34tilføjet af

Tog dyrere end bil!

Hvad sker der for de tog?
Jeg skal betale samme pris - eller mere for ture jeg kunne have kørt billigere i bil.
Må overveje at anskaffe mig en gammel spand selvom jeg ikke har kørekort.
250 bobs til og fra roskilde... det kan jeg godt køre en bette bil dertil for i benzin - og mere til.
Det giver mig ikke lige frem lyst til at benytte offentlige transportmidler mere, som regeringen ellers så gerne vil have.
tilføjet af

Tog kører på bunkerfuel

ligesom busser og færger, så de er meget miljøvenlige. Husk det - det siger S-SF nemlig selv og de var for dorske til at elektricificere andet en banen fra København til Padborg så der tøffer stadig gamle oliebrændere rundt på de danske jernbaner...og det koster KASSEN.
tilføjet af

Ja når folk lytter bliver det dyrt

Nej, de siger at flere skal benytte offentlig transport. Når flere så gør det, har de et problem, for så mister de en masse afgifter, og derfor stiger udgiften. Transport er endnu en af de mange skjulte skatter vi har. Når de siger det, er det jo kun fordi det er politisk korrekt at have den mening. Du ved nok, miljøet og alt det. Hvornår er du begyndt at lytte til det politikere siger, for det er en farlig udvikling 😉
tilføjet af

Jeg kan ikke se

hvordan du kan holde bil for de penge du åbenbart tror.
En bette bil, javel, en ældre model for at den skal være billig, sådan ca 7500 i vægtafgift og forsikring årligt UDEN at køre en eneste kilometer og er du ny bilist skal du regne med ca 10.000 kr. årligt for ansvarsforsikring alene og køber du en bil på afbetaling kommer der yderligere omkring 20.000 kr. til kaskoforsikring, for ikke at snakke om hvad der så skal ydes i afdrag og renter.
Hvis du skal have en bil du ikke skal på værksted med hver anden uge, skal du regne med omkring 4000 kr pr. måned i totaludgifter, FØR DU HAR KØRT DEN FØRSTE KILOMETER og begynder du at køre i den kommer benzin, vedligehold og periodisk syn oveni.
Så hvor er det lige det er billigere end offentlig transport ?
tilføjet af

Kan jeg heller ikke se

Det må værre færre sygedage, fordi man ikke blive presset sammen som sardiner i busserne.
Man mister ikke jobbet, fordi man kommer til tiden.
Man dør ikke af partikkelforureningen, for det er kun dem uden for bilen, der venter på bussen, der indånder disse.
Man kan arbejde på skiftehold, for nu kan man også være ude efter 22, hvor de fleste ruter er nedlagt.
Til gængæld dør man nok før tid, når man bruger bilen, for man får nemt blodpropper, når man opdager hvor meget det koster. 4000 kr pr. måned uden benzin er meget tæt på det billigste man kan holde en middelklasse bil for pr måned. Det kan gøres billigere, men så får man de dejlige overraskelser hos værkstedet, der har færrer kunder pga krisen, og derfor er blevet dygtige til at finde mange fejl, som selv bilen ikke vidste den havde.
Det er meget dyrere at have en bil.
tilføjet af

Tjae

jeg solgte min privatbil for 8 år siden, har ellers haft bil siden jeg var 19, men det blev for dyrt, jeg har intet kørselsbehov der retfærdiggør en privatbil.
Jeg rejste fra Kolding til Aså (nordjylland) med tog og bus, ca. 3 timers rejse, pris: 250 kr hver vej, skulle jeg have kørt i bil ville alene benzinudgiften være 200 kr. hver vej, så hvor har jeg sparet ?
Offentlige transportmidler har en anden fordel, man bliver transporteret uden at få stress af alle de andre vanvittige bilister, det er afslappende og behageligt.
Som det er nu hvor jeg bor på Samsø skal jeg lægge ca. 300 kr. oveni til færge så nej, ingen privatbil til mig, jeg kan snildt bruge de penge sådan en blikæske koster, til god mad, en tur på restaurant og købe den helt store rigmandsnemu, det kan jeg faktisk gøre nogle gange i måneden og så tage en taxa ud og hjem = det er tilladt at nyde en flaske vin til maden. 😉
Desværre kan folk ikke regne, eller de udelader bevidst de faste udgifter, for alle siger, det koster kun benzin, NEJ det koster spidsen af en jetjager at have sådan en rustbunke stående uden at køre i den.
Jeg griner tit af folk der kører til Tyskland for at handle, årh sider de, det koster kun x-antal kroner, i benzin, javel, men hvad med slidtage❓hvad med alt det andet det koster❓når de så har hamstret billig øl (koster i snit 50 øre mindre end i DK) og lidt cigaretter til 50 kr. under DK-pris pr. karton, så har du virkelig "sparet" mange penge.
Staten betaler 2.80 pr. kilometer og det gør staten ikke hvis ikke det koster den pris.
tilføjet af

