6tilføjet af

På opfordring: Hvem er Herrens engel, Mikael?

Jeg er blevet opfordret til at udrede lidt om, hvem ærkeenglen Mikael er. Så det vil jeg gøre:
Herrens engel

En af de mere ukendte figurer i Det Gamle Testamente er ”Herrens engel” (nævnt 56 gange) eller ”Guds engel” (nævnt 10 gange). Herrens engel kunne finde på at være sammen med mennesker som om det var et menneske. Mange mener Herrens engel er et synonym for israelitternes Gud, Herren, men det er næppe en holdbar tese, eftersom Herren diskuterede med Herrens engel:
Gud sendte en engel til Jerusalem for at ødelægge byen, men netop som han skulle til at ødelægge den, så Herren det, og han fortrød ulykken og sagde til englen, som bragte ødelæggelse: »Det er nok, træk din hånd tilbage!« Herrens engel stod da ved jebusitten Ornans tærskeplads. Da David så op, fik han øje på Herrens engel, der stod mellem jord og himmel med draget sværd i hånden, rettet mod Jerusalem. … Og Herren sagde til englen, at han skulle stikke sværdet i skeden (1. Krønikebog 21:15-16,27)[/quote]
Israels skytsengel:
Endnu en bestemt engel nævnes i Det Gamle Testamente, nemlig Israels skytsengel:
[quote]Se, jeg sender en engel foran dig. Han skal bevare dig på vejen og føre dig til det sted, jeg har beredt. (2. Mosebog 23:20)[/quote]
Israels skytsengel er en usædvanligt mægtig engel, ja faktisk føreren for Herrens hær:
[quote]Engang mens Josva opholdt sig ved Jeriko, fik han øje på en mand, der stod foran ham med draget sværd i hånden. Josva gik hen til ham og sagde: »Hører du til os eller til vores fjender?« Han svarede: »Nej, jeg er fører for Herrens hær. Nu er jeg kommet.« Da kastede Josva sig til jorden og sagde til ham: »Hvad har min herre at sige til sin tjener?« Herrens hærfører svarede: »Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er helligt.« Det gjorde Josva. (Josvabogen 5:13-15)[/quote]
Men det interessante er, at israels skytsengel og Herrens engel er den samme:
[quote]Moses vogtede får for sin svigerfar Jetro, præsten i Midjan. Da han engang havde drevet fårene langt ud i ørkenen, kom han til Guds bjerg Horeb. Dér viste Herrens engel sig for ham i en flammende ild fra en tornebusk. Moses så, at busken stod i lys lue, men at den ikke blev fortæret af ilden (2. Mosebog 3:1-2)[/quote]
Sammenlign dette med:
[quote]Efter fyrre års forløb viste en engel sig for ham i ørkenen ved bjerget Sinaj i flammen fra en brændende tornebusk. Og da Moses så det, undrede han sig over synet, men da han gik hen for at se nøjere på det, lød Herrens røst: ›Jeg er dine fædres Gud, Abrahams og Isaks og Jakobs Gud.‹ Da skælvede Moses og turde ikke se derhen. Men Herren sagde til ham: ›Tag dine sandaler af, for stedet, du står på, er hellig jord. Jeg har set mit folks lidelse i Egypten, jeg har hørt deres klageskrig, og jeg er kommet ned for at redde dem. Gå nu! Jeg vil sende dig til Egypten.‹ Den Moses, som de afviste med ordene: Hvem har sat dig til at være herre og dommer? – ham sendte Gud som herre og befrier, hjulpet af den engel, der havde vist sig for ham i tornebusken. Det var ham, der førte dem ud, og som gjorde undere og tegn i Egypten og ved Det Røde Hav og i ørkenen i fyrre år. (Apostlenes Gerninger 7:30-36)[/quote]
Herrens engel der hjalp israelitterne i ørkenen og israelitternes skytsengel var altså den samme engel: føreren for Herrens hær. En særlig mægtig engel ved navn Mikael:
[quote]Og der blev krig i himlen. Mikael og hans engle gik i krig med dragen, og dragen og dens engle tog kampen op, men kunne ikke stå sig, og de havde ikke længere deres plads i himlen. Den blev styrtet, den store drage, den gamle slange, som hedder Djævelen og Satan, og som forfører hele verden – styrtet til jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen med den.(Åbenbaringen 12:7-9)[/quote]

