige, at du skal helt til Amerika for at finde noget du kan kritisere min broder for.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af sand kristen
Den danske autoriserede oversættelse
Den danske autoriserede oversættelse af 1992 gengiver Jeremias 25:11 på samme måde:
"Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år."
Det vil altså sige, at du skal helt til Amerika for at finde noget du kan kritisere min broder for.
Med venlig hilsen, ftg.
I babyloniens mere end tusind årige historie, underlagde babylons skiftende konger sig flere af de omgivende nationer. Ren historielæsning.
Alt står for skud, selv den autoriserede bibel, som jeg brugte. Det vil være underordnet hvad der bruges. Selv de mindste petitesser projiceres op i overdrevent grad, og gøres til genstand for umådelig betydning, selv et enkelt ord, eller synomym, indgår i vrangforestillingen.
Når man bliver ekskluderet fra Jehovas vidner bliver de ofte udnævnt til syndebuk. "det er deres skyld altsammen" vedkommende lader sig i den grad rive med i egne forestillinger.
Nogen værre end andre, langt værre måske. Selv har man ingen skyld. Hvis man har en personlighedsforstyrrelse, er man mistroisk og har mistillid til andre. Man er følsom overfor nederlag, og man reagerer let med vrede og afvisning, hvis noget går en imod.
Som regel mener man, at det ikke er en selv der er noget i vejen med, men at det er andre der er forkert på den, eller skyld i hvis der er problemer. Man kan også føle at man er dygtigere og mere talentfuld end de fleste andre, og bruger alt sin tid på at igen og igen at rejse nye sager som skal bevise at man havde ret. Man tænker meget på det, og til sidst kan det fylde hele ens bevidsthed.
Hvert et støvfnug bliver vendt og anvendt mod Jehovas vidner. Kan det afvises finder man straks et nyt, og det vil aldrig høre op. Personen er nødt til at finde noget der kan bekræfte sig selv og bevise uretfærdigheden, som sikkert føles ægte.
Derfor tjener det ikke til noget positivt at bekæftige sig med det. Det vil være skruen uden ende.
tilføjet af solveigj
Den danske autoriserede oversættelse
Hej ftg
Der er absolut ikke tale om at kritisere din broder. Der er tale om at få den nøjagtige oversættelse af Bibelen. Og i dette tilfælde ser det jo ud til at NWT er fuldstændig enig i den oversættelse som de engelske og amerikanske oversættere har langeret. Den danske Ny Verden Oversættelse siger jo også "disse Nationer skal tjene Babylons konge i 70 år".
Du kunne måske svare mig på, hvilke nationer der er tale om ?
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af Platoon
Hvem var Mederen Darius ?
Tomhed, ubetinget tomhed. Tænk, at du virkelig kan kopiere en så lang tekst og overhovedet ikke sige noget.
Jeg kan ikke bruge teksten til noget og jeg kan forstå, at du overhovedet ikke aner hvad vi taler om. Det er meget afslørende (for dig).
Platoon
tilføjet af Platoon
Ja, det må du undskylde.
overhovedet ikke. Jeg kan sgu godt læse selv uden din hjælp. Som sagt, du aner ikke hvad der tales om.
Nå, men du må så blot følge med i debatten og måske kan du så lære noget.
Platoon
tilføjet af solveigj
Den danske autoriserede oversættelse
Kære SK
Lad mig lige fortælle dig, at jeg er aldeles ikke "ekskluderet fra Jehovas Vidner",
men jeg har studeret disse årstal i flere år, og det er temmelig tydeligt, at VTS
er klar over, hvordan tingene hænger sammen, nemlig at de historiske årstal er l00 % korrekte, og det ønsker de at skjule, og de foretager alle mulige manipulationer for at bibeholde deres falske 1914 dogme.
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af ftg
Det glæder mig
Så kunne vi måske fra nu af forsøge på at forstå hinanden, i stedet for at være på nakken af hinanden.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af Platoon
Den danske autoriserede oversættelse
Først vil jeg sige, at Jehovas Vidner sk og ftg går mere op i om folk, der blot har lidt kendskab til Bibelen og Jehovas Vidners historie, er smidt ud af deres Organisation end i om de oplysninger der fremkommer er relevante.
