Har fornyligt købt dæk og fælge til min kære Golf.
Men før jeg havde set mig om i bilen. Havde jeg kørt på den første kantsten :-( (Og nej, jeg bruger ikke undskyldningen om, at det var konen som var skyld i det). Og nu 2 måneder efter mit første køb nogensinde af lir til bilen, er 3 af fælgene ridset og hakket. ØV, ØV, ØV.........
-
Jeg kan ikke forstå at sælgeren, fortalte mig om, risikoen ved at montere den type dæk på fælgene, gav en øget risiko for kantstensberøringer med fælgen.
-
Når jeg ser andre typer af samme fælg, har man monteret bredere dæk end fælg, på min er fælgen 1/2-1 cm længere ude end dækket.
Hvor er det noget lort..... - Undskyld sproget.
Er der andre som har haft eller har problemer med samme?
tilføjet af djdaddy
så noget
sker for det meste når man har lavprofil dæk på
tilføjet af icarus
alu/crom-børger
er noget skidt hvis man godt kan lide nærkontakt med kantsten ;)
sorry to say men er vist klart de fleste fælge det blir ridset og bøjet ved den slags kontakt.
tilføjet af Betjenten...
Dæk og fælge
Jeg har for nyligt købt nye dæk til mine fælge, jeg var ligeledes bekymret for, om fælgene nu blev ridset.
Men jeg fandt nogen med "fælgbeskyttelseskant" og det virker sgu, uden det ødelægger det "fede" look!!🙂Kan kun anbefale sådanne dæk!!
tilføjet af Anonym
Svar på fælgspørgsmål....
Det første råd er at lære at køre bil. det er betænkeligt, at du ikke er klar over din bils bredde, men er nødt til at "føle" dig frem med dine dyre fælge. Enhver god billist kende sine "sutter" og ved hvor tæt man kan tillade sig at køre på forhindringer.. Øv dig evt. på en tom parkeringsplads, opstil nogle tomme dåser og mas på.
Det andet råd er på dine dæk. Der findes specielle, men også noget dyrere dæk, hvor fælgen ligesom bliver forsænket ind i dækket og således er beskyttet af denne kant.
En anden ting er bredden af dine dæk. Det er den mest optimale størrelse såfremt dæk og fælge er lige bredde. Hvis dækket er bredere en fælgen, altså rager ud på hver side, ja, så vil din bil ligesom sejle når du kører. Den vil blive alt for ustabil og du vil i ekstreme undvigemanøvre kunne krænge dem af. Hvis de derimod er smallere end fælgene får du en meget mere kontant styring og et væsentlig bedre fæste.
tilføjet af magnetten
Du har bare ret
Har aldrig har problemet før på mine standard fælge. Men min pointe er, burde sælgeren ikke have fortalt mig om risikoen, ved lavprofil.
Det er trods alt ham, som sælger både dæk og fælge samt montere det dæk, som han mener hører til fælgen.
tilføjet af magnetten
Aldrig på min gamle fælg
Jeg har haft bilen med standardfælge i 5 1/2 år uden og jeg siger uden at få en ridse eller hak i fælgene.
tilføjet af magnetten
Hvor har du købt disse.
Selvom jeg må sige,at det jo er lidt for sent nu. Da de allerede er ødelagt. :-(
tilføjet af magnetten
Tak for svaret
men jeg foranledes til at kalde dig smartass.
Jeg kender min bil, har haft den 6 år, har aldrig lavet en skade før (7-9-13, bank under bordet).
Så dårligt argument der!
-
Men for at komme tilbage til dit andet svar, burde sælgeren ikke have rekommanderet den dyre type dæk i stedet, da han jo garanteret kender problematikken.
tilføjet af magneten
Kører din Golf godt?
Er du glad for den? Jeg har også en ;o)
tilføjet af Anonym
Smartass ??
Jeg må desværre ryste på hovedet af dig og fastslå, at du må være en temmelig dårlig billist eller ihvertfald have utrolig lidt styr på din bils dimensioner.
Du skriver, at du har haft bilen i 6 år, og alligevel ødelægger du 3 dyre fælge på kun 2 måneder. Og du angiver, at det kun er DIG der har gjort det... Hvordan synes du selv om den udtalelse??? Er det specielt smart???
Omkring køb af fælge og dæk ville det måske også have været meget smart af dig at sætte dig lidt ind i sagerne INDEN du købte et sæt fælge med dæk af en eller anden ung skolepige i Bilka. For det kunne virke som om det var det du havde gjort. Hvorfor pokker undersøger du ikke markedet inden du køber sådan en gang lir til øsen.....
Smartass??? Gad vide hvem der er mest smart...
tilføjet af Anonym
Smartass...
Det har iøvrigt ikke en skid med "lavprofil" dæk at gøre. Nøjagtig det samme ville være sket med de mere modernede dæk med højere profil. Lavprofil er alene et spørgsmål om højeden af dækket set i forhold til bredden i %. Så smadrer du lavprofil ville du have gjort det samme med alle andre dæk. Ingen fælge tåler at man drøner på kantstenen.
tilføjet af Anonym
Så var du måske
bedre til at køre bil før... Nu er du bare en almindelig "Brian"....
tilføjet af magnetten
suk
(kan du hører at jeg trækker på skuldrene)
tilføjet af magnetten
Normalt plejer jeg ikke
at tale min min indre stemme.
tilføjet af icarus
måske
regnede han med du vidste det...er sådan ret almen viden...
ikke så meget det med dækkene, men at fælgene går i stykker hvis de rammer noget.
tilføjet af icarus
standard?? ligesom i stål??
eller?
tilføjet af Anonym
Du skulle sgu da have frataget
dit kørekort.
Det er sgu da sådan nogle idioter som dig der er farlige i trafikken.... Smadrer 3 fælge på 2 måneder.. Kører du rundt skide fuld???
Giver fandme den anden fyr ret.... Du burde op til orienterende køreprøve og samtidig få dit hoved undersøgt... Måske skulle du have en hestevogn i stedet....
tilføjet af djdaddy
nåe
Information om lavprofildæk.
Ulemper:
1: Større risiko for aquaplaning (da dækkene typisk er bredere).
2: Mindre komfort. Mere støj og hårdere affjedring.
3: Større slid.
4: Risiko for savtakslitage.
5: Med lavprofildæk kan der være risiko for at skrabe fælgkanterne mod kantstenen
_________________________________________
Fordele:
1: Bedre styrerespons og hurtigere styring.
2: Mere friktion = bilen står bedre fast.
3: Bedre retningsstabilitet. F.eks. i blæsevejr eller med campingvogn
tilføjet af ozzi
sv: Audifælge til VW
jeg tro ikke det er fælgene der er dit problem,jeg tro på det er dig som er problemet du skal først lære og køre bil, jeg har nu haft adskillige biler med alufælge monteret,jeg har aldrig haft nogen form for problem med mine hjul jeg har også alu på den bil jeg køre i nu og det køre bare der ud af.