Israels skytsengel, Herrens engel, føreren for Herrens hær hedder altså Mikael. Derfor kaldes Mikael også for ærkeenglen i Bibelen:
[quote]Dengang ærkeenglen Mikael stredes med Djævelen om Moses' lig, vovede han trods alt ikke at udtale nogen spottende dom, men sagde blot: »Herren straffe dig!« (Judasbrevet 1:9)[/quote]
Lad os undersøge hvem Herrens engel, Mikael, egentligt er. Jehovas vidner vil eksempelvis gerne have os til at tro det er Jesus (deres holdning er, at Jesus hed Jesus her på jorden, men både før sin fødsel og efter sin himmelfart hedder han Mikael). Det første hint om, at det nok ikke kan passe er denne sætning de første kristne hægede om:
[quote]Til Guds menighed i Korinth, dem, der er helliget ved Kristus Jesus, kaldet til at være hellige, sammen med alle dem, der påkalder vor Herre Jesu Kristi navn på ethvert sted, deres og vores. (1. Korintherbrev 1:2)[/quote]
Hvis Jesus havde skiftet navn til Mikael ville de første kristne jo nok have bedt til Mikael i stedet for at bede til Jesus. Det Nye Testamente bekræfter da også utallige gange at de første kristne sagde Jesus, ikke Mikael. Men hvis Mikael ikke er Jesus, hvem er Mikael så og hvem af de to er øverst i det himmelske hierarki?
Hvor mægtig er Mikael?
Daniels Bog bekræfter at Mikael er israelitternes skytsengel:
[quote]Men jeg skal fortælle dig, hvad der står i Sandhedens Bog – ikke en eneste vil hjælpe mig imod dem, undtagen Mikael, jeres fyrste. (Daniels Bog 10:21)[/quote]
Herrens engel, israels skytsengel eller israels fyrste er altså Mikael. Man kunne få den tanke, at andre lande måske også har en skytsengel eller fyrste. Dette berkæftes af Daniels Bog:
[quote]Da han sagde det til mig, bøjede jeg mit ansigt mod jorden og blev stum. Men så var der en, der lignede et menneske, der rørte ved mine læber. Jeg åbnede munden og kunne tale igen, og jeg sagde til ham, der stod foran mig: »Herre, ved synet fik jeg krampe, og jeg havde ikke flere kræfter. Hvordan kan jeg, din tjener, tale med dig, der er min herre, når der ikke er mere kraft i mig, og min livsånde forsvinder?« Men han, der så ud som et menneske, rørte ved mig igen og gav mig styrke, og han sagde: »Frygt ikke, du højtelskede mand! Fred være med dig! Vær stærk! Vær stærk!«
Mens han talte til mig, fik jeg styrken tilbage, og jeg sagde: »Nu kan du tale, herre, for du har givet mig min styrke igen.« Så sagde han: Ved du, hvorfor jeg er kommet til dig? Jeg tager nu kampen op med Persiens fyrste, og når det er forbi, kommer Grækenlands fyrste.
Men jeg skal fortælle dig, hvad der står i Sandhedens Bog – ikke en eneste vil hjælpe mig imod dem, undtagen Mikael, jeres fyrste. (Daniels Bog 10:15-21)
[/quote]
Mikael er altså ikke den eneste skytsengel der findes. Også Persien og Grækenland havde deres egne skytsengle. Men ingen af dem er ”han, der så ud som et menneske”. Selv et barn i kristendommen kan regne ud, hvem det var der så ud som et menneske, nemlig Jesus Kristus.
Den eneste der ville hjælpe Jesus Kristus med at kæmpe imod Persiens og Grækenlands fyrster ville være Mikael: israelitterne selv ville ikke være til nogen nytte i den kamp (hvilket viste sig at være sandt).
Men hvis Mikael er den der hjælper ”han, der så ud som et menneske” er Mikael naturligvis ikke selv Jesus. Tværtimod er han den der hjælper Jesus. Og så er der vist styr på hierakiet i denne sammenhæng. Men der er endnu en ting vi skal have styr på for at forstå, hvad Mikaels rolle er:
Hvad er Mikaels rolle efter Jesu fødsel?
Mikael har helt klart vigtige roller, også ved verdens ende. Vi skal huske på han var israelitternes skytsengel og derfor også det åndelige israels skytsengel (det åndelige israel er de som anerkender Jesus Kristus som deres Gud, Herre og frelser). Så vi må forvente Mikael er indblandet hver gang der sker noget væsentligt:
[quote]For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. (1. Thessalonikerbrev 4:16)[/quote]
Jehovas vidner vil naturligvis meget gerne sætte lighedstegn mellem ærkeenglen (Mikael) og Herren dette sted. Men det er jo umuligt: Herren er naturligvis ligeså lidt ærkeenglen som han er Guds basun.
Udover den umulige læsning der ligger bag jehovas vidners påstand om, at dette sted beviser Jesus er Mikael overser de også ganske en anden ting: Herrens engel har det med at akkompagnere Herren med sine råb og basungjald:
[quote]I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord. Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.« Og med ét var der sammen med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:
Ære være Gud i det højeste og på jorden!
Fred til mennesker med Guds velbehag! (Lukas Evangeliet 2:8-14)[/quote]
Ups! Herrens engel forkynder sin egen fødsel? Nej, vel! Herrens engel, Mikael, kan umuligt være den samme som Jesus. Lad os lige se om det er en enkelt blunder i teksten, eller om Herrens engel og Jesus ofte optræder på samme tid?
[quote]Da de var rejst, se, da viser Herrens engel sig i en drøm for Josef og siger: »Stå op, tag barnet og dets mor med dig og flygt til Egypten, og bliv dér, indtil jeg siger til. For Herodes vil søge efter barnet for at slå det ihjel.« … Da Herodes var død, se, da viser Herrens engel sig i en drøm for Josef i Egypten og siger: »Stå op, tag barnet og dets mor med dig og drag til Israels land. For de, der stræbte barnet efter livet, er døde.«(Mattæus Evangeliet 2:13,19-20)[/quote]
At tro Herrens engel, Mikael, er Jesus bliver lovlig avanceret når Herrens engel optræder samtidigt med at Jesus var Maria's barn. Også efter Jesus sprang ud som Guds søn og forkyndte sin mission optræder Herrens engel:
[quote]Til tider fór Herrens engel nemlig ned i dammen og bragte vandet i oprør. Den første, der kom ned i vandet, efter at det var bragt i oprør, blev rask, hvilken sygdom han end led af. Dér lå der en mand, som havde været syg i 38 år. Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde været der i lang tid, sagde han til ham: »Vil du være rask?« (Johannes Evangeliet 5:4-6)