Rigtigt

Jeg har heller aldrig forstået rationalet bag de udgifter folk når frem til, når de skal lave budget for deres rustkasse. Hvis banken i forbindelse med et lån, skal lave et budget, regner de fra 4000kr og op, altså bag det fine budget kunderne selv opgiver. Så kommer alle de små ekstrature, man godt kunne undvære, men som man ikke behøver tænke over, når man bare lige kan tage bilen. Medmindre man bor lige ved grænsen, så er der ingen gevinst ved shoppingturen, forudsat at folk kun medbringer de cigaretter de må. I øvrigt er der slet ingen grund til at køre efter cigaretterne, for med de afgiftstigninger der snart kommer igen, kommer cigaretterne nok selv til forbrugerne.
Udgifterne til en bil i dag, svarer til at den er en diamant. Det er den mest ekstreme form for beskatning vi har. Jeg kan godt lide dit eksempel med spidsen af en jetjager. Det er nemlig rigtigt, at selv en bil der ikke benyttes koster en formue. Folk under 30 kan godt regne med at det koster lidt mere end kun spidsen, for forsikringerne er meget dyrere. Mange er desværrer tvunget ud i denne udgift, som funktion af udgifterne til boligerne, og derfor skal begge arbejde, og ungerne skal afleveres, og så bliver det svært med det offentlige.
tilføjet af

Realistisk forhold til at være bilejer?

- som andre skriver skal du jo have bilen inden du hælder benzin på den og det koster.
- Statens takster er så ikke 2,80 men 3,56. Det kan du gange antal med kørte km til og fra Roskilde, så får du den pris det ville koste dig i bil.
tilføjet af

Sorry Dulkis

der kan du se hvor længe siden det er jeg har haft bil 😮
tilføjet af

importpriser på samsø

Hej Ernst
Det må sku' være specielle ø-priser du nævner her.
Jeg købte en ny brugt bil - Corolla - , som koster 2600 kr. om året i vægtafgift.
Da jeg var ny billist, kostede ansvar OG kasko 9600 kr om året de første 2 år.
Jeg har betalt ca. 3000 i rep. om året (inkl. service og syn)Det er 1266. kr. pr. måned før benzin.
Jeg bruge ca. 1000 kr. om måneden på benzin.
Dvs. 2266 kr. pr. måned i alt.
Nu ved vi jo ikke hvor trådstarter bor, men med en pris på 250 kr. pr. pop, lyder det stadig til, at bilen er det billigste alternativ.
tilføjet af

Du mangler afdrag på bilen

- til dit regnestykke og jeg synes nu stadig at det er dyrt med 2266 for en tur til Roskilde om måneden, for mere er det vist ikke han har behov for. Du kan så reducere på udgiften til benzin.
tilføjet af

ret ligegyldigt, så no sorry

- er du endnu ikke støt på det specielle Samsøfænomen "selvsynere" - eller er fremmedpolitiet kommet det til livs?
tilføjet af

Kan kun opfordre dig til at søge

på diverse forsikringers hjemmesider om prisen på en kaskoforsikring til en nybagt bilist under 30, du vil få åndenød af de priser
tilføjet af

Du glemte ordningen

med rabatter.
10-turs kort, månedskort osv.
Benzinen kommer ikke ned på den halve pris hvis man skal bruge den samme portion hver dag i en måned.
tilføjet af

Bunkerfuel....???

