4tilføjet af

Sony Ericsson og købeloven

Jeg er så gal, at jeg bare må af med det til jer!
Mine værste fordomme i forbindelse med køb af mobiltelefon og kundeservice er netop blevet bekræftet.

Jeg har i dag sendt følgende mail til Sony Ericsson:
Står Sony Ericsson virkelig over købeloven?
Jeg købte d. 18/8 en k750i til kr. 1999,00. Efter 3 uger virker flere af tasterne samt joystikket ikke.
Jeg henvendte mig derfor i dag til Telekæden hvor telefonen er købt, for at få den ombyttet. Her fik jeg at vide at telefonen ikke kan ombyttes, men skal sendes til reparation.
Det er ikke hvad der står i købeloven (som jeg havde nærlæst hjemmefra, og hvor jeg havde understreget de relevante paragrafer), men da jeg påpegede dette overfor ekspedienten (og samtidig gav ham købeloven i hånden) fik jeg at vide at Sony Ericsson har deres egne regler.
Hva´ be´ har´? Kan et firma virkelig fastsætte deres egne regler og lade dem være gældende i forhold til den danske lovgivning?
Købelovens paragraf 77a omhandler formodede mangler og paragraf 77b giver køberen ret til at vælge mellem følgende løsninger:
- Afhjælpning af manglen
- Omlevering
- afslag i prisen
- Ophævelse af købet
Jeg vil gerne benytte mig af omlevering.
Følgende afgørelser er truffet af forbrugerrådet efter den nye købelov:
En kundes mobiltelefon går i stykker efter 1½ måned. Sælgeren tilbyder reparation, men køberen ønsker ombytning efter den nye købelov. Sælger kræver at bruge 14 dage på at undersøge, hvorvidt det er rimeligt, at han skal ombytte telefonen. Her fastslår Forbrugerklagenævnet, at sælgeren ikke har krav på at bruge 14 dage til at foretage en indledningsvis undersøgelse af, hvorvidt varen skal ombyttes eller repareres. Der er taget hensyn til, at køberen ikke får stillet en lånetelefon til rådighed, og at han daglig har behov for telefonen. Resultatet bliver, at han kan få ombyttet varen.
Jeg ønsker ikke reparation på en 3 uger gammel telefon til 1999 kr. Jeg har ikke tillid til at en reparation holder i længden og ønsker derfor en ombytning.
Jeg vil gerne be´ om en tilbagemelding på denne mail og en forklaring på hvordan Sony Ericsson kan ha´ egne regler i forhold til købeloven, inden jeg går videre med sagen i forbrugerklagenævnet
Med venlig hilsen
__________________________________
Nu er jeg spændt på om jeg får respons på mailen eller om de er bedøvende ligeglade - hvad jeg hælder mest til.
Hilsen fra faglæreren
tilføjet af

Købeloven

Ja, jeg gik lige og overvejede at købe nøjagtig samme mobiltelefon - så jeg håber da meget, at du lige gider bruge tid på at skrive ind igen for fortælle hvordan det går.
Men under alle omstændigheder er reglerne i Købeloven sådan, at et firma til enhver tid må lave egne regler, SÅ LÆNGE det ikke stiller forbrugeren ringere end Købelovens bestemmelser. Så der er vel ingen tvivl om, at du bør have en ny telefon.
Ring dog til forbrugerstyrrelsen på mandag for at få at vide præcis hvordan du skal forholde dig i den situation - man kan jo så håbe på at de griber fat i ørene på både Telekæden og Sony Ericsson for forklare dem om de danske regler - for dem kender de åbenbart ikke godt nok!
Held og lykke;-)
tilføjet af

Skide godt.