Mikaels rolle efter Jesus blev undfanget er altså en naturlig fortsættelse af rollen før Jesu fødsel. Som Jesu hjælper (derfor navnet Herrens engel) annoncerede han Jesu fødsel, ledte hallelujakoret for hyrderne på marken, hjalp israelitternes syge ved dammen, annoncerede Jesu opstandelse osv.
Så naturligvis er det også Mikael der annoncerer de dødes opstandelse med sit råb og sin basun. Men det gør ham ikke til Jesus: Mikael er den der hjælper Herren, men er trods alt kun en engel: Jesus er ingen engel, og Jesus er slet ikke en basun!
tilføjet af

På opfordring: Hvem er Herrens engel, Mikael?

Takker, det kan vist ikke formuleres bedre -
Egentlig burde selv et "jehovah's vidne" kunne forstå hvordan det hænger sammen, men sådan er deres verden jo ikke skruet sammen desværre - Jeg er faktisk spændt på om en af dem kommer med et pip, hvilket kunne være temmelig interessant.
Jeg har dog et spørgsmål mere:
1.Thessalonikerbrev 4:16 Da92
For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun
gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først.[/quote]
Når man læser ovenstående er det logisk.
Men her:
[quote]KJV Cambridge ed.
For the Lord himself shall descend from heaven with a shout, with the voice of the archangel, and with the trump of God: and the dead in Christ shall rise first:[/quote]
Her kan vi for det første se, at Da92 har ændret teksten,
så den er logisk at forstå, men hvordan vil du forklare ovenstående?
Hvis man tjekker Sinaiticus, så er KJV mere korrekt i ordstillingerne.
[quote] oti autos o kurios en keleusmati en phônê archangelou kai en salpingi
theou katabêsetai ap ouranou kai oi nekroi en Christô anastêsontai prôton,[/quote]
læser jeg ovenstående står der lineært:
[quote]because himself the Lord with a voice of an Archangel's and with trumpet
of God will descend from heaven and the dead in Christ willl rise first[/quote]
[quote]NWT -
because the Lord himself will descend from heaven with a commanding call, with an archangel’s voice and with God’s trumpet, and those who are dead in union with Christ will rise first.[/quote]
[quote][/quote]
[quote]NVO
for Herren selv vil stige ned fra himmelen med et kommandoråb, med en ærkeengels røst og med Guds trompet, og de som er døde i samhørighed med Kristus skal opstå først.

Der er jo ingen diskussion om at JW har oversat NVO direkte fra NWT - Og som jeg læser det, kan jeg godt forstå JV'erne synes det er alle tiders skriftsted og et der beviser at Jesus kom ned og råbte med en ærkeengels røst mens han trumpeterer i Guds Basun
jalmar
tilføjet af

På opfordring: Hvem er Herrens engel, Mikael?

Tak for en fin udredning af, hvem Mikael egentlig er.
Nu burde det være på plads overfor Jehovas vidner. Der burde ikke være noget at komme efter her. Det har været rigtig meget til debat igennem de senere år. Så dejligt at vi nu altid har dit indlæg at henvise til.
Men, man ved aldrig.
🙂

Jeg er blevet opfordret til at udrede lidt om, hvem ærkeenglen Mikael er. Så det vil jeg gøre:
Herrens engel

