31tilføjet af

Årstal og kværulanteri

Lad mig begynde med at sige spørgsmålet omkring årstal der relaterer sig til Daniels profeti og Jeremias og andre, er kompliceret.
Hvis nogen skulle have lyst til at se det nærmere, kan jeg henvise til Jw.org og under blade finde okt og nov 2011, hvor man kan læse og se skematiske forklaringer.
Det tager tid.
Der skal, for at holde rede på det her, skelnes mellem det profetiske og bogstavelige.
Tillige med forskellige kalendere og der afviger fra hinanden. Dertil kommer fund af ufuldstændige lertavler der ikke bekræfter året 587 troværdigt, men i højere grad 607, der kan underbygges ude fra en række konklusioner af forskere udenfor Jehovas vidner.
Profetierne kan kun henføres til 607 ikke til 587.
Jesus sagde et af tegnene var krig (1. verdenskrig 1914) sygdom (den spanske syge 1920)
osv.
Når man taler om jøderne var i fangenskab i Babylon, står det klart at de deporterede skulle opholde sig i Babylon, i 70 år. De skulle IKKE tjene for Babylon i 70 år, hvilket kunne være sket ved Jerusalem var besat og de måtte arbejde for at betale skatter, aflevere afgrøder osv. Nogen vil gerne have det til at se sådan ud. Men Guds ord er sandhed. (ordsp. 30:6)
Da Gud havde sagt der ville gå 70 år, hvorefter jøderne ville blive befriet er det naturligt at tale om 70 år FOR Babylon. Set med babylonske øjne. For jøderne var det altså 70år *i* Som den autoriserede bibel skriver. (fangenskab) For Babylon var det selvfølgelig *for*
Man kan for min skyld godt sammenligne den og vores bibel.
Man må holde hovedet koldt.
I året 539 f.v.t udstedte kong Kyros et dekret der frigav jøderne. Dette blev effektueret 2 år senere. Jøderne var således tilbage i år 537. Det er blot et spørgsmål om at læse det der rent faktisk står i biblen, ikke det man vil der skal stå.
Jeg vil garanteret blive hårdt angrebet for dette udsagn.
Det gør mig kold, man skal læse det der står og forstå det. Ikke som mine modstandere der indbyrdes kan få samme tekst til at være selvmodsigende.
Hvorefter jøderne vendte hjem og byggede altret som erstatning for det der var revet ned.
Men hele templets opbygning tog tid, og gennem lang tid lå byggeriet stille også på grund af modstand. Jøderne havde også lidt for meget at gøre med at opbygge deres huse.
Darius fik sat skub i byggeriet der stod færdigt i 515 f.v.t. Ezras bog 6:13-15
Såre enkelt.
Jøderne kunne nu igen holde sabbat - ære Jehova Gud i Jerusalem.

Det er tydeligt omtalt i biblen.
Det er helt klart, når man læser noget man ønsker skal passe med ens designertro,
kan man få biblen til at sige hvad som helst.
Det er billigt, det er plat.
At nogen der kalder sig kristne går så langt for at modsige biblen kan f.s.v ikke overraske mig. Men alligevel!
Jeg går ikke med på den galej, selvom alle kræfter er kørt i stilling.
Jeg beviser biblen, I modbeviser den. Det tager jeg afstand fra som Jehovas vidne.
tilføjet af

Årstal og kværulanteri

Jeg vil gerne kommentere din udlægning af Jer. 25:12, hvor der siges følgende .:
(citat):
“Og når de 70 år er til ende, lyder Jehovas udsagn, kræver jeg Babylons konge og nationen der til regnskab for deres misgerning …… (citat slut):
Kommentar:
Dette skriftsted forklarer jo præcis, hvornår de 70 år var slut, netop umiddelbart FØR
Kyros´s opgør med Babylon. Ifølge VTS skete dette opgør den 5.okt. 539 fvt.
Dvs at disse 70 år må være begyndt i 609 fvt., ikke sandt ?
Hvad er Babylons konges misgerning❓Som disse 70 år jo drejer sig om.
Det kan kun være Babylons konges tyranni over samtlige nationerne i den Neo-Babyloniske periode, som varede fra 609 fvt til 539 fvt.
Jehovas Vidners litteratur påstår den varede fra 607 fvt til 539 fvt, altså kun 68 år.
Man er altså slet ikke enig med Bibelen.
Hvorfor tror VTS, at den er klogere end Bibelen ?
Jeremias omtaler kun én 70 års periode. Kan du, “sand kristen” fortælle mig, hvor
Jeremias siger at jøderne skulle være i fangenskab i 70 år, og når det så kom til
stykket, så var langt de fleste jøder ifl. JV´s kronologi i landflygtighed i 81 år.
Det drejer sig om 3023 jøder der blev taget til fange j Nebukadnezzars 7.år, som
Ifl. JV´s kronologi ville være år 618 f.v.t. Tror du virkelig dette er sandt❓Jeg kan
kun forbavses over en sådan godtroenhed, men mistillid til en profeti.
At nogle jøder, bl. a. Daniel og hans venner udstod et fangenskab på omkring 70 år
er nok muligt, men de 70 år Jeremias nævner drejer sig soleklart om den babyloniske
tyranniske regering og overhovedet ikke om den jødiske landflygtighed.Landflygtighed
var jo betinget af at de gjorde oprør mod Babylons konge, som Jehova havde befalet folket at underlægge sig. Jeremias 27:7-8.
Jeremias var jo gjort til profet overfor alle nationerne . Jer 1:5
Kom med beviser for det modsatte. !!!
I øvrigt kan jeg fortælle dig, at jeg grundigt har studeret VT´s ynkelige artikler fra
Vagttrårnet 1/10 og 1/11, især den første, fordi jeg KUN har været interesseret i at
studere, hvad BIBELEN siger om emnet.
De to videnskabsmænd, som 1/11 nummeret citerer har jo overfor VT-Selskabet
givet deres uforbeholdne mening til kende ved begge to at erklære, at “Vagttårnet lyver”.
tilføjet af

Årstal og kværulanteri

Jeg spekulerer på om SCO og solveigj er identiske?
Deres indlæg er lige maniske.
tilføjet af

Ja, hvad er det med de 70 år

Kværulanteriet står du alene for. Ingen har interesseret sig for om der står "i" eller "for" i et bestemt vers i Jeremias Bog. Derimod har solveigj stillet dig et enkelt spørgsmål:
Hvorfor fastede jøderne i de 70 år fra 587-517 fvt?
Spørgsmålet generer dig tydeligvis umådelig meget, så du starter kværulerende tråde om et eller andet imaginært kværulanteri ingen andre end du har interesseret sig for, nemlig forskellen på "i" og "for". Skulle du ikke helere svare på solveigj's enkle spørgsmål?
Men nuvel lad os da undersøge Jeremias omtale af de 70 år. Vi tager fat:
Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år. (Jeremias Bog 25:11)
Her står at folkeslagene skal trælle for Babylons konge i 70 år, hvilket også skete, nemlig i årene 609-539 fvt. Lad os så se på dit vers i dette lys (nu har Jeremias jo selv defineret, hvilke 70 år han taler om):
Dette siger Herren: Først når der er gået halvfjerds år i Babylon, vil jeg drage omsorg for jer, og jeg vil opfylde det gode løfte, jeg gav jer, og bringe jer tilbage til dette sted. (Jeremias Bog 29:10)
Det er så her du starter dit ordkløveri, idet du behændigt har undladt Jeremias egen tidligere forklaring af, hvad de 70 år er: For der kan vi bare se: De skulle være fanger i babylon i 70 år, hoverer du kværulantisk.
Problemet med dit "bevis" er, at det står der intet om!. Der står intet om at de skulle være fanger i Babylon i 70 år. Der står udelukkende, at der skulle gå 70 år i Babylon, underforstået: Når de 70 år med folkenes trælleri for babylons konge er forbi, vil Jahve drage omsorg for jøderne. Eller omformuleret, så selv du forstår, hvorfor oversætterne vælger "i": Når de 70 år i Babylons storhedstid er forbi vil jøderne slippe væk. Dette "i" henviser med andre ord ikke til, hvor længe jøderne skulle være fanger i Babylon, men hvor længe det skulle gå godt i Babylon.
Og så er den ged vist barberet. Kunne vi så snart få et svar på solveigj's spørgsmål: Hvorfor fastede jøderne i de 70 år fra 587-517 fvt?
tilføjet af

