3tilføjet af

www.autoeurope.com - deres fejl kan gøre dig falit

Husk at når du booker en bil igennem en brocker på nettet (som feks. www.autoeurope.com) så er det 100% dig der er ansvarlig for deres fejl. De kan og vil intet, når først reservationen er bekræftet.
I forbindelse med bookning af billeje hos www.autoeurope.com, måtte jeg desværre konstatere, at trods www.autoeurope.com havde trukket pengene fra mit Amex Platin (dette er vigtigt for her er der bilforsikring med, altså så længe ejeren også er lejer), så havde www.autoeurope.com anført ekstra kører som lejer af bilen.
Da dette ikke fremgik tydeligt af selve bekræftelsen, forsøgede jeg at få fejlen ændret på destinationen. Dette har jeg desværre heller ikke held med, da udlejer (i dette tilfælde Thrifthy) ikke ønsker at ændre på informationer noteret på bekræftelsen. Catch 21!!!
Jeg står altså med en bil betalt af mig, men åbentbart lejet af en anden person, og derfor med en bil uden forsikring. (altså lige medmindre jeg indvilliger i at betale 25% af leje værdigen i en ny forsikring).
Her kan jeg vælge et alternativ, troede jeg!!!
Jeg nægter at leje bilen, fordi den jo ikke er i mit navn. Godt siger Thrifthy, men du skal alligevel betaler for de første 3dage, som ikke kan refunderes. UPS!!!
Jeg vælger, som nok de fleste ville have gjort det, at tage bilen og sørge for det er mig der også betaler for depositum. Og hele vejen igennem er det kun mig der underskriver.

Nu skulle uheldet naturligvis være ude, og jeg påkører en hjort i mørket. Der sker heldigvis intet med hverken passagererne eller hjorten, men bilen er ramt.
Skaden trækker mit depositum, og jeg er hermed ca. dkk 5.000,- fattigere. Altså grundet www.autoeurope.com, ikke ønsker eller kan at stå indenfor deres fejl.
Jeg tør slet ikke tænke på hvis det havde været en ulykke med mennesker involveret.

www.autoeurope.com, erkender at have lavet en "simpel" fejl i registreringen af brugeren, men "kan" ikke være behjælpelig med at udbedre fejlen. Dette altså trods de som brooker www.autoeurope.com klart på skrift enkender fejlen.

Derfor reserver altid din bil direkte hos udlejer direkte, så behøver du ikke diskutere om ansvar og fejl. Livet er for kort og dyrt, hvis agenterne ikke værdigforøger eller sparer.
tilføjet af

Jeg kendte ikke siden

Men efter at have kigget den igennem og lavet en prøvebooking vil jeg mene at det er langt lettere at booke direkte hos Hertz som jeg foretrækker.
Ydermere kan man ikke se hvilket selskab det er, men det kommer nok med den endelige bekræftelse pr. mail.
Det kan være lokalt bestemt, men i Irland hvor jeg tit lejer har Hertz en selvrisiko på ca 700 kr der dækker skader op til ca 9000 kr, denne selvrisiko slipper man ikke for. Ved andre selskaber skal man tillægge selvrisiko hvis det ser "for billigt" ud, altså at betale ved kasse eet når man henter bilen, selv om man har betalt hjemmefra over nettet.
Tegner man tillægsforsikring hos Hertz betaler man kun for x antal dage man bruger bilen.
Apropos skader: Da jeg afleverede en bil hos Hertz i Dublin for en måned siden kom der en anden turist lige efter, fronten på bilen var sgu ikke køn, han lignede også en katastrofe idet han nok ikke havde tegnet forsikring udover selvrisikoen.
For dem der vil leje bil, tjek den for synlige skader INDEN I kører, sidst måtte jeg påtale et sidespejl hvor kappen var smadret, det ville jeg ikke hænge på ved afleveringen.
tilføjet af

Svar: Kære Zetter007

Kære Zetter007,
Jeg er ked af at høre om din særdeles uheldige oplevelse med biludlejning hos mine kolleger på den amerikanske hjemmeside www.autoeurope.com.
Den specifikke sag kender jeg desværre ikke men det lader til at problemet var en navneforveksling.
Som det fremgår af hjemmesiden samt af lejevoucheren (lejebekræftelsen) skal chafføren der fremgår af lejeaftalen afhente bilen og fremvise gyldigt kørekort, lejevoucher, kreditkort og pas.
Når man modtage lejevoucheren beder Auto Europe flere gange om at man kontrollere data på lejeaftalen.
Gennem Auto Europe kan du GRATIS ændre chafførnavnet helt frem til det tidspunkt hvor du underskriver lejekontrakten hos leverandøren (Undtagelse er biler leveret af HertzLive hvor vi gratis slette bookningen og lave en ny). Hvis der opstår problemer ved afhentning af bilen - som i dette tilfælde - kan det kun anbefales at ringe til Auto Europe. Du finder et gratisnummer fra det pågældende land (USA) på din lejevoucher og telefonerne er åbne 24 timer i døgnet.
Leverandøren kan i de fleste tilfælde også foretage ændringer men da er det til leverandørens gebyrer og takster.
Som du skriver har mange amerikanske kreditkort en forsikring der dækker udlejningsbiler. Priserne på Amerikanske www.autoeurope.com er derfor oftest uden forsikring (for at undgå dobbeltforsikring). Reserverer du derimod din lejebil på www.autoeurope.dk er den bedst mulige forsikring altid inkluderet i prisen - og på biler i USA er forsikringen uden selvrisiko.
Derudover skal man være påpasselig med at booke på udlandske hjemmesider da priserne ofte er bundet til en nationationalitet. Bookes f.eks. en kampagnebil over www.autoeurope.fr kan kun en franskmand hente bilen. Ligeledes kan man på www.autoeurope.se booke en bil i Danmark - selv om det tydeligt fremgår at raterne ikke gælder for Danskere. I begge tilfælde får man ikke udleveret bilen da man ikke lever op til lejeaftalen.

Jeg derfor kun anbefale at booke på www.autoeurope.dk samt at kontakt Auto Europe hvis der skulle være nogle uoverensstemmelser - og jo hurtigere jo bedre.

Med venlig hilsen
Frederik Petersen
Salg og Marketing Danmark
www.autoeurope.dk
tilføjet af

Kære Fuppe - Svar fra Auto Europe

Kære Fuppe,
Hvor det er nemmest at booke afhænger af hvad man er vant. Vi gør hos Auto Europe alt for at gøre bookingsprocessen så overskuelig og nem som mulig.
Hos Auto Europe tilbyder vi lejebiler fra vores udvalgte leverandører der tæller Avis, Hertz, Budget, Buchbinder, Alamo, Dollar, National m.fl. Hvem der levere bilen fremgår af den bekræftelsesvoucher man får tilsendt efter bookningen.
Hos AutoEurope er priserne inklusiv moms, lufthavnsgebyr, fuld forsikring, bookingsgebyr etc. Forsikringerne bliver leveret af den pågældende leverandør (f.eks. Hertz - det vil sige en Hertz bil med Hertz forsikring). Hvis der er en selvrisiko kan denne reducere gennem en tillægsforsikring hos den lokale leverandør (f.eks. Hertz).
Apropos skader:
Fuppe - du har så inderlig ret. Kontroller altid bilen og noter alle skader på lejekontrakten. Gem desuden både den underskrevne lejekontrakt og raporten man får ved aflevering af bilen. Disse to dokumenter kan spar megen ærgelse.
Med venlig hilsen
Frederik Petersen
Salg og Marketing Danmark
www.autoeurope.dk
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.