En af de mere ukendte figurer i Det Gamle Testamente er ”Herrens engel” (nævnt 56 gange) eller ”Guds engel” (nævnt 10 gange). Herrens engel kunne finde på at være sammen med mennesker som om det var et menneske. Mange mener Herrens engel er et synonym for israelitternes Gud, Herren, men det er næppe en holdbar tese, eftersom Herren diskuterede med Herrens engel:
[quote]Gud sendte en engel til Jerusalem for at ødelægge byen, men netop som han skulle til at ødelægge den, så Herren det, og han fortrød ulykken og sagde til englen, som bragte ødelæggelse: »Det er nok, træk din hånd tilbage!« Herrens engel stod da ved jebusitten Ornans tærskeplads. Da David så op, fik han øje på Herrens engel, der stod mellem jord og himmel med draget sværd i hånden, rettet mod Jerusalem. … Og Herren sagde til englen, at han skulle stikke sværdet i skeden (1. Krønikebog 21:15-16,27)[/quote]
Israels skytsengel:
Endnu en bestemt engel nævnes i Det Gamle Testamente, nemlig Israels skytsengel:
[quote]Se, jeg sender en engel foran dig. Han skal bevare dig på vejen og føre dig til det sted, jeg har beredt. (2. Mosebog 23:20)[/quote]
Israels skytsengel er en usædvanligt mægtig engel, ja faktisk føreren for Herrens hær:
[quote]Engang mens Josva opholdt sig ved Jeriko, fik han øje på en mand, der stod foran ham med draget sværd i hånden. Josva gik hen til ham og sagde: »Hører du til os eller til vores fjender?« Han svarede: »Nej, jeg er fører for Herrens hær. Nu er jeg kommet.« Da kastede Josva sig til jorden og sagde til ham: »Hvad har min herre at sige til sin tjener?« Herrens hærfører svarede: »Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er helligt.« Det gjorde Josva. (Josvabogen 5:13-15)[/quote]
Men det interessante er, at israels skytsengel og Herrens engel er den samme:
[quote]Moses vogtede får for sin svigerfar Jetro, præsten i Midjan. Da han engang havde drevet fårene langt ud i ørkenen, kom han til Guds bjerg Horeb. Dér viste Herrens engel sig for ham i en flammende ild fra en tornebusk. Moses så, at busken stod i lys lue, men at den ikke blev fortæret af ilden (2. Mosebog 3:1-2)[/quote]
Sammenlign dette med:
[quote]Efter fyrre års forløb viste en engel sig for ham i ørkenen ved bjerget Sinaj i flammen fra en brændende tornebusk. Og da Moses så det, undrede han sig over synet, men da han gik hen for at se nøjere på det, lød Herrens røst: ›Jeg er dine fædres Gud, Abrahams og Isaks og Jakobs Gud.‹ Da skælvede Moses og turde ikke se derhen. Men Herren sagde til ham: ›Tag dine sandaler af, for stedet, du står på, er hellig jord. Jeg har set mit folks lidelse i Egypten, jeg har hørt deres klageskrig, og jeg er kommet ned for at redde dem. Gå nu! Jeg vil sende dig til Egypten.‹ Den Moses, som de afviste med ordene: Hvem har sat dig til at være herre og dommer? – ham sendte Gud som herre og befrier, hjulpet af den engel, der havde vist sig for ham i tornebusken. Det var ham, der førte dem ud, og som gjorde undere og tegn i Egypten og ved Det Røde Hav og i ørkenen i fyrre år. (Apostlenes Gerninger 7:30-36)[/quote]
Herrens engel der hjalp israelitterne i ørkenen og israelitternes skytsengel var altså den samme engel: føreren for Herrens hær. En særlig mægtig engel ved navn Mikael:
[quote]Og der blev krig i himlen. Mikael og hans engle gik i krig med dragen, og dragen og dens engle tog kampen op, men kunne ikke stå sig, og de havde ikke længere deres plads i himlen. Den blev styrtet, den store drage, den gamle slange, som hedder Djævelen og Satan, og som forfører hele verden – styrtet til jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen med den.(Åbenbaringen 12:7-9)[/quote]

