Sony Ericsson og købeloven
Jeg er så gal, at jeg bare må af med det til jer!
Mine værste fordomme i forbindelse med køb af mobiltelefon og kundeservice er netop blevet bekræftet.
Jeg har i dag sendt følgende mail til Sony Ericsson:
Står Sony Ericsson virkelig over købeloven?
Jeg købte d. 18/8 en k750i til kr. 1999,00. Efter 3 uger virker flere af tasterne samt joystikket ikke.
Jeg henvendte mig derfor i dag til Telekæden hvor telefonen er købt, for at få den ombyttet. Her fik jeg at vide at telefonen ikke kan ombyttes, men skal sendes til reparation.
Det er ikke hvad der står i købeloven (som jeg havde nærlæst hjemmefra, og hvor jeg havde understreget de relevante paragrafer), men da jeg påpegede dette overfor ekspedienten (og samtidig gav ham købeloven i hånden) fik jeg at vide at Sony Ericsson har deres egne regler.
Hva´ be´ har´? Kan et firma virkelig fastsætte deres egne regler og lade dem være gældende i forhold til den danske lovgivning?
Købelovens paragraf 77a omhandler formodede mangler og paragraf 77b giver køberen ret til at vælge mellem følgende løsninger:
- Afhjælpning af manglen
- Omlevering
- afslag i prisen
- Ophævelse af købet
Jeg vil gerne benytte mig af omlevering.
Følgende afgørelser er truffet af forbrugerrådet efter den nye købelov:
En kundes mobiltelefon går i stykker efter 1½ måned. Sælgeren tilbyder reparation, men køberen ønsker ombytning efter den nye købelov. Sælger kræver at bruge 14 dage på at undersøge, hvorvidt det er rimeligt, at han skal ombytte telefonen. Her fastslår Forbrugerklagenævnet, at sælgeren ikke har krav på at bruge 14 dage til at foretage en indledningsvis undersøgelse af, hvorvidt varen skal ombyttes eller repareres. Der er taget hensyn til, at køberen ikke får stillet en lånetelefon til rådighed, og at han daglig har behov for telefonen. Resultatet bliver, at han kan få ombyttet varen.
Jeg ønsker ikke reparation på en 3 uger gammel telefon til 1999 kr. Jeg har ikke tillid til at en reparation holder i længden og ønsker derfor en ombytning.
Jeg vil gerne be´ om en tilbagemelding på denne mail og en forklaring på hvordan Sony Ericsson kan ha´ egne regler i forhold til købeloven, inden jeg går videre med sagen i forbrugerklagenævnet
Med venlig hilsen
__________________________________
Nu er jeg spændt på om jeg får respons på mailen eller om de er bedøvende ligeglade - hvad jeg hælder mest til.
Hilsen fra faglæreren
Mine værste fordomme i forbindelse med køb af mobiltelefon og kundeservice er netop blevet bekræftet.
Jeg har i dag sendt følgende mail til Sony Ericsson:
Står Sony Ericsson virkelig over købeloven?
Jeg købte d. 18/8 en k750i til kr. 1999,00. Efter 3 uger virker flere af tasterne samt joystikket ikke.
Jeg henvendte mig derfor i dag til Telekæden hvor telefonen er købt, for at få den ombyttet. Her fik jeg at vide at telefonen ikke kan ombyttes, men skal sendes til reparation.
Det er ikke hvad der står i købeloven (som jeg havde nærlæst hjemmefra, og hvor jeg havde understreget de relevante paragrafer), men da jeg påpegede dette overfor ekspedienten (og samtidig gav ham købeloven i hånden) fik jeg at vide at Sony Ericsson har deres egne regler.
Hva´ be´ har´? Kan et firma virkelig fastsætte deres egne regler og lade dem være gældende i forhold til den danske lovgivning?
Købelovens paragraf 77a omhandler formodede mangler og paragraf 77b giver køberen ret til at vælge mellem følgende løsninger:
- Afhjælpning af manglen
- Omlevering
- afslag i prisen
- Ophævelse af købet
Jeg vil gerne benytte mig af omlevering.
Følgende afgørelser er truffet af forbrugerrådet efter den nye købelov:
En kundes mobiltelefon går i stykker efter 1½ måned. Sælgeren tilbyder reparation, men køberen ønsker ombytning efter den nye købelov. Sælger kræver at bruge 14 dage på at undersøge, hvorvidt det er rimeligt, at han skal ombytte telefonen. Her fastslår Forbrugerklagenævnet, at sælgeren ikke har krav på at bruge 14 dage til at foretage en indledningsvis undersøgelse af, hvorvidt varen skal ombyttes eller repareres. Der er taget hensyn til, at køberen ikke får stillet en lånetelefon til rådighed, og at han daglig har behov for telefonen. Resultatet bliver, at han kan få ombyttet varen.
Jeg ønsker ikke reparation på en 3 uger gammel telefon til 1999 kr. Jeg har ikke tillid til at en reparation holder i længden og ønsker derfor en ombytning.
Jeg vil gerne be´ om en tilbagemelding på denne mail og en forklaring på hvordan Sony Ericsson kan ha´ egne regler i forhold til købeloven, inden jeg går videre med sagen i forbrugerklagenævnet
Med venlig hilsen
__________________________________
Nu er jeg spændt på om jeg får respons på mailen eller om de er bedøvende ligeglade - hvad jeg hælder mest til.
Hilsen fra faglæreren