Ja, det er en svær olie med et meget stort indhold af affaldsstoffer. Sviner af helvede til; Bruges i skibsfarten... Mærsk bruger det og hans skibe, der KUN har ca. 71 danskere ansat IALT på hele flåden, sviner mere og udsender mere CO2 end hele den danske husholdning tilsammen...😕😕😕
tilføjet af

Ikke enig

Jeg er altså ikke enig i dit lille regnskab.
Jeg har selv en Audi 80 fra 1993, så det er en gammel bil - nej en vintage 😉
Jeg afsætter hver md. kr. 4300 til vægtafgift, forsikring, kasko, vedligehold og brændstof, så dit regnstykke med min. 4000 kr. pr. md. holder altså ikke helt - og det er uden brændstof, vedligehold og periodisk syn - hvad er de 4000 kr. så til?
Og det behøver ikke koste 10.000 om året i forsikring bare fordi man er ny bilist. Forsikringsselskaberne kan man sagtens forhandle med, og der findes flere og flere tilbud - især til nye og unge bilister - med ny bil + forsikring til et rimeligt beløb.
Derudover er det jo tilladt at finde sig en billig mekaniker...Det SKAL ikke nødvendigvis været et autoriseret værksted som forlanger kassen for at skifte en pære!
tilføjet af

Oveni udgifter til en bil

skal du lægge bøden hvis du bliver opdaget. For, som du skriver, du har ikke kørekort 😉
tilføjet af

DSB er klart for dyre

Jeg har også flere gange lavet udregninger, hvor jeg sammenligner bil med tog. Jeg har dog kun sammenlignet billetpriser med brændstofforbrug i en bil, der kører 15 km/L benzin. Altså ikke andre udgifter som grøn afgift, forsikring osv.
Hvis jeg skal køre hjemme fra mig selv til mine forældre vil dette koste ca. 120 kr. i brændstof og tage knap 2 timer. Skal jeg med DSB tager det 3 timer og koster 250 kr. og så er jeg endda afhængig af at jeg bliver hentet i bil af en af mine forældre. Dette tager ca. 40 minutter hver vej. Med andre tager det 3 timer og 40 minutter for mig. Regner man det om i mandetimer bliver det 5 timer og koster yderligere ca. 50 kr. i brændstof.
Jeg ved godt at det ikke er en helt fair sammenligning da jeg jo ikke medregner andre udgifter end brændstofforbrug. Men som jeg ser det er der noget fuldstændig galt når DSB ikke engang kan konkurrere med en enkelt person i personbil i forhold til billetpriser.
Derudover er der jo den langt større personlige frihed ved bil.
En anden sjov udregning jeg lavede efter jeg var en tur i Budapest sidste sommer var DSB kontra flybillet. DSB siger selv de udleder 12 gange mindre CO2 i forhold til fly så derfor var det sjovt at se hvor langt jeg kunne komme med DSB for det jeg betalte for min returbillet til Budapest. Det svarede til en returbillet fra Ringsted til Fredericia. Lidt tankevækkende at man med DSB ikke kunne komme længere i forhold til hvor langt man kunne flyve.
Mvh.
Anders
tilføjet af

Jeg ved ikke hvordan du regner

men da jeg har været superelitebilist i over 20 år går jeg ud fra, at jeg ikke betaler toppris for en ansvarsforsikring.
Den sidste bil jeg havde var en Citroen BX, vægtafgift 2800 årligt ansvarsforsikring 3200 årligt ikke særlig dyrt, men som ny bilist kan man ikke få det til den pris.
Tryg: Toyota Corolla årg. 1997 4 dørs med 1.3 l motor: Pris for ansvarsforsikring som 28-årig Kr. 10.600 årlig.
tilføjet af