Israels skytsengel, Herrens engel, føreren for Herrens hær hedder altså Mikael. Derfor kaldes Mikael også for ærkeenglen i Bibelen:
[quote]Dengang ærkeenglen Mikael stredes med Djævelen om Moses' lig, vovede han trods alt ikke at udtale nogen spottende dom, men sagde blot: »Herren straffe dig!« (Judasbrevet 1:9)[/quote]
Lad os undersøge hvem Herrens engel, Mikael, egentligt er. Jehovas vidner vil eksempelvis gerne have os til at tro det er Jesus (deres holdning er, at Jesus hed Jesus her på jorden, men både før sin fødsel og efter sin himmelfart hedder han Mikael). Det første hint om, at det nok ikke kan passe er denne sætning de første kristne hægede om:
[quote]Til Guds menighed i Korinth, dem, der er helliget ved Kristus Jesus, kaldet til at være hellige, sammen med alle dem, der påkalder vor Herre Jesu Kristi navn på ethvert sted, deres og vores. (1. Korintherbrev 1:2)[/quote]
Hvis Jesus havde skiftet navn til Mikael ville de første kristne jo nok have bedt til Mikael i stedet for at bede til Jesus. Det Nye Testamente bekræfter da også utallige gange at de første kristne sagde Jesus, ikke Mikael. Men hvis Mikael ikke er Jesus, hvem er Mikael så og hvem af de to er øverst i det himmelske hierarki?
Hvor mægtig er Mikael?
Daniels Bog bekræfter at Mikael er israelitternes skytsengel:
[quote]Men jeg skal fortælle dig, hvad der står i Sandhedens Bog – ikke en eneste vil hjælpe mig imod dem, undtagen Mikael, jeres fyrste. (Daniels Bog 10:21)[/quote]
Herrens engel, israels skytsengel eller israels fyrste er altså Mikael. Man kunne få den tanke, at andre lande måske også har en skytsengel eller fyrste. Dette berkæftes af Daniels Bog:
[quote]Da han sagde det til mig, bøjede jeg mit ansigt mod jorden og blev stum. Men så var der en, der lignede et menneske, der rørte ved mine læber. Jeg åbnede munden og kunne tale igen, og jeg sagde til ham, der stod foran mig: »Herre, ved synet fik jeg krampe, og jeg havde ikke flere kræfter. Hvordan kan jeg, din tjener, tale med dig, der er min herre, når der ikke er mere kraft i mig, og min livsånde forsvinder?« Men han, der så ud som et menneske, rørte ved mig igen og gav mig styrke, og han sagde: »Frygt ikke, du højtelskede mand! Fred være med dig! Vær stærk! Vær stærk!«
Mens han talte til mig, fik jeg styrken tilbage, og jeg sagde: »Nu kan du tale, herre, for du har givet mig min styrke igen.« Så sagde han: Ved du, hvorfor jeg er kommet til dig? Jeg tager nu kampen op med Persiens fyrste, og når det er forbi, kommer Grækenlands fyrste.
Men jeg skal fortælle dig, hvad der står i Sandhedens Bog – ikke en eneste vil hjælpe mig imod dem, undtagen Mikael, jeres fyrste. (Daniels Bog 10:15-21)
[/quote]
Mikael er altså ikke den eneste skytsengel der findes. Også Persien og Grækenland havde deres egne skytsengle. Men ingen af dem er ”han, der så ud som et menneske”. Selv et barn i kristendommen kan regne ud, hvem det var der så ud som et menneske, nemlig Jesus Kristus.