Det er kun beklageligt, men det er en klar taktik de har lært at benytte for at nedgøre og be´klikke de oplysninger der fremkommer og som måske endda er bedre og mere sande end dem Vagttårnet kommer med.
De tror, at "folk kan da ikke vide noget vi ikke ved", men det kan man altså godt, ja meget godt endda.
Jeg vil godt kommentere dette spørgsmål vedr. "nationer" eller "folkeslag". Der er sådan set ikke noget problem i det. Jeg citere Jeremias kap. 25:
" så siger Hærskarers HERRE: Fordi I ikke vilde høre mine Ord, 9 vil jeg sende Bud efter alle Nordens Stammer, lyder det fra HERREN, og til kong Nebukadrezar af Babel, min Tjener, og lade dem komme over dette Land og dets Indbyggere og over alle Folkene heromkring, og jeg vil ødelægge dem og gøre dem til Rædsel, Latter og Spot for evigt.
____________________________________
Kommentar:
Ok, "alle Nordens Stammer" skal nok ikke være 10stammer-riget, for de var jo allerede "besejret", og de havde aldrig været i stand til at skade Judea (sådan da), så her er tale om "andre stammer fra andre nationer eller lande nord for Judea.
Jeg kan også se, at nu er Nebukadrezar (Nebukanezar) lige pludselig JHVH "tjener"?
og "alle Folkene heromkring", skulle altså også trælle for Nebukadrezar.
_______________________________________________
10 Jeg fjerner fra dem Fryderåb og Glædesråb, Brudgoms Røst og Bruds Røst, Kværnens Lyd og Lampens Skin,
11 og hele dette Land skal blive til Ørk og Øde, og disse Folkeslag skal trælle for Babels konge i halvfjerdsindstyve År.
12 Men når der er gået halvfjerdsindstyve År, hjemsøger jeg Babels Konge og Folket der for deres Misgerning, lyder det fra HERREN, også Kaldæernes Land hjemsøger jeg og gør det til evige Ørkener,
13 og jeg opfylder på dette Land alle mine Ord, som jeg har talet imod det, alt, hvad der er skrevet i denne Bog, alt, hvad Jeremias har profeteret mod alle Folkene.
14 Thi også dem skal mange Folk og vældige Konger gøre til Trælle, og jeg gengælder dem deres Gerning og deres Hænders Værk.
________________________________________________
Kommentar:
Alle disse folk; "og over alle Folkene heromkring" - "alt hvad Jeremias har profeteret mod alle Folkene", skal altså ikke føle sig sikre, for efter at have været både "trælle for Babels Konge" og i perioder fjender af Judea, vil de ikke blive "frie menensker eller lande", for kun Judea (Israel) har JHVH til Gud og Guds løfter gjalt for Israel (Judea, Jøderne) og ikke for "de omkringboende nationer / folkeslag).
______________________________________________
Her kommer så Bibelens egen liste over hvilke nationer elelr folkeslag der er tale om og man kan gdot smide Vagttårnet ud og holde sig til Bibelen alene.
Det var noget Jehovas Vidner her på debatten kunne lære noget af. Men de er åbenbart holdt op med at tænke selvstændigt.
___________________________________________
15 Thi således sagde HERREN, Israels Gud, til mig: "Tag dette Bæger med min Vredes Vin af min Hånd og giv alle de Folk, jeg sender dig til, at drikke deraf;
16 de skal drikke og rave og rase for Sværdet, jeg sender iblandt dem!"
17 Og jeg tog Bægeret af HERRENs Hånd og gav alle de Folk, han sendte mig til, at drikke deraf:
18 Jerusalem og Judas Byer og dets Konger og Fyrster, for at gøre dem til Ørk og Øde, til Spot og til et Forbandelsens Tegn, som det er på denne Dag;
19 Farao, Ægypterkongen, med alle hans Tjenere og Fyrster og alt hans Folk,
20 alt Blandingsfolket og alle konger i Uz og Filisterland, Askalon, Gaza og Ekron og Asdods Rest;
21 Edom, Moab og Ammoniterne;
22 alle Tyruss og Zidons Konger og den fjerne strands Konger hinsides Havet;
23 Dedan, Tema og Buz og alle dem med rundklippet Hår;
24 alle Arabernes konger og alle Blandingsfolkets Konger, som hor i Ørkenen;
25 alle Zimris Konger, alle Elams Konger og alle Mediens Konger;
26 alle Nordens Konger, nær og fjern, den ene efter den anden. alle Riger på Jordens Overflade; og Kongen af Sjesjak skal drikke efter dem.27 (det var dem)
Og du skal sige til dem: Så siger Hærskarers HERRE, Israels Gud: Drik, bliv drukne og spy, fald og rejs eder ikke mere for Sværdet jeg sender iblandt eder!