sådan har jeg valgt at gøre

Jeg arbejdede i mange år 65 km hjemmefra.Tog toget hver dag og fik mit kørselsfradrag, så udgift til transport var minimal.Arbejdede mange timer og bestemte mig for at lægge al overtidsbetaling til side. Dette gjorde jeg i 8 år. Så blev jeg fyret.Gik arbejdsløs i et år.Fik lavt betalt job som rengøringsassistent, som jeg stadig har.Kiggede på min konto. Der stod efterhånden 300.000. Jeg kan klare mig for løn som rengøringsassistent, så jeg tænkte at jeg gerne ville give mig selv en ting der kunne give mig glæde i hverdagen. Jeg møder kl. fire om morgenen og har fri kl 11.Weekendarbejde og forskudte tider af og til. Der er ingen transportmuligheder med tog eller bus, Så jeg lavede et regnskab over køb af lille bil.
Toyota Aigo (ny) kr. 107000 (3 års fuld garanti)-betalt kontant
Vægtafgift årligt kr. 550
Forsikring årligt kr.4000 (har haft bil førhen som elitebillist, samlet alle forsikringer eet sted)
Service for hver 15000 km ca. kr 2000 pr. gang -
Har i 2 år ikke haft rep.udgifter udover. Kører 20 km dagligt ialt. Bilen kører 21 km pr. ltr. Altså ca. kr. 200 pr. mdr.
Jeg cykler til alt andet indfor passende afstand.Har valgt bilen som en lille luksusgave til mig selv.Jeg nyder at køre til og fra arbejde i min lille bil, når jeg har skuret og skrubbet for andre i 7 timer.
Jeg har bil for ca 750 kr mdr alt incl.
Lægger lidt til side hver måned til engang når den skal skiftes ud, forhåbentlig er der mange år til.Bare en lille solstrålehistorie fra en voksen singlepige.
tilføjet af

Fra Kolding til København

Med bil: 240 km X 3,56 kr. 864 PLUS bro 185 kr. = 1049 HVER VEJ så kom lige og fortæl mig at bil er billigere end tog, en retur med tog koster 520 kr.
tilføjet af

Ja hvis....

bilen står i garagen og er betalt.
Prøv lige at stille regnestykket rigtigt op:
Anskaffelse af bil - ofte finansieret gennem løn med deraf følgende renter
Bilforsikring
Vægtafgift
Evt Falckabonnement.
Hertil kommer vedligehold, syn etc.
Véd ikke hvor tit du kører til Roskilde, men du kan køre nogle gange for det beløb, der kommer til at stå på bundlinjen.
Når du så oven i skal anskaffe kørekort, så er regningen endnu større.
Så stik lige piben ind.
Jeg har selv lige mistet min bil og er da overrasket over priserne på off transport, men det er her og nu udgifter. Bilen skal betales, hvad enten du kører eller ej....
Go' tur 😉😉
tilføjet af

En ny udlægning

Nu skriver jeg jo under hvilke betingelser jeg har lavet udregningerne, bortset fra at jeg ikke skrev at billetterne jeg regnede ud fra var voksen-billet inkl. pladsbestilling (ved voksenbillet+plads mellem Kolding og København koster det 337 hver vej).
I dit priseksempel regner du alle udgifter for en ny bil. Mit eksempel går på en som alligevel har en bil (det kan man ønske sig af mange grunde). Derfor er de faste udgifter allerede betalt til bilen inden man sætter sig op i toget så de eneste ekstraudgifter er brændstof og ekstra slitage.
For at lave regnestykket mere i stil med din udregning:
Når jeg skal have bil (når studiet er slut) bliver det en omkring 10 år gammel brugt bil til et sted mellem 20 og 30.000 kr. (f.eks. Fiat Punto). Alt medregnet regner jeg med at km-prisen bliver omkring 1,50 kr. Altså koster det i bilen 270 kr. fra mig til mine forældre og tager stadig ca. 2 timer.
DSB koster stadig 250 kr. for billet+plads og tager 3 timer. Derudover skal der stadig køres i bil. Dette vil så koste 120 kr. Altså i alt 370 kr. hvis jeg vælger DSB. Derudover er der jo stadig de 3 mandetimer det tager ekstra med DSB i forhold til bil. Det er selvfølgelig svært hvordan disse skal gøres op. Var det håndværkertimer ville det koste 350-500 kr. pr. time, men lad os bare sige 50 kr. pr. time. Det er 150 kr. Så er DSB-turen oppe på 520 kr.
Derudover er der stadig det faktum at DSB og BaneDanmark får tilskud fra staten til f.eks. vedligeholdelse af skinnenettet. Dette skal jo egentlig også lægges oven i billetprisen da det stadig er en udgift og eftersom alle udgifter tages med på bilturen bør de det også ved togturen. Hvor meget dette vil svare til aner jeg dog ikke.
Derudover vil prisen for bilkørsel pr. person jo også falde hvis man er 2 i bilen.
Mvh.
Anders
tilføjet af