Den eneste der ville hjælpe Jesus Kristus med at kæmpe imod Persiens og Grækenlands fyrster ville være Mikael: israelitterne selv ville ikke være til nogen nytte i den kamp (hvilket viste sig at være sandt).
Men hvis Mikael er den der hjælper ”han, der så ud som et menneske” er Mikael naturligvis ikke selv Jesus. Tværtimod er han den der hjælper Jesus. Og så er der vist styr på hierakiet i denne sammenhæng. Men der er endnu en ting vi skal have styr på for at forstå, hvad Mikaels rolle er:
Hvad er Mikaels rolle efter Jesu fødsel?
Mikael har helt klart vigtige roller, også ved verdens ende. Vi skal huske på han var israelitternes skytsengel og derfor også det åndelige israels skytsengel (det åndelige israel er de som anerkender Jesus Kristus som deres Gud, Herre og frelser). Så vi må forvente Mikael er indblandet hver gang der sker noget væsentligt:
[quote]For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først. (1. Thessalonikerbrev 4:16)[/quote]
Jehovas vidner vil naturligvis meget gerne sætte lighedstegn mellem ærkeenglen (Mikael) og Herren dette sted. Men det er jo umuligt: Herren er naturligvis ligeså lidt ærkeenglen som han er Guds basun.
Udover den umulige læsning der ligger bag jehovas vidners påstand om, at dette sted beviser Jesus er Mikael overser de også ganske en anden ting: Herrens engel har det med at akkompagnere Herren med sine råb og basungjald:
[quote]I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord. Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.« Og med ét var der sammen med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang:
Ære være Gud i det højeste og på jorden!
Fred til mennesker med Guds velbehag! (Lukas Evangeliet 2:8-14)[/quote]
Ups! Herrens engel forkynder sin egen fødsel? Nej, vel! Herrens engel, Mikael, kan umuligt være den samme som Jesus. Lad os lige se om det er en enkelt blunder i teksten, eller om Herrens engel og Jesus ofte optræder på samme tid?
[quote]Da de var rejst, se, da viser Herrens engel sig i en drøm for Josef og siger: »Stå op, tag barnet og dets mor med dig og flygt til Egypten, og bliv dér, indtil jeg siger til. For Herodes vil søge efter barnet for at slå det ihjel.« … Da Herodes var død, se, da viser Herrens engel sig i en drøm for Josef i Egypten og siger: »Stå op, tag barnet og dets mor med dig og drag til Israels land. For de, der stræbte barnet efter livet, er døde.«(Mattæus Evangeliet 2:13,19-20)[/quote]
At tro Herrens engel, Mikael, er Jesus bliver lovlig avanceret når Herrens engel optræder samtidigt med at Jesus var Maria's barn. Også efter Jesus sprang ud som Guds søn og forkyndte sin mission optræder Herrens engel:
[quote]Til tider fór Herrens engel nemlig ned i dammen og bragte vandet i oprør. Den første, der kom ned i vandet, efter at det var bragt i oprør, blev rask, hvilken sygdom han end led af. Dér lå der en mand, som havde været syg i 38 år. Da Jesus så ham ligge der og vidste, at han allerede havde været der i lang tid, sagde han til ham: »Vil du være rask?« (Johannes Evangeliet 5:4-6)[/quote]