28 Og hvis de vægrer sig ved at tage Bægeret af din Hånd og drikke, skal du sige til dem: Så siger Hærskarers HERRE: Drikke skal I!
29 Thi se, med den By, mit Navn er nævnet over, begynder jeg at handle ilde, og så skulde I gå fri! Nej, I går ikke fri; thi jeg kalder Sværdet hid mod alle dem, som bor på Jorden, lyder det fra Hærskarers HERRE.
30 Og du skal profetere alle disse Ord for dem og sige: HERREN brøler fra det høje, løfter sin Røst fra sin hellige Bolig; han brøler over sin Græsgang, istemmer Vinperserråbet over alle, som bor på Jorden. (den daværende kendte "Jordens befolkning" man henhodlt sit til i dagligdagen.)
31 Drønet når til Jordens Ende, thi HERREN går i Rette med Folkene;
over alt Kød holder han Dom, de gudløse giver han til Sværdet, lyder det fra HERREN.
32 Thi så siger Hærskarers HERRE: Se, Ulykken går fra det ene Folk til det andet, et vældigt Vejr bryder løs fra Jordens Rand.
33 HERRENs slagne skal på den Dag ligge fra Jordens ene Ende til den anden; der skal ikke holdes Klage over dem, og de skal ikke sankes og jordes; de skal blive til Gødning på Marken.
____________________________
Kommentar:
Det er altså "lokalhistorie" dette her. Det var "de folkeslag / nationer" man henholdt sig til når man omtalte "den daværende verden" og ikke planeten Jordens samlede befolkning. Altså, krigenes ofre dengang i "lokalområdet".
_________________________________________________
34 Jamrer, I Hyrder, og skrig, I Hjordens ypperste, vælt jer i Støvet! Thi Tiden, I skal slagtes, er kommet, som en kostelig Skål skal I splintres.
35 Hyrderne finder ej Tilflugt, ej Hjordens ypperste Redning.
36 Hør, hvor Hyrderne skriger, hvor Hjordens ypperste jamrer! Thi HERREN hærger deres Græsgange,
37 og Fredens Vange lægges øde for HERRENs glødende Vrede;
38 Løven går bort fra sin Tykning, thi deres Land er lagt øde for det hærgende Sværd, for HERRENs glødende Vrede.
Citat fra Bibelen slut.
____________________________________________
Det kan godt betale sig, at læse Bibelen uden alle mulige forklaringer og så blot henholde sig til det der står. Det er Jødernes skæbne det handler om og i og med, at "de omkringboende folkeslag / nationer" ikke gad Israel, kom de til at betale en høj pris for deres hadefulde adfærd mod Jøderne (Israel) Guds udvalgte folk og Guds "øjesten".
Jødernes Gud, Jødernes Hellige Bog, vi betegner Bibelen og Jødernes religion.
Platoon
tilføjet af ftg
Jeg synes man skal forsøge at forstå hinanden
Det er på denne måde man samler sig viden.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af Platoon
Det glæder mig
det kan ikke lade sig gøre, at "forstå hinanden", for det kræver, at den man taler med er klar over hvad debatten handler om.
Det du mener er, at "forstå hvad Vagttårnet siger", men I siger så meget sludder.
Det ser ud til, at du ikke aner noget som helst, men konstant snakker udenom. Det må du sådan set selv om, men det betyder så, at du vil forblive i uvidenhed (og det er ikke godt for dig)
Platoon
tilføjet af Platoon
Jeg synes man skal forsøge at forstå hinanden
du snakker dumhed. Det er jo ikke socialsammenkomst det handler om, men kundskab. Den har du ikke meget af og det der debatteres her aner du ikke hvad handler om.