Ja, hvad er det med de 70 år

Daniel 9:1-2
I Dareios' første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes rige – v2 i hans første regeringsår blev jeg, Daniel, opmærksom på angivelsen i bøgerne af det åremål, Jerusalem efter Herrens ord til profeten Jeremias skulle ligge i ruiner, halvfjerds år.
Jødernes fangenskab varede 70 år. Det er vi nok enige om, eller hvad ?
Iflg. Udfordringen, som jeg ellers ikke kender siges:
http://www.udfordringen.dk/bibel/bog.php?ID=23
Men profeten så længere frem end 100 år. Han forudså eksilet i Babylon og jødernes tilbagevenden til deres land efter år 538 f.Kr. Han forudså landets og Jerusalems genopbygning og Messias' (Kristi) komme et halvt årtusind senere.
http://gyldendal-uddannelse.dk/~/media/Files/2%20Gymnasie/Horisont_joededom_.ashx
Det babylonske eksil
Jødedom begynder med andre ord i eksil, og landflygtigheden er et konstant
tema i den lange, jødiske historie. Det babylonske eksil får en 50
år senere, da perserne erobrer Babylon i år 538 f.v.t. og tillader jøderne
at vende hjem.
Der er bred enighed om jødernes tilbagevenden var år 537 f.v.t
Jeg ved godt du griber fat i: "Hvis dette er fakta så benægter jeg fakta"
Du siger det var i år 517 f.v.t men da havde jøderne holdt sabbaten i 20 år
Du siger også Jesus blev korsfæstet, men du har ikke noget bevis for det. Alligevel holder du fast og benægter alt andet.
Nogen siger Gud kan dø, du siger det modsatte, som jeg er enig med dig i.
Men sådan går det på bedste beskub, med alle de mange fine "vi-lukker-lige-øjnene indlæg" der kommer.
Jeg tror ikke jeg gider spilde mere tid når I afviser fakta.
Om "i" og "for", så synes jeg bare det var morsomt Da 92 skrev "i"
Det næste bliver vel vi skal skændes om lakisjbrevene, som jeg ikke er enig med dig i.
De er ikke entydige beviser, men se hvad der siges.
Wikipedia:
Under de babylonske felttog i Judæa faldt byen igen. I Jeremias 34,7 hedder det, at "… babylonerkongens hær gik til angreb på Jerusalem og de byer i Juda, der var tilbage, Lakish og Azeka. Kun disse to befæstede byer var tilbage af Judas byer". Udgravninger i Lakisj har vist, at byen er blevet ødelagt med ild to gange med få års mellemrum, hvilket antages at være sket ved de to babyloniske angreb (618-617 og 609-607 f.v.t.), hvorefter den i lang tid var ubeboet.
Du har fået fyldestgørende svar og info. kan du ikke bruge det, så beklager jeg.
tilføjet af

Ja, hvad er det med de 70 år

Du drømmer. Jeg har ikke det mindste behov for at benægte fakta. Det er dig der sidder på den gren.
Fakta er, at Jerusalem stadig var ødelagt i 537 fvt. Og i 530 fvt. Og i ... Ja, hvad skulle der egentligt til, før det gav mening at sige Jerusalem var genopbygget??? Hvad kendetegner mere end noget andet byen? Templet, naturligvis. Og templet blev genindviet i hvilket årstal, SK? Hvad står der i jeres leksikon?
tilføjet af

Hjælp til SK

Hvis det kniber med at finde årstallet iler jeg da straks med lidt hjælp fra Bibelen:
Templet stod færdigt på den tredje dag i måneden adar i kong Dareios' sjette regeringsår. (Ezras Bog 6:15)
Egentligt påbegyndte jøderne med en genopbyggelse af templet næsten med det samme efter landflygtigheden. Men de havde tydeligvis stadig ikke magten på stedet, for efter fundamantet var lagt blev arbejdet stoppet med våbenmagt:
Så snart afskriften af kong Artaxerxes' skrivelse var blevet læst op for Rekum, skriveren Shimshaj og deres embedsbrødre, tog de straks til Jerusalem og standsede judæerne med våbenmagt. Derpå ophørte arbejdet på Guds hus i Jerusalem, og det lå stille indtil perserkongen Dareios' andet regeringsår. (Ezras Bog 4:24)
Det var lige midt imellem templets påbegyndelse og dets indvielse at Jahve svarede Zakarias på Betel-Sareser og Regem-Melek og deres folks spørgsmål:
»Skal jeg græde og være afholdende i den femte måned, sådan som jeg har gjort det så mange år?«
Jahve's svar indledtes således:
Sig til hele landets folk og til præsterne: Når I har fastet og holdt klage i femte og syvende måned i disse halvfjerds år, var det da for mig, I fastede? Og når I spiser og drikker, er det da ikke jer selv, der spiser og drikker? Det var jo det, Herren forkyndte ved de tidligere profeter, da Jerusalem lå beboet og tryg med sine byer rundt om sig, og da Sydlandet og Lavlandet var beboet. (Zakarias Bog 7:5-7)
De 70 år var altså slut, og det var de 70 år, hvor stedet var ubeboet også. Nu havde der faktisk boet folk i området alle 70 år, men det var hovedsageligt folk fra Samaria der havde udnyttet tomrummet de fordrevne jøder efterlod. De samaritanere der stadig havde været i stand til at stoppe tempelbyggeriet.
Men nu var det slut. I Dareios 4. regeringsår sluttede det. Alle kunne nu se at jøderne igen sad på magten i området, templet var halvvejs færdigt og stedet var igen beboet som 70 år tidligere. Så nu sluttede de 70 års faste. Årstallet var 517 fvt, og du er velkommen til at tjekke det i jeres egne opslagsværker.
Beklager, SK, men du bliver holdt for nar af de sekt. De 70 år sluttede i 517 fvt, 70 år efter Jerusalem var blevet lagt øde i 587 fvt. Det står også i din egen Bibel, selvom I "glemmer" at kigge på disse steder i Bibelen. Bibelens egne citater om, hvornår de 70 års faste sluttede, Bibelens egne citater om hvornår jøderne igen havde kontrollen over området, Bibelens egne citater om hvor lang tid der gik før templet var genopbygget.
Jeg forventer egentligt ikke du svarer, for hvad søren skal du svare? Beviserne fra Bibelen er jo tydelige. Så du vil nok glemme emnet og tænke, der må være et eller andet du bør undersøge nærmere ved lejlighed. Må jeg indbyde den lille tvivl dette må have skabt i dit hjerte til at gnave og gnave i din samvittighed, så du bliver nødt til at undersøge emnet om Jerusalems ødelæggelse ordentligt og opdage at det er jer der tager fejl: Jerusalem blev ødelagt i år 587 fvt! Præcis som historikerne siger, og præcis som historikerne siger Bibelen påstår. Og med forlov: Historikerne har altså læst Bibelen bedre end jer i dette spørgsmål.
Masser af vidner har forladt jeres sekt på grund af dette spørgsmål. Ingen af dem har kunnet få et ordentlig svar fra sekten angående spørgsmålet. For der er intet ordentligt svar: Sekten lyver for jer angående Jerusalems ødelæggelse, og de ved det godt selv.
tilføjet af

Hjælp til SK

Jeg håber virkelig, at "sk" tager imod din hjælp - og forlader den sekt.
tilføjet af

Hos os, vil du få at vide, hvad der vil komme til

Hos os, vil du få at vide, hvad der vil komme til at ske, er jo en af jehovas vidners motoer. så er det så frygteligt at pårpege at det ikke er sandt?
åbenbart for nogle?
tilføjet af

Året 539BC? Cyrus?

