10tilføjet af

tårnleje renault megane

skal ha skiftet et tårnleje i venstre side på mine renault megane, men er lidt i tvivl om hvordan jeg gør det. skal jeg ha hele fjederbenet af for at skifte tårnlejet?? sidder det fast på fjederbenet???

Når jeg søger på tårnlejer i min søgen efter reservedele, støder jeg på noget der hedder konsolleje, er det det samme som tårnleje???
håber der er nogen der kan hjælpe, på forhånd tak
mvh renault peter
tilføjet af

prøv bilgalleri

Prøv at oprette et indlæg på bilgalleri. Der burde være nogle brugbare svar.
(desværre nok også nogle som er mindre brugbare, men der skal nok være nogle der ved det)
tilføjet af

Ikke bare lige.

Ja - Du skal ha fjederbenet helt af, der er ingen let udvej.
Dette indebærer at du skal ha styrkugle og bærekugle samt trækakselen af, og det er ikke altid sådan bare lige noget man gør, de kan sidde så uhjælpeligt fast at du skal bruge en styrkugle-aftrækker, jeg siger ikke at de gør det, men uha det kan være noget lort at skille ad.
Så skal du passe meget på når du piller trækakslen ud af gearkassen, på nogen modeller sidder der på den ende der er i gearkassen nogle løse kugler, og hvis de falder af før akslen er ude, så ligger de inde i gearkassen, og så skal den skilles ad.
Det må kunne undersøges om din bil har de der løse kugler der inde, før du går i gang.
En meget vigtig ting, du må IKKE skrue den møtrik der sidder oven på fjederbenet af, jeg husker ikke om den er synlig fra motorrummet i din model, den holder fjederen og hvis den springer ud uden kontrol, så er den livsfarlig, sådan en fjedder kan smide en værkstedsdonkraft flere meter væk, så hold dig fra den møtrik.
Du skal også ha bremser skilt ad.
Her piller du bare kaliberen af, men men men, så bliver du sikkert nød til at "motionere" stempelerne i kaliberen for at få den både af og på.
Her er det så forbandet vigtigt at du også gør det samme i den anden side, ellers bremser bilen skævt bagefter.
Er det tid til at skifte bremseklodser??? Hvis det er, så køb dem hos en Renault forhandler, det billige pis som T. Hansen sælger dur ikke, kan være livsfarligt.
Om det i nogle butikker hedder et konsolleje????
Kalder de et tårnleje for konsolleje, så ved jeg ikke lige om jeg turde at handle der.
Det kan godt være rigtigt, selv i lille Danmark hedder tingende ikke det samme, kommer an på hvor i landet man er.
tilføjet af

Hør her "kloge"

For at skifte tårnleje eller konsolleje, skal man "bare" have forreste dæmperben af. På en Megane og næsten alle andre normale biler betyder det at man skal afmontere bremsen. Dette volder normalt ingen problemer og det burde ikke være nødvendigt at "motionere" bremsen el. lign. defter afmonterer man fjederbenet, det er på nogle bilmodelle meget let og på andre er der lidt mindre plads at gøre godt med. Tårnlejet sidder i topppen af hjulophænget, altså i "tårnet", deraf navnet. PÅ nogle skal man skille fjederbenet ad, på andre sidder de monteret i selve tårnet. En par fjederstrammere kan gøre det lettere at få fjederbenet ud, afhængig af bilmodel, men man skal regne med at bruge lidt "vold" og rumstèren for at få fjederbenet løst, evt. et godt koben eller brækjern.
-
Når man har det hele skilt ad, kan man lige så godt checke evt. bære og styrekugler.
Det er en god ide at foretage samme operation i begge sider.
-
Den møtrik du henviser til, skal man selvfølgelig ikke afmontere med mindre det er nødvendigt, hvis men evt. skal skifte støddæmpere og i den forbindelse bruger man selvfølgelig, et par fjederstrammere.
-
Altså "keine hexerei" !
-
Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor du vil pille trækaksler mv. ud !!! og iøvrigt BØR der ikke være løse kugler på en sådan, så er det enten et defekt (smadret) leje eller den er forkert afmonteret.
-
Min erfaring med dele fra T.Hansen og Hoyer og andre firmaer med uoriginale dele er aldeles positive og ofte får man et meget, meget bedre produkt end det originale. Her taler vi støddæmpere, udstødninger, samt bremsedele. Jeg vil dog medgive, at nogle af de lejer der bliver lavet i "østlande", som kopiprodukter kan være ringere, men her skal man jo også lige se lidt på bilens alder og værdi mv.
tilføjet af

