13tilføjet af

POLO går i stå...

NU kørte det lige så godt... Men det skulle selvfølgelig ikke varer ved...
Nå... Men jeg har en POLO 1,4 fra 1995...
Har kørt uden problemer det år jeg har haft den. Havde en længere tur i fredags, hvor jeg kørte rundt ca 2 timer... Men da jeg skulle op i min forældres indkørsel... Vupti så kørte den ikke mere... På vej op ad skråningen, er det som om den ikke vil tage gassen ordentligt, slipper speeden så den kan gå i tompgang... Resultat er at den begynder at "hoste",- forsøger at give lidt gas igen hvor efter den ligesom humper et par gange og går fuldstændig død... Forsøger at starte et par gange, uden resultat...
Åbner motorhjelmen... Ligesom der er en mærkelig sydende lyd forrest fra motorblokken...
Lader den stå en halvtimes tid... Starter fint uden problemer...! Kører en tur på 3-4 km (5-10 min) og da jeg gear ned og drejer ud fra et kryds og giver lidt gas sker det samme igen Umulig at starte... Lader den atter stå en halv times tid og så starter den fint igen...!
Nu har jeg så været nødt til at lade den stå hos mine forældre og lånt en anden bil...
Nogen der har en ide om hvad det kan være? Min viden er sparsom om biler desværre... Derfor endnu mere til at få lange nosser af... Kan det havde noget at gøre med at det er tøvejr og der er kommet fugt i noget?
tilføjet af

Var det fugt, ville den ikke starte

Det lyder nærmere som om, problemet opstår, når bilen er varm. Hvis den selv kan hindre overophedning, så er den skiseme smart. Havde jeg haft sådan en model havde jeg ikke brændt topstykket af på grund af en utæt køler.
Den er fra -95, hvordan ser kølerlamellerne ud?
Jeg vil da tro en mekaniker kan regne det ud, udfra din beskrivelse.
tilføjet af

det er svært at

sige noget på stånen fod men jeg kunne tinge mig det er noget med tændingen at gøre og jeg er da helle ikke helt sikke , hvornår har du sist fådet lavet sevis på bilen ?? det kunne jo godt være den trænger :-) jeg har en sag for ligt siden jeg komme lige i tanke om det nu jeg er næsten sikke på det er dine tændrør den er galdt med de er gådet i stykke i pocelænde og når så den motor bliver varm så vikker de ikke godt nok og når de så bliver kolde ja så kan du bruge dem igen jeg er næsten sikke på jeg kan hjælpe dig skriv til mig på kim6216@gmail.com vh kim ps jeg er en motor specalist :-)
tilføjet af

Har fået mange bud

Stoppet benzinfilter, Lambdasonden, pumpe relæ, tændspole osv osv.
Måske vand i tanken? Der var ikke så meget banzin i tanken, så hvis der er vand i er der flere der mener det kan være det. Havde overvejet at starte med at prøve at smide noget karboratorsprit i tanken, men ved ikke hvor godt en indsprøjtningsbil har af det....
tilføjet af

Ikke køler

Det er ikke køleren,- da den hverken bliver varm eller bruger vand... Kølerlameller fine...
tilføjet af

Service

Den bliver tjekket ca hvert halve år... Var vidst i september sidst...
Men nej, den har ikke fået tændrør i det år jeg har haft den.
tilføjet af

Et stoppet filter måske.

Det kan nu være så mange ting der er galt, men prøv lige og se om du ikke kan finde et filter på brændstof tilførselen.
Et filter som er næsten helt stoppet af skidt kan lave det nummer som du beskriver.
Der kan så lige komme nok benzin gennem filtret til at motoren kan gå i tomgang, men giver du gas dør den af benzin mangel.
Når så bilen har stået lidt, så render der nok gennem filteret til at du kan køre lidt, men så sker det igen, benzin mangel, motoren hopper og hoster og går så i stå.
Prøv også lige at hælde noget karburatoralkohol i tanken, du skal ikke tage dig af at det hedder noget med karburator selvom din bil har indsprøjtning, det virker alligevel.
Det opløser det vand som altid kommer i benzintanken og som vil fryse i kulden.
De små tip her er simple at lave og koster ikke meget, tænk nu hvis det bare er det.
tilføjet af

p.s.

Du skal IKKE købe et filter hos T.Hansen, det er dog det værste lort som giver flere problemer end det løser, jeg taler af erfaring.
Vi kunne sgu ikke få en bil til at køre som den skulle, samme symptomer som du beskriver, men vi havde lige skiftet filteret til et helt nyt stort og fint et fra T.Hansen.
Efter to dage hvor vi tilsidst var ved at rykke de sidste hår ud af hovedet, så afmonterede vi alt og begyndte forfra.
Det viste sig at det helt nye filter (som vi havde vendt rigtigt) ikke lod andet en nogle få dråber løbe gennem.
tilføjet af

Platiner og kondensator

Hej med dig.
Havde får endel år siden en Polo der teede sig lidt lige som din, fik skiftet både platiner og kondensator, det hjalp ikke, men det viste sig at den nye kondensator var fejlbehæftet, ny på, så kørte den som en drøm.
Bare for underholdningens skyld, så kan jeg fortælle at jeg lige var kommet ud på storebæltsbroen mod Fyn, da den begyndte. Humpede hele vejen til Århus.
Venlig hilsen Borge.🙂
tilføjet af

Afsted med lortet.

Henv dig til en makaniker,eller et godt værksted.
lad være med at rode med lortet selv.
En gammel slæde af den Polo er nok snart klar til ophug.
tilføjet af

hej

Hej har en seat fra 95 samme problem. løst sådan her, ny syrekasse, rense indsprøjtning, indsprøjtnings rens i benzin, kaborator sprit i benzin, kontrol af alle stel forbindlerser,
nyt luftfilter, kontrol af tenkabler, kontrol af tændrør,og hvis du kender en der kan læse fejl meldinger i bilens computer så få det kontrolert.
så køre min igen. ps det tog 3timer alt ialt. god vind.
tilføjet af

Næh, næh

Der er hverken platiner eller kondensator i en årgang -95. Der er elektronisk tænding.
tilføjet af

Fik den op at kører igen...

Jeg har nu gjort det, at jeg startede med at hælde 12 liter på benzin, og 1/3 liter sprit og lod den kører i tomgang 20 minutters tid...
Hvorefter jeg tankede den fuld, op til 30 liter og hældte resten af spritten i og kørte små 50 km... Samt en tur på motorvejen med lidt god fart på...
Den viser ingen tegn overhovedet på der er noget galt... Hvilket vel så må betyde, det i hvert fald ikke er nogle af de elektriske dele...
Spørgsmålet er så, hvad der sker når den når lavt i tanken igen...
tilføjet af

Ahhh...

Må jeg være fri.... Hvorfor skulle den være klar til ophug fordi den er 15 år gammel???
Der er ikke noget rust af betydning og har kørt det år, indtil nu, jeg har haft den uden problemer...
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.