Sociale medier i og over alt
Lotus Notes er bare ét eksempel, hvor man vil integrere sociale medier:
http://www.version2.dk/artikel/13659-tophemmeligt-vulcan-projekt-skal-integrere-social-software-med-lotus
Næste eksempel er givetvis ERP/SAP-systemer, kunderegistre, supportsager, etc, etc.
Det bliver ikke et spørgsmål om, men et svar som i ’fordi vi kan’.
Jeg ser én og samme vision for alle, der forsøger at integrere sociale medier:
Få informationer ind, som er relevante for brugeren.
Mit spørgsmål er så:
Kan man dét? Hvem fortæller hvad der er "relevant"?
Kan man overdrive det? Bør man overdrive det?
Og hvor går grænsen?
Hvad sker der, hvis et socialt netværk lukker af?
Og hvad sker der, hvis brugerne privatisere deres profiler?
Hvem bestemmer hvad jeg se?
Driver det os i virkeligheden mod en verden, hvor alles forventninger er 100% åbenhed fra individet? Og hvis man ikke er åben, kan man så ikke være med?
Eller bliver man mistænkt, fordi man siger nej eller fra?
Det er i dag klart, at sociale medier har en enorm indflydelse på samfundet og den måde vi lever og agere på.
Vi har set starten, hvor alle ville være "med" og aktivt har sagt ja.
Men med til hvad? Og hvilken accept?
Har de accepteret måden, vi gerne vil udnytte de sociale tjenester på?
I den private sektor, er det kommercielle jo omdrejningspunkt.
Skal andre tjene penge på mig?
Alle kan aggregere data i massevis uden problemer, og automatisk selv strukturere dem.
Det er sket i årevis allerede.
Profilerne er ligeglade, for det har ikke betydet noget for dem.
Men nu begynder det at få betydning, når man er listet i en, måske, anden kontekst.
Har profilerne sagt ja til, at stå i et mailprogram, fordi de er CC på en "Sjov" mail?
Hvad ville profilerne sige til, at stå med opdateringer i kundekartoteket i den lokale butik med sexlegetøj?
Blot fordi "man kan".
Man må ikke glemme, at vi for bare 10 år siden besøgte vennerne meget mere end i dag. Venner, som i dag er på Facebook, Twitter, etc.
Tjenester hvor man kan dele tiden. Sammen. Og for sig.
Men hvor går grænsen, når teknologien presser os.
Hvornår siger du stop?
http://www.version2.dk/artikel/13659-tophemmeligt-vulcan-projekt-skal-integrere-social-software-med-lotus
Næste eksempel er givetvis ERP/SAP-systemer, kunderegistre, supportsager, etc, etc.
Det bliver ikke et spørgsmål om, men et svar som i ’fordi vi kan’.
Jeg ser én og samme vision for alle, der forsøger at integrere sociale medier:
Få informationer ind, som er relevante for brugeren.
Mit spørgsmål er så:
Kan man dét? Hvem fortæller hvad der er "relevant"?
Kan man overdrive det? Bør man overdrive det?
Og hvor går grænsen?
Hvad sker der, hvis et socialt netværk lukker af?
Og hvad sker der, hvis brugerne privatisere deres profiler?
Hvem bestemmer hvad jeg se?
Driver det os i virkeligheden mod en verden, hvor alles forventninger er 100% åbenhed fra individet? Og hvis man ikke er åben, kan man så ikke være med?
Eller bliver man mistænkt, fordi man siger nej eller fra?
Det er i dag klart, at sociale medier har en enorm indflydelse på samfundet og den måde vi lever og agere på.
Vi har set starten, hvor alle ville være "med" og aktivt har sagt ja.
Men med til hvad? Og hvilken accept?
Har de accepteret måden, vi gerne vil udnytte de sociale tjenester på?
I den private sektor, er det kommercielle jo omdrejningspunkt.
Skal andre tjene penge på mig?
Alle kan aggregere data i massevis uden problemer, og automatisk selv strukturere dem.
Det er sket i årevis allerede.
Profilerne er ligeglade, for det har ikke betydet noget for dem.
Men nu begynder det at få betydning, når man er listet i en, måske, anden kontekst.
Har profilerne sagt ja til, at stå i et mailprogram, fordi de er CC på en "Sjov" mail?
Hvad ville profilerne sige til, at stå med opdateringer i kundekartoteket i den lokale butik med sexlegetøj?
Blot fordi "man kan".
Man må ikke glemme, at vi for bare 10 år siden besøgte vennerne meget mere end i dag. Venner, som i dag er på Facebook, Twitter, etc.
Tjenester hvor man kan dele tiden. Sammen. Og for sig.
Men hvor går grænsen, når teknologien presser os.
Hvornår siger du stop?