Vi er vist alle enige om, at Cyros besejrede Babylon i 539BC.

Josephus, the first century Jewish historian, relates the traditional view of the Jews regarding the prediction of Cyrus in Isaiah in hisAntiquities of the Jews, book 11, chapter 1:
“ "In the first year of the reign of Cyrus, which was the seventieth from the day that our people were removed out of their own land into Babylon, God commiserated the captivity and calamity of these poor people, according as he had foretold to them by Jeremiah the prophet, before the destruction of the city, that after they had served Nebuchadnezzar and his posterity, and after they had undergone that servitude seventy years, he would restore them again to the land of their fathers, and they should build their temple, and enjoy their ancient prosperity.
And these things God did afford them; for he stirred up the mind of Cyrus, and made him write this throughout all Asia:
"Thus saith Cyrus the king: Since God Almighty hath appointed me to be king of the habitable earth, I believe that he is that God which the nation of the Israelites worship; for indeed he foretold my name by the prophets, and that I should build him a house at Jerusalem, in the country of Judea."
This was known to Cyrus by his reading the book which Isaiah left behind him of his prophecies; for this prophet said that God had spoken thus to him in a secret vision:
"My will is, that Cyrus, whom I have appointed to be king over many and great nations, send back my people to their own land, and build my temple."
This was foretold by Isaiah one hundred and forty years before the temple was demolished. Accordingly, when Cyrus read this, and admired the Divine power, an earnest desire and ambition seized upon him to fulfill what was so written; so he called for the most eminent Jews that were in Babylon, and said to them, that he gave them leave to go back to their own country, and to rebuild their city Jerusalem, and the temple of God, for that he would be their assistant, and that he would write to the rulers and governors that were in the neighborhood of their country of Judea, that they should contribute to them gold and silver for the building of the temple, and besides that, beasts for their sacrifices."
Cyrus was praised in the Tanakh (Isaiah 45:1-6 and Ezra 1:1-11) for the freeing of slaves, humanitarian equality and costly reparations he made.
However, there was Jewish criticism of him after he was lied to by the Cuthites, who wanted to halt the building of the Second Temple.
They accused the Jews of conspiring to rebel, so Cyrus in turn stopped the construction, which would not be completed until 515 BC, during the reign of Darius I.
According to the Bible it was King Artaxerxes who was convinced to stop the construction of the temple in Jerusalem. (Ezra 4:7-24)
The historical nature of this decree has been challenged. Professor Lester L Grabbe argues that there was no decree but that there was a policy that allowed exiles to return to their homelands and rebuild their temples.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_the_Great
Platoon
tilføjet af

Året 539BC? Cyrus?

Problemet i mange af debatterne er, at ingen gider læse hvad hinanden skriver for at tilføre sig viden, nøjagtighistorisk viden, men jeg har da lov at håbe.
Er der nogen der vil kommentere Verdenshistoriens Cyros` besejring af Belzazar Babylon?
Josephus, the first century Jewish historian, relates the traditional view of the Jews regarding the prediction of Cyrus in Isaiah in his Antiquities of the Jews, book 11, chapter 1:
_____________________
"In the first year of the reign of Cyrus, which was the seventieth from the day that our people were removed out of their own land into Babylon, God commiserated the captivity and calamity of these poor people, according as he had foretold to them by Jeremiah the prophet, before the destruction of the city, that after they had served Nebuchadnezzar and his posterity, and after they had undergone that servitude seventy years, he would restore them again to the land of their fathers, and they should build their temple, and enjoy their ancient prosperity.
And these things God did afford them; for he stirred up the mind of Cyrus, and made him write this throughout all Asia:
"Thus saith Cyrus the king: Since God Almighty hath appointed me to be king of the habitable earth, I believe that he is that God which the nation of the Israelites worship; for indeed he foretold my name by the prophets, and that I should build him a house at Jerusalem, in the country of Judea."

This was known to Cyrus by his reading the book which Isaiah left behind him of his prophecies; for this prophet said that God had spoken thus to him in a secret vision: "My will is, that Cyrus, whom I have appointed to be king over many and great nations, send back my people to their own land, and build my temple."
This was foretold by Isaiah one hundred and forty years before the temple was demolished.
Accordingly, when Cyrus read this, and admired the Divine power, an earnest desire and ambition seized upon him to fulfill what was so written; so he called for the most eminent Jews that were in Babylon, and said to them, that he gave them leave to go back to their own country, and to rebuild their city Jerusalem, and the temple of God, for that he would be their assistant, and that he would write to the rulers and governors that were in the neighborhood of their country of Judea, that they should contribute to them gold and silver for the building of the temple, and besides that, beasts for their sacrifices."
Citat slut.
__________________________________________
Der er vist bred enighed, at Cyrus erobrede Babylon og besejrede Belzazard 539 BC.
The Chronicle of Nabonidus gives contemporary information about the rise of Cyrus and the erratic behavior of the Babylonian king Nabonidus, who leaves Babylon and spends several years in the oasis Temâ in Arabia.
His son Bêlsharusur (the biblical Belshazzar) acts as regent but is unable to ward off the approaching Persian danger. Finally, Nabonidus returns and fights. But it is in vain; Cyrus is welcomed as representative of the supreme god.
http://www.livius.org/ct-cz/cyrus_I/babylon01.html
________________________________________________________________
Cyrus was praised in the Tanakh (Isaiah 45:1-6 and Ezra 1:1-11) for the freeing of slaves, humanitarian equality and costly reparations he made. However, there was Jewish criticism of him after he was lied to by the Cuthites, who wanted to halt the building of the Second Temple.
They accused the Jews of conspiring to rebel, so Cyrus in turn stopped the construction, which would not be completed until 515 BC, during the reign of Darius I.
According to the Bible it was King Artaxerxes who was convinced to stop the construction of the temple in Jerusalem. (Ezra 4:7-24)
____________________________________________________________
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_the_Great
The historical nature of this decree has been challenged. Professor Lester L Grabbe argues that there was no decree but that there was a policy that allowed exiles to return to their homelands and rebuild their temples. He also argues that the archaeology suggests that the return was a "trickle", taking place over perhaps decades, resulting in a maximum population of perhaps 30,000.
Philip R. Davies called the authenticity of the decree "dubious", citing Grabbe and adding that J. Briend argued against "the authenticity of Ezra 1.1-4 is J. Briend, in a paper given at the Institut Catholique de Paris on 15 December 1993, who denies that it resembles the form of an official document but reflects rather biblical prophetic idiom."
Mary Joan Winn Leith believes that the decree in Ezra might be authentic and along with the Cylinder that Cyrus, like earlier rules, was through these trying to gain support from those who might be strategically important, particularly those close to Egypt which he wished to conquer.
He also wrote that "appeals to Marduk in the cylinder and to Yahweh in the biblical decree demonstrate the Persian tendency to co-opt local religious and political traditions in the interest of imperial control."
_________________________________________________________________
In B.C. 539, Cyrus the Great conquered the great city Babylon, under the last Babylonian King, Belshazzar, by diverting the flow of the Euphrates River into irrigation channels. He was then able to lower the level of the river flowing into the city enough so that his armies could storm the city from the river bank.
http://www.heritage-history.com/www/heritage.php?Dir=wars&FileName=wars_persianconquest.php
___________________________________________
In 539, the Babylonians fell to the Persians. The Persian King Cyrus decreed that the people of Judah might return to their land and their Temple was to be rebuilt in Jerusalem.
This was the start of the Second Temple period.
http://ancienthistory.about.com/od/israeljudaea/a/BabylonianExile_2.htm
_________________________________________________________________
Nu er så spørgsmålet om der også her på Sol debatten kan være enighed om, at de refererede historiske datoer er korrekte?
Eller har I en anden mening? Så vil jeg gerne høre den.
Platoon.
tilføjet af

Året 539BC? Cyrus?