Tag det roligt

skift det i begge sider, det andet går alligevel før eller siden. Du skal have fjederbenet af, dette kræver sandsynligvis også at du afmonterer bremsen. Inden du går i gang, check lige styre/ bærekugler samt manchetter på trækakslerne, er de defekte eller slidte, så skift dem samtidig, det samme gælder for bremserne.
-
Hvis ingen af de andre dele er defekte, er det ikke en stor "operation", det kan let klares på et par timer.
Præcis hvordan tårnlejet sidder på din Renault, ved jeg ikke, men et godt råd generelt (til alle), køb en Haynes eller Clymer reparationsmanual, den fås på nettet eller ved specialboghandlere og koster ca. 250.- og viser meget præcist næsten alting på din bil.
Go`arbejdslyst !
PS: det er nok en god ide at få din bil styretøjsopmålt (sporet) efterfølgende, det kan du ikke selv gøre, det kræve særligt måleudstyr.
tilføjet af

Du ved ikke hvad

du snakker om, det skriver du jo også selv - "Præcis hvordan tårnlejet sidder på din Renault, ved jeg ikke"
Hvis nu du er så forbandet klog, hvordan kan du så finde på at råde en amatør til at rode med fjederen mens den er i bilen, en forfjeder er IKKE legetøj som man bare sætter et par fjederklemmer på, men hvorfor vil du ha fjederen klemt sammen, er det for at vedkommende skal komme alvorligt til skade.
Der er ingen rigtig mekanikker som roder med en forfjeder mens den er i bilen, tænk så lige lidt over hvorfor man ikke gør det.
Hvis du nu havde rodet tilpas nok med biler, så ville du vide at der er nogle modeller som har løse kugler på trækakslen, sidder de fast så er de defekte.
Her er tale om en fransk bil og de har nogle gange de der lidt underlige konstruktioner
Hvorfor trækakslen skal pilles af❓Kors i r####. Det gidder jeg ikke svare på, det siger ligesom sig selv.
Sig mig, har du aldrig laver bremser på en bil ?
Det tror jeg ikke du har og med dine dårlige råd bør du også holde fingerne langt væk der fra, din metode er sådan noget som slår folk ihjel.
Styrtøj, bremser og hjulophæng har i allerhøjeste grad noget at gøre med sikkerhed, her dur det ikke med dit "godt nok" og "man kan bare" Men skal sgu være sikker på at det bliver lavet ordenligt og det kan man ikke være hvis man ligger og roder med de ting inde i skærmkassen, det burde sige sig selv, man har altså lov til at tænke sig om.
Der er gennem tiden lavet så mange test på de billige reservedele, især tyskerne har brugt tid og penge på det, lortet dur ikke når det belastes, de billige bremseklodser springer på en eksplosions artig måde med totalt bremsesvigt til følge, de lidt dyrere smuldrer efter relativt kort tid og har så ikke den bremsevirkning som de skal have.
Det kan måske bruges til stille by kørsel men glem lige alt om det til motorvejskørsel, er du over hovedet klar over hvilken belastning der er på bremserne ved en fuldbremsning fra 130km/t ?
Desuden er gode originale bremseklodser ikke så kostbare som mange går og tror, de er bare meget bedre, holder meget længere og er langt mere sikkere.
At følge dine "gode" råd er da kun for at gøre det lange mere besværligt med fare for liv og helbred.
Du bør for vores andres skyld holde dig til at skrue på din cykel og Puck Maxien, biler skal du godt nok holde dig langt væk fra.
tilføjet af

For en god ordens skyld !

