hej.
Jeg har konstant stoppet næse i den ene side! og så snart der er frit luftudgang igen, er det stoppet til i den anden side !?!?.. Der er aldrig frit luft gennem begge næseboer.. Sådan skiftes det et par gange om dagen.
Ja det lyder meget mærkeligt! og jeg har prøvet næsespray, det hjælper! men desværre kun i et par timer og så den gal igen.. har døjet med det problem i meget lang tid nu!
nogen der kender til det?
tilføjet af anonym
allergi
det er allergi
tilføjet af faxekondi
for hvad?
for hvad?
har det døgnet rundt ligemeget hvor jeg er! gider ikke leve sådan!
tilføjet af Miggg
Måske...
Pollenallergi...
tilføjet af Anonym
Brug saltvandsspray
Det virker meget bedre end det andet kemiske skidt. Og så bliver man ikke afhængig af det som man gør af otrivin.
Du ved vel godt, at længere tids brug af otrivin gør slimhinderne sarte og får dem til at producere mere slim?
tilføjet af faxekondi
har ikke høfeber!
Jeg nyser stort set aldrig og kan fint gå ude på en mark eller sted hvor der højt græs.
Tror jeg har haft det sådan ligesiden december eller måske før.
tilføjet af faxekondi
hmm
har kun brugt næsespray 2-3 gange...
altså vand og salt blandet, i en flask med spray?
tilføjet af Pharma...
Nej, du skal købe saltvandsspray på apoteket...
Alt hvad man bruger til næsen skal både være sterilt og isotonisk, så det ikke irriterer næseslimhinden yderligere.
tilføjet af anonoynm
så let røven
-og få din læge til at finde ud hvad der er galt
tilføjet af llms
Kan godt være allergi
Jeg tror ikke, du behøver at nyse, for at det kan være allergi. Føler du dig træt også? Det gør man ofte ved allergi.
Oplever du det i bestemte situationer eller bestemte måneder?
Jeg har selv haft tilstoppet og løbende næse hele foråret, og vil prøve og se om det gentager sig de samme måneder til næste år. Gør det det, må jeg en tur til lægen og testes.
Det er, jo, desværre blevet en temmelig generende folkesygdom.
tilføjet af anonym2
Dine symptomer er helt normale, det er fordi....
kort sagt, så sker der biologisk det, at næsens undervæg/slimhinder hæver så man skiftevis trækker vejret via højre eller venstre næsebor. Der er en kortere overgang mellem hævningerne hæver eller mindskes, hvor man trækker vejret mere eller mindre gennem begge næsebor. Så du trækker vejret ganske normalt. Du er bare blevet opmærksom på en del af kroppens automatik, som du har haft hele dit liv og som vil forsætte resten af dit livs dage. 🙂 Hvis du vil have en forklaring med fagudtrykkene, så bare spørg din læge, da det er pensum på lægestudiet. 😉
tilføjet af den hjælpende hånd
nå ja
Men hvis du bare havde stoppet næse den 24. juli, tror du så ikke bare det var en småforkølelse? Og hvorfor skrive om det nu, det må jo snart være mindst et år siden?
tilføjet af faxek
27/7 betyder
døgnet rundt :-)
tilføjet af bubble
allergi?
Jeg synes også det lyder som allergi, selvom det med at næseborene skiftevis er stoppet ikke er noget jeg kender. Selv har jeg husstøvmideallergi, og det gør at jeg tit har stoppet næse. Det kan også klø, men det er næsten kun når jeg støvsuger eller lignende. Jeg har også lidt pollenallergi. Hvis en af delene er slem tager jeg en tablet med et antihistamin, fx Alnok, som fås i håndkøb. Men få det da undersøgt af din læge, det er ikke slemt🙂og hvis du har allergi er det nemt at gøre noget ved.
tilføjet af Bazi
medfødt tilstopning?
Jeg mener, at nogle mennesker kan være født med en kronisk tilstopning i næsen. Det kan nok skifte imellem, hvilken side af næsen, der er stoppet. Jeg ved lidt om emnet, fordi jeg selv har været afhængig af Otrivin næsespray i 6 år. Herefter tog jeg mig sammen og gik til lægen. Han fik mig til at skifte over til en anden spray med binyrebarkhormon, som i modsætning til Otrivin er ufarlig, og jeg oplever ikke nogle bivirkninger af den. Derfor gør det mig ikke noget, at jeg muligvis skal fortsætte med den nye spray resten af livet. Det var en stor lettelse ikke længere at skulle være bange for, at Otrivinen en dag ikke længere ville virke, eller at der ville opstå nogle brutale bivirkninger, hvis jeg fortsatte misbruget. Jeg trækker vejret fint gennem næsen med den nye spray.