Jeg kan se, at du er den type der godt kan li` at få verbale "tæsk", men det kan ingen bruge til noget som helst.
Platoon
tilføjet af ftg
Du bør også selv
have den rette indstilling til andre. Det vil gøre debatten betydeligt bedre.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af ftg
Jeg vil aldrig selv gengælde ondt med ondt
At andre viser aggressiv adfærd viser kun at de ikke tåler at blive sagt imod. De tåler ganske enkelt ikke at sandheden kommer frem.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af PDV
Om at læse og forstå en profeti.
Er lige begyndt at følge den meget følelsesladede debat om Jerusalems ødelæggelse og profetien i Jeremias om de 70 år: Når man læser de mange indlæg frem og tilbage om emnet, synes jeg at der er nogle aspekter som mangler i debatten. De ivrige debattører fra Jehovas vidner forsvarer ivrigt at Jerusamlem lå hel komplet øde i 70 år regnet fra 607. 587 kan ikke bruges, da de så mener at tidsregningen ikke passer!
Daniel 9:2 bruges som det stærkeste argument, da den siger at Jerusalem skulle ligge i grus eller i øde tilstand i 70 år. Ordet "chorbah" i Daniels 9:2 betyder bogstaveligt "ødelæggelser". Altså i flertal. Samme udtryk bliver brugt om Jerusalem på et senere tidspunkt om bymuren som var i en dårlig forfatning og byens porte var brændt ned. Byen Jerusalem var ikke mennesketom og den lå heller ikke totalt i ruiner. Men der var "ødelæggelser" eller "chorbah" (Nehemias 2: 3-17)
Den periode på 70 år med ødelæggelser for Jerusalem kan meget vel starte lang tid før byens endelige ødelæggelse . Fordi byen var jo udsat en hærgen , belejringer og plyndringer flere gange før 587 fvt. Det er nævnt i 2. kongebog 24:1-2 og 2. Krønikebog 36,6. Så derfor passer profetien i Daniel 9,2 alligevel selvom Jerusalem blev endeligt ødelagt i 587.
Den logik vil Vagttårnet ikke bruge her i denne sammenhæng, men lad os lige se på en anden tidsperiode som er omtalt i Vagttårnets litteratur. nemlig den profeti som i 1. Mosebog 15:13 findes om Israelitternes mishandling som udlændinge i Ægypten i 400 år. Her forklarer Vagttårnsselskabet det i "Hjælp til Bibelforståelse" side 540 følgende: "Jehova havde sagt til Abraham at hans afkom ville blive mishandlet i 400 år (se også Apost. gerninger 7:6) Denne mishandling endte med israelitternes udfrielse fra Ægypten i 1513 og må derfor være begyndt i 1913 fvt." Hvad sketer dier i 1913 fvt. ifølge samme kilde fra Vagttårnet. Jo, forklarer der - da begyndte Ismaels mishandling af Isak! Ismael gjorde sig lystig over for Isak. Ideen er altså at 400 års perioden skal forstås på den måde, at mishandlingen af Israels folk begyndte med omtalte relative lille eller ringe begivenhed , men senere udviklede sig tilden totale mishandling af Israels folk i Ægypten og så end med udfrielsen i 1913 evt!
Når man skal forstå Bibelen må man være klar over at mange teksterkan være flere nuancer og de kan måske oversættes på flere måder ,men er det ikke klogest at vælge en tekst der stemmer overens med andre bibelske skriftsteder.
tilføjet af ftg
Nå,
jamen hvis du ikke kan bruge det, så kan du jo bare lade det ligge.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af Platoon
Jeg vil aldrig selv gengælde ondt med ondt
de der mest af alt ikke "tåler andres meninger" er dig, Jehovas Vidner. Du snakker og snakker og kopiere og indsender lange artikler uden hold i og som du ikke engang selv gider læse og nu påstår du, at "du aldrig selv gengældte ondt med ondt"?
I Jehovas Vidner har det sådan, at dersom der er nogen der modsiger jeres forkvaklede sekteriske relilgion, bliver vedkommende mødt med den værste form for ondskab man kan opleve overhovedet.
