9tilføjet af

Skal jeg betale værkstedet???

Min bil var begyndt at "hakke" ret kraftigt under kørslen og mistede en del af kræfterne under accelerationen.
Værkstedet jeg benytter er et stort autoriseret værksted, som samtidig agere forhandler for bilmærket. Jeg købte bilen som ny hos dem for nu lidt over tre år siden, så garantien er selvfølgelig udløbet for et par måneder siden.
Ved min henvendelse til bilværkstedet, konstatererede mekanikeren ved prøveturen, at problemet skyldtes en kombonent på accelerationskablet som var blevet defekt. Der blev derefter bestilt en ny kombonent hjem, og efter 3 dage blev jeg indkaldt til værkstedet får at få fejlen rettet. Delen blev skiftet imens jeg ventede, og straks efter at bilen blev meldt færdig, kunne jeg konstatere at bilen stadig opførte på samme måde (kraftig hakken og ingen kræfter under acceleration).
Hmmmm.... U-vening, tilbage ind til værkstedet med bilen med den vedblevende fejl. Herefter samlede en større forsamling af mekanikere samt værkfør omkring bilen med forslag om hvad det mon kunne være. En lidt ældre mekaniker kom i samme øjeblik tilbage efter en prøvetur i en anden bil, og efter en kort beskrivelse fra mig om problemet med min bil, vidste han akkuret hvad problemet skyldtes. Han kunne rette fejlen med det samme med lidt justeringer og så var problemet løst. Problemet havde intet med den udskiftede kombonent at gøre og det havde slet ikke været nødvendigt at udskifte kombonenten, som intet fejlede.
Nu har værkstedet så sendt mig en regning på reserveden de har skiftet, timebetaling for udskiftning af reservedelen samt timebetaling for justeringerne som den ældre mekaninker foretog.
Efter en kort samtale med værkføren, har jeg nu fået oplyst at regningen ikke er en fejl, og at jeg skal betale det fulde beløb for den reservedel som værkstedet havde fundet frem til skulle skiftes, samt den tid der er brugt på det 🙁. Jeg mener jo kun at værkstedet skal opkræve beløbet fro rettelse af fejlen, nemlig justeringen som den ældre mekaniker foretog!!!
Hvad mener i?
tilføjet af

Du har ret

Du har ret. Du skal ikke betale.
tilføjet af

Hvad for en komponent ?

hvis denne "komponent" har været i stykker kan du jo glæde dig over at også den fejl er fundet ! der er ikke nogen fordel i at få sat en defekt del tilbage i bilen ! især ikke i en bil der kun er 3 år gammel.
tilføjet af

jeg ville ikke betale

Jeg ville ikke betale for noget de har skiftet og som ikke var fejl på. nu kender jeg ikke prisen men prøv at true med en advokat
tilføjet af

Kan ikke huske hvad den hed...

regningen ligger nemlig på mit arbejde. Men som jeg også skriver, så fejlede kombonenten ikke noget. Det konstaterede værkstedet selv. De havde taget fejl af hvad problemet skyldes og havde altså skiftet en del som det viste sig, alligevel ikke var defekt.
Sorry... jeg var nok ikke tydelig nok 😖
tilføjet af

Hvordan kan

en mekaniker konstatere en komponent er defekt,(det skriver du) hvis den ikke fejler noget, er du sikker på at den nævnte komponent ikke også var defekt ?
tilføjet af

Lige meget

hvor meget du hopper og skriger såkommer du til at betale. Det gør du fordi du intet har på papir fra værkstedet.
Jeg har stået i en ligende sag hvor jeg dog havde fået oplyst en pris på 16000 kr. for derefter at få overrakt en regning på 32250 kr.
Den gik jeg til FDM med men fik blot at vide at jeg ikke havde fået papir på aftalen og prisen og derfor ville tabe en retsag.
Så ud fra det så tror jeg du må betale. Og lad det være en lære for andre....få altid pris og aftale på papir.-
tilføjet af

100% sikker

Jeg ved ikke hvordan de kunne konstatere en fejl som ikke fandtes.
tilføjet af

OKAY

hvis den ikke er dyr, kan du jo vælge at glædes over at den nu er ny, ellers kan du jo beklage dig til værkstedschefen. Hvis de ikke "føjer" dig kan du lige nævne at du ikke i fremtiden vil handle med dem, sagsanlæg tror jeg ikke på i den slags bagatelsager.
tilføjet af

Ha ha ha ha... ja!

Glæde over at delen som intet fejlede nu er ny, må være at se meget positivt på det 😃😉.
Og du har da ret.... der er ingen grund til at trække en klage igennem et sagsanlæg. Det er de små 1.800,00 kr. som delen koster, samt tiden der er brugt på udskiftningen, for lille et beløb til, selvom jeg nu nok tror at værkstedet ville tabe. Men det er stadig penge som kunne bruges på andet, end lige at at være med til at forsøde tilværelsen for et useriøst bilværksted [:*(]
Jeg handler selvfølgelig heller ikke med dem mere 😮
Pointen er, at jeg ikke mener det er fair forretningsgang overfor kunder.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.