Bilen koster jo mere end benzinen

Der skal jo betales lidt mere end bare benzinen når man har en bil. Forsikring, miljøafgift, vedligeholdelse osv.
De billigste biler koster omkring 2,5 kr. pr. km. i drift, værdiafskrivninger osv. Dertil evt. afdrag på billån.
Men hvis man skal medregne tiden det tager at bruge det offentlig, så kan det sjældent betale sig at køre med tog/bus.
Personligt bruger jeg 20 minutter på at køre i bil på arbejde. Det vil tage en time med det offentlig. Dertil kan jeg ikke bruge et månedskort til noget som helst andet end køre til og fra arbejde med - altså ingen fordele med brug af kortet til andre ture. Og med min super økonomiske bil, så er benzinen billigere end togkortet. Men med øvrige omkostninger på bilen så ville det være billigere i tog.
Til gengæld kan man jo omregne tidsforbruget og se hvad det så vil koste at tage det offentlig. Hvis jeg bruger min normale timeløn, vil det koste mig 4 gange så meget at tage toget som at køre i bil - og det er alt inklusive. Og i bil slipper man også for andre mennesker snøften, hosten og hakken, prutten, stinken, snorken osv.
tilføjet af

ikke nogle afdrag her

Hej Dulkis
Jeg skrev ikke noget om afdrag, da jeg ikke har nogle afdrag at betale på bilen.
Selvfølgelig ved vi ikke, om trådstarter kan købe en brugt bil kontant eller ej.
Men jeg kan jo kun fortælle min konkrete historie - og ikke opdigte evt. afdragsstørrelser.
Som jeg forstod trådstarter, så er der ikke tale om 1 tur om måneden til Roskilde, men om væsentlig flere.
Hvis vi går ud fra, at trådsstarter 250 kr. pr tur også dækker returbilletten, så kan han altså tage turen 9 gange om måneden, før der er "break-even".
Hvis trådstarter fx arbejder eller læser i Roskilde, må vi formode, at han skal afsted væsentlig flere gange om måneden end bare 9.
Men dit argument om at indkludere evt. afdrag er jo yderst relevant, da det jo udskyder "break-even" tidspunktet.
Trådstarter må simpelthen bare i gang med lommeregneren og finde ud af, hvad det konkrete break-even punkt er for ham.
Og det er jo (bare) økonomien.
Dertil kommer der jo så den frihed og flexibilitet som følger med at have en bil. Og her er det kun den enkelte, der kan sætte pris på det.
Fx - jeg fik selv kørekort og bil i en sen alder (33), da jeg aldrig før havde brug for en. Jeg boede i KBH, tæt på det hele, ingen børn osv.
Så kom der kæreste, unge og udflytning til en af forstæderne, og du kan tro, at jeg sætter pris på bilen.
Jeg tager altid toget på arbejde (det er faktisk hurtigere og billigere når man arbejder i midtbyen), men bruger bilen utrolig meget udover det.
Det giver os mere tid sammen som familie, og vi kommer flere steder og oftere end hvis vi ikke have bilen.
Kunne vi klare os uden bil?
Det er jo gjort før, så mon ikke vi kunne det igen. Men det ville ikke være så sjovt, og vi ville få mindre tid sammen, og smutturene til resten af familien ville der ikke være nogle af.
Så den del skal man også huske at tage med ind i sit regnestykke.
tilføjet af

Næsten gratis begynderforsikring

Tjooo hvis man køber fx en chevrolet, får man 3 års forsikring inkl. kasko med i købet - uanset alder.
Så jo det er absolut muligt at få en billigere forsikring.
Og kun tåber betaler da forsikringsselskabernes listepriser.
Da jeg skulle have have forsikring, kiggede jeg også rundt på nettet, og blev helt bleg over listepriserne.
Så begyndte jeg at ringe rundt, og så var der altså helt andre boller på suppen.
Ganske vist er der da et par forsikringsselskaber, som overhovedet ikke er interessert i nye billister som kunder. De sætter præmien så højt, for at ingen gider købe den. Og hvis man ringer, er de staig s.... lige glade.
Men de fleste er altså til at snakke med. Især hvis man flytter sin husstandsforsikring ol. over til dem.
tilføjet af

Ja du har ret

men regn så lige afdrag og renter med i omkostningerne og har du betalt kontant skal du regne mistet forrentning af din kapital
tilføjet af

Og billigere

Hvis man planlægger turen på orange biletter.
tilføjet af

Også til folk uden kørekort?