Skide godt.Bare giv tilbage til forretningen.
De gør alle kneb for at krybe uden om,godt du har dine forbruger vejledning,for den kan de ikke komme uden om,og du skal ikke finde dig i noget fra forretningen's side.Mange af disse folk,kender ikke købe/forbruger loven.Lykke til,hej.
tilføjet af

K500i

Jeg købte, via Telia en SE K500i 4 feb i år. I april virkede joystikket ikke mere, samt telefonen gik ud midt under samtaler! Gik ind og klagede, den blev sendt til rep. (lånetelefoner var alle lånt ud!) Jeg fik min telefon tilbage efte 14 dage, der virkede den helt fint:)
4 juli var den gal igen!!! Joystikket virkede igen ikke! Samtaler faldt stadig ud. Oplader virkede ikke ordentligt (Og nej, jeg havde ikke haft krøllet oplader sammen). Infarød port virkede heller ikke.....!
Ville ha den byttet.. Det kunne jeg ikke. Nå, men så ville jeg ha en låne telefon. De havde ingen hjemme. Så vill ejeg ha de skaffede mig en anden telefon i den tid den var til rep. De var ikke forpligtet til at sørge for jeg havde en telefon!!! Nå¨... Jamen så måtte jeg jo købe en anden, fo tlf kunne jeg ikke undvære. Der var så bare lige et problem.....! De kunne ikke sælge mig en anden tlf, da der ikke var gået det halve år siden jeg havde købt den anden, så det måtte de ikke ifølge loven.....What???? Lad os bare sige jeg blev pænt hidsig! Men jeg måtte forlade butikken uden tlf! Gik 3 uger inden jeg fik den igen... Joystikket virkede....:) Men den infarøde var der stadig problemer med! Opladeren tror jeg slet ikke de har kigget på, eller ombyttet (så har måtte bruge min kærestes)! Plus at folk nu har problemer med at ringe ind til min telefon!! Den meddeler simpelthen til tider at der ingen kontakt er til tlf, på trods af jeg har masser af signal...! Begge gange har de skiftet joystik og opdateret softwaren. (alle de spil, musik osv man har betalt for, forsvinde rnår de opdatere softwaren, plus jeg kan kun få 1 farve på mit display, hvilket jeg ellers har kunnet skifte!)
Nu er der så problemer igen. der er gået a 1½ mdr sidne jeg fik den igen, joystikket virker snart ikke igen... Orker næsten ikke at sende den til rep engang til....:(
tilføjet af

velkommen i klubben

for utilfredse-ericson-telefoner...........
Min er bare en til 1,- + 99,- i oprettelse.... men, men....... problemerne er næsten de samme. Telefonen virker, pludselig virker den bare ikke, ind i butikken, de vil ikke bytte, sender til rep., får lånetelefon, henter min egen efter 14. dage..... DEN får jeg på garantien..... efter ca. 3½ - 4 mdr. er den gal igen......... samme fejl og om igen............... nå ja DEN får jeg på garantien............
Har flere gange forsøgt, at de giver mig en NY telefon, men den unge ekspedient påpeger, at det er ericson (læs reparatør) der skal afgøre om jeg kan få min telefon byttet.......... men den afgørelse tager de bare aldrig......... nu er det igen ved at være en 4 mdr. siden min telefon blev repareret........ UDEN beregning og i fredags skete det samme som alle de andre gange........ pludselig kan telefonen ikke slukkes......... men beder om pinkode.......... og når nogen ringer til mig, kan jeg ikke høre dem og de kan ikke høre mig.............
OG noget, der kan tænde mig af er......... den unge ekspediten, han ved bare ikke en skid og han kikker på én, som om man er komplet idiot og hans "jeg er da fløjtende ligeglad" udtryk får mig næsten til kyle telefon og andet i hans "fine glasmontre" med de nyeste modeller af alverdens telefoner.........
Desværre er løsningen ikke forbrugerstyrelsen... de tager 150,- for at se på sagen...... og der kan sagtens gå op til 22 mdr. før en sag er afgjort.......... med mindre selvfølgelig at vi får sagen i medierne.........
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.