De siger at de vil nedbringe forureningen og forbruget af fossilt brændsel. Svaret er dieselbiler.
Jeg har selv en dieselbil som jeg er fantastisk glad for. Desværre er der stadig en del fordomme om dieselbiler. De fleste passer ikke.
De larmer - ja, men så er det heller ikke værre og i march-hastighed larmer de mindre end benzinbiler!
De er langsomme - nej.
De er kedelige - nej.
De forurener - nej.
De larmer lidt når de kører i tomgang, men de er meget kvikke og har stort kraftoverskud og de er betydeligt mere økonomiske end deres benzindrevne fætre. Desuden får de ikke den anstrengende high-rep. lyd når de kører hurtigt.
Skal de have et minus, så har de det med at miste pusten når RPM tælleren kommer over 3000. Men kører man ikke aggressivt så er det virkelig intet problem.
Så hvis S-SF mener deres miljø-ting af hjertet burde de fremme salget af dieselbiler.
tilføjet af Dduck
Hmmmm....
Diesel er også så absolut min favorit...som gammel maskinmester er jeg jo nok lettere miljøskadet...
Meeeen......Partikler og skadelige kvælstofforbindelser som begge er fuldt på højde med restprodukter fra benzin når vi taler om miljø- og helbredsbelastning........
Så træerne gror jo altså (som sædvanlig) ikke HELT ind i himlen 😉
tilføjet af pouljoergensen
En rigtig dieselmotor
Larmer ikke mere end en bensinmotor, men motoren er dyrer at Rep, og i anskaffelse.
Hilsen Poul Jørgensen
Hvad i alverden er det?
Skulle min benzindrevne bil have en sådan?
tilføjet af anonym
De forurener - nej.
"De forurener - nej".....*lol*
tilføjet af anonym
den lyd har bla. en
Corvette C6
tilføjet af hoenemor1001
Som fanden læser Bibelen
Du læser åbenbart artiklen på samme måde "som Fanden læser Bibelen".
Hvis du læser det første afsnits sidste sætning igen, står der: - medmindre man kan sikre, at elbiler kun kører på strøm fremstillet af ny, vedvarende energi.
El-biler i sig selv er ikke en løsning, hvis man bruger almindeligt (kul, naturgas osv.) fremstillet el til at lade batterierne op.
Elbiler er en klar fordel, hvis man i stedet for 20% el fra alternative energikilder (hvis jeg husker rigtigt), som vi har i Danmark i dag, kommer op på et meget højere tal. Opret en række havvindmølleparker. Om natten sælger vi alligevel strømmen for en slik til vore naboer, fordi vi ikke selv har brug for den. Den el kunne passende bruges til en masse elbiler, som skal lades op (hovedsageligt om natten). Elbilerne vil i de næste år stadig kun være en mulighed til overvejende bykørsel, men tænk hvordan luftkvaliteten og støjniveauet vil blive påvirket i gunstig retning i de store byer, hvis der mest blev kørt i elbiler og med kollektiv trafik.
Og lad så os der bor langt ude på "lars tyndskids mark" bruge en økonomisk dieselbil (selvfølgelig med partikelfilter osv.) i de næste mange år.
Endelig skal man have gang i en hel masse andre vedvarende energikilder (bølge, sol, geotermisk osv.) Der er mindre end 10 år, til olien i Nordsøen slipper op, og så skal vi igen til at importere al vores olie. Føj for den lede for et underskud, det kan give på betalingsbalancen.
Så der skal investeres i vedvarende energikilder og den tilhørende forskning, NU!
mvh hønemor1001
tilføjet af 123456
Jeg læser biwlen som de fleste andre
Jeg siger ikke at der er noget galt med el biler, men det er galt at politikerne på nuværende tidspunkt foregøgler danskerne og de tilstedeværende politikere til klimamødet, at de elbiler de skal futte rundt i er specielt energi rigtige.
Det er de som du kan læse absolut ikke.
Der skal ofres mange milliarder i at få bare 10% af den danske bilpark lavet om til el.
Folk i yderområderne, som f.eks mig selv, vil ikke have den store glæde af en elbil, medmindre jeg kan lade op enten på vejen til arbejde, eller i bedste fald mens jeg arbejder.
Derfor er elbiler i byområderne en attraktiv tanke, men det kræver at den grønne energi er til stede når folk skal bruge den til at oplade deres biler, og det kan ikke garanteres ved sol eller vind kraft, og det er umådeligt svært at gemme overskuds strøm, og mere eller mindre umuligt at gemme det på en rentabel måde.
Derudover kommer der et hav af problemer med kompatibiliteten de forskellige biler og dermed opladnings typer, f.eks af hensyn til stik og spænding.
Forestil dig et etagebyggeri med 5 forskellige ladestationer for hver parkeringsplads, da udlejer næppe kan se det geniale i at hver enkelt bruger har ledninger hængende ud af vinduet og ned til bilen fra 5. sal.