Mobning, den mest bestialske mobning og udstødelse, så selv ikke forældre vil hilse på deres egne børn; forældre vender sig mod deres børn og søskende vender sig mod søskende.
I er de værste i denne sammnehæng, så kom ikke igen og igen med dit nonsens, at I ikke gengælder ondt med ondt og hvad du ellers disker op med.
I er de værste til det.
I Jehovas Vidner er modbydelige.
Platoon
tilføjet af ftg
Det er sandheden du ikke kan tåle, Platoon.
Folk har forskellige meninger, og det skal der være plads til.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af Platoon
Om at læse og forstå en profeti.
Hej PDV,
Det er et godt indlæg du kommer med. Det er nærmest også der vi andre er kommet frem til, medens Jehovas Vidner her på debatten (sådan behøver det ikke at være alle steder) lige pludselig begydner at "brodere" på det.
Tror man, man er kommet til en forståelse med dem, svinger de lige pludselig bort fordi de er bange for, at de skal "falde udenfor deres afmålte og tildelte bid af Vagttårnets sekteriske lære".
du kommer ganske rigtigt ind på Jøderens adspredelse (diasporaen) og 1913 og her må jeg så nævne Theodor Herzl (Hebrew: תאודור הרצל, Hungarian: Herzl Tivadar; May 2, 1860 – July 3, 1904), born Benjamin Ze'ev Herzl (Hebrew: בִּנְיָמִין זְאֵב הֵרצְל, also http://en.wikipedia.org/wiki/Theodor_Herzl
____________________
Det skal så lige nævnes, at det havde Charles Taze Russell helt styr på og i virkeligheden var det Jødernes tilbagevenden til Jerusalem (Israel) deres fædrende land Charles havde udregnet.
Han ikke bare udregnede det og troede det og prædikede det, men rejste også til Jerusalem og prædikede det for Jøderne.
Han var meget anset hos Jøderne og var i hele denne sammenhæng fuld på øjde med Bibelens profetier. Det vil jeg respektere ham for og anerkende ham for.
Platoon
tilføjet af Platoon
ha, ha, ha, ha,
Sandheden? Du er ikke rigtig klog.
Jeg elsker sandheden, men jeg afskyer løgnen og alt hvad I Jehovas Vidner står for.
Platoon
tilføjet af Platoon
Du bør også selv
Ja, det "bør jeg" og det gør jeg. Hos mig får du sandheden, men det er som om du ikke ser sandheden. Du er forblændet.
Platoon
tilføjet af ftg
Så skulle du tage at vise det.
Hvis du kunne tåle sandheden, ville du også kunne tåle det Jehovas Vidner siger.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af PDV
Om at læse og forstå en profeti.
Hej Platoon, Tak for de pæne ord. Jeg kender godt lidt til CTR's forståelse af Jødernes tilbagekomst til Israel og profetierne herom. Da mine forældre blev bibelstudenter for mange år siden var det jo en etableret sadhed, men så kom en vis Rutherford til og fandt på nye "sandheder" Men ellers har jeg ikke så meget forstand på dette emne. Jeg forstår ikke helt din hentydning til 1913. Det var jo 1913 f. kr. jeg henviste til....
tilføjet af Platoon
Så skulle du tage at vise det.
Hvis Jehovas Vidner talte sandheden ville jeg værdsætte det, men I fortæller løgn og du har ingen kundskab om noget af det du gerne vil spille klog på.
Så, din chance er, læs mine indlæg, studer dem og få noget at vide om Sandheden.
Platoon
tilføjet af Platoon
Om at læse og forstå en profeti.
Hej PDV,
ja, 1913, den smuttede, men 1913 var så et andet interesant år i forbindelse med Charles Taze Russell.
Nu du nævner dine forældre, som Bibelstudenter. Vil det sige, at du har haft forældre der har været Bibelstudenter, dengang? Ja, jeg går ud fra, at det er mange år siden.
Hvis det nu er tilfældet, at dine forældre var Bibelstudenter, har jeg nærmest vundet i lotteriet.
Her er så hvad dine forældre har oplevet: http://www.youtube.com/watch?v=O5f_pSCvOLM
Det har jeg altid ønsket mig, at lytte til nogen der kendte nogen fra dengang og her er så du nu. Fantastisk.