Jeg er IKKE mekaniker !
-
"Hvis nu du er så forbandet klog, hvordan kan du så finde på at råde en amatør til at rode med fjederen mens den er i bilen, en forfjeder er IKKE legetøj som man bare sætter et par fjederklemmer på, men hvorfor vil du ha fjederen klemt sammen, er det for at vedkommende skal komme alvorligt til skade.
Der er ingen rigtig mekanikker som roder med en forfjeder mens den er i bilen, tænk så lige lidt over hvorfor man ikke gør det. "
Svar: Det kan være nødvendigt eller en fordel, at klemme fjederbenet en smule sammen, inden man afmonterer afhængig af hvor megen plads der er at give af!
-
"Hvis du nu havde rodet tilpas nok med biler, så ville du vide at der er nogle modeller som har løse kugler på trækakslen, sidder de fast så er de defekte.
Her er tale om en fransk bil og de har nogle gange de der lidt underlige konstruktioner"
svar: Moderne franske biler er bestemt ikke vanskeligere end eksempelvis japanske og slet ikke så "underlige", jeg har haft adsklillige Peugeot og Citroen. Jeg har ALDRIG hørt om løse kugler der kan falde ind i gearkassen ! og det er ikke noget man bør frygte.
-
"Hvorfor trækakslen skal pilles af❓Kors i r####. Det gidder jeg ikke svare på, det siger ligesom sig selv. " Svar: ærgeligt du ikke vil svare på det ! jeg kan stadig ikke se hvorfor ???!!!
-
Hvordan vil du undgå at ligge "og rode" ind i skærmkassen når du skal skifte noget inde i "tårnet" ?? stor gåde !
-
JEG har IKKE sagt noget om "man kan bare" osv. naturligvis skal det laves ordentligt !
-
Mht. til reservedele ! JEG har INTET nævnt om BILLIGE reservedele !!! men det er nu engang billigere at købe et SONY fjernsyn i Bilka end det er i en specialforretning, således også med reservedele.
De tests du nævner giver jeg ikke meget for. De fleste bilfabrikker får også lavet deres dele i østlande samt i fjernøsten og ofte på samme fabrikker.
Originale dele er langt fra altid de bedste, eller de dyreste, der findes kvalitets produkter som er langt bedre. Jeg køber kun eksempelvis bremseklodser af høj kvalitet, de koster det samme som de "originale" men er langt bedre.
Walker og Simon er i dag anerkendte udstødningsfabrikater, de bliver faktisk brugt som underleverandører til bla. Ford. Mht. støddæmpere kan man få ekstremt mange virkeligt gode uoriginale, bla. Koni, som også er underleverandør til bla: Porsche, Audi og adskillige supersportsvogne, sådan kunne jeg blive ved.
Som entusiastisk motorsportsudøver, skruer jeg med hjælp fra erfarne, en del på mine egne vogne, derfor kan det da godt være at jeg også skruer på en cykel og en Puch Maxi ! engang imellem 😉
-
OG - det jo op til folk selv om de vil følge mine "gode råd" !
tilføjet af

Ja Ja

Så siger vi det, er du så tilfreds.
Du tager fejl, men du får ret.
tilføjet af

å sæjer da så manne tak !

😃 og som du ved ! folk må jo selv om, om de vil følge mine råd !
tilføjet af

skift af tårnleje

Tak for de mange gode råd... Jeg tror faktisk det er nemmere end jeg i første omgang troede. Jeg tror fjederbenet kan tages af ved at løsne de 2 bolte nederst på fjederbenet, så falder hjulet ned/til siden, derefter løsnes møtriken der holder fjederbenet øverst inde i moterrummet, og hele fjederbenet kan tages ud samlet. jeg er lidt i tvivl om hvorvidt lejet sidder fast på fjederbenet og kommer med ud sammen med fjederbenet, eller om det sidder fast op i tårnet/konsollen????? er der nogen der har en ide om det???
mvh. renault peter
tilføjet af

Det ved jeg faktisk ikke

men uanset hvad, så vil det ikke volde problemer ! du får, som sagt, muligvis brug for et par fjederstrammere/klemmer, de kan købes billigt i Harald Nyborg.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.