- Du skriver et andet sted at "vi" ikke ved om han kan betale bilen kontant. Nej det har du ret i, men medmindre samtlige hans indlæg herinde ikke har noget med virkeligheden at gøre, så vil jeg påstå det er meget usandsynligt han kan. 😉
tilføjet af

Så du anbefaler altså bil

- men tager selv toget på arbejde, fordi det er billigere😮 Kan vi så ikke blive enige om, at bilen er en behagelighed for dit vedkommende?
tilføjet af

Med toget ...

slipper du for køerne på motorvejene - alt afhængig af hvor du arbejder selvfølgelig...
tilføjet af

Husk friheden

At have bil giver også frihed til at tage hvorhen man vil når man vil. Det i sig selv er næsten ubetaleligt. Specielt når man er afhængig af offentlig transport!
tilføjet af

Nix jeg er for nærig

Jeg skal ikke have bil lige nu. Jeg har togkort til 850 kr lige nu. Det kan jeg ikke have en bil for.
Så ingen bil her, tak. Toget køre også tidsmæsigt godt nok for mig. Så tager jeg ventetiden omeftermidagen, når det ikke altid passer sammen for mig. Jeg skal ikke hente unger eller noget.
🙂🙂🙂🙂
tilføjet af

Der skal ikke meget til at regne ud

at når det offentlige tager mindst 1 time hver vej, og man kan køre samme strækning i bil på 20 minutter - så er der ikke ret mange bilkøer der hindre en i at komme frem.
tilføjet af