Det nybabylonske rige faldt ganske rigtigt i 539 fvt.
tilføjet af

Ja, hvad er det med de 70 år

Du drømmer. Jeg har ikke det mindste behov for at benægte fakta. Det er dig der sidder på den gren.
Fakta er, at Jerusalem stadig var ødelagt i 537 fvt. Og i 530 fvt. Og i ... Ja, hvad skulle der egentligt til, før det gav mening at sige Jerusalem var genopbygget??? Hvad kendetegner mere end noget andet byen? Templet, naturligvis. Og templet blev genindviet i hvilket årstal, SK? Hvad står der i jeres leksikon?


Du tager (som sædvanlig) fejl.
Det drejer som om altret blev etableret i 537, så man kunne genoptage ofring og ret tilbedelse af Jehova.
Templet var en bygning, som teltet i ørkenen. Det vigtigste var tilbedelsen og ophøjelsen af Guds navn.
Templet stod færdig 515.
Man kom i et godkendt forhold til Gud, da man vendte tilbage til Jerusalem. (både åndeligt og bogstaveligt)
Har du en ide om, man vendte tilbage til Jerusalem i 517 og fem minutter efter stod templet færdigt?
Det lyder sådan.
tilføjet af

Årstal og kværulanteri

Du fantaserer igen for meget og viser hvor lidt menneskekundskab du har.
Det samme gør du nok også m.h.t. lyjse-
Og med din tro.
tilføjet af

Ja, hvad er det med de 70 år

Det er under selv dit niveau. Jeg har en ide om, at de første jøder vendte tilbage i 539 fvt, men at de var i undertal eftersom deres arbejde med at bygge templet blev stoppet med militær magt. Først i 519 fvt var de størke at byggeriet kom under persernes militære beskyttelse. 4 år (i 515 fvt) senere var templet tilstrækkeligt færdigt til at blive indviet, præsterne blev genindsat osv. Men allerede i 517 fvt meddelte Jahve Zakarias at de 70 års faste nu var slut. Det skete 70 år efter Jerusalem blev ødelagt i 587 fvt og profetierne om at Jerusalem skulle ligge øde i 70 år holdt derfor stik.
Vi mangler stadig svar på solveigj's enkle spørgsmål: Hvorfor fastede jøderne i de 70 år fra 587-517 fvt? Vi er helt med på du ikke bryder dig om spørgsmålet, men det forsvinder spørgsmålet jo altså ikke af. Og hvorfor har din sekt "glemt" at orientere dig om dette lille "problem" for jeres 1914 lære???
tilføjet af

Ja, hvad er det med de 70 år

Hej igen "sand kristen"
Du påstår at det første hold jøder først var tilbage i deres byer i 537 fvt
Du tror altså ikke på, hvad Esra siger ?
Jeg tror vi kan være enige om, at Kyros´s første regerings år strakte sIg fra
1.nisan 538 fvt til 1.nisan 537 fvt., ikke ?
Esra fortæller at i Kyros´s første år startede de med at samle de ting sammen
som skulle bruges under rejsen. I kap. 3:1 siger Esra ifl NWT: (citat) "Da man
nåede til den syvende måned og Israels sønner var i deres byer.... (citat slut)
Den syvende måned i Kyros´s første år var måneden tishri, svarende til sept/oky 538 fvt.
Tror du ikke Esra var en præcis og omhyggelig bibelskribent, som havde dateret til Kyros`s andet år, hvis man var kommet ind i år 537 fvt. Naturligvis behøver han jo
han jo ikke at gentage "årstallet`", når beretningen foregår indenfor samme år. Det
gør du vel heller ikke, når du skriver brev.
Vagttårns_selskabet lyver igen på en afskylig led måde. Og det gør du jo så også.
Både historikerene og British Miseum er enige med Esra,
tilføjet af

Årstal og kværulanteri

Hvad står der i Ezras bog?
Kap 3:1 står følgende.
"Da man nåede til den syvende måned og Israels sønner var i deres byer, samledes folket, alle som én, i Jerusalem"
Forud havde Kong kyros i sit 1. regeringsår som fik fra nisan (foråret) 539 f.v.t. til nisan 538 f.v.t. udstedt et dekret om jøderne kunne vende tilbage til Jerusalem/Israel.
Det der skete i praksis var naturligvis jøderne forberedte sig på emigrationen, hvilket tager tid.
Ezra skriver. 2:64
Hele menigheden under ét udgjorde toogfyrre tusind tre hundrede og tres, 65 foruden deres trælle og trælkvinder, som udgjorde syv tusind tre hundrede og syvogtredive; og de havde to hundrede sangere og sangerinder. 66 Deres heste udgjorde syv hundrede og seksogtredive; deres muldyr, to hundrede og femogfyrre; 67 deres kameler, fire hundrede og femogtredive; æslerne, seks tusind syv hundrede og tyve.
Der har dermed været tale om en omfattende forberedelse.
At ca 50.000 mennesker, voksne og børn skulle gå fra Babylon til Jerusalem må også have taget sin tid.
Der er ca 1000 kilometer i fugleflugtslinie gennem vanskeligt bjergrigt terræn.
Der var ikke noget der hed, El al - israel airlines.
Kong Kyros havde læst i Esajas bog at han skulle frigive jøderne. Hvornår han læste det vides ikke præcist men i løbet af sit første år.
Det vil sige Kyros skulle først læse Esajas bog dernæst udstede dekretet, som skulle gøres kendt for jøderne.
Jøderne skulle forberede sig.
Hvis de skulle have været tilbage indenfor 7 måneder samme år, må de have virkeligt have haft travlt. Det er helt urealistisk.
Når nogen mener boget andet, kan det så være for nærmest manisk at "bevise" Jehovas vidner tager fejl.
Når Ezra således skriver de var tilbage i den 7. måned og ikke angiver at det var i Kyros 1. regeringsår.
Er det klart det har været året efter, når foråret begyndte, at man startede på tilbagerejsen.
Det vil så være året 537 f.v.t Jøderne ankom til Israel. Præcis de 70 år biblen taler om.
De begyndte straks at tilbede Jehova.
Jehovas vidner tror på biblen.
Ezra 3:33 
De gjorde således alteret klar på dets sted, for der var [faldet] skræk for landenes folkeslag over dem. Derpå ofrede de brændofre til Jehova på det, morgen- og aftenbrændofrene. 4 Og de fejrede løvhyttefesten som der står skrevet, med de daglige brændofre i det rette antal for hver enkelt dag. 5 Derefter var der det stadige brændoffer, samt [ofrene] ved nymånerne og ved alle Jehovas helligede festtider og for enhver der ofrede en frivillig gave til Jehova. 6 Fra den første dag i den syvende måned begyndte de at ofre brændofre til Jehova, før grundvolden til Jehovas tempel var blevet lagt.
De har næppe bygget templet på en dag. Selvfølgelig ikke, hvorfor der så skrives indlæg der stritter i modsat retning om årstal er kun kværulanteri.
Men skulle det være noget nyt?
Jeg er Jehovas vidne, så det er sikkert forkert altsammen.
(ironi forekommer i sidste linie)
tilføjet af