Mikaels rolle efter Jesus blev undfanget er altså en naturlig fortsættelse af rollen før Jesu fødsel. Som Jesu hjælper (derfor navnet Herrens engel) annoncerede han Jesu fødsel, ledte hallelujakoret for hyrderne på marken, hjalp israelitternes syge ved dammen, annoncerede Jesu opstandelse osv.
Så naturligvis er det også Mikael der annoncerer de dødes opstandelse med sit råb og sin basun. Men det gør ham ikke til Jesus: Mikael er den der hjælper Herren, men er trods alt kun en engel: Jesus er ingen engel, og Jesus er slet ikke en basun!
tilføjet af

På opfordring: Hvem er Herrens engel, Mikael?

Jeg mener egentligt de forskellige oversættelser er lige gode dette sted. Men bemærk lige ordet kai: Jesu røst's relation til ærkeenglerøsten er det samme som Jesu relation til Guds trompet. Med andre ord, hvis Jesu røst er det samme som Mikaels røst er Jesu røst også Guds trompet. Jeg mener ikke jehovas vidners påstand kan forsvares.
tilføjet af

På opfordring: Hvem er Herrens engel, Mikael?

Jeg er glad for, hvis det hjælper (jeg brugte nemlig nogle timer på at skrue det sammen).
tilføjet af

Ftg og "anonym kristen" - hvor blev I af ?

Jalmar skrev :
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2514176-hvorfor-ikke-en-religios-lavalder/2515265
Nu får I chancen - vis os hvad det er Sebl har "misforstået" 😉
tilføjet af

Ftg og "anonym kristen" - hvor blev I af ?

Det hører med til billedet, at jehovas vidner anerkender at Mikael = Herrens engel. Så jeg er jo især interesseret i at høre, hvordan jehovas vidner kan tro Mikael = Jesus når Herrens engel og Jesus ofte optræder på samme tid i teksterne???
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.