_________________________________________
Historisk: http://www.friendsofjehovahswitnesses.com/2010/11/06/why-was-charles-russell-a-christian-zionist-2/
Read more by clicking on and opening the link to the article below: Why Was Charles Russell a Christian Zionist?
_________________________________________
Jewish statement 1910:
In it you assured us that you are not urging Jews to become Christians and join any of the sects or parties of Protestants or Catholics.
That statement, Pastor Russell, has been widely published in the Jewish journals.
We feel, therefore, that we have nothing to fear from you as a race.
On the contrary, in that statement you mentioned that the foundation of your interest in our people is built upon your faith in the testimonies of our Law and the messages of our Prophets.
You may well understand how surprised we are to find a Christian minister acknowledging that there are prophecies of the Bible still unfulfilled, which belong to the Jew and not to the Christian, and that these prophecies, according to your studies, are nearing a fulfillment of momentous interest to our Jewish race and, through us as a people, to the nations of the world.
These things, Pastor Russell, have led to the formation of a Jewish Mass Meeting Committee, which, by this letter, requests you to give a public discourse, especially to our people.
If you will kindly accept this invitation, will you permit us to suggest a topic for your address, which, we believe, will be very interesting to the public and especially to the Jews, namely, Zionism in Prophecy.” http://www.zionstower.com/doctrine/zionism-in-prophecy-hippodrome-speech-by-c-t-russell-october-9-1910/
_________________________________________
Her så mine egne venner og medtroende: http://www.youtube.com/watch?v=D_j7M8jgcBk http://www.youtube.com/watch?v=Nioqyf6bDWE
Platoon
tilføjet af PDV
Om at læse og forstå en profeti.
Hallo Platoon,
Det var en masse henvisninger, som du kom med. Har ikke tid lige nu. Det vil senere vende tilbage til.
Mht. til mine forældre(forlængst døde) er der nok ikke så meget at sige. De oplevede en del "sandhedsforandringer" gennem årene og gejsten gik stort set af dem inden de døde. De gik også en del op i spørgsmålet om Jødernes tilbagevenden til deres "homeland" i årene efter 1948,men det var jo ikke populært hos JV - for ikke at sige nærmest et forbudt emne.
tilføjet af Platoon
Om at læse og forstå en profeti.
Ja, men PDV, jeg glæder mig til at tale med dig og lytte til hvad du har at sige. Med hensyn til dine forældre, som du siger; "gik mere eller mindre i stå" grundet noget med "sandheds forvirringer" fra Vagttårnet o.s.v. og nu er de forlængest døde.
Fred være med dem og fred være med dig. Gud er alles "fader" og da Jesus åbenbarede Gud for os og nærmest trådte i Guds sted lige midt iblandt os, forklarede han Gud og lovede at sende Helligånden.
Jeg vil sige det sådan; det, at nogen er søgende og følger ord fra Bibelen, forkyndt dengang og i et forløb mister interessen for en sekterisk ofte skiftende fortolkning og lære fra Bibelen, diskvalificere ikke hverken dine forælder eller nogen.
Som jeg har skrevet i eet af mine sidste indlæg ang. Dyret og Dyrets billede, så rækker Guds godhed og barmhjertighed langt længere end vi mennesker overhovedet skal blande os i.
Jeg er så glad for, at du er her på debatten og jeg glæder mig til at høre hvad du vil fortælle eller hvad vi kan tale om i en debat.
Bare vent, der er sikkert også andre der har det på samme måde her.
Men, jeg har også lidt travlt og har en del gøremål, så jeg slutter nu.
Platoon
tilføjet af ftg
Så godt som du kender den.
Det kan godt være at noget af det du fortæller er sandt, men man må først lære sandheden at kende før man kan fortælle den til andre.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af ftg
Det første du må lære er at have en god debattone,
og så måske du skulle lære at være lidt mere oprigtig.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af ftg
Det første du må lære er at have en god debattone,
og så måske du skulle lære at være lidt mere ydmyg.
Naturligvis lyver Jehovas Vidner ikke.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af sebl
Er det ikke bedre at prøve at forstå Bibelen,
Guds folk manipulerer ikke, ftg. Om krig er skidt? Tja, du er da vild med ideen om harmageddon, så hvad mener du egentligt selv?