Årstal og kværulanteri

Hej "sand kristen"
Besynderlig, ræsonnerer og tænker du baglæns.❓ Ofte gør du i hvert fald,
akkurat som teen-age-piger sommetider gør
De første oplysninger i din smøre er jo citater fra Bibelen. De kan jo kun være ganske korrekte.
Så omtaler du jødernes rejse, der normalt varer ca. 4 måneder, hvilket vil sige at jøderne havde tre måneder til at gøre sig klar, og det påstår du var ikke nok. Du vælger at støtte dig til dine egne gæt, fremfor at stole på en af Guds dygtige og
sikkert eksakte bibelskribente. Og du mener måske heller ikke, at Esras bog var inspireret af Gud selv, som I jo ellers hævder at Bibelen er-.Og tror du ikke, at Gud vil forlange fuldkommen nøjagtighed ?
Mon ikke det er klogest at lade eget gæt ligge og så koncentrere os om, hvad Bibelen siger, også under hensyntagen til de spørgsmål, du stadigvæk ikke har besvaret..
Hvordan i alverden ved du, at Kyros skulle igennem Esajas´s bog inden han udstedte
sit dekret.❓ Tænk på Kyros havde da masser af tid inden hans officielle titel som
konge begyndte den 1. nisan 538 fvt. Et lille halvt år for inden havde han indtaget
Babylon, men i den tid havde han da masser af tid til at lægge sine planer og udfærdige
sit dekret- Han kunne sagtens i den tid have forberedt mange jøder på, hvad han ville
gøre og jeg bemærkede at sebl gættede på, at der allerede i 539 fvt kunne være
sendt nogle få jøder til Jerusalem for at forberede jødernes komme. Igen et gæt, men
absolut lige så kvalificeret som dine. Det er jo tydeligt, at Kyros himself var meget
ivrig for at få jøderne sendt afsted, idet han personligt hjalp jøderne med deres forberedelser til rejsen.
Så beskylder du Esra for ikke at være præcis i sin datering, for selvfølgelig burde
han skrive et nyt årstal, når man går ind i et nyt år.. Jeg har kun oplevet at en
teenager kan tænke på den måde. Ved du hvad, "sand kristen", en Bibelskribent er mere seriøs og omhyggelig.
Du skriver: Det vil så være i 537 fvt jøderne ankom til Israel- Præcis de 70 år Bibelen taler om. Jamen kære "sand kristen", du har jo selv brugt de 70 år for at ramme år 607.
Det er igen den slags, jeg kalder teen-ager ræsonnement.
Men for at vende tilbage til de 70 år. så har du ikke svaret mig på følgende spørgsmål:
Hvor siger Jeremias, at Jøderne skulle være i fangenskab i 70 år ?
Hvorfor varede landflygtigheden mere end 80 år for de fleste af dem Jeremias nævner ?
Kan Jehova ikke regne eller har han taget fejl. ?
Zakarias 7.1-5: Forklaring ønskes med dine egne ord, som du altid siger til lyjse.
"Sand kristen", Jeg havde anset din respekt for Bibelens ord var større. ?
tilføjet af

Årstal og kværulanteri

Ja, dit hovedargument er helt forkert. Nu er det jo ikke den første gang i verdenshistorien folk emigrerer til et nyt sted, så vi ved faktisk en del om, hvordan den slags foregår.
For det første tog "hele menigheden" ikke afsted - det står der ikke de gjorde, og det ville være unaturligt hvis de gjorde. Mange af dem var faldet godt til og ønskede naturligvis ikke at vende tilbage - vi kunne jo opfinde et mærkeligt ord og sige de levede i diasporaen (ja, det ord fandt jeg næsten lige på). Hvis der virkeligt var draget 50.000 mennesker afsted havde de siddet på magten i området, men faktum er at tempelbyggeriet blev stoppet med militær magt. Først i år 519 fvt kunne de bygge systematisk på templet.
Men lad os så sige at en trediedel rent faktisk vendte tilbage. Det ville ikke foregå som en kæmpe udflugt i stil med israelitterne der gik rundt i ørkenen i 40 år med Moses. Det ville naturligvis foregå drypvist, således at de første grupper etablerede hvilesteder undervejs for den kommende massevandring. Men de første grupper har formentligt været i Israelt indenfor den første måned eller to efter dekretets udstedelse.
tilføjet af

Året 539BC? Cyrus?

”Det nybabylonske rige faldt ganske rigtigt i 539 fvt.”
Citat sebl slut.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2670817-arstal-og-kvaerulanteri/2671148
___________________________________________________
Er der nogen speciel grund til, at du bruger betegnelsen for "Det nybabylonske rige faldt ganske rigtigt i 539 fvt.”?
Er betegnelsen "Babylon 539 BC ikke godt nok?

Det Babylon, som Cyros erobrede.
Så er det nemlig rigtigt, at i 539 BC erobrede Perserkongen Cyros Babylon og noget af det første han gjorde var, at frigive Israelitterne, altså de der var 2.generations Israelitter og enkelte af ”de unge, nu gamle”, fra dengang de måtte gå i landflygtighed fra Israel, Jerusalem.
har du nogen problemer med det? På Internettet får du 400.000 hits med den besked, så jeg nævner det kun for at vise dig, at du er ikke alene.
_______________________________________________________
Som Kong Cyros selv skriver i sine historiske beretninger mente han, at han var udvalgt af Israels Gud Javeh / JHVH til at befri Israelitterne.
Så, Israelitterne var glade for, at de efter 70 år endelig kunne føle sig frie og at deres fangenskab var ophørt. Det må så have været i år 537 BC.
Platoon
tilføjet af

Året 539BC? Cyrus?

Næ, der var ikke nogen speciel årsag til at jeg formulerede det på den måde. Jeg kunne ligeså godt have skrevet, at kong Kyros besejrede det nybabylonske rige i år 539 fvt.
tilføjet af

Cyrus, Esajas og 537BC

Problemet i mange af debatterne er, at ingen gider læse hvad hinanden skriver for at tilføre sig viden, nøjagtighistorisk viden, men jeg har da lov at håbe.
Er der nogen der vil kommentere Verdenshistoriens Cyros besejring af Belzazar Babylon?
Josephus, the first century Jewish historian, relates the traditional view of the Jews regarding the prediction of Cyrus in Isaiah in his Antiquities of the Jews, book 11, chapter 1:
_____________________
"In the first year of the reign of Cyrus, which was the seventieth from the day that our people were removed out of their own land into Babylon, God commiserated the captivity and calamity of these poor people, according as he had foretold to them by Jeremiah the prophet, before the destruction of the city, that after they had served Nebuchadnezzar and his posterity, and after they had undergone that servitude seventy years, he would restore them again to the land of their fathers, and they should build their temple, and enjoy their ancient prosperity.
( Chronicles 36:22 Cyrus Permits Return. - 22 Now in the first year of Cyrus king of Persia—in order to fulfill the word of the Lord by the mouth of Jeremiah—the Lord stirred up the spirit of Cyrus king of Persia, so that he sent a proclamation throughout his kingdom, and also put it in writing, saying,)
________________________________
(Jeremiah 25:12 Babylon Will Be Judged - 12 ‘Then it will be when seventy years are completed I will punish the king of Babylon and that nation,’ declares the Lord, ‘for their iniquity, and the land of the Chaldeans; and I will make it an everlasting desolation.)
(Cross references: Jeremiah 25:12 : Ezra 1:1; Jer 29:10; Dan 9:2 Jeremiah 25:12 : Is 13:14; Jer ch 50, 51 Jeremiah 25:12 : Is 13:19)
Citat slut.
________________________________________

And these things God did afford them; for he stirred up the mind of Cyrus, and made him write this throughout all Asia:
"Thus saith Cyrus the king: Since God Almighty hath appointed me to be king of the habitable earth, I believe that he is that God which the nation of the Israelites worship; for indeed he foretold my name by the prophets, and that I should build him a house at Jerusalem, in the country of Judea."

