Jeg er nødt til at have et nyt batteri til min bil.
Jeg købte godt nok et nyt for et halvt år siden, opgav bilmærke årgang og model og fik stukket et batteri i hånden med besked om at det var det der passede til min bil.
Det var på 365A.
Godt nok sagde naboen, at der var et lille et, men at det godt kunne bruges.
Men nu er det begyndt at blive koldt om natten, og bilen er flad hver morgen.. Startkabler på, og så kan den kører..
Men det er ikke holdbart i længden.
Jeg har været inde og søge hos thansen, men det største de har til min bil, er allerede det jeg har fået!!
Har kigget på merkonomen, men der kan jeg ikke se hvad de har på lager..
Har været inde og kigge på Hahald Nyborg siden, men der står nogle tal jeg slet ikke fatter størrelsen af.
Mit spørgsmål er.
Det gamle jeg havde var på over 600 A.
Hvor hulen kan man finde sådan et, og selv sætte det i.... og kan man købe et batteri der er "for stort" til bilen.. altså jeg tænker i Amp??
Håber nogle kan give et godt råd.. Vil ikke køre på værksted med den, for den smule.
Kan jo godt selv montere det, men kan ikke finde ud af hvad størrelse jeg skal have, og hvor jeg kan købe det.
Venlige hilsner fra et "fladt batteri" ;O)
tilføjet af onkelanton
Batteri
Kører du lastbil?
For øvrigt det hedder 600 Ah
365 Ah er rigeligt til en personbil.
Du har en fejl i elsystemet, tror jeg.
Jo du kan købe et for stort batteri, det vil belaste
generator unødvendigt. Og batteriet vil måske ikke opnå
at blive fuldt opladet.
tilføjet af fighter
Batteri
Rigtig som gorm skriver, du skal vel have et batteri på om kring 50-60 AH timer, tror også at du har noget der aflader dit nuværende batteri. hvilken bil taler vi om ??
tilføjet af Anonym
En lille prøve....
Når nu du har fået strøm på bilen skal du prøve følgende:
Sluk motoren og sørg for, at alt lys på bilen er slukket. Tag nøglen ud af tændingen.
Nu skruer du lige plus kablet af din akkumolator.
Hvis du nu hurtigt sætter ledningen til polen og fjerner den igen må der ikke ske noget. Hvis der derimod er et eller andet galt i dit elektriske system, ja, så vil der komme en lille gnist hver gang du lader kablet berøre pluspolen på batteriet...
På denne enkle måde kan du kontrollere om du har fejl i dit anlæg. Og alt tyder på, at du har det. herefter fjerner du en sikring af gangen i dit system og prøver det samme igen. På denne måde kan du lokalisere i hvilket sikringskredsløb som fejlen ligger..
tilføjet af Autopusheren
Hvilken bil ?
De sidste år har man skiftet påskriften på batterierne fra den gamle DIN norm til EAN norm - der er lavere, og det kan være årsagen til at du tror du har fået et ringere batteri . Iøvrigt er det ikke ret mange af disse koldstartsamperer en alm. benzinbil har brug for ( modsat dieselbiler - der virkelig bruger mange ampere i startøjeblikket ) . Det du skal være opmærksom på er - hvor mange AH dit batteri er på❓
Småbiler er sædvanligvis monteret med et batteri omkring 45 AH - mellemklassebiler omkring 60 AH og lidt større luxusbiler ca. 75 AH .
Hviklen bil er det forøvrigt du har❓
( nu kan man sige meget om T.Hansen - faguddannet personale møder du sjældent hos dem - det eneste de ved om biler er det de kan læse på en computer )
tilføjet af Bilejer
Takker
Jeg takker mange gange for jeres svar *ss* dejligt at se at man ikke blev jordet totalt, fordi man ikke lige har så meget styr på sådanne ting.
Jeg har fået en til at måle bilen igennem i morgen, om der er noget der tapper batteriet for strøm.
Han mener heller ikke, at det er batteriet der er noget galt med, når det kun er et halvt år gammelt, og laderen fungerer også fint.
Endnu engang tak.
tilføjet af onkelanton
Radio
Ofte ligger fejlen i radioens kobling.
To ledninger til plus, den ene til hukommelsen
skal ha spænding hele tiden. Den anden som tænder for radioen
skal kun ha spænding når du drejer nøglen.
De to ledninger er mange gange forbundet til samme plus leder.
Hvilket betyder at radioen er tændt hele tiden.
tilføjet af Bilejer
Kunne have været årsagen..
men så ville den jo have haft de problemer allerede da radioen blev sat i for over et år siden.
Men nu er den målt igennem, og der var intet der trak unødig strøm.
Vi satser på at fejlen lå i batteriet, selv om det kun var et halvt år gammelt og på 45 ap. Så nu er der lagt et batteri i, der er på over 600. og så ser vi om der kommer flere startproblemer.. Gør der ikke det, så var det batteriet *ss*, men tak for svaret ;O)
tilføjet af Rasmus clausen
batteri
den eneste måde det kan være for stort på "specifikations messigt" er volt, så du må ikke smide et 24v batteri f. eks.
og dit batteri er abselut ikke på 345 amp, og dit gamle var ikke på 600 amp, det er hvor meget batteriet kan levere i meget kort tid, altså til starteren, og det har ikke noget at gøre med om dit batteri er fladt hver morgen...
men hvis de fysisk kan være der, og det er på 12v så smider du det bare i, du kan aldrig få for mange ampere på dit batteri, for bilen bruger kun det den skal, og ikke mere.
dvs. din bil starter højst sansynligt nemmere med et batteri på 600 amp, "korttids strøm" end den gør med 345.
så så mange ampere så muligt af den slags batteriet kan indeholde, og så er 600 amp, til start jo nok en go idé, siden din bil ikke kan starte :)