Jeg kunne bare godt tænke mig at slippe for jeres systematiske sekt-manipulation. Hvis du føler dig bekriget af at få beiserne på bordet må blive din egen sag. Jeg kan ikke se det er krig at levere nogle fakta.
tilføjet af ftg
Jeg kan godt tåle lidt af hvert, again,
jeg har skrevet her i mange år, men der er ikke mange der får gavn af denne debat.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af jalmar
Om at læse og forstå en profeti.
🙂
Hej PDV
Hjertelig velkommen - håber du er det "nye blod" vi/[sol] trænger til - Dine indlæg kunne tyde på det -
jalmar
Om at læse og forstå en profeti.
Er lige begyndt at følge den meget følelsesladede debat om Jerusalems ødelæggelse og profetien i Jeremias om de 70 år: Når man læser de mange indlæg frem og tilbage om emnet, synes jeg at der er nogle aspekter som mangler i debatten. De ivrige debattører fra Jehovas vidner forsvarer ivrigt at Jerusamlem lå hel komplet øde i 70 år regnet fra 607. 587 kan ikke bruges, da de så mener at tidsregningen ikke passer!
Daniel 9:2 bruges som det stærkeste argument, da den siger at Jerusalem skulle ligge i grus eller i øde tilstand i 70 år. Ordet "chorbah" i Daniels 9:2 betyder bogstaveligt "ødelæggelser". Altså i flertal. Samme udtryk bliver brugt om Jerusalem på et senere tidspunkt om bymuren som var i en dårlig forfatning og byens porte var brændt ned. Byen Jerusalem var ikke mennesketom og den lå heller ikke totalt i ruiner. Men der var "ødelæggelser" eller "chorbah" (Nehemias 2: 3-17)
Den periode på 70 år med ødelæggelser for Jerusalem kan meget vel starte lang tid før byens endelige ødelæggelse . Fordi byen var jo udsat en hærgen , belejringer og plyndringer flere gange før 587 fvt. Det er nævnt i 2. kongebog 24:1-2 og 2. Krønikebog 36,6. Så derfor passer profetien i Daniel 9,2 alligevel selvom Jerusalem blev endeligt ødelagt i 587.
Den logik vil Vagttårnet ikke bruge her i denne sammenhæng, men lad os lige se på en anden tidsperiode som er omtalt i Vagttårnets litteratur. nemlig den profeti som i 1. Mosebog 15:13 findes om Israelitternes mishandling som udlændinge i Ægypten i 400 år. Her forklarer Vagttårnsselskabet det i "Hjælp til Bibelforståelse" side 540 følgende: "Jehova havde sagt til Abraham at hans afkom ville blive mishandlet i 400 år (se også Apost. gerninger 7:6) Denne mishandling endte med israelitternes udfrielse fra Ægypten i 1513 og må derfor være begyndt i 1913 fvt." Hvad sketer dier i 1913 fvt. ifølge samme kilde fra Vagttårnet. Jo, forklarer der - da begyndte Ismaels mishandling af Isak! Ismael gjorde sig lystig over for Isak. Ideen er altså at 400 års perioden skal forstås på den måde, at mishandlingen af Israels folk begyndte med omtalte relative lille eller ringe begivenhed , men senere udviklede sig tilden totale mishandling af Israels folk i Ægypten og så end med udfrielsen i 1913 evt!
Når man skal forstå Bibelen må man være klar over at mange teksterkan være flere nuancer og de kan måske oversættes på flere måder ,men er det ikke klogest at vælge en tekst der stemmer overens med andre bibelske skriftsteder.
tilføjet af PDV
Om at læse og forstå en profeti.
Hej til både Platoon og Jalmar,
Det er begrænset hvor meget tid jeg har til at deltage i debatten, i det hele taget deltager jeg næsten ikke i nogen debatter, men det fangede mig lige det med Jerusalems ødelæggelse og diskussionen om 607 og 587. Den logik som Vagttårnet har brugt i den anden sammenhæng med de 400 år, har de stor uvilje med at bruge i tidsregningen med profetien i Jeremias 25 og Daniel 9,2.
Nu får vi om der er kommet nyt blod. Det bliver nok kun et derivat........