This was known to Cyrus by his reading the book which Isaiah left behind him of his prophecies; for this prophet said that God had spoken thus to him in a secret vision:
"My will is, that Cyrus, whom I have appointed to be king over many and great nations, send back my people to their own land, and build my temple."
This was foretold by Isaiah one hundred and forty years before the temple was demolished.
Accordingly, when Cyrus read this, and admired the Divine power, an earnest desire and ambition seized upon him to fulfill what was so written; so he called for the most eminent Jews that were in Babylon, and said to them, that he gave them leave to go back to their own country, and to rebuild their city Jerusalem, and the temple of God, for that he would be their assistant, and that he would write to the rulers and governors that were in the neighborhood of their country of Judea, that they should contribute to them gold and silver for the building of the temple, and besides that, beasts for their sacrifices."
Citat slut.
__________________________________________
Der er vist bred enighed, at Cyrus erobrede Babylon og besejrede Belzazard 539 BC.
The Chronicle of Nabonidus gives contemporary information about the rise of Cyrus and the erratic behavior of the Babylonian king Nabonidus, who leaves Babylon and spends several years in the oasis Temâ in Arabia.
His son Bêlsharusur (the biblical Belshazzar) acts as regent but is unable to ward off the approaching Persian danger. Finally, Nabonidus returns and fights. But it is in vain; Cyrus is welcomed as representative of the supreme god.
http://www.livius.org/ct-cz/cyrus_I/babylon01.html
________________________________________________________________
Cyrus was praised in the Tanakh (Isaiah 45:1-6 and Ezra 1:1-11) for the freeing of slaves, humanitarian equality and costly reparations he made. However, there was Jewish criticism of him after he was lied to by the Cuthites, who wanted to halt the building of the Second Temple.
They accused the Jews of conspiring to rebel, so Cyrus in turn stopped the construction, which would not be completed until 515 BC, during the reign of Darius I.
According to the Bible it was King Artaxerxes who was convinced to stop the construction of the temple in Jerusalem. (Ezra 4:7-24)
____________________________________________________________
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrus_the_Great
The historical nature of this decree has been challenged. Professor Lester L Grabbe argues that there was no decree but that there was a policy that allowed exiles to return to their homelands and rebuild their temples. He also argues that the archaeology suggests that the return was a "trickle", taking place over perhaps decades, resulting in a maximum population of perhaps 30,000.
Philip R. Davies called the authenticity of the decree "dubious", citing Grabbe and adding that J. Briend argued against "the authenticity of Ezra 1.1-4 is J. Briend, in a paper given at the Institut Catholique de Paris on 15 December 1993, who denies that it resembles the form of an official document but reflects rather biblical prophetic idiom."
Mary Joan Winn Leith believes that the decree in Ezra might be authentic and along with the Cylinder that Cyrus, like earlier rules, was through these trying to gain support from those who might be strategically important, particularly those close to Egypt which he wished to conquer.
He also wrote that "appeals to Marduk in the cylinder and to Yahweh in the biblical decree demonstrate the Persian tendency to co-opt local religious and political traditions in the interest of imperial control."
_________________________________________________________________
In B.C. 539, Cyrus the Great conquered the great city Babylon, under the last Babylonian King, Belshazzar, by diverting the flow of the Euphrates River into irrigation channels. He was then able to lower the level of the river flowing into the city enough so that his armies could storm the city from the river bank.
http://www.heritage-history.com/www/heritage.php?Dir=wars&FileName=wars_persianconquest.php
___________________________________________
In 539, the Babylonians fell to the Persians. The Persian King Cyrus decreed that the people of Judah might return to their land and their Temple was to be rebuilt in Jerusalem.
This was the start of the Second Temple period.
http://ancienthistory.about.com/od/israeljudaea/a/BabylonianExile_2.htm
_________________________________________________________________
Nu er så spørgsmålet om der også her på Sol debatten kan være enighed om, at de refererede historiske datoer er korrekte?
Eller har I en anden mening? Så vil jeg gerne høre den.
Platoon.
tilføjet af

Cyrus, Esajas og 537BC

Nu har du skrevet det indlæg nogle gange - må jeg minde om sol's spamregler?
Du synes meget fokuseret på at diskutere år 539 fvt, men der er altså ingen der er uenige i at det nybabylonske rige faldt i år 539 fvt. Jeg må foreslå dig at læse debattrådene lidt mere grundigt, så du har en chance for at finde ud af, hvad det rent faktisk er debatten handler om...
tilføjet af

Helt ærligt?