Nææ du er en sælger. DET KOSTER 5.000 kr/måneden

Jeg har regnet på dine tal, med ALLE omkostninger i det her indlæg.
Du kan skrive alt det pjat du vil, men det ved alle bilejere er løgn. Hvor var det tilfældigt, at du skulle oplyse alle detaljer om bilen. Må man gætte på, at du prøver at sælge den, fordi du ved hvor dyr den er. Du har sparet det sammen som single, og ville forkæle dig selv, men samtidig har du været bilejer i mange år, for at blive elitebilist, og du arbejder nu som rengøringsassistent. Sååå hvorfor var det en forkælelse hvis du allerede havde haft bil tidligere i så mange år. Lyder som en sælger.
Hvis folk har så meget opsparet med den løn, så er de meget dumme, hvis de bruger dem på en bil, når vi har historiens største finanskrise. De penge bliver forrentet som guld, når renten stiger, og folk får op til måske 10% i rente. Bilen derimod er 0 kr værd om Ca. 5 år, fordi priserne også falder dramatisk, både på nye og gamle. Så man skal bare vente, hvis man vil have en bil billigt.
Det kommer aldrig under 4.000kr/måned at holde bil. Derudover kommer benzinen.
I dit eksempel, valgte du at købe den fra ny. Altså brugte du penge, som du ikke har fået renter for siden, fordi du ville have noget, der er 0kr værd om få år. De tabte renter skal du lægge oven i, og du skal sandelig også lægge tabet af næsten hele bilens værdi oven i, når du regner med de månedlige udgifter. Dem der køber den på afbetaling betaler endnu mere, for de betaler ikke for mistede renter som du, men direkte for renter på lånet, der er endnu højere.
Lad os regne på dine tal(en person der kan betale beløbet kontant og uden lån) Mange ting kan være med fra ny, men som med alt andet, så er det naturligvis lagt oven i prisen. Det er ikke en gavebod:
Din bil kostede 107.000 for 2 år siden. Der havde krisen ikke sat rigtigt ind for bilsalget, så 107.000 lyder underligt, for en ny bil hvis den ikke skal se alt for grim ud, men nu regner vi med det. Nå, men med inflationen, der officielt er Ca. 3% p. a. og i virkeligheden mere særlig disse år(ECB regner ikke boligpriserne med), men det glemmer vi nu, og leger med de normale Ca. 3%. Så får vi en inflation på 9,3% for 3 år. Siden 2007, har der p.g.a. finanskrisen næsten været lønstop, og mange er gået ned i tid o.s.v. så hvis vi er fine siger vi at lønnen er den samme. Så dine 107.000 kr er blevet mindre værd, og er nu blevet til Ca 97.000 kr. p.g.a. inflationen. Havde du ladet dem stå i banken til Ca. 5% afkast i rente p.a(fastlåst i 2 år), var de blevet til Ca. 112.500 kr. Så uden værditab, har du alene mistet 20.000 kr. ved ikke at have dem i banken. En ny bil mister Ca. 15% værdi fra første dag, sådan er det bare og det ved alle, fordi den nu er brugt o.s.v.(ofte er det meget mere). 15% tab giver 91.000 kr og et tab allerede 1. dag på 16.000 kr. Hvis vi regner med et værditab de næste 3 år på Ca 5%(flink da den er ny og lavpris) p. a. ender vi fra 91.000 kr og nede på 78.000 kr. Så bilen har nu mistet 29.000 kr. i værdi på 3 år. Det er kun de første 3 år, og faldet er mere de næste. Så din "gratis" "garanti" har kostet dig 29.000 kr + 20.000(hvis de var blevet i banken) = 49.000 kr.
Det giver 1.360 kr/måned i garanti, tabte renter og værditab.
Vægtafgiften stiger som alle afgifter, så skal vi sige 650 kr/ år for en meget lille potte, der er miljøvenlig og registreret efter 1998(grøn afgift).
Ansvarsforsikring for en person under 30 kan diskuteres i en evighed. Du er elitebilist, men det er de fleste under 30 år ikke, og selv med en fornuftig bil, der ikke skriger Brian og fartgal, så bliver det billigste nok, selv hvis du samler alle forsikringer Ca. 5000 kr p. a. Altså 516 kr/måned. Så kommer kaskoforsikringen, og har man købt en bil kontant, så vil man nok meget gerne have sådan en. En normal person under 30, der køber sin første bil, og stadig samler alle forsikringer(betyder ikke så meget, for der ikke rigtig nogen konkurrence) mener nogen skal betale 20.000 kr p. a. og andre 10.000 kr p. a. Da antalle af tyverier stiger og folk svindler, skal du regne med Ca. 12.000 kr p. a. altså 1.000 kr/måned. Service(tvang at overholde for den billige garanti) for hver 15.000 km for en et ungt par der deles om den, og måske skal køre en unge i daginstitution svar til Ca. 70.000 km på 3 år. Så det giver knap 5 gange service af mindst 2.000 kr pr gang(billigste værksted og med moms 😉). = mindst 10.000 kr på 3 år. og det giver Ca. 300 kr/måned. På 3 år er det ikke de store reparationer når den er ny, og med serviceeftersyn ved en ærlig mekaniker, kan man måske slippe med Ca. 4.000kr på 3 år. Altså Ca. 110 kr/måned. Der er en grund til at alt er dyrt for unge under 30, så flertallet laver småbuler eller andet(ikke almindelig slidtage reparationer), og da de ved at præmien stiger og retten til elitebilist betalingen 0-stilles, betaler de ofte selv småting. Skal vi sige 3-4.000 kr på 3 år(koster det næsten bare at sige hej til en mekaniker). Det giver Ca. 100 kr/måned
Så er der vejhjælp. Det er frivilligt, men mange vælger det, da et besøg med starthjælp koster 80% af et års medlemsskab, så de fleste vælger det medlemsskab.(det kan være med i forsikringen, men så koster den bare mere). Det billigste er vist omkring 550 og kun i bestemte områder, for hele landet og udlandet, koster det ca 1.200 kr p. a. altså Ca. 100 kr/måned.
IALT: Personen/personerne har HELE beløbet, og køber en MEGET lille miljøvenlig bil, og forhandleren skal virkelig overholder garantien, hvad mange ikke gør, som kontantprogrammet har afsløret. Personen skal samle alle forsikringer, og personen må ikke lave nogen skade overhovedet i alle 3 år, for så stiger præmien, og aftalen ryger måske. Så får vi (1360+650+516+1.000+300+110+100+100) = 4.136 KR/ måned OG det er UDEN BENZIN. De fleste bruger omkring 1200 kr/måned i benzin, men hvis den er ny, kan det måske komme ned på 800 kr/måned. IALT = Ca. 5.000 kr/måned
Det er en person, der har sparet ALT op, og køber en NY BILLIG "bil". Selv om der er et værditab fra ny, opvejes det af uendelige værkstedregninger for en brugt, der også mister mere end 5% i værdi efter de 3 år. Prisen falder i takt med at udbudet stiger, men det samme gør værditabet. Købes bilen med lån, koster det meget mere.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.