Men jeg vil råde dig til, at snakke med din læge om problemet. Der kan sandsynligvis gøres noget ved det, og du skriver jo selv, at du ikke vil leve på den måde.
tilføjet af Annonym
Har det samme
for 4 år siden fik jeg konstateret kronisk bihulsbetændelse det gør også så man ikke kan trække vejret gennem begge næsebor på samme tid men det må jeg sgu leve med :/
har kun et råd til dig stop med alt det der apoteks fis og brug google til at finde nogle "hekseformler" :P
hvis du steger nogle kardemommefrø eller chillifrø på panden uden noget olie eller noget og inhalere røgen virker det også meget fint et par dage for mig :)
en af mine venners mor er akupunktør, hvergang jeg var der hjemme satte hun en nål mellem min tommelfinger og pegefinger og så forsvandt det et par dage, men få en professionel til det, for det kan være farligt hvis man rammer nerven forkert.
ellers virker den med salt og vand kogt sammen meget godt, men du skal bruge 2tsk salt til en HEL liter vand.. for meget salt kan skade dine slimhinder!
held og lykke
tilføjet af Martin1986
Har det samme.
Hej.
Jeg har haft kronisk tilstoppet næse i 23 år. Nogle dage er bedre end andre, men fælles for dem alle er, at jeg skiftfevis ikke kan trække vejret i højre eller venstre næsebor. Når det er værst bruger jeg otrivin, men ikke for lang tid af gangen. Da jeg selv er ved at være træt af det nu, har jeg planlagt lægebesøg i nærmeste fremtid. Skal nok skrive svaret herinde :-)
Mvh Martin
tilføjet af Dahler
Prøv Breathe Right
Har har problemet i flere år. Breathe Right, som fåes på apoteket, er nogle dimser til at sætte på næsen. De har hjulpet mig rigtig meget.
tilføjet af æfsåaå
Polypper
er også en mulighed.
tilføjet af Trine Kjær Nielsen
Du er ikke alene...
Jeg har det på fuldstændig samme måde og har haft det i 2 år. Næsespray hjælper også for mig, men kun i en times tid... Overvejer at søge råd hos lægen...
tilføjet af K
Stoppet næse 24/7 !
Din næse skifter med at trække vejret hver 3. time ca.
dvs, at du i 3 timer trækker vejret bedre i den ene næse end den anden. Og så ca 3. timer efter er det den anden næse der trækker vejret bedre, sådan er det med ALLE folk på jorden.
Du er helt normal, og det er jeg også.
tilføjet af Snot
Stoppet næse 24/7 !
Ja, det lyder godt nok ubehageligt, at du aldrig har to næsebor, som har fri passage. Jeg fandt en meget lang liste over årsager til tilstoppet næse her. Måske kan det være, at du får mistanke om, at en af disse er årsagen til din tilstoppede næse! I hvert fald, så kan du bede lægen om, at undersøge sammenhængen, så du kan få en diagnose til hvorfor du har tilstoppet næse.
tilføjet af Der er nogen der driller...
Stoppet næse 24/7 !
Jeg skriver, fordi jeg finder det provokerende at et par stykker i denne ´svar og gode råd´ liste forsøger at bagatellisere vores andres problem. Her mener jeg ANONYM2, der taler om, at vi skiftevis bruger det ene og det andet næsebor, og K, der mener, at vi er helt normale. I min optik burde I afholde jer fra at komme med gode råd, da I tydeligvis ikke ved, hvad flere andre her på ´tråden´ reelt taler om.
tilføjet af Kelle
Stoppet næse 24/7 !
Hej, jeg har døjet med samme problem i flere år, så jeg kunne godt tænke mig at vide, om i har fundet ud af hvad det skyldes? Ved mig gør det somme tider ondt at trække vejret gennem det frie næsebor, så jeg er temmelig træt af det. Her kan det heller ikke være allergi, for det er det samme om det er i nærheden af dyr eller ikke, udenfor i den friske luft eller inde i et støvet rum og ligegyldig hvornår på året.
Dem der skriver det er normalt, er godt nok snæversynede. At tro der kun kan være EN årsag! Hvis det var det normale skiftes-til-at-trække-vejret, så ville det jo stadig være muligt at trække vejret med det "mindre gode" næsebor. Det lyde mere som en alt for stolt læges forklaring, fordi han i virkeligheden ikke ved, hvad det er galt. ;-)