Nu behøver vi da ikke gætte på, hvor mange der "drog op" til Jerusalem. Læs med her:
Ezra 2
2 Følgende er de Folk fra vor Landsdel, der drog op fra Landflygtigheden og Fangenskabet. Kong Nebukadnezar af Babel havde ført dem bort til Babel, men nu vendte de tilbage til Jerusalem og Juda, hver til sin By;
2 de kom i Følge med Zerubbabel, Jesua, Nehemja, Seraja, Re'elaja, Mordokaj, Bilsjan, Mispar, Bigvaj, Rehum og Ba'ana'. Tallet på Mændene i Israels Folk var:
3 Par'osj's Efterkommere 2172,
4 Sjefatjas Efterkommere 372,
5 Aras Efterkommere 775,
6 Pahat-Moabs Efterkommere, Jesuas og Joabs Efterkommere, 2812,
7 Elams Efterkommere 1254,
8 7attus Efterkommere 945,
9 Zakkajs Efterkommere 760,
10 Banis Efterkommere 642,
11 Bebajs Efterkommere 623,
12 Azgads Efterkommere 1222,
13 Adonikams Efterkommere 666,
14 Bigvajs Efterkommere 2056,
15 Adins Efterkommere 454,
16 Aters Efterkommere gennem Hizkija 98,
17 Bezajs Efterkommere 323,
18 Joras Efterkommere 112,
19 Hasjums Efterkommere 223,
20 Gibbars Efterkommere 95,
21 Betlehems Efterkommere 123,
22 Mændene fra Netofa 56,
23 Mændene fra Anatot 128,
24 Azmavets Efterkommere 42,
25 Kirjat-Jearims, Kefiras og Be'erots Efterkommere 743,
26 Ramas og Gebas Efterkommere 621,
27 Mændene fra Mikmas 122,
28 Mændene fra Betel og Aj 223,
29 Nebos Efterkommere 52,
30 Magbisj's Efterkommere 156,
31 det andet Elams Efterkommere 1254,
32 Harims Efterkommere 320,
33 Lods, Hadids og Onos Efterkommere 725,
34 Præsterne var: Jedajas Efterkommere af Jesuas Hus 973,
35 Sena'as Efterkommere 3630.
37 Immers Efterkommere 1052,
38 Pasjhurs Efterkommere 1247,
39 Harims Efterkommere 1017.
40 Leviterne var: Jesuas og Kadmiels Efterkommere af Hodavjas Efterkommere 74,
41 Tempelsangerne var: Asafs Sønner 128.
42 Dørvogterne var: Sjallums, Aters, Talmons, Akkubs, Hatitas og Sjobajs Efterkommere, i alt 139.
43 Tempeltrællene var: Zihas, Hasufas, Tabbaots,
44 Keros's, Si'as, Padons,
45 Lebanas, Hagabas, Akkubs,
46 Hagabs, Salmajs, Hanans,
47 Giddels, Gahars, Reajas,
48 Rezins, Nekodas, Gazzams,
49 Uzzas, Paseas, Besajs,
50 Asnas, Me'uniternes, Nefusifernes,
51 Bakbuks, Hakufas, Harhurs,
52 Bazluts, Mehidas, Harsjas,
53 Barkos's, Siseras, Temas,
54 Nezias og Hatifas Efterkommere.
55 Efterkommere af Salomos Trælle var: Sotajs, Soferets, Perudas,
56 Ja'alas, Darkons, Giddels,
57 Sjefatjas, Hattils, Pokeret-Hazzebajims og Amis Efterkommere.
58 Tempeltrællene og Efterkommerne af Salomos Trælle var i alt 392.
59 Følgende, som drog op fra Tel-Mela, Tel-Harsja, Kerub-Addan og Immer, kunde ikke opgive deres Fædrenehuse og Slægt, hvor vidt de hørte til Israel:
60 Delajas, Tobijas og Nekodas Efterkommere 652.
61 Og af Præsterne: Habaj as, Hakkoz's og Barzillajs Efterkommere; denne sidste havde ægtet en af Gileaditen Barzillajs Døtre og var blevet opkaldt efter dem.
62 De ledte efter deres Slægtebøger, men kunde ikke finde dem, derfor blev de som urene udelukket fra Præstestanden.
63 Statholderen forbød dem at spise af det højhellige, indtil der fremstod en Præst med Urim og Tummim.
64 Hele Menigheden udgjorde 42360
65 foruden deres Trælle og Trælkvinder, som udgjorde 7337, hvortil kom 200 Sangere og Sangerinder.
66 Deres Heste udgjorde 736, deres Muldyr 245,
67 deres Kameler 435 og deres Æsler 6720.
68 Af fædrenehusenes Overhoveder gav nogle, da de kom til HERRENs Hus i Jerusalem, frivillige Gaver til Guds Hus, for at det kunde genopbygges på sin Plads;
69 de gav efter deres Evne til Byggesummen 61000 Drakmer Guld, 5000 Miner Sølv og 100 Præstekjortler.
70 Derpå bosatte Præsterne, Leviterne og en Del al Folket sig i Jerusalem og dets Område, men Sangerne, Dørvogterne og Tempeltrællene og hele det øvrige Israel i deres Byer.
______________________________________________________
Ezra 3
3 Da den syvende Måned indtraf - Israeliterne boede nu i deres Byer - samledes Folket fuldtalligt i Jerusalem;
2 og Jesua, Jozadaks Søn, og hans Brødre Præsterne og Zerubbabel, Sjealtiels Søn, og hans Brødre skred til at bygge Israels Guds Alter for at ofre Brændofre derpå som foreskrevet i den Guds Mand Moses's Lov.
3 En Del af Hedningerne samlede sig imod dem, men de rejste dog Alteret på dets gamle Plads og ofrede Brændofre derpå til HERREN, Morgen- og Aftenbrændofre.
4 Derpå fejrede de Løvhyttefesten som foreskrevet og ofrede Brændofre Dag for Dag i det rette Tal og på den foreskrevne Måde, hver Dag hvad der hørte sig til,
5 og siden det daglige Brændoffer og de Brændofre, som hørte til Nymånerne og alle HERRENs hellige Højtider, og alle de Brændofre, man frivilligt bragte HERREN.
6 Den første Dag i den syvende Måned begyndte de at ofre Brændofre til HERREN, før Grunden til HERRENs Helligdom endnu var lagt.
7 Derpå gav de Stenhuggerne og Tømmermændene Penge og Zidonierne og Tyrierne Fødevarer, Drikkevarer og Olie, for at de skulde bringe Cederstammer fra Libanon til Havet ud for Jafo, efter den Fuldmagt, Perserkongen Kyros havde givet dem.
8 I den anden Måned i det andet År efter deres Ankomst til Guds Hus i Jerusalem gjorde Zerubbabel, Sjealtiels Søn, og Jesua, Jozadaks Søn, sammen med alle deres Brødre, Præsterne og Leviterne, og alle dem, der var kommet fra Fangenskabet til Jerusalem, Begyndelsen, idet de satte Leviteme fra Tyveårsalderen og opefter til at lede Arbejdet med HERRENs Hus.
9 Og Leviterne Jesua og hans Sønner og Brødre, Kadmiel og hans Sønner, Hodavjas Sønner og Henadads Sønner, deres Sønner og Brødre, trådte til i Endrægtighed for at føre Tilsyn med dem, der arbejdede på Guds Hus.
10 Og da Bygningsmændene lagde Grunden til HERRENs Helligdom, stod Præsterne i Embedsdragt med Trompeter, og Leviterne, Asafs Efterkommere, med Cymbler for at lovprise HERREN efter Kong David af Israels Anordning;
11 og de stemte i med Lov og Pris for HERREN med Ordene thi han er god, og hans Miskundhed mod Israel varer evindelig!" Og hele Folket brød ud i høj Jubel, idet de priste HERREN, fordi Grunden var lagt til HERRENs Hus.
12 Men mange af Præsterne, Leviterne og Overhovederne for Fædrenehusene, de gamle, der havde set det første Tempel, græd højt, da de så Grunden blive lagt til dette Tempel, men mange var også de, der opløftede deres Røst med Jubel og Glæde,
________________________________________________
Nu er jeg så ikke lige klar over, hvad jeres problem er med disse beretninger. I 537BC udster KOng Cyrus et dekret, efter at have læset Esajas bog og på Profeten Jeremias Ord, at Israelitterne kan rejse hjem til Jerusalem.
De er frie. De er ikke mere "fanger" i Babylon, takket være Guds "tjener" Cyrus.
De har været i Babylon indtil denne dato og hvis det ellers passer hvad der står i Bibelen og der er 400.000 steder på Internettet der bekræfter dette, så har de altså været bosat / "fanger" i Babylon i 70 år.
Det kan da ikke være svært at regne ud hvornår de ankom.
_____________________________________________
Nu mener du sebl, at du lige har "opfundet" et nyt ord, diasporaen, (" ... vi kunne jo opfinde et mærkeligt ord og sige de levede i diasporaen (ja, det ord fandt jeg næsten lige på). "
ja, ja, det kan du da godt lege.
The Greek term diaspora, meaning "dispersion," has been used since ancient times as a means of describing the Jewish experience as well as the fact of Jewish settlement outside of the Jewish homeland to the present day.
Originally, the term diaspora was used with respect to only three groups whose populations were dispersed in classical times: the Greeks, the Jews, and the Armenians. More recently, the term diaspora has been applied to a variety of other groups throughout the world who have endured dispersion from their original homelands.
To the extent recent usage has changed the term's original connotation, its continued use to characterize the Jewish historical experience in its entirety can be misleading.
Read more: Diasporas - Jewish Diaspora - Hellenism And The Jewish Diaspora, Interpretations Of The Jewish Diaspora, Diaspora In The Twenty-first Century - JRank Articles http://science.jrank.org/pages/7629/Diasporas-Jewish-Diaspora.html#ixzz2JjYjut4K

Platoon
tilføjet af

Cyrus, Esajas og 537BC / 517BC?

Nu ser jeg godt, du læner dig op ad solveigj og mener, at støtte hendes version, men I må beslutte jer hvem I støtter og solveigj må afgøre om hun støtter din version.
Har du problemer med mine indlæg og mener, at de kommer ind under Sol regler ang. Spam, altså indlæg der kun gentages for gentagelsens skyld og altså ikke har nogen som helst relevans for debatten eller meningen, så skulle du tage at klage til Sol og ikke ulejlige mig med sådanne pefide bemærkninger.
Dit problem er, at du mener at have eneret på at forstå både Kristendommen og Bibelen og fejer alle andre væk til fordel for din visdom og logik.
Det er ikke rigtigt og det har jeg måtte korrigere dig for. Derfor mine indlæg her i denne debat. Det er ganske enkelt ikke rigtigt noget af det du kommer med.
I stedet for skulle du hellere tage at læse det jeg skriver til dig og på den måde for rettet dine forkerte meninger.
Jeg vil igen, igen pege på noget der er forkert (og som jeg har skrevet før, men jeg ved godt du ikke gider læse mine indlæg).
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2670817-arstal-og-kvaerulanteri/2670846
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2670817-arstal-og-kvaerulanteri/2670906
Sebl:
Derimod har solveigj stillet dig et enkelt spørgsmål:
Hvorfor fastede jøderne i de 70 år fra 587-517 fvt?
Men nuvel lad os da undersøge Jeremias omtale af de 70 år. Vi tager fat:
Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år. (Jeremias Bog 25:11)
• Her står at folkeslagene skal trælle for Babylons konge i 70 år, hvilket også skete, nemlig i årene 609-539 fvt. Lad os så se på dit vers i dette lys (nu har Jeremias jo selv defineret, hvilke 70 år han taler om):
Dette siger Herren: Først når der er gået halvfjerds år i Babylon, vil jeg drage omsorg for jer, og jeg vil opfylde det gode løfte, jeg gav jer, og bringe jer tilbage til dette sted. (Jeremias Bog 29:10)
Det er så her du starter dit ordkløveri, idet du behændigt har undladt Jeremias egen tidligere forklaring af, hvad de 70 år er: For der kan vi bare se: De skulle være fanger i babylon i 70 år, hoverer du kværulantisk.
Problemet med dit "bevis" er, at det står der intet om!. Der står intet om at de skulle være fanger i Babylon i 70 år. Der står udelukkende, at der skulle gå 70 år i Babylon, underforstået: Når de 70 år med folkenes trælleri for babylons konge er forbi, vil Jahve drage omsorg for jøderne. Eller omformuleret, så selv du forstår, hvorfor oversætterne vælger "i": Når de 70 år i Babylons storhedstid er forbi vil jøderne slippe væk. Dette "i" henviser med andre ord ikke til, hvor længe jøderne skulle være fanger i Babylon, men hvor længe det skulle gå godt i Babylon.
Og så er den ged vist barberet. Kunne vi så snart få et svar på solveigj's spørgsmål: Hvorfor fastede jøderne i de 70 år fra 587-517 fvt?
Citat sebl slut.
_____________________________________________________
Svar:
Jøderne fastede heller ikke fra år 587 BC til 517 BC.
Det er noget du siger, men det står ikke i Bibelen.
Hvad mere er; http://thetruthaboutthetruthaboutthetruth.blogspot.dk/2005/11/jerusalems-destruction-587-or-607.html
Så, hvis jeg skulle give dig et godt råd; tag lige og slap lidt af. Du er helt ude i tovene.
Med hensyn til Jehovas Vidners brug af div. udregninger – det er ikke noget jeg kan bruge til noget og spekulere heller ikke over det.
Jehovas Vidner har det lige som dig; I mener at jeres sekteriske meninger og forklaringer er det eneste saliggørende. Det er det ikke.
Det Jehovas Vidner evt. har kunne bruge deres mærkelige udregninger til, er Jødernes tilbagevenden til Israel i vor tid, 1948.
Platoon
tilføjet af

Året 539BC? Cyrus?

Ja, eller du kunne lige så godt have skrevet:
"Jeg kunne ligeså godt have skrevet, at kong Kyros besejrede det Babylonske rige i år 539 fvt."
Platoon
tilføjet af

Helt ærligt?

Ja, hvor mange var der? Kigger vi i Ezra 2:64 er tallet 42.360 (+7337 trælle). Tæller vi imidlertid tallene sammen fra vers 3-60 giver det: 2172+372+2812+1254+945+760+642+623+1222+666+2056+454+98+323+112+223+95+123+56+128+42+743+621+122+223+52+156+1254+320+725+345+3630+973+1052+1247+1017+74+128+139+392+652 = 29043
Nu vil jeg da ikke anklage datidens folk for ikke at kunne regne, men som minimum gør forskellen at der er tvivl om, hvad tallene egentligt dækker over. Vi er vel enige om, at hvis man kommer med sådan et regnestykke, så skal det helt passe med det facit man har angivet, ikke?
Endnu mere forvirrende bliver det, hvis vi sammenligner med Nehemias tilsvarende Liste (Neh 7:39-60). Ifølge ham var der også ialt 42360 + 7337 slaver, men hans regnestykke ser helt anderledes ud:
2172+372+652+2818+1254+845+760+648+628+2322+667+2067+655+98+328+324+112+95+188+128+42+743+621+122+123+52+1254+320+345+721+3930+973+1052+1247+1017+74+148+138+392+642 = 31089
Ikke alene er de to forfattere uenige om, hvor mange der var i hver familie/stamme, ingen af dem var i stand til at ramme det facit de selv angav. Man kan naturligvis sagtens finde på mulige forklaringer på, hvorfor tallene ikke passer, men sandheden er at vi aner ikke, hvor mange der reelt drog afsted: Det er situationen, når man kan se tallene ikke passer, samt at forskellige forfattere er uenige. Som med så mange andre tal i Bibelen skal man næppe fæstne for meget lid til det præcise tal - de holdt næppe mandtal midt i det hele, og de havde altså ikke et CPR-register de kunne bruge til at få de rigtige tal.
Så skal man tage Bibelen alvorligt er budskabet, at vi ikke aner hvor mange der drog tilbage. Vi kan se de de første 20 år ikke havde magten i området - det tyder på de 30-50.000 der nævnes nok er en smule i overkanten...
tilføjet af

enig (skrev jeg det?)

Ja, men det er jeg enig med dig i, at ”man skal ikke lægge så bastant vægt på antallet”, men det kan have været meget større end det tal du regner dig frem til (det kan også have været).
Nu skal jeg jo ikke bruge disse oplysninger til en profetisk beregning der strækker sig til vor tid, jeg nævner kun disse ting af historiske grunde.
At tallene og ikke mindst årstallene førte frem til vor tid, Theodor Hazel, og Jødernes tilbagevenden til Israel i 1948 efter næsten 2000 års diaspora, er kun fint med mig.
_______________________________________
Nu er der så andre der mener, at antallet af tilbagevendende I 537BC var langt større end de tale du her nævner.
"Finally some 200,000 exiles returned from Babylon to Israel (the Bible itself mentions the number of 42,360 Jews who went back, but this number is exclusive of the women and the children).
"Practically all of them were members of the tribes of Judah and Benjamin. The dangerous journey across the desert took them some four months.
"In the autumn of the year 537 B.C. the Israelites were back on their own sacred soil.
"Exactly 70 years after the destruction of Jerusalem and the beginning of their exile. The first thing they did after their arrival in destroyed Jerusalem was erecting a simple altar and offering JHWH a simple thank offering. After that the Jews spread over the country. http://www.abc-of-christianity.com/info/exiles-return.asp
__________________________________________
Nu er der mange andre end os der har interesse i disse begivenheder; Mormonerne f.eks. http://www.studyblue.com/notes/note/n/judaism/file/2342835
__________________________________________
Min egen holdning er den, at ”Jerusalems ødelæggelse” sagtens kan have strakt sig over en årrække og kan indeholde samtlige årstal der er i spind, men alting har jo en begyndelse.
Platoon
tilføjet af

Årstal og kværulanteri

han er ude på tynd is
har du fået en forklaring på hvorfor han opretter en ny tråd når han lige er stukket af fra din tråd
man må håbe at skællene falder af hans øjnene en dag i nær fremtid
tilføjet af

Ja, hvad er det med de 70 år

jeg mener at have læst at Jehovas vidner roder to 70årige perioder sammen ❓! ?
tilføjet af

Ja, hvad er det med de 70 år

Ja, jeg har længe ventet på SK´s svar på mine spørgsmål, og jeg vil gerne stille dem igen:
Jeremias taler om 70 år, men det er meget tydeligt at det er Babylons tyranni over de omkringliggende nationer, der er tale om. Kyros gør regnskabet op med Babylons konge i 539 fvt og i Jer. 25:12 siger han tydeligt at umiddelbart forud for dette opgør endte det åremål på 70, som Jeremias omtaler. Og naturligvis er det, det antal år, som Babylon havde haft til at muntre sig i.
Derfor spurgte jeg:
Hvor siger Jeremias, at jøderne skulle være i landflygtighed i 70 år ?
Hvis landflygtigheden skulle vare 70 år, hvorfor var de fleste jøder så (ifl. JV´s beregninger) i fangenskab i over 80 år ?
Hvis Jerusalem blev ødelagt i 607 fvt. hvorfor sørgede Jøderne så først fra 587 fvt. ?
tilføjet af

Årstal og kværulanteri

interessant - hvergang du er presset kommer du med sådant bavl
i stedet for at holde dig til emnet
ynkeligt
du gør det udelukkende for at lægge afstand til sandheden - for den kan du ikke tåle
men jeg forstår dig for jeg har været i dit